Hoelang blijft PCR positief?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:10

Helaas ben ik sinds gisteren ook lid van de corona club. Nou zou ik eigenlijk over 3 weken op vakantie gaan en daarvoor moet je een negatieve PCR laten zien. := Ik heb gelukkig alleen milde symptomen en de PCR test was slechts "licht positief" volgens mijn dokter.

Ik begrijp dat PCR weken of zelfs maandenlang positief kan blijven, maar kan nergens percentages vinden. Weet iemand waar ik dat zou kunnen vinden? Of heeft iemand zelf ervaring hiermee?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:16

Guinevere schreef:
Helaas ben ik sinds gisteren ook lid van de corona club. Nou zou ik eigenlijk over 3 weken op vakantie gaan en daarvoor moet je een negatieve PCR laten zien. := Ik heb gelukkig alleen milde symptomen en de PCR test was slechts "licht positief" volgens mijn dokter.

Ik begrijp dat PCR weken of zelfs maandenlang positief kan blijven, maar kan nergens percentages vinden. Weet iemand waar ik dat zou kunnen vinden? Of heeft iemand zelf ervaring hiermee?


Gefeliciteerd en welkom, ik hoor er ook bij sinds gisteren :')
Ik weet inderdaad dat die heel lang positief blijft, maar je kunt nu een hersteld van corona bewijs krijgen, geld dat dan niet?

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:17

Klopt, ggd geeft zelf aan dat een x aantal weken de pcr test niet betrouwbaar is na een doorgemaakte covid. Bij mij was dat toen 6 weken. Maar durf niet te zeggen hoe dat nu zit.

Het hoeft niet uit te maken. Sommige landen hebben daar ook protocol omtrent en moet je extra bewijs aanleveren. Het is dus zaak dat vooral goed uit te zoeken.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:20

Indi_Vito schreef:
Guinevere schreef:
Helaas ben ik sinds gisteren ook lid van de corona club. Nou zou ik eigenlijk over 3 weken op vakantie gaan en daarvoor moet je een negatieve PCR laten zien. := Ik heb gelukkig alleen milde symptomen en de PCR test was slechts "licht positief" volgens mijn dokter.

Ik begrijp dat PCR weken of zelfs maandenlang positief kan blijven, maar kan nergens percentages vinden. Weet iemand waar ik dat zou kunnen vinden? Of heeft iemand zelf ervaring hiermee?


Gefeliciteerd en welkom, ik hoor er ook bij sinds gisteren :')
Ik weet inderdaad dat die heel lang positief blijft, maar je kunt nu een hersteld van corona bewijs krijgen, geld dat dan niet?


Sommige landen vereisen recente pcr test bij het inreizen. Ongeacht of je gevaccineerd bent, hersteld of beiden niet.

Kom zelf net uit Curaçao en daar moet je op de derde dag een antigeentest doen. En moet je daar in isolatie bij positieve uitslag. Echt de horror toch. Bij ons in het hotel was zelf een aparte vleugel met bewaker.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:24

Haha jij ook welkom Indi! Y;( Hoe voel je je?

Helaas, moet je voor Nicaragua echt een negatieve PCR hebben. Herstelbewijs doen ze daar niet aan. Echt zo jammer als het hierom niet door kan gaan, want dan is het juist de veiligste tijd voor me om te reizen haha.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:31

Er wordt nu 8 weken aangehouden dat je (vals) positief kunt testen.

Mijn zoon heeft toevallig na 9 weken nog eens moeten testen bij de GGD en was wel negatief.

Maar met drie weken kan het spannend worden.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:33

Guinevere schreef:
Haha jij ook welkom Indi! Y;( Hoe voel je je?

Helaas, moet je voor Nicaragua echt een negatieve PCR hebben. Herstelbewijs doen ze daar niet aan. Echt zo jammer als het hierom niet door kan gaan, want dan is het juist de veiligste tijd voor me om te reizen haha.


Oh wat jammer!!!

Ik voel me opzich wel goed, beetje stijve spieren in rug, nek en schouders. En ik hoest flink slijm op.

En bij jou?

ievie

Berichten: 2203
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:34

Mijn nichtje heeft in november Corona gehad. In december zijn ze -zonder problemen- naar Costa Rica gegaan. Voor de terugweg (met oplopende cijfers) moesten ze echter een negatieve pcr test hebben. Dat was gelukkig zo.
Kortom; het verschilt echt per persoon.

Beterschap!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:35

Ik dacht dat het 6 tot 8 weken was

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:45

@Indi, dat valt nog mee gelukkig! Gisteren had ik koorts met een hartslag van 130 (normaal rond de 50) dus toen voelde ik me niet zo lekker, maar vandaag voelt het gewoon als een verkoudheid (snotterig, keelpijn enzo).

beert schreef:
Er wordt nu 8 weken aangehouden dat je (vals) positief kunt testen.

Mijn zoon heeft toevallig na 9 weken nog eens moeten testen bij de GGD en was wel negatief.

Maar met drie weken kan het spannend worden.

Dankje. Ja, 3 weken is echt kortdag. Nou zei de dokter wel dat ik maar licht positief testte, maar dat kan zowel betekenen dat ik aan het begin van het ziekteproces zit als het eind. Ik hoop aan het eind, aangezien ik vandaag al geen koorts meer heb, maar ik voelde me pas eergisteren een beetje ziekjes, dus dan zou het wel een heel snel verloop zijn.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:48

Je kunt 6-8 weken positief testen. Mijn man was ook een week of 4 positief en dat zijn heel veel hier in omgeving eigenlijk. Hij testte overigens heel licht positief en dat is altijd zo gebleven (zn werk eiste toen een negatieve test voor je weer komen mocht) dat is dus 4 weken lang positief geweest.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 19:54

ievie schreef:
Mijn nichtje heeft in november Corona gehad. In december zijn ze -zonder problemen- naar Costa Rica gegaan. Voor de terugweg (met oplopende cijfers) moesten ze echter een negatieve pcr test hebben. Dat was gelukkig zo.
Kortom; het verschilt echt per persoon.

Beterschap!

Dankje! Dit is waarschijnlijk een broodje aap verhaal maar ik ken een aantal mensen die in CR wonen en heb nou al van 2 mensen gehoord dat reizigers niet positief testen in CR, omdat ze de zieken zo snel mogelijk het land uit willen. Tja, er wordt daar natuurlijk meer gesjoemeld met dingen dan in NL, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat echt waar is.

@Spenk, wow! Je man mocht dus al die tijd niet werken? Wat stom zeg. Een positieve PCR niet betekent dat je besmettelijk bent. Ik mag maandag alweer aan het werk.

Niet goed om te horen dat hij al die tijd licht positief bleef. Ik hoopte dat dat betekende dat ik al snel weer negatief zal testen, maar dat is dus toch niet zo.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:15

Nee klopt hij mocht niet naar zijn werk. Kon wel thuis werken dus dat scheelde weer. Maar de GGD vertelde dat het heel normaal is je wekenlang positief test.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:19

Er zijn inmiddels ook PCR thuistesten in omloop waarbij je een reiscertificaat krijgt. Je doet de test zelf, net als andere thuistesten. Daarbij moet je iets van een QR scannen of zo en een foto uploaden/opsturen. Geen idee hoe het precies werkt en er is dus gigantisch makkelijk mee te sjoemelen volgens mij, maar dat zou in jouw geval de oplossing zijn ;) Zoals je zelf al zegt ben je juist wel het meest veilig als je net hersteld bent.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:23

Dat kan tot wel 8 weken maar wat al genoemd is dat verschilt echt van persoon tot persoon

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:25

Dat kan best een tijdje duren. Ik was na 2 weken iig nog positief op de PCR. Ik had trouwens eigenlijk geen klachten.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 20:37

Ik vind het fijn om jullie ervaringen te horen, ook al klinkt het niet al te gunstig voor mijn situatie. Er is gewoon zo weinig over te vinden, omdat de meeste mensen natuurlijk niet opnieuw testen. Ik ga zodra ik uit isolatie mag maar zoveel mogelijk surfen en hopen dat alles flink gespoeld wordt op die manier. :')

@Nymeria, dat zou ideaal zijn (al ben ik echt een tut die ergens mee sjoemelen niet durft haha), maar voor Nicaragua moet het via een laboratorium gaan.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:39

Ah, oke dan heb je daar niks aan nee.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:45

De meeste mensen zijn binnen die 3 weken wel weer negatief, maar garanties zijn er niet. Ikzelf vraag me af waar de ggd die regels vandaan haalt.

Een PCR test is gebaseerd op CT waarde. Boven de 35 is negatief, hoe lager de waarde hoe besmettelijker je bent en hoe langer het vaak duurt voordat je negatief bent. Omdat de ggd die uitslag niet bewaard kun je moeilijk inschatten hoelang het voor jou gaat gelden.

Bij ons op het werk werden voorheen alle patiënten en personeel gehertest en mochten pas uit isolatie als ze negatief waren. Het is echt super wisselend, sommige zijn na 5 dagen al negatief ( meestal de mensen zonder klachten) en we hebben ook al een patient gehad die na 3 maanden nog positief testte. Na een maand ofzo was die ook klachtenvrij maar echt geen pijl op te trekken. Het lijkt er wel op dat mensen met deze variant sneller weer negatief zijn als eerdere varianten. Ik spreek uit een ervaring van gok zeker 150 patiënten / personeel als het niet meer inmiddels is.

Ikzelf ben op moment thuis. 14/1 in ochtend positieve zelftest en positieve test bij ggd zonder klachten. Savonds wel klachten ontwikkeld.
19/1 positieve zelftest ( test streep was eerder aanwezig als controle streep dit keer) en positieve pcr test op het werk. Ct waarde van 18.
Vanaf 24/1 negatieve zelftest, mag as dinsdag weer op het werk testen maar verwacht dan wel negatief te testen.

Uit ervaring op het werk test een zelftest rond een ct waarde van 30 negatief, maar met een pcr test, test je dan dus wel nog positief tot een waarde van 35.

novita13

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Hoelang blijft PCR positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:14

Ik vraag het mij af hoe lang het positief het allemaal blijft. Mijn zoon 1/12 positief getest met thuistest en pcr. Ik ben sinds donderdag positief getest. Vandaag iedereen thuis getest. Iedereen negatief behalve mijn zoon die dus 1/12 corona had. Met GGD en de HAP zelfs gebeld wat te doen….

Want moet ik hem nu bij de schone helft van de familie in huis zetten of bij de besmette helft…

De schone helft is mijn man en dochter. Man is long patiënt en mocht hij toch positief zijn wat volgens ggd en hap te snel zou zijn na 1/12 dan hebben zij het straks ook. Maar als zoon bij mij zet en mijn andere dochter die nu positief zijn krijgt hij het misschien als nog….

Iom ggd en hap huisarts toch aan de schone kant gezet en hopelijk dat de rest dus niet ziek wordt.

Nu denk ik, had ik hem maar elke week na zijn positieve besmetting getest dan had ik gezien dat hij misschien eens negatief getest zou kunnen hebben. Maar nu….

Vindt het erg lastig. Hij is te jong om ook zelf nog in isolatie te gaan.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:21

twinducklin schreef:
De meeste mensen zijn binnen die 3 weken wel weer negatief, maar garanties zijn er niet. Ikzelf vraag me af waar de ggd die regels vandaan haalt.

Het zijn niet echt regels, maar zoals ik het begreep, is het gebaseerd op feiten bij herbesmetting. Dus:
- bij de meeste mensen is gebleken dat de kans op herbesmetting (bij Delta en eerdere varianten) heel weinig voorkwam en vooral niet in de eerste acht weken. Maar op de site van RIVM staat zelfs een halfjaar.
- in die eerste acht weken zullen ze wel vals positieve testen hebben gehad. Omdat dat veel gedoe geeft en herbesmetting in die periode amper of niet voorkomt, is dat zo ingesteld.

Maar het kan best zijn dat het nu anders wordt met Omikron, omdat daarbij toch meer herbesmettingen lijken te zijn.

Of bedoelde je dat niet?

Lynn_Nikita

Berichten: 25474
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:21

Zal bij iedereen anders zijn maar ik was na een week weer negatief

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:37

beert schreef:
twinducklin schreef:
De meeste mensen zijn binnen die 3 weken wel weer negatief, maar garanties zijn er niet. Ikzelf vraag me af waar de ggd die regels vandaan haalt.

Het zijn niet echt regels, maar zoals ik het begreep, is het gebaseerd op feiten bij herbesmetting. Dus:
- bij de meeste mensen is gebleken dat de kans op herbesmetting (bij Delta en eerdere varianten) heel weinig voorkwam en vooral niet in de eerste acht weken. Maar op de site van RIVM staat zelfs een halfjaar.
- in die eerste acht weken zullen ze wel vals positieve testen hebben gehad. Omdat dat veel gedoe geeft en herbesmetting in die periode amper of niet voorkomt, is dat zo ingesteld.

Maar het kan best zijn dat het nu anders wordt met Omikron, omdat daarbij toch meer herbesmettingen lijken te zijn.

Of bedoelde je dat niet?


Ik bedoelde dat de ggd niet hertest dus hoe kunnen ze dat bepalen?

De medewerker die ik laatst sprak zei dat hoe ziekenhuizen werken ( ct waarde bepalen en hertesten totdat je negatief bent) en veiliger manier is omdat je het zeker weet. Het protocol van de ggd is gewoon van het gemiddelde uitgegaan en ze moeten een uitgangspunt hebben omdat het niet te doen is om iedereen te blijven testen totdat ze negatief zijn.

Iemand die positief test is m.i. Positief. Het kan nog een rest iets zijn ( met een hoge ct waarde) en dan is die dus minimaal besmettelijk zijn voor anderen maar je kunt diegene niet besmetten want hij draagt zelf het virus nog. Maar voor hetzelfde kan diegene ook een lage ct waarde hebben en dus nog heel besmettelijk zijn. Zonder die CT waarde kun je er eigenlijk niks over zeggen.

Maar je gaat nergens een eenduidig antwoord krijgen omdat niemand precies weet wat is de goede manier. Over een aantal jaar weten we dat misschien?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:58

beert schreef:
- in die eerste acht weken zullen ze wel vals positieve testen hebben gehad. Omdat dat veel gedoe geeft en herbesmetting in die periode amper of niet voorkomt, is dat zo ingesteld.

Hoezo is dat zo ingesteld?
Je bent niet vals-positief, je hebt nog sporen van covid in je neus zitten.
Na je ziekte ben je al snel niet meer besmettelijk, maar (de resten van) covid zijn nog niet uit je lichaam.
Ze stellen dus niet in dat er een bepaald aantal mensen vals-positief zijn.

Winged

Berichten: 33044
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:45

Ik heb vandaag getest want zelftest leek een licht rood streepje te laten zien. En raad eens... Ik heb een vakantie op 20 februari in de agenda staan. := Ik knijp hem best wel. (bij negatief: komende 2 weken ga maar onderduiken geloof ik)