Dieet uitdagingen, ideëen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Dieet uitdagingen, ideëen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 16:36

Hi!

Door medische redenen heb ik een hele lijst met dingen gekregen die ik niet mag eten.
Nu ben ik echt een held op sokken in de keuken en vind ik koken ook gewoon saai.
Daarbij komt dat ik nogal inspiratieloos ben, omdat de lijst zó beperkend is en ik niet ergens kan vinden waarbij ik makkelijk recepten kan vinden die aan mijn dieet voldoen.

Vandaar jullie hulp gevraagd voor ontbijt, lunch en avondeten :D

De lijst van alles wat ik niet mag
Funghi (paddenstoel soorten)
Geitenmelk, -kaas
Gekookte melk
Gerst
Gluten
Haver
Hazelnoot
Kaasstremsel (koe)
Kamut
Kefir
Kippenei eiwit
Knoflook
Koemelk
Kokosnoot
Koolvis
Lavendel
Lijnzaad
Mierikswortel
Mosterdzaad
Paardenmelk
Prei
Ricotta
Rogge
Schaal en schelpdieren
Schapenmelk, -kaas
Sorbinezuur (E200)
Spelt
Tarwe
Tijm
Tomaat
Zure melkproducten (koe)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:42

:(:) Ik dacht dat ik ingewikkeld was maar jou lijstje is ook indrukwekkend. Ik zie een hoop overeenkomt. Alleen hier is soya ook verboden maar goddank tomaten en paddestoelen en gluten wel. Maar niet onbepertk of gecombineerd. Maar ik mag een hoop groentes en fruit weer niet,

Ik heb even snel gescand. Lactose en mogelijk melkeiwit ook. Gluten/granen, schaal schelpdieren, noten en histaminehouders of vrijmakers gezien de tomaat en paddestoelen en meer. En wat kruiden die wegvallen? Klopt dat aardig?

Je hebt gelukkig ook bijvoorbeeld rijstnoedels, en andere volledig gluten en maisvrije broodvervangers. Melk kun je missen of vervangen door rijstmelk.

Als ontbijt/lunch kun je de brood vervangers aanhouden op rijst basis of mais als dat mag, of de melk en soja vrije yoghurt mits hij niet op kokosbasis is. :j Aangevuld met fruit en zaden. Of mueslis op fruit basis met rijstmelk.

Avond eten aardappels, rijst of glutenvrije pasta. Pizzabodems heb je tegenwoordig ook op groente/rijst basis.

Roerbak gerechten kan met veel groentes en desnoods rijst noedels. Je wordt uiteindelijk creatief in koken.

Met groentes die je mag hebben gecombineerd met vlees/vis en kun je ook ovenschotels maken. Kaas kun je uit de meeste recepten wel gewoon weglaten. Die mis je niet echt.

De meeste dingen kun je tegenwoordig ook in de supermarkt kopen. Broodbeleg wil helaas nog al eens melk/lactose bevatten of verrstopt als aroma.

Het vergt vooral lezen lezen en nog eens lezen en leren vers koken zelf. Zorg voor de kruiden die je mag hebben en leer je eigen bouillon zelf maken. Bieslook, peterselie peper zout en eventueel wat ui, dat rustig trekken. Een fijne basis voor soepen. Die je kunt aanvullen met vlees, vis, groente en eventueel rijstpasta als vermiccellli.

Gewoon wat bij elkaar gooien en kijken of het lekker is. :Y)

Maar uiteindelijk wen je er aan. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-01-21 16:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:48

Pfoe lastig. Heb je al eens zelfgemaakte curry's geprobeerd? Met currypasta uit een pakje zal het niet lukken (knoflook) maar je maakt die ook heel gemakkelijk zelf met diverse kruiden :)

De basis van curry is kokosmelk, waar je dan kruiden zoals kerrie, gember, kurkuma, chilipoeder, peper, kaneel, ui, ... aan toevoegt.
Daar komen dan groenten bij, wat ik vaak doe is oa paprika, zoete aardappel, broccoli, bloemkool, sojascheuten (tauge),.... die je in de kokosmelk laat meesudderen. Veel gebruikt daarnaast zijn ook linzen of kikkererwten die je op het einde toevoegt. Ik zelf eet vegetarisch, maar je kan er ook eenvoudig kip of iets dergelijk aan toevoegen.
Je eet het met rijst :)

Hier een voorbeeldje, waar men wel gebruik maakt van een currypasta, maar die vervang je dan gewoon door kruiden: https://www.ah.be/allerhande/recept/R-R ... ika-en-kip

dit is een met kruiden, wel opletten natuurlijk als je een kruidenmengsel koopt, er geen knoflook bij zit :)
https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... sche-curry

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:50

Kokos staat op de lijst van mag niet zo te zien -O-

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:51

Ai gemist, dat is jammer -O-

Misschien valt het nog te proberen met room op basis van soja?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:54

Dat heb ik eerst gedaan en kreeg er gratis een soja allergie bij. En heb dat al van meer mensen gehoord die dat overkwam. Dat wil je echt voorkomen -O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:54

Tray bake!
Ideaal, je snijdt groenten die je graag lust in gelijke partjes (denk aan courgette, wortel, paprika, ui, aardappel of zoete aardappel, aubergine, etc) hussel ze met een beetje olijfolie en evt kruiden die je lekker vind door elkaar.
Stort het op een bakplaat, goed verdelen en in de oven ermee! Ik zet hem op 200 graden en dan een half uur-45 minuten, afhankelijk van hoe gaar je de groenten wilt. Halverwege even een keer goed doorscheppen.

Evt kun je (zoete) aardappel iets eerder op de bakplaat gooien of iets kleiner snijden zodat het goed mee gaart.

Stukje vlees/vis/vega erbij evt een sausje en klaar ben je. De oven doet het meeste werk, en je kunt goed varieren met allerlei groenten en kruiden.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:00

Ik heb een familielid met een soortgelijk lijstje. Kijk inderdaad uit met teveel soja, want voordat je het weet krijg je die erbij. Om beter met je mee te denken, wat at je eerder graag? Dan kunnen we gericht tips geven, want ook al staat er veel op het lijstje, en zijn gelukkig nog veel dingen die kunnen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:01

kokos idd ook niet.

Hiervoor tarwe en lactose vrij gegeten dus de glutenvrije pizza's waren mij inderdaad al bekend.
Ik zit nu alleen met dat stel ik kan een pizzabodem vinden, wat doe je er dan op? tomaat en kaas mogen immers sowieso niet.

Aziatische hoek is idd tot nu toe beter, zeker Vietnamees. Maar vind dat erg ingewikkeld nog allemaal (nu ook wel beetje overdonderd door de lijst).

Amandel melk/yoghurt vind ik gelukkig wel te doen :)

Qua beleg ook een uitdaging, in heel veel vlees zit bijvoorbeeld dingen die ik niet mag. Zelfs in de bio kipfilet van AH zit tomatenpoeder. Of er zit knoflook in.

Gister spruitjes met vlees van de slager en aardappels, dag daarvoor soort van risotto gemaakt :)

Moet er trouwens bijzetten dat ik in een studentenwoning woon met een half werkende oven (180 graden gaat nog wel, hoger niet echt).
Zijn er meer huishoudelijk materiaal wat handig is om te hebben voor dit soort koken? Ik ga sowieso even kijken naar kleine oventjes

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:03

Ik heb het lijstje even anders opgedeeld:

Vlees
Koolvis
Schaal en schelpdieren

Vegetarisch maar niet vegan
Geitenmelk, -kaas
Gekookte melk
Kaasstremsel (koe)
Kefir
Kippenei eiwit
Koemelk
Paardenmelk
Schapenmelk, -kaas
Zure melkproducten (koe)

Koolhydraat/koolhydraatvervanger
Gerst
Gluten
Haver
Lijnzaad
Ricotta
Rogge
Spelt
Tarwe
Kamut
Hazelnoot

Groenten
Kokosnoot
Mierikswortel
Prei
Tomaat

Overige
Funghi (paddenstoel soorten)
Knoflook
Lavendel
Tijm
Mosterdzaad
Sorbinezuur (E200)

----------------------------

Ik zou dus als basis aardappelen en rijst nemen in de meeste gevallen, bij pasta-gerechten pastavervangers zoals bijvoorbeeld gelelinzen-lasange: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... en-lasagne

Verder vallen een hoop italiaanse gerechten af vanwege de prei en tomaat, maar in de Nederlandse keuken kan je de prei vaak vervangen door ui, wat wel weer mogelijkheden zou kunnen geven. Alle soorten melkproducten vallen eigenlijk af, maar soja"zuivel" of amandel"zuivel" zou wel kunnen helpen als je iets moet vervangen.

Verder zie ik dat je Boekweit en mais wel mag. Dus voor salades zou ik voor mais als koolhydraatbron gaan.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:06

Waar ik altijd blij van werd;
Ceasar salad, wraps, turkse pizza, De enige echte chocomel (grootste gemis haha), ontbeet vaak met yoghurt met havermout, pasta's, burrito's, spinaziebroodjes, hamburgers, carpaccio salade, broodjes met mozarella/pesto/tomaat, Chinees/japans/vietnamees, best veel van de AH kant en klare maaltijden.

Niet super vet, verder heel divers eigenlijk. Vooral makkelijk

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:14

Kip met rijst of aardappelen en worteltjes.
Steak met aardappelen en boontjes. Boterboontjes of groene boontjes :Y)
Zalm met erwtjes en aardappelen of rijst.
Pastinaakpuree met worst.
Rammenas rolletjes met zalm.

Een paar ideetjes waarvan ik denk dat er niks inzit wat je niet mag eten.

Kant-en-klaar is trouwens echt niet goed, dus dat laat je inderdaad best achterwege.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:19

Ik maak vaker een variant van salade nicoise, sla, sperzieboontje, aardappel. Dressing maken met ansjovis/vegan mayonaise , stukje (diepvries) tonijn grillen, met een halve Citroen die je ook op de gesneden helft even in de pan grilt. Je zou nog komkommer en paprika in de sla kunnen gooien, of wat kappertjes.
Ik vind boekweitpannekoeken ook altijd lekker (even googelen voor een ei vervanger) ik maak er dan meestal een stapel en die vind ik ook de dagen erna lekker. Bijvoorbeeld mee naar het werk met appel en spek. Of zoet met kersenjam. Ik denk nog even verder voor andere simpele recepten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:25

Eivervanger kun je bakpoeder of baking soda voor gebruiken als je iets wilt laten reizen. :j

f4bjheu

Re: Dieet uitdagingen, ideëen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:45

Weet dat kant en klaar niet goed is, boelde meer qua dingen die er in zitten (+ ook gewoon druk leven dus soms gewoon handig)

bedankt voor alle ideeen alvast tot nu toe :)

Ook benieuwd naar jullie ontbijt ideeen haha

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:48

Ik zou eens googlen naar recepten die passen in een histamine beperkend dieet (recepten geschikt bij histamine intolerantie). Ik denk dat je daar aardig passende dingen gaat vinden.

Verder vind ik je lijst onoverzichtelijk doordat er enorm veel overlap in zit die je onder 1 noemer kan wegstrepen:

Citaat:
De lijst van alles wat ik niet mag

- Dierlijke melkproducten en/of producten die dit bevatten
- Funghi (paddenstoel soorten)
- Glutenbevattende granen
- Haver (indien glutenvrije haver ook niet mag dan laten staan)
- Hazelnoot
- Kippenei eiwit
- Knoflook
- Kokosnoot
- Koolvis
- Lavendel
- Lijnzaad
- Mierikswortel
- Mosterdzaad
- Prei
- Schaal en schelpdieren
- Sorbinezuur (E200)
- Tijm
- Tomaat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:50

Oh oké. Ja, van vietnamees en co heb ik geen verstand wat erin zit. Ik eet zoiets nooit :D

Ontbijt is hier havermoutpap of 3-granen vlokken, dus dat gaat 'm niet worden voor jou.

Pannekoeken van kastanjemeel zijn bijzonder lekker. Met water en een ei te maken, dus dan moet je enkel nog wat verzinnen om het ei te vervangen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 18:48

@Alwiene hier gestructureerd zoals ik m heb gekregen;

Groenten
- Prei
- Tomaat

Granen die gluten bevatten (allemaal niet)
- gerst
- gluten
- haver
- kamut
- rogge
- spelt
- tarwe

Eieren
- kippenei eiwit

Kruiden en specerijen
- Knoflook
- Lavendel
- Mierikswortel
- Mosterdzaad
- Tijm

Vis en zeevruchten
- Koolvis
- schaal en schelpdieren

Noten en zaden
- Hazelnoot
- kokosnoot
- lijnzaad

Paddenstoelen
- allemaal niet

Additieven
- E200/Sorbinezuur

Melkproducten
- geiten melk/kaas
- gekookte melk
- kaasstremsel (koe)
- kefir
- koemelk
- paardenmelk
- ricotta
- Schapenmelk/kaas
- zure melkproducten (koe)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:02

f4bjheu schreef:
@Alwiene hier gestructureerd zoals ik m heb gekregen;

Groenten
- Prei
- Tomaat

- gerst
- gluten
- haver
- kamut
- rogge
- spelt
- tarwe

Eieren
- kippenei eiwit

Kruiden en specerijen
- Knoflook
- Lavendel
- Mierikswortel
- Mosterdzaad
- Tijm

Vis en zeevruchten
- Koolvis
- schaal en schelpdieren

Noten en zaden
- Hazelnoot
- kokosnoot
- lijnzaad

Paddenstoelen
- allemaal niet

Additieven
- E200/Sorbinezuur

Melkproducten
- geiten melk/kaas
- gekookte melk
- kaasstremsel (koe)
- kefir
- koemelk
- paardenmelk
- ricotta
- Schapenmelk/kaas

Haver bevat van zichzelf geen gluten maar raakt besmet met gluten in het proces. Je lijst suggereert dat je glutenvrije havermout van bv ah vrij van gluten wel zou kunnen eten.

Nogmaals de histamine beperkte recepten zouden wel eens veel overlap kunnen hebben van wat ik zo zie :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 19:03

Nee, ik mag specifiek ook geen haver helaas.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:20

Qua huishoud apparaat zou ik 100% voor een airfryer gaan en als je een werkende magnetron hebt een kleine plastic rijstkoker.

In de airfryer (kies een grote ook als je alleen bent die kleine heeft niemand iets aan) kun je overschotels sneller gaar krijgen. Let wel op het mandje heeft gaatjes, geen probleem bij afbakbroodjes, wel bij een schotel, dus haal een ovenschaaltje die er mooi in past erbij. Zelfs een ei kun je koken in de airfryer, gewoon in z’n schil.

Een rijstkoker die in de magnetron gaat is zo makkelijk omdat je alleen de rijst en het water afpast, daarna afhankelijk van hoeveelheid 10-15 minuten in de magnetron en klaar. Je kan er ook groente in stomen. Een kleine is al groot genoeg voor heel wat porties en wast makkelijker af. Ik kan er hier met gemak 5 porties rijst in kwijt of een stronk broccoli.

Verder zie ik dat je spekblokjes mag hebben? Dat geeft smaak aan een hele hoop ovenschotels. Bij de toko kun je ook liquid smoke krijgen, dat is de rokerige hartige smaak in een flesje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:26

boris_rakker schreef:
In de airfryer (kies een grote ook als je alleen bent die kleine heeft niemand iets aan) kun je overschotels sneller gaar krijgen. Let wel op het mandje heeft gaatjes, geen probleem bij afbakbroodjes, wel bij een schotel, dus haal een ovenschaaltje die er mooi in past erbij. Zelfs een ei kun je koken in de airfryer, gewoon in z’n schil.

Hoewel ik absoluut fan ben van een airfryer, is de airfryer compact (vroeger de originele airfryer) voor mij al groot zat. Het bijpassende ovenschaaltje is geschikt voor 1 portie ovenschotel. Eerder had ik een nog kleinere goedkope nepper en ook daar had ik meestal genoeg aan. Maar kippenpoot werd wel lastig. Ik gebruikte, toen ik nog dagelijks kookte (ik doe nu aan preppen en invriezen), mijn airfryer tot 5x per dag. 2x afbak pistolet, 1x eieren en 2x voor het avondeten. Ik heb er van alles in klaargemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:03

Ontbijt. Glutenvrij brood dat je mag hebben met broodbeleg wat mag. Of rijstenpap van rijst of van rijstbloem met rijstmelk of amandelmelk of water. Of melk en soya en kokosvrije yoghurt met fruit noten en zaden die mogen

Lunch salades of glutenvrij brood met beleg

Avond pasta, aardappelen rijst of pizzabodem aangevuld met groentes en vlees/vis die je mag hebben

Pizza zonder tomaat en knoflook. Beleggen met groentes, verse kruiden die je mag hebben en vlees/vis/fruit. Zelf een saus maken op eigengemaakte bouillonbasis eventueel verdikt met maizena of aardappelzetmeel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:07

f4bjheu schreef:
Groenten
- Prei
- Tomaat
Paddenstoelen

Histaminehoudend of vrijmakend ik haal ze altijd door elkaar

- gerst
- gluten
- haver
- kamut
- rogge
- spelt
- tarwe
Gluten en haver
Eieren
- kippenei eiwit
Kippeneitwit

Kruiden en specerijen
- Knoflook
- Lavendel
- Mierikswortel
- Mosterdzaad
- Tijm
Idem de histamine dinges aangevuld met tijm en lavendel
Vis en zeevruchten
- Koolvis
- schaal en schelpdieren

Noten en zaden
- Hazelnoot
- kokosnoot
- lijnzaad

Paddenstoelen
- allemaal niet

Additieven
- E200/Sorbinezuur
dit is een wonderlijke ertussen en lastiger te vermijden, behalve vers. Zit ook in sommige bessen en fruitsoorten. Wordt meest gebruikt om schimmels en gisten tegen te gaan. Meest niet oorzaak van allergische reacties maar kan wel een pseude allergie reactie veroorzaken

Melkproducten
- geiten melk/kaas
- gekookte melk
- kaasstremsel (koe)
- kefir
- koemelk
- paardenmelk
- ricotta
- Schapenmelk/kaas

Lactose en koemelkeiwit

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:58

Ik denk dat je in de richting van glutenvrije producten voor je ontbijt een heel eind komt. Glutenvrije havermout met amandelmelk is bijvoorbeeld een prima ontbijt. Glutenvrij brood vind ik zelf niet zo lekker, maar Wasa heeft wel lekkere crackers.

Verder wil ik je veel sterkte wensen, wat een heftige lijst met allergieen. Ik vind alleen mijn glutenallergie al ellendig, maar ik mag niet klagen als ik jouw lijst zo zie.