Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik probeer regelmatig met haar hierover te praten maar meestal wilt ze hier niet over praten of wimpelt ze het af. Ik heb het ook al een tijdje geleden met haar gehad over medicatie maar daar wilt ze niet aan beginnen. Een andere vriendin van mij heeft ook een angststoornis en slikt medicatie die ontzettend goed helpt, dus ik zie hoe het ook kan.
Shaggy09 schreef:Toch blijft het lastig, ze gooit namelijk wel iedere keer haar problemen bij mij maar als ik dan een tip geef doet ze daar echt helemaal niks mee.
Gisteren werd ze bijvoorbeeld ook weer om 13:30 pas wakker. Toen appte ze me dat ze zo moe wakker werd en dat ze niet snapt waarom, en dat ze misschien nog wel wilde doorslapen tot laat in de middag.
Als ik dan vervolgens zeg dat je daar juist ontzettend moe en ontregeld van wordt zegt ze vaak alleen dingen als 'ja dat klopt' maar doet er vervolgens niks mee.
troi schreef:Het lastige is dat jouw rol als vriendin niet is om haar te helpen, dat kan je niet. Wat inhoud dat alle advies, hoe goed bedoeld ook, nu even het tegenovergestelde effect heeft. Tuurlijk heb je gelijk, ieder die niet zulke heftige klachten heeft snapt dat ook, maar je vriendin nu even niet. Als ik heel eerlijk ben zou ik een stapje terug doen. Als zelfbescherming. Ik zou tegen je vriendin zeggen dat je veel van haar houd maar voor jezelf iets terug moet in het contact. Niet dat je haar laat vallen hoor maar je kan haar problemen niet oplossen dus kan ze die beter bij haar therapeut neerleggen. Probeer samen vooral leuke dingen te doen, waar je beide energie van krijgt. Een film op netflix kijken bijvoorbeeld of een ommetje met de hond. En leid het onderwerp dan af van haar klachten maar richting mooi weer ofzo. Klinkt natuurlijk vreselijk oppervlakkig maar ik vrees dat je anders het risico loopt van verliezen van zo'n mooie vriendschap
alice0cullen schreef:Sorry als dit bot overkomt, maar dat heb je je helemaal niet mee te bemoeien. Je gedraagt je als een ouder, dit is niet jou taak.
Het is ook niet aan jou om te bepalen of ze therapie neemt of medicatie. Dit zijn nog steeds haar keuzes. Je er even doorheen slaan is ontzettend moeilijk en eigenlijk onmogelijk.
In iedere stap die je wil maken moet je tegen je eigen brein en gedachtes vechten. En daar wordt je ontzettend moe van, maar wat ik zelf ervaren heb is dat het ontzettend belangrijk voor mij was om een lange periode te hebben gehad van geen therapie en even niks moeten. Dus in zekere zin self care. Als dat er voor haar op aan komt dat ze naar Canada gaat, moet ze dat vooral doen.
Ze kiest momenteel voor wat ze als veilig ziet, en daar horen slechte patronen bij. Voor haar is de alcohol veilig, dit kent ze en remt waarschijnlijk symtomen en maken dingen voor haar handelbaar.
Want weten wat je problemen zijn is iets anders dan er wat aan kunnen doen. Maar geloof mij. Hoe meer druk jij erachter zet, hoe meer ze zich gaat terug trekken.
Shaggy09 schreef:Ik wil wel dat onze vriendschap gelijkwaardig blijft dus wellicht is contact op een lager pitje ook een verstandige keuze. Ik ben alleen bang dat ze mij dat later weer gaat verwijten, dat ik er te weinig voor haar geweest ben op het moment dat ik ervoor heb gekozen om een stapje terug te doen.
Shaggy09 schreef:troi schreef:Het lastige is dat jouw rol als vriendin niet is om haar te helpen, dat kan je niet. Wat inhoud dat alle advies, hoe goed bedoeld ook, nu even het tegenovergestelde effect heeft. Tuurlijk heb je gelijk, ieder die niet zulke heftige klachten heeft snapt dat ook, maar je vriendin nu even niet. Als ik heel eerlijk ben zou ik een stapje terug doen. Als zelfbescherming. Ik zou tegen je vriendin zeggen dat je veel van haar houd maar voor jezelf iets terug moet in het contact. Niet dat je haar laat vallen hoor maar je kan haar problemen niet oplossen dus kan ze die beter bij haar therapeut neerleggen. Probeer samen vooral leuke dingen te doen, waar je beide energie van krijgt. Een film op netflix kijken bijvoorbeeld of een ommetje met de hond. En leid het onderwerp dan af van haar klachten maar richting mooi weer ofzo. Klinkt natuurlijk vreselijk oppervlakkig maar ik vrees dat je anders het risico loopt van verliezen van zo'n mooie vriendschap
Klopt, ik dacht hier ook al aan mede door jullie reacties. Ik wil vanaf nu me ook wat meer op de achtergrond houden wbt haar angsten en proberen om de leuke aspecten van onze vriendschap weer te benadrukken door leuke dingen te doen voor zover dat kan. Ik hoop alleen dat ze niet te ver achteruit gaat want zo'n gevoel krijg ik behoorlijk de laatste tijd.
.
sasja0705 schreef:Ik heb weinig ervaring met angststoornis, wel met alcohol.
Dus mijn insteek gaat dan ook in deze richting.
Natuurlijk kun je angststoornissen ook zonder ontwikkelen maar MET alcohol is het vele malen erger.
Alcohol en drugs misbruik in vroege jaren geeft veel onherstelbare schade.
Van het "gezellige en stoere" kun je heel gemakkelijk afgeleiden in verslaving mits je de aanleg hebt.
En begrijp mij niet verkeerd : zo even " dan drink je toch niet meer" of "ga het drinken matigen" zit er niet in, want het is eveneens een ziekte.
Op een gegeven moment beland je dus in een negatieve spiraal waar niet zomaar weer uitkomt.
Ik zit hier achter het toetsenbord en kan uiteraard alleen afgaan op dat wat jij TS omschrijft.
Maar het omschreven "leefpatroon " van jou vriendin
laat mij dus vermoeden, dat de basis van alle ellende mede te zoeken is in een alcoholverslaving.
En : een alcoholverslaving heeft niets te maken met hoeveelheid of hoe vaak je drinkt.
Daar zou ik een roman kunnen schrijven, maar helpt nu niets.
Feit is: alcohol maakt hier de angsten NOG groter en sterker en dus wordt weer alcohol gebruikt om te dempen, en begint het cirkeltje opnieuw.
Zoals ik het lees gaat de lichaam nu ook achteruit (veel slapen)
Er is hier alleen 1 weg eruit : zij moet zelf willen.
Alles andere zal niet helpen.
Je kan psychologen op afsturen, medicijnen inproppen, enz enz...
Maar aan de basis veranderd er niets en de angst zou blijven.
Alcoholverslaving is een ziekte, zoals angststoornis er ook een is.
Maar zonder de alcoholverslaving aan te pakken zie ik echt geen mogelijkheid om met de angststoornis te dealen.
Misschien kun je haar duidelijk maken, dat het drinken van haar dus een ziekte is.
Vaak helpt dit besef of deze inzicht dat het daadwerkelijk een ziekte is ,om er iets te kunnen doen.
Te vaak is het beeld " dan zuip je even minder"... maar dat is dus voor een zieke niet mogelijk...
Sterkte voor je vriendin en voor jou.
pateeke schreef:Ik zou dat gewoon echt bespreken: dat je haar graag wil helpen en er voor haar wil zijn, maar je niet weet hoe. Dat je het idee hebt dat wat je probeert om haar te helpen niet aanslaat en je het erg vindt dat het slechter met haar lijkt te gaan. Dat je een stapje terug doet, niet omdat je er niet voor haar wil zijn, maar omdat je je niet wil 'bemoeien'. En dat als er iets is wat je voor haar kan doen, ze het wel kan aangeven of zo.
Spreek uit jezelf, geef aan wat het met je doet en waarom je doet wat je doet.
Als je er niet over in gesprek gaat met haar en dan een stapje terug doet, weet zij natuurlijk niet waarom je een stapje terugzet en dan heeft ze er natuurlijk het raden naar. Maar als je het bespreekbaar maakt, weet zij wat er gaande is en is de kans kleiner dat het tussen jullie in komt te staan.