Een boete delen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Een boete delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 23:18

Situatie:

Ik ga regelmatig bij een vriendin op bezoek. Zij woont in een grote stad, wat betekent dat je parkeert in betaalde zones. Als er een bezoeker langs komt moet je online het kenteken registreren zodat deze voor een klein bedrag kan parkeren. Je betaalt van 9:00 - 18:00 uur.
Ik heb haar van te voren mijn kenteken gegeven en we hebben afgesproken dat zij het zou invoeren. Als bezoeker kan ik dit namelijk niet zelf.

Nou, je raad het al. Ze was vergeten om mijn kenteken in te voeren. Een maand later kreeg ik vandaag de boete binnen: €66.

Wat zouden jullie doen? De boete delen of je vriend(in) de boete laten betalen?

Edit: Wat info toegevoegd voor de context.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 28-01-21 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:20

Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid. Je had ook even bij haar kunnen checken of ze het kenteken had ingevoerd. Ik zou hem zelf betalen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:20

Uh whut. Die auto blijft jouw verantwoordelijkheid, niet die van haar. Waarom betaal je uberhaupt je eigen parkeergeld niet?
Die volledige boete is voor jou, niet voor haar, ook niet half.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:21

Delen zou ik doen

tengeltje11

Re: Een boete delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:23

Een ander jouw boete laten betalen? Eerlijk snap ik nooit hoe je zoiets bedenkt...
Jouw auto, jouw verantwoordelijkheid!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 23:28

Even ter toevoeging. We hebben het zo afgesproken dat zij het zou invoeren. Ik kan dat als bezoeker namelijk niet. De ‘verantwoordelijkheid’ lag dus bij haar.
Ik wist voor deze situatie de parkeertijden ook niet omdat ik normaal gesproken altijd in het weekend kom, dan is het gratis.

Er is overigens al een oplossing, maar ben benieuwd hoe anderen hier in staan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:32

Dat is een lastige.
Ik zou aangeven dat je een bekeuring hebt ontvangen van die keer dat zij jouw kenteken vergeten was in te voeren en dan kijken hoe ze reageert.
Zelf zou ik mij dan schuldig voelen en hem willen betalen of de bekeuring delen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:34

Uh, say what? Jouw auto, dus je betaalt dan toch zelf de boete?

Ik parkeer bij een vriend van me ook altijd waar het een betaalde zone met dezelfde regeling. Mag hem overigens ook nooit terug betalen.
Maar het zou niet in me opkomen om hem er verantwoordelijk voor te houden, of te vragen de boete te delen. Ik waardeer het dat hij het doet, maar ervan uit gaan? Nooit.

Ik heb ook weleens een boete gekregen. Het is daar ook gratis parkeren in het weekend, ik was daar blijven slapen en was op maandagochtend niet snel genoeg. Boete is om 09.02 uitgeschreven, dikke pech.

Toevoeging: in mijn geval bood de vriend aan de boete te delen, en dat heb ik afgeslagen.
Laatst bijgewerkt door Supertje op 28-01-21 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:34

Ik zou misschien gewoon even zeggen "goh, weet je nog dat je vergeten was het kenteken te registreren zodat ik kon parkeren? Ik heb nu dus wel een boete gekregen.." En kijken hoe ze reageert.. En misschien volgende keer navragen of alles geregeld is :D Maar ik zou er niet om vragen of ze meebetaalt..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:38

Maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om haar eraan te herinneren of ze het doorgegeven heeft.

Zo makkelijk anders, jij bezoekt een vriendin en dat moet zij maar zorgen dat jij goedkoop kan parkeren en als ze het vergeet dat moet zij maar de boete betalen?...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:39

Bij ons komt dit in de wijk ook, maar als in als bewoner zijnde vergeet om het in te voeren zou ik aanbieden de helft te betalen.
Wel ben ik van mening dat het wel netjes was geweest om even te checken of ze het had gedaan.

@tengeltje en anderen: je kunt als bezoeker zelf niet aangeven dat je hier parkeert, dat kan echt alleen de bewoner. Dit is ter vervanging van de bezoekerskaartjes zoals die vroeger waren.

Edit:
Anders zou mijn bezoek bijna 5 km verderop pas kunnen parkeren :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:41

Peuk schreef:
Even ter toevoeging. We hebben het zo afgesproken dat zij het zou invoeren. Ik kan dat als bezoeker namelijk niet. De ‘verantwoordelijkheid’ lag dus bij haar.
Ik wist voor deze situatie de parkeertijden ook niet omdat ik normaal gesproken altijd in het weekend kom, dan is het gratis.

Er is overigens al een oplossing, maar ben benieuwd hoe anderen hier in staan. :j

Ik zou het zelf betalen, maar als vriendin zou ik het geld overmaken. Is echt iets wat mij ook had kunnen overkomen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:13

Ik zou als vriendin aanbieden om het te betalen, maar vervolgens zou ik als bezoekend vriendin zeggen dat het erg lief is maar het mijn auto is en het zelf betaal. :+

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:34

Laatst kwam een collega op bezoek, nog onderaan de trap vroeg ze hoe het met parkeren zat, zelfde constructie als bij jouw vriendin. Toen kwam ze naar boven en begonnen we te kletsen, helemaal vergeten om het kenteken daadwerkelijk in het systeem te zetten.

Nu heeft ze dit keer (gelukkig) geen boete gekregen (naar mijn weten), maar anders had ik zeker aangeboden (op gestaan) om de helft te betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:48

Ik zou hem zelf betalen en het hooguit nog eens noemen dat je de bekeuring binnen hebt gekregen en betaald hebt. Kijken hoe ze reageert.

Ik heb wel een keer de helft van een parkeerboete betaald voor een vriendin. We gingen lunchen. Zij reed met haar auto en parkeerde ergens wat betaald parkeren was. Beide hadden we dat niet gezien, dus toen we terug kwamen lag er een bekeuring op de ruit voor bijna 100 euro. Heb meteen gezegd dat ik mee zou betalen. Samen uit, samen thuis.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:53

Ik zou denk ik de helft betalen. Hiervoor woonde ik ook met zo'n systeem. En mensen die hier parkeerde checkte vaak even of ik hen had aangemeld, omdat het iets is wat je makkelijk kan vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 01:06

MarcoBorsato schreef:
Peuk schreef:

Ik zou het zelf betalen, maar als vriendin zou ik het geld overmaken. Is echt iets wat mij ook had kunnen overkomen.
Zo sta ik er ook in. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 02:04

Als ik die vriendin was zou ik de boete uiteraard betalen. Dat is het enige eerlijke in deze situatie. Als ik jou was en vriendin zou niet zelf aanbieden om te betalen, zou ik hem zelf betalen en vervolgens vriendin vertellen dat ik niet meer kwam. Dat ze maar naar mij toe moet komen. Beetje duur geintje zo.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:38

Hutcherson schreef:
Als ik die vriendin was zou ik de boete uiteraard betalen. Dat is het enige eerlijke in deze situatie. Als ik jou was en vriendin zou niet zelf aanbieden om te betalen, zou ik hem zelf betalen en vervolgens vriendin vertellen dat ik niet meer kwam. Dat ze maar naar mij toe moet komen. Beetje duur geintje zo.

Maar je vindt niet dat het jouw verantwoordelijkheid is om te checken of het parkeergeld van JOUW auto is betaald? Ik zelf vind dit echt niet enkel de schuld van de vriendin en zij dus alles zou moeten betalen. Gewoon een stomme fout van beide kanten wat iedereen kan overkomen :j

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 08:48

Ik heb zoiets ook een keer aan de hand gehad. Geparkeerd bij iemand die zo’n parkeerapp had voor haar buurt. Zij zou het parkeergeld regelen en dat was ze vergeten. Pas toen ik weer weg ging kwam ze er achter dat ze het vergeten was. Ik heb toen alleen geen bekeuring gekregen, maar zij had wel al aangeboden om de bekeuring te betalen. De bekeuring splitten had ik overigens ook prima gevonden.
Ik heb die app niet en ik had ook niet kunnen checken of het geregeld was.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:13

Hutcherson schreef:

Wat zuur. Ik begrijp dit niet. Het is jouw auto, jij weet dat het daar betaald parkeren is, waarom is het dan die vriendin haar schuld als er een boete uitgeschreven wordt?
Je checkt toch even of je auto aangemeld is?

Ik heb dit al meerdere malen aan de hand gehad. Ook dat anderen het zijn vergeten, zelfs nadat ik gevraagd heb mijn kenteken aan te melden. Zijn ze in de commotie vergeten misschien. Zo leuk als ik langs kom :D Ik vertel ze niet eens dat ik een boete heb gehad. Het was gezellig, gauw vergeten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:17

MarcoBorsato schreef:
Peuk schreef:

Zo zou ik het ook doen. Ik zou me als vriendin schuldig voelen en het bedrag overmaken idd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:18

Ik heb zelf de inloggegevens van een vriendin bij wie dit zo is. Niet dat ik nu nog een auto heb haha. Maar zo voorkwam ik dit. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:22

Ik zou het delen.
Beide fout. Zij zou aanmelden en is vergeten. En jij bent vergeten het te checken.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 09:24

Myca schreef:
Ik heb zoiets ook een keer aan de hand gehad. Geparkeerd bij iemand die zo’n parkeerapp had voor haar buurt. Zij zou het parkeergeld regelen en dat was ze vergeten. Pas toen ik weer weg ging kwam ze er achter dat ze het vergeten was. Ik heb toen alleen geen bekeuring gekregen, maar zij had wel al aangeboden om de bekeuring te betalen. De bekeuring splitten had ik overigens ook prima gevonden.
Ik heb die app niet en ik had ook niet kunnen checken of het geregeld was.

Tuurlijk kun je checken of het geregeld is! Gewoon met de simpele vraag: goh is het gelukt met het parkeergeld?