Matrassen ellende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Matrassen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 08:52

September 2019 was mijn matras(boxspring) aan vervanging toe. Ik kocht online een koudschuim matras van de hardheid die mij door de tabel op basis van lengte en gewicht werd aangeraden. Ook nog gecheckt bij de verkopende partij en die bevestigden dat dit juist moest zijn. Het matras heeft snedes om voor de juiste drukverdelingen te kunnen zorgen. Altijd prima op geslapen. Ik draai wel veel 's nachts, maar ik zag/zie dat als iets wat ik gewoon doe.

Ik ga graag wielrennen en merkte na de winterstop dat fietsen me rugproblemen gaf. Waar ik voorheen rustig 100+ km wegtrapte kwam ik nu niet verder dan zo'n 30km, waarna ik dan zo'n rugpijn kreeg in mijn onderrug dat ik haast niet verder kon en dan met pauzes uiteindelijk kreupel thuiskwam. In het begin dacht ik 'begin van het seizoen. Rustiger opbouwen', maar dit bleef zo. Rugpijn werd zelfs iets dagelijks.

Sinds juni 2020 loop ik bij de fysio hiervoor en algauw werd duidelijk dat mijn rug helemaal vast zat. Inmiddels zijn we vele sessies verder en langzaamaan wordt het beter, maar het is nog niet goed. We kunnen er ook geen vinger op leggen waar dit precies vandaan komt. Tot ik laatst een ingeving kreeg. Mijn pijn in mijn rug is aanzienlijk het ergst als ik mijn bed uit kom en wordt in de loop van de dag beter.

Ik ben eens kritisch naar mijn lighouding in bed gaan kijken en kwam er achter dat mijn matras te hard is. Ik ben een zijslaper en mijn ruggenwervel ligt in een krinkel. Omdat mijn heup en schouder niet genoeg wegzakken in het matras, zakt mijn rug door. Ik heb dit besproken met mijn fysio en hier zou zomaar een oorzaak kunnen liggen.

In samenspraak heb ik een traagschuim topper besteld voor op mijn matras. Ik slaap hier nu een week op en hoewel het lekker ligt heb ik het idee dat mijn rugpijn zo mogelijk nog erger is. Ik word behoorlijk in de kreukels wakker. Mijn wervels liggen nu wel rechter dan voorheen.

Ik mag 30 dagen proefslapen op deze topper en kan nu dus nog wat veranderen. Wat moet ik doen? Ik weet inmiddels zelf niet meer goed welke kant ik op moet. Ik voel me net Goudlokje met de 3 beren. Een te hard matras, een mogelijk te zachte en dan nu opzoek naar die perfecte :')

_Nelleke_

Re: Matrassen ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:57

Wil je advies voor een nieuw matras of wil je een advies hoe je het oplost met je huidige matras?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:59

Ik word ook met rugpijn wakker maar mijn fysio zegt dat als het door het bed of slaap houding komt dat ik de deur van de fysio echt plat zou lopen...

Bij mij zit het gewoon vast en moet ik goed mijn oefeningen blijven doen en een goede houding aannemen.
Werk je nu bijvoorbeeld thuis?

Kwa matras: een week is nog erg kort om iets over te zeggen. Dus ik zou nog even aankijken.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 09:04

_Nelleke_ schreef:
Wil je advies voor een nieuw matras of wil je een advies hoe je het oplost met je huidige matras?

Goede vraag! Ik heb op dit moment geen geld om een nieuw matras te kopen, maar ik kan de topper wel nog wisselen :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:05

Een kennis van ons heeft een onwijs goede beddenzaak. Wat hij ons heeft verteld is dat je in ieder geval weinig hebt aan een topper als je matras zelf te hard is, want op een gegeven moment lig je die door op de plekken waar je hem het meest nodig hebt. Tevens de reden dat hij geen matrassen met toppers verkoopt, het matras zelf moet gewoon goed zijn. Ik zou je aanraden om eens naar een goede beddenzaak toe te gaan en je te laten voorlichten en proef te liggen. Wij zijn uiteindelijk voor een Beka gegaan, maar dat is zo persoonlijk..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 09:06

future_vet schreef:
Ik word ook met rugpijn wakker maar mijn fysio zegt dat als het door het bed of slaap houding komt dat ik de deur van de fysio echt plat zou lopen...

Bij mij zit het gewoon vast en moet ik goed mijn oefeningen blijven doen en een goede houding aannemen.
Werk je nu bijvoorbeeld thuis?

Kwa matras: een week is nog erg kort om iets over te zeggen. Dus ik zou nog even aankijken.

Ik werk inderdaad thuis. Dit was een van de mogelijk oorzaken die mijn fysio ook noemde. Omdat ik 's ochtends meer pijn heb dan na werk zocht ik het zelf meer in deze hoek..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:39

Ik herken het probleem. Ik heb lang geleden eens krom gelopen van de pijn in mijn onderrug. Toen ik uiteindelijk een nasa traagschuim matras kreeg was die pijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Inmiddels heb ik al heel lang een nieuw bed met nieuw matras, en ik blijf maar wat aankwakkelen met die rug. Soms sta ik wekenlang op met rugpijn. Vorig jaar kon ik de pocketvering matras van mijn zusje overnemen, met hardheidszones en met een traagschuim topper. Daar werd het alleen erger van, dus die topper hebben we snel weer de deur uit gedaan.
Volgens alle tabellen heb ik een zacht matras nodig, maar dat geeft mij te weinig steun. Ik los het vaak op door een kussen onder mijn zij ter hoogte van mijn onderrug te leggen ter ondersteuning, en onder mijn buik als ik op mijn buik slaap.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:06

Wij hebben in twee jaar tijd ook 3 matrassen vervangen, eerst koudschuim, dat beviel niet, toen een boxspring en nu sinds een paar maanden de tempur traagschuim, deze bevalt het beste maar ook ik kom stijf en stram uit bed helaas. Het enige wat mij helpt is elke avond een half uur yoga via youtube met rug oefeningen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:09

Dikke kans dat het een cirkel is van een slechte houding bij thuiswerken en in de nacht niet kunnen herstellen door je matras.
Is er echt geen optie om bijvoorbeeld een ikea matras te kopen / proberen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:16

Pas als je rug weer helemaal in orde is zou je kunnen bepalen of je goed ligt op je nieuwe matras/topper. Als alles nog vast zit dan verdwijnt dat niet met een nieuw matras, maar het kan het straks wel voorkomen.

Ik vind het lastig advies te geven, want het is heel persoonlijk. Ik heb zelf een schade in mijn rug en kan me een pijnvrij leven niet eens herinneren. Maar ik heb wel een bed waar ik heerlijk in lig en uitgerust in wakker wordt. Mijn vorige bed gaf bijvoorbeeld druk op mijn heupen of onderrug, waardoor ik er 's nachts vaak uit moest omdat ik gewoon niet meer kon blijven liggen van de pijn. Dat is nu over. Ik heb een emma matras, maar of dat voor jou geschikt is, is natuurlijk de vraag. Voordeel is wel dat je hem 100 dagen kan testen. Dus als je iets nieuws koopt dan is zo'n lange test periode wel heel fijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:18

Ik herken het wel, maar dan met mijn schouders.
Ik heb ook een relatief nieuwe matras. Koudschuim en hard.

Heb wat rug betreft, nog nooit zo'n goede matras gehad. Maar voor mijn schouders valt het vies tegen, die zakken niet genoeg weg.
Ik heb een topper van latex geprobeerd en dat gaat goed voor mijn schouders, maar na 10min heb ik rugpijn :x

Ik zou dus eigenlijk een matras moeten hebben die bestaat uit 3/4 hard koudschuim en 1/4 latex, maar dat bestaat niet natuurlijk :+
Ik kan absoluut niet overweg met traagschuim, dus dat valt al af ook.

Nu heb ik een filmpje gezien van een fysio over het belang van je lichaamsbouw bij de keuze van een matras. Niet zozeer je lengte en gewicht is belangrijk, maar meer je bouw en je slaaphouding.
Dat was wel verhelderend, want bijna alle matrasverkopers werken met die gewicht / lengte tabellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:43

ElSea schreef:
Wat hij ons heeft verteld is dat je in ieder geval weinig hebt aan een topper als je matras zelf te hard is, want op een gegeven moment lig je die door op de plekken waar je hem het meest nodig hebt. Tevens de reden dat hij geen matrassen met toppers verkoopt, het matras zelf moet gewoon goed zijn.

Tuurlijk 'moet het matras zelf goed zijn', maar dat kan nu efkes niet.

Verder snap ik als fan van traagschuim niets van 'op gegeven moment lig je doorop de plekken waar je het het hardste nodig hebt'.
De functie van traagschuim is dat heup en schouders 'wegzakken' - zodat je onderrug recht blijft in zijligging.

@ TS: wellicht heb je momenteel spierpijn van de andere lighouding.

Als je een ligbad hebt, zou je de spierpijn optie kunnen uittesten :
half uur 'weken' in water van 37 graden met 100 gram natrium bicarbonaat. (Pot van een kilo bij de drogist voor vijf euro.)
Na twee of drie dagen 'weken' is de meeste spierpijn weg.
Zou de traagschuim topper je helpen, ga je na die spierpijn resultaat merken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:55

Ik ga dit topic ook maar eens volgen... Onze vorige boxspring was perfect, maar omdat de matrassen na jaren gebruik wat doorzakten kreeg mijn man uiteindelijk last van zijn rug.
Nieuwe matras gekocht die volgens de verkoper soortgelijk zou moeten zijn. Voor mijn man bevalt dat goed, maar voor mij echt te hard. Nu onze tweede topper erop, maar vannacht had ik weer een zere schouder.
Ik denk dat ons verschil in lichaamsbouw het punt is. Hij is lang, lichtgebouwd en slank (1,95m lang, 76 kilo), ik ben kort, breed en gespierd met brede schouders.
Het is me vaker gebeurd dat ik in een winkel goed recht lig volgens de verkoper (zijslaper) maar uiteindelijk toch weer last krijg van schouders en nek. Heel vervelend.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:58

Ochtendstijfheid met pijn die in de loop van de dag minder wordt kan ook reuma zijn.

Ik dacht bij mij dat het ook aan mijn matras lag, maar was uiteindelijk medisch van aard. Toen ik nog mijn verdenking bij mijn bed had ben ik naar een grote matrassen loods gegaan, mijn voorkeur opgegeven, op 3 matrassen proef gelegen en degene gekozen waar mijn rug (toen deed alles mij zeer) het minst zeer op deed.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:21

Janneke2 schreef:
ElSea schreef:
Wat hij ons heeft verteld is dat je in ieder geval weinig hebt aan een topper als je matras zelf te hard is, want op een gegeven moment lig je die door op de plekken waar je hem het meest nodig hebt. Tevens de reden dat hij geen matrassen met toppers verkoopt, het matras zelf moet gewoon goed zijn.

Tuurlijk 'moet het matras zelf goed zijn', maar dat kan nu efkes niet.

Verder snap ik als fan van traagschuim niets van 'op gegeven moment lig je doorop de plekken waar je het het hardste nodig hebt'.
De functie van traagschuim is dat heup en schouders 'wegzakken' - zodat je onderrug recht blijft in zijligging.

@ TS: wellicht heb je momenteel spierpijn van de andere lighouding.

Als je een ligbad hebt, zou je de spierpijn optie kunnen uittesten :
half uur 'weken' in water van 37 graden met 100 gram natrium bicarbonaat. (Pot van een kilo bij de drogist voor vijf euro.)
Na twee of drie dagen 'weken' is de meeste spierpijn weg.
Zou de traagschuim topper je helpen, ga je na die spierpijn resultaat merken.

Fijn dat je hebt gezien dat dat bericht van TS ongeveer in dezelfde minuut was geplaatst als mijn bericht ;)

Je hebt gelijk in dat je doorzakt op je schouders en heupen, maar het traagschuim moet dan wel dik genoeg zijn om dat verschil te overbruggen en dat zijn de meeste toppers niet. Daarom kan je beter investeren in je matras ipv in een hele dure topper.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:33

Het kan wel echt je matras zijn, 2 jaar terug werd ik ineens wakker met rugpijn. Wat vrij snel over ging in de ochtend. Toen sliep ik 2 nachten in een hotel, meteen nergens meer last van. Nieuw matras en het was weer goed. Wij hebben nu een vrij goedkoop ikea matras (300 euro dacht ik), meest verkochte en ik dacht als half Nederland erop ligt kan ik dat ook.
Opzich ligt hij prima, rugklachten waren meteen over, maar zou nog weleens een echt hele goede willen. Soms heb ik in een hotel dat ik echt denk wat een heerlijk bed, ik trek dan weleens de lakens opzij en maak foto's maar krijg het eigenlijk nooit gevonden, denk andere/ zakelijke productlijnen en het is meestal niet in NL. Je hebt winkels met hotels waar je kan proefslapen, ik denk dat ik daarvoor zou gaan. Bij veel winkels kun je ook een keer ruilen als het niet bevalt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:09

De vraag is ook gewoon, is koudschuim wel geschikt voor je? Met mijn rug kan ik niet op koudschuim slapen. Ik lig niet goed en vooral, doordat draaien bemoeilijkt wordt, lig ik te stil. Daardoor ben ik 's ochtends veel stijver dan als ik op een pocketveringmatras slaap.

Het probleem met een topper op koudschuim is dat het koudschuim jouw lichaamswarmte nodig heeft om zich te vormen. Die warmte krijgt het niet meer, omdat de topper er tussen ligt. En dus krijg je dus juist druk en een slechte slaaphouding.

Al met al, ik denk dat het enige dat erop zit is toch eens een ander matras uitproberen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:55

Het matras even helemaal buiten beschouwing latend, wat voor kussen heb je? Als zijslaper is het misschien ook een idee om een ergonomisch kussen aan te schaffen. Omdat de randen opgehoogd zijn, wordt je nek beter ondersteund, waardoor je ruggengraad automatisch rechter komt te liggen. In aanvulling daarop zou je een zijslaapkussen kunnen proberen. Het is even wennen, zeker als je een enorme woeler bent, maar ik heb het idee dat ik rustiger en in een betere houding slaap.

https://ligwijzer.nl/kussens/lichaamskussen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:14

Ik ben bang dat je het met een topper niet gaat oplossen, wij hebben ook jarenlang problemen gehad met ons veel te harde matras, verschillende toppers gehad, maar niets bleek uiteindelijk een oplossing.
Uiteindelijk hebben wij verschillende matrassen getest, 90 dagen testen, 100 dagen testen.. Voor ons bleek een compleet ander matras zonder topper het beste te liggen. Mijn rugpijn is sterk minder geworden in ieder geval.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 15:28

Bedankt voor jullie reacties! Mijn fout is geweest dat ik online een matras heb besteld en niet ben gaan testen in een winkel. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat ik als ik daar test, ik niet weet hoe het matras ligt op mijn eigen bed. Het zou prima kunnen dat ik inderdaad spierpijn heb door mijn nieuwe slaaphouding. Ik heb net even foto's gemaakt met enkel mijn matras en met matras + toppers om te zien hoe ik lig. Het valt me op dat met de topper mijn heup wel in het matras zakt (en bij enkel matras niet) maar dat mijn schouder niet verder inzakt. Ik lig daardoor met mijn schouder wat hoger. Dat doet me vermoeden dat mijn boxspring gewoon niet meer goed is..

Ik probeer ook kritischer naar mijn slaaphouding te kijken en te kijken of ik wel de juiste houding aanneem. Op mijn rug is daar niet veel aan te doen natuurlijk, maar op mijn zij wel. Lastige met voorbeeld plaatjes vind ik dat iemand dan altijd echt op de zijkant van zijn/haar schouder ligt, en ik lig op de achterkant :+ ofwel ik doe mijn arm naar voren. Ik ga ook eens met de fysio naar mijn slaaphouding kijken.

@ 8nnemiek, ik heb inderdaad ook een nasa traagschuim topper gekocht. Het voelt wel heel lekker :j

@ Maras, ik doe nu inderdaad 's ochtends ook een yogasessie om te stretchen. Dat helpt gelukkig wel.

@MarlindeRooz, dat zou inderdaad kunnen. Ik vind het vooral zonde om mijn, vrij prijzige, matras nu al weg te doen. Maar goede slaap is veel waard natuurlijk :j

@ Jessix, je hebt helemaal gelijk dat mijn rug eerst moet herstellen om het echte resultaat te kunnen zien. Het gaat gelukkig de goede kant op dankzij massages en dry needling. In dit geval werd ik vooral aan het denken gezet doordat ik de twee punten waar ik vast zit/zat, duidelijk kan voelen als ik in bed lig.

@ Pandora2, ik zie nu inderdaad ook steeds meer dat gekeken wordt naar lichaamsbouw. Opzich best logisch.. Brede heupen en smalle schouders zullen een andere vraag hebben dan andersom. Daar heb ik toentertijd niet naar gekeken.

@ Janneke2, helaas voor mij wordt mijn bad er morgen uitgesloopt := Ik denk zeker dat ik spierpijn zou kunnen hebben van mijn nieuwe houding. Dat heb ik door dit topic ineens ingezien :j ik merk het ook op andere plekken in mijn lijf.

@ Elsea, in dit geval was het goedkoper om een topper te proberen. Mijn topper is 10cm dik dus gelukkig vangt hij wat dat betreft aardig op.

@ FleurVP, dit is heel herkenbaar! Soms tref je inderdaad een matras dat fantastisch ligt :j combinatie met je bedframe is dan natuurlijk ook van belang. Ik denk nu zelf dus dat mijn boxspring niet meer goed is..

@Lalidan, daar zou je ook een punt kunnen hebben.. Zou goed kunnen dat mijn koudschuimmatras dan nu niet meer meebeweegt want mijn topper is best dik (10cm).

@Chanen, daar heb ik inderdaad ook eerder naar gekeken. Ik heb een ergonomisch hoofdkussen voor rug- en zijslapers :)