Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Kan ze niet gewoon naar de dichtstbijzijnde huisarts in Nederland? Officieel mag je misschien de grens niet over, maar voor doktersbezoek zal dat toch geen probleem zijn?
Het is ook afhankelijk van onder welk zorgstelsel ze valt. Als ze gewoon via een Nederlandse ziektekostenverzekering verzekerd is zou ik sowieso naar een Nederlandse huisarts gaan, want een Duitse huisarts kon dan nog wel eens een duur geintje worden, tenzij dat gedekt is met een reisverzekering oid.
c_alsemgeest schreef:Officieel mag je geen Nederlandse huisarts hebben wanneer je in Duitsland ingeschreven bent... alleen spoedhulp voor op vakantie oid. Maar een vaste huisarts gaat je verzekering niet dekken.
c_alsemgeest schreef:LindyH schreef:Kan ze niet gewoon naar de dichtstbijzijnde huisarts in Nederland? Officieel mag je misschien de grens niet over, maar voor doktersbezoek zal dat toch geen probleem zijn?
Het is ook afhankelijk van onder welk zorgstelsel ze valt. Als ze gewoon via een Nederlandse ziektekostenverzekering verzekerd is zou ik sowieso naar een Nederlandse huisarts gaan, want een Duitse huisarts kon dan nog wel eens een duur geintje worden, tenzij dat gedekt is met een reisverzekering oid.
Officieel mag je geen Nederlandse huisarts hebben wanneer je in Duitsland ingeschreven bent... alleen spoedhulp voor op vakantie oid. Maar een vaste huisarts gaat je verzekering niet dekken.
Ik moet zeggen dat mijn verwachting is dat de meeste huisartsen op de grens best wel redelijk Nederlands kunnen verstaan. En andere een tolk meenemen?
c_alsemgeest schreef:Maar was dat al je huisarts voordat je verhuisde? Want dat is anders dan een nieuwe aanmelding.
Maar jij had ook een Nederlandse verzekering begrijp ik of betaalde iig via NL zorgpremie? Dat kan ook uitmaken.
kimmie261 schreef:Als ze een gewoon gesprek goed kan voeren is het misschien een idee dat ze op google de medische woorden in het Duits opzoekt waar ze moeite mee heeft en dat briefje dan meenemen naar de huisarts, mijn ervaring is dat de huisartsen hier best hun goede wil tonen om mensen te begrijpen en te helpen ?
Cilli96 schreef:Hoi hoi,
Ik kom er niet meer uit, mijn Duits is ook niet mega goed maar heb toch nu wel meer dan een uur zitten googlen.
Ik ben voor mijn moeder opzoek naar een Nederlands sprekende huisarts in het gebied Grafschaft Bentheim. Ze woont 2,6 KM over de grens bij Nederland en is niet heel technisch, vandaar dat ik het zoek voor haar.
Zelf heeft ze al wel wat rond gebeld maar krijgt niet echt een richting waarin ze kan zoeken.
Dus vandaar dat ik het jullie vraag^^
Wie o wie weet een huisarts of een site waar ik Nederlands sprekende huisartsen kan vinden?