Herstel laat ontdekte breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Herstel laat ontdekte breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 01:50

Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik 3 weken geleden mijn arm gebroken heb (spaakbeen bij mijn elleboog). :+

Normaal moet je dan 5 weken in een mitella, maar de dokter zei dat ik mogelijk minder lang een mitella om hoef, omdat het nu al aan het genezen is. Over 2 weken mag ik weer op de foto om te zien hoe het zich herstelt.

Heeft er hier iemand ervaring met het genezingsproces van laat ontdekte breuken. Duurde het korter? Langer? Ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Herstel laat ontdekte breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:59

Als je breuk goed staat, duurt het waarschijnlijk even lang?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 02:00

Mijn zoontje heeft op 2 jarige leeftijd zijn arm gebroken. Maar dat bleek pas 2 weken later. Kreeg geen echt gips meer, maar een soort spalk. Is gewoon normaal genezen gelukkig!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 19:12

Mindim schreef:
Als je breuk goed staat, duurt het waarschijnlijk even lang?

Ik hoop het! Het staat goed, maar ik heb er wel al die tijd vrij zwaar fysiek werk mee gedaan.

@Saskia9, dat is fijn om te horen! Ik ben natuurlijk veel ouder, maar toch. :D

Heeft er verder nog iemand ervaring mee? Ik had eigenlijk verwacht dat dit op een paardenforum wel vaker gebeurde. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:14

Als het na die weken werken nog steeds recht staat, lijkt het genezen mij geen probleem :)

Maar wat zegt je dokter ervan?

Enige ervaring die ik heb is een enigszins scheve teen die ik zelf getaped heb nadat er een paard met ijzers bovenop gesprongen was :')
Maar heb daar gelukkig geen last van.

Waar ik last van heb zijn mn pols (paar jaar geleden gebroken) en ribben (vorig jaar gekneusd en misschien haarscheurtjes erin gehad) als het koud is. Dan is het wat stijf/pijnlijk. Maar die waren beide enkele uren na de oorzaak ontdekt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:16

Dilan93 schreef:
Als het na die weken werken nog steeds recht staat, lijkt het genezen mij geen probleem :)

Enige ervaring die ik heb is een enigszins scheve teen die ik zelf getaped heb nadat er een paard met ijzers bovenop gesprongen was :')

Tenen zijn niet leuk hoor #)
Ik had het pas na 2 weken door en nu staat ie nog steeds raar en is het in de winter een standaard winterteen..als enige teen. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:18

Sunnda schreef:
Dilan93 schreef:

Tenen zijn niet leuk hoor #)
Ik had het pas na 2 weken door en nu staat ie nog steeds raar en is het in de winter een standaard winterteen..als enige teen. :D

Wintertenen heb ik sowieso.

Maar pijnlijk was het idd wel. Zag er ook niet heel fraai uit, halve voet was paars/blauw :=

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:41

Helaas ervaring mee |(
Mijn knieschijf lag in twee, maar zkh vond het niet nodig om een foto te maken (ondanks de zware val met paardrijden :+ . Pas na 3 maanden wist ik dat er een breuk zat omdat ik toen nog steeds niets kon en het been maar dik bleef. Ik had me wel netjes bij een fysio gemeld en die vertrouwde het niet (terecht, zo bleek :o

Nu is een knieschijf breuk iets wat nooit uit zichzelf kan genezen omdat een kniepees de twee delen juist uit elkaar trekt.

3 operaties en een halve nieuwe knie verder, kon ik na jaren tobben eindelijk weer normaal traplopen, fietsen en paardrijden.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:47

2 jaar geleden stom ongelukje gehad en tibiaplateau opgelopen.
6 weken na ongelukje pas mri laten maken omdat ik toch wel erg last van mijn been/knie bleef houden en ik een goed plan wilde maken voor herstel.
Werd gebeld met de uitslag van de mri en mocht gelijk niet meer lopen en direct naar het ziekenhuis voor verder onderzoek en evt operatie/ gips.... uiteindelijk stond de orthopeed versteld wat ik al 6 weken gedaan had (werk zelf in een ziekenhuis dus veel lichamelijk werk, sporten ging ook best redelijk, paard ook gewoon gereden.. liep alleen flink mank in de loop van de dag).
Dus in overleg alleen verbod op belasten voor minimaal 2 weken maar wel direct onbelast blijven bewegen (fietsen zonder weerstand, fysiotherapie voor mijn spieren). Daarna weer gaan belasten maar herstel heeft best lang geduurd en helemaal pijnvrij ben ik denk nooit meer. Bot herstelde wel heel goed en snel, dus daar geen last van maar wel van de omliggende banden en fibula bot wil nog wel eens ontwrichten (auw!).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:53

Jaren geleden met paard een ongevraagde koprol gemaakt met een gebroken elleboog als gevolg. Drie weken later toch maar foto laten maken omdat het pijn bleef doen en bleek ook een breuk. Stond netjes en hoefde dus alleen een drukverband, maar het heeft helaas een aantal jaren geduurd voordat ik die arm weer helemaal kon strekken, nog veel langer voordat dat met druk kon, en nog altijd kan ik er niet bijvoorbeeld een bal voor de hond mee gooien zonder dat het pijn doet.

(ik heb m'n lesje wel geleerd en ga nu wél naar de huisarts als iets flink mis gaat. :+ )

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:48

Pfff, die knie verhalen zijn wel heftig zeg. Dat jullie daar zolang mee doorgelopen hebben. %)

Dilan93 schreef:

Maar heb daar gelukkig geen last van.

Waar ik last van heb zijn mn pols (paar jaar geleden gebroken) en ribben (vorig jaar gekneusd en misschien haarscheurtjes erin gehad) als het koud is. Dan is het wat stijf/pijnlijk. Maar die waren beide enkele uren na de oorzaak ontdekt

De dokter zegt dat het afwachten wordt; het kan 2 weken duren, maar ook langer.

Scheve tenen zijn wel iets anders ... kan me voorstellen dat die niet zomaar weer recht groeien. :D Mijn oude breuken (pols en 2x neus) heb ik gelukkig nooit last van.

@julius, daar waarschuwde de dokter me al voor. Ik moet ook elke dag oefeningen doen onder douche om ervoor te zorgen dat ik geen mobiliteit verlies. Het helpt denk ik ook dat ik me in mijn slaap telkens uit de mitella wurm en lekker gestrekt lig te slapen. :=

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:00

Blijkbaar zeer hoge pijngrens :') .
Maar zeker niet voor herhaling vatbaar hoor, een volgende keer iets geks dus eerder laten checken omdat ik dus doorloop.

Heb je nog geen fysio?? Idd blijven bewegen, rust roest :o

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:14

Ik heb eens een middenvoetsbeentje gebroken, ik weet alleen niet wanneer :') .
Kwam er achter toen ik een teen brak en er dus meerdere breuken te zien waren. En die in m'n middenvoetsbeentje niet zeer deed en daar was het niet blauw, omdat die dus wel oud moest zijn. Want paard(wat anders) was echt duidelijk ergens anders op mijn voet gesprongen.

Springt er wel vaker wat op mijn voet, en dat doet wel eens een paar dagen zeer. Maar als het niet te zeer doet en met een paar dagen flink verbeterd loop ik gewoon door. Ga niet voor iedere bult of buil een foto maken ;) .

Dat is dus prima hersteld, bij het breken weinig last gehad (neem ik aan, ik weet dus echt niet wanneer het geweest is) en nu nog steeds niet. Het is inmiddels 15 jaar geleden dat ik m'n teen brak, en het is dus daar voor al gebeurd.