Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Als de seksuoloog bijkomende therapie aanraadt, is het allicht wel nodig.
Het probleem wat jullie nu ervaren komt ergens vandaan. Vaak ligt er toch één of ander trauma aan de basis. Als EMDR wordt aangeraden, toont dat toch ook aan dat er meer aan de hand is. Heb je vroeger één of ander psychologisch trauma opgelopen? Je hoeft hier uiteraard niet op te antwoorden.
Enkel focussen op het seksuele dat nu niet lukt is symptoombestrijding. Je zal het diepere probleem onder ogen moeten zien en aanpakken. Niet gemakkelijk, maar wel doenbaar en noodzakelijk voor je algemeen mentaal welzijn en voor je relatie met jezelf en je partner. Succes!
Kimmie25501 schreef:Ik volg!
Toen een huisarts inwendig onderzoek wilde doen, kwamen we erachter. Tampons kon ik ook niet inbrengen. Na tijd fysio kan dit gelukkig nu wel.
Nu is het dus zo dat ik door deze struggle nog niet geprobeerd heb om seks te hebben. De meeste jongens zeggen “Ik ram hem er wel in” en dat lijkt me toch niet zo top.
Emdr heb ik voor een ander iets gehad, maar hielp echt super. Ik zit nu op telefoon, dus typt niet top. Maar als je erover wil praten, mag dat altijd! Met seks heb ik dus geen ervaring, omdat ik zo bang ben dat ik het niet kan. Daarmee kan ik je dus helaas niet helpen. Wel vind ik het super dat je alle hulp aanpakt en er zo goed mee omgaat! Heel knap!
Overigens is dit probleem lichamelijk Tieneke. Het kan bijvoorbeeld komen door een val op een stuitje of als je rugproblemen hebt. Vaak is de oorzaak niet bekend. Het seksuele is dus een gevolg van de gespannen spieren en door de pijn krijg je een soort “trauma”. Heb ik het zo een beetje goed uitgelegd TS?
Deugenietje schreef:Ik heb ook vaginisme.
Qua seks ben ik op mijn 8ste aangerand.
Dit heeft bij mij zo'n trauma overgehouden dat ik dit dus ook heb.
Bij mij is het ook bij de gynaecoloog is het ook gekomen door onderzoeken.
Tampon lukt wel, maar doet veel pijn en voel hem ook altijd zitten. Met zwemmen lukt het nog, maar hooguit een uurtje.
Ik vind het heel knap dat je toch seks kan hebben, dit lukt mij niet meer.
Blijgeestig schreef:Op mijn 14e probeerde ik een tampon in te doen, ging fout, deed pijn.
Citaat:Vanaf mijn 16e werd ik behandeld voor een generaliserende angststoornis. Ik kan moeilijk ontspannen en maak gemakkelijk angsten aan. De term vaginisme was wel is door mijn hoofd gegaan.
Op mijn 18e toch maar naar de huisarts gegaan voor een gesprek. Ze stuurde mij toen door naar de gynaecoloog. Het inwendig onderzoek werd gestaakt door de pijn en de diagnose was wel duidelijk: Vaginisme. We hadden afgesproken dat ik zou beginnen bij een bekken fysio.
Citaat:De fysio hielp ontzettend. Ik maakte stappen. Van nog geen pink naar binnen kunnen krijgen, naar 2 vingers. Ik had seks met mijn vriend. Ookal deed het altijd pijn, ik kon er toch van genieten.
musiqolog schreef:Normaal blijf ik weg uit dit soort topics. Ik ben een man, dus je snapt wel waarom. Maar nu heb ik wel iets te zeggen. Dus één opmerking en ik ontstip weer.
Mijn ex had hier ook last van. We zijn anderhalf jaar bij elkaar geweest en hebben nooit een normale vrijpartij gehad. Ze deed wel, net als jij, dingen om het beter te maken en dat werkte nou ja... redelijk. En toch hadden we een heel mooi seksleven. We deden gewoon alle niet-penetratieve dingen en daar kon je me echt wel midden in de nacht voor wakker maken.
Zij was ook bang dat ik haar aan de kant zou zetten voor een "echte" vrouw. Want zo voelde ze zich: geen echte vrouw. Ik vond dat altijd onzin en dat heb ik ook gewoon gezegd. Dus wees nou niet te bang dat je het niet goed doet voor je vriend, ook al is hij het anders gewend. Hij heeft voor jou gekozen, dus rekening te houden met wat je wel en niet kunt. Aan goede seks moeten alle stellen weleens werken; dat is net zo goed zijn taak als die van jou!
anjali schreef:Ik vind dit heel vervelend voor de betroffenen. Maar mijn vraag is eigenlijk,waarom zou je dan toch perse sex willen als je er helemaal niet van genieten kunt?Tegenwoordig lijkt het zo te zijn dat sex moet. Maar behalve als je zwanger wilt worden hoeft het helemaal niet.Het zou dus leuk moeten zijn maar als je dat niet vindt dan doe je het gewoon niet. Ja maar mijn partner wil het? Nou er zijn echt heel veel mannen die ook geen sex willen of het niet kunnen. En ook die denken dat ze te kort schieten bij de vrouwen. De kunst van de liefde is om een partner te kiezen die op fysiek terrein ongeveer dezelfde behoeftes, of niet-behoeftes, heeft als jij.Dan is er geen probleem.En als de druk van het moeten eraf is,dan is de kans groot dat het juist wel gaat.
anjali schreef:Ik vind dit heel vervelend voor de betroffenen. Maar mijn vraag is eigenlijk,waarom zou je dan toch perse sex willen als je er helemaal niet van genieten kunt?Tegenwoordig lijkt het zo te zijn dat sex moet. Maar behalve als je zwanger wilt worden hoeft het helemaal niet.Het zou dus leuk moeten zijn maar als je dat niet vindt dan doe je het gewoon niet. Ja maar mijn partner wil het? Nou er zijn echt heel veel mannen die ook geen sex willen of het niet kunnen. En ook die denken dat ze te kort schieten bij de vrouwen. De kunst van de liefde is om een partner te kiezen die op fysiek terrein ongeveer dezelfde behoeftes, of niet-behoeftes, heeft als jij.Dan is er geen probleem.En als de druk van het moeten eraf is,dan is de kans groot dat het juist wel gaat.
Citaat:ik wil gewoon leuk seks hebben: experimenteren, spontaniteit en nog veel meer.
anjali schreef:Een Indiaanse wijsheid: Je moet goed naar je lichaam luisteren,want je lichaam is je bondgenoot.