Vaginisme - lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blijgeestig

Vaginisme - lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:25

Hoi allemaal,

Ik zit hier al een tijdje mee en ik weet dat ik niet de enige ben.

(dit kan voor sommige een gevoelig / "vies" onderwerp zijn)

mijn verhaal:

Op mijn 14e probeerde ik een tampon in te doen, ging fout, deed pijn.

Op mijn 16e probeerde ik het weer, ging fout, viel bijna flauw van de pijn.

Op mijn 18 probeerde een jongen mij te vingeren. Dit lukt niet.

Vanaf mijn 16e werd ik behandeld voor een generaliserende angststoornis. Ik kan moeilijk ontspannen en maak gemakkelijk angsten aan. De term vaginisme was wel is door mijn hoofd gegaan.

Op mijn 18e toch maar naar de huisarts gegaan voor een gesprek. Ze stuurde mij toen door naar de gynaecoloog. Het inwendig onderzoek werd gestaakt door de pijn en de diagnose was wel duidelijk: Vaginisme. We hadden afgesproken dat ik zou beginnen bij een bekken fysio.

Toen 1 maanden later ontmoete ik mijn (huidige) vriend. Wij zaten in de zelfde vriendengroep en ik ben altijd heel open hier over geweest. Hij wist van te voren wat er was. Maarja dan heb je ineens op je 19e een vriend. En hij een vriendin die maagd is en vaginisme heeft.

De fysio hielp ontzettend. Ik maakte stappen. Van nog geen pink naar binnen kunnen krijgen, naar 2 vingers. Ik had seks met mijn vriend. Ookal deed het altijd pijn, ik kon er toch van genieten.

En toen kwam corona. Voor mijn vriend werd de seks steeds minder. Hij was altijd erg spontane en "makkelijke" seks gewend. Bij mij moest er volgens hem altijd een lijstje afgegaan worden: lang voorspel, veel glijmiddel, bepaalde opbouw in stantjes enz. Hij wou minder seks. Minder seks betekende voor mij meer druk om het goed te doen (als de seks niet lukt, kreeg hij nog minder zin) waardoor de stress weer meer werd en de vaginisme ook. Ik kreeg weer paniekaanvallen tijdens de seks, we moesten steeds vaker tijdens stoppen door de pijn enz.

Fysio stopte want zij kon niks meer doen. Vanaf oktober gaan we beide naar een seksuoloog. Eigelijk zou ik eerst alleen gaan, maar omdat we seks samen hebben, gaat hij lekker mee. De gesprekken die we daar hebben werken enorm. En de relatie gaat al weer stukke beter. Mijn vagisme heeft een behoorlijk effect op mijn vriend. Ik vind het ontzettend moeilijk dat mijn probleem ook zijn / ons probleem is geworden.

Vorige week belde mijn seksuoloog mij op. Ze wil graag dat ik naast de reguliere, ook EMDR ga beginnen.

Soms voel ik me zo machteloos en gefrustreerd. Een 3e therapie beginnen om een normaal seks leven te hebben.

Ik ben 20, student, jong en ik wil gewoon leuk seks hebben: experimenteren, spontaniteit en nog veel meer.

Ik ben ontzettend blij met mijn vriend. Hij helpt mij en ondersteund mij. Het doet mij ontzettend veel pijn dat ik ook zijn seksleven van hem afpak en hij er ook last van heeft. (ik weet dat het wat moeilijker ligt, maar toch, zonder mij was dat niet zo moeilijk)

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil bereiken.

Misschien lotgenoten vinden, het van mij afschrijven, geen idee

in iedergeval bedankt voor het lezen.

LuffB

Re: Vaginisme - lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:34

Ik heb hier geen ervaring mee maar wil alleen maar een hele diepe buiging voor je maken. Het feit dat je het onderwerp bespreekbaar maakt vind ik super knap van je! Ook dat je therapie volgt en hieraan blijft werken vind ik super knap. Het enige wat ik je mee kan geven is dat ikzelf EMDR therapie heb gehad en dit mij veel verlichting heeft gegeven bij mijn eigen probleem. Voor jou voelt het misschien als wéér een therapie, wat ik me goed kan voorstellen, maar als het je kan helpen, waarom zou je het niet doen? Sommige mensen volgen meerdere “studies of opleiding” om te komen waar ze willen zijn, misschien helpt het om je therapie vanaf die manier te bekijken?

Heel veel succes, sterkte, kracht en liefde gewenst!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:35

Als de seksuoloog bijkomende therapie aanraadt, is het allicht wel nodig.

Het probleem wat jullie nu ervaren komt ergens vandaan. Vaak ligt er toch één of ander trauma aan de basis. Als EMDR wordt aangeraden, toont dat toch ook aan dat er meer aan de hand is. Heb je vroeger één of ander psychologisch trauma opgelopen? Je hoeft hier uiteraard niet op te antwoorden.

Enkel focussen op het seksuele dat nu niet lukt is symptoombestrijding. Je zal het diepere probleem onder ogen moeten zien en aanpakken. Niet gemakkelijk, maar wel doenbaar en noodzakelijk voor je algemeen mentaal welzijn en voor je relatie met jezelf en je partner. Succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:43

Ik volg!

Toen een huisarts inwendig onderzoek wilde doen, kwamen we erachter. Tampons kon ik ook niet inbrengen. Na tijd fysio kan dit gelukkig nu wel.

Nu is het dus zo dat ik door deze struggle nog niet geprobeerd heb om seks te hebben. De meeste jongens zeggen “Ik ram hem er wel in” en dat lijkt me toch niet zo top.

Emdr heb ik voor een ander iets gehad, maar hielp echt super. Ik zit nu op telefoon, dus typt niet top. Maar als je erover wil praten, mag dat altijd! Met seks heb ik dus geen ervaring, omdat ik zo bang ben dat ik het niet kan. Daarmee kan ik je dus helaas niet helpen. Wel vind ik het super dat je alle hulp aanpakt en er zo goed mee omgaat! Heel knap!

Overigens is dit probleem lichamelijk Tieneke. Het kan bijvoorbeeld komen door een val op een stuitje of als je rugproblemen hebt. Vaak is de oorzaak niet bekend. Het seksuele is dus een gevolg van de gespannen spieren en door de pijn krijg je een soort “trauma”. Heb ik het zo een beetje goed uitgelegd TS?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:45

Kimmie, de oorzaak kan echt wel mentaal (trauma) zijn. Maar fysiek kan inderdaad ook. Ik ga er alleen niet vanuit dat dat bij TS het geval is, de seksuoloog gaat niet zomaar EMDR aanraden nadat de fysiotherapeut al ingeschakeld werd en de seksuoloog zelf niet meer veel kan doen.

De angst komt ergens vandaan.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 23-01-21 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:48

Ik volg. Ik heb het niet in de mate zoals jij hebt gehad (en ook een gegeneraliseerde angststoornis present hier). Maar wel dat seks nooit fijn is. De pijn is echt verschrikkelijk en heel soms, heel soms dan lukt het voor heel even.

Ik heb hier verder geen hulp voor en wil ik ook eigenlijk niet...

Heel veel succes met je behandelingen. Ik geloof dat EMDR heel erg kan helpen!
Ik geloof dat het fysiekeprobleem ook mentaal is

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:56

Ik heb een vriend wiens vriendin ook vaginisme heeft. Hij heeft al een jarenlange relatie met haar maar nog nooit seks kunnen hebben. Ze hebben al allerlei therapieën gehad, maar dus zonder succes. Hij heeft zelf nog nooit eerder seks gehad.

Je mag je echt een schouderklopje geven dat je al zulke stappen gemaakt hebt. :)

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:59

Tieneke schreef:
Als de seksuoloog bijkomende therapie aanraadt, is het allicht wel nodig.

Het probleem wat jullie nu ervaren komt ergens vandaan. Vaak ligt er toch één of ander trauma aan de basis. Als EMDR wordt aangeraden, toont dat toch ook aan dat er meer aan de hand is. Heb je vroeger één of ander psychologisch trauma opgelopen? Je hoeft hier uiteraard niet op te antwoorden.

Enkel focussen op het seksuele dat nu niet lukt is symptoombestrijding. Je zal het diepere probleem onder ogen moeten zien en aanpakken. Niet gemakkelijk, maar wel doenbaar en noodzakelijk voor je algemeen mentaal welzijn en voor je relatie met jezelf en je partner. Succes!

Klopt helemaal wat je zegt. Ik ben erg gevoelig voor angsten door mijn GAS. We denken dat de trauma begonnen is bij het inbrengen van een tampon en dat dat uiteindelijk erger is geworden.

De fysio was eerst alleen voor het seksuele aspect. Nu met de seksuoloog pakken we er ook meer bij. Ik heb ook angsten gehad voor intimiteit. Ik heb behoorlijk vaak faalangst als het aankomt op seks. De EMDR is dus voor het seksuele aspect en de angstoornis

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:00

Ik heb ook vaginisme.

Qua seks ben ik op mijn 8ste aangerand.

Dit heeft bij mij zo'n trauma overgehouden dat ik dit dus ook heb.

Bij mij is het ook bij de gynaecoloog is het ook gekomen door onderzoeken.

Tampon lukt wel, maar doet veel pijn en voel hem ook altijd zitten. Met zwemmen lukt het nog, maar hooguit een uurtje.

Ik vind het heel knap dat je toch seks kan hebben, dit lukt mij niet meer.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 23:01

Kimmie25501 schreef:
Ik volg!

Toen een huisarts inwendig onderzoek wilde doen, kwamen we erachter. Tampons kon ik ook niet inbrengen. Na tijd fysio kan dit gelukkig nu wel.

Nu is het dus zo dat ik door deze struggle nog niet geprobeerd heb om seks te hebben. De meeste jongens zeggen “Ik ram hem er wel in” en dat lijkt me toch niet zo top.

Emdr heb ik voor een ander iets gehad, maar hielp echt super. Ik zit nu op telefoon, dus typt niet top. Maar als je erover wil praten, mag dat altijd! Met seks heb ik dus geen ervaring, omdat ik zo bang ben dat ik het niet kan. Daarmee kan ik je dus helaas niet helpen. Wel vind ik het super dat je alle hulp aanpakt en er zo goed mee omgaat! Heel knap!

Overigens is dit probleem lichamelijk Tieneke. Het kan bijvoorbeeld komen door een val op een stuitje of als je rugproblemen hebt. Vaak is de oorzaak niet bekend. Het seksuele is dus een gevolg van de gespannen spieren en door de pijn krijg je een soort “trauma”. Heb ik het zo een beetje goed uitgelegd TS?

Het ligt idd wat ingewikkeld. Het is een mentaal probleem ( lichamelijk klopt alles) maar het uit zich wel lichamelijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:02

Weet je, inzicht in wat er speelt is het begin van alles. En je hebt professionals die je gaan helpen en een liefdevolle partner. Je komt er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:05

Ik heb ook ervaring.
Ik ben een laatbloeier en had nooit tampons geprobeerd en toen ik op mijn 17e voor het eerst seks wilde proberen kwamen wij van een koude kermis thuis. We hebben het een paar keer geprobeerd, maar met geen mogelijkheid iets in te krijgen, ook niet met een flinke slok alcohol op.
Na veel frustratie ben ik naar de huisarts geweest en naar 2 verschillende gynaecologen, zij hebben toen de diagnose vaginisme gesteld en stuurde mij door naar een bekkenbodemfysiotherapeut.
Mijn toenmalige vriendje had geen zin om te wachten dus verliet mij.
Ik voelde mij zo rot en niet vrouwelijk omdat seks niet lukte.
Ik liet het even rusten, tot ik een aantal maanden een nieuwe vriend kreeg (hij is nog steeds mijn partner).
Toen ben ik het traject in gegaan met de bekkenbodemfysiotherapeut en uiteindelijk met heel veel geduld en maanden oefenen (en diazepams) lukte het om seks te hebben... Wel met pijn, maar ik was zooo blij dat het na 9 maanden oefenen eindelijk lukte.
Ik raakte vrij snel zwanger en zag enorm tegen het toucheren en bevallen op.
Voor de bevalling is seks nooit pijnloos geweest en het heeft ook na de bevalling maanden geduurd voordat ik durfde.
Ook na de bevalling is het vrijen bijna nooit geheel pijnloos geweest.
Toen ik voor de tweede keer zwanger raakte en beviel durfde ik iets sneller weer te vrijen en ik merkte nu dat het ook pijnloos kon zijn, soms nog iets gevoelig maar 8 van de 10 keer zonder pijn.
Na een paar jaar heb ik een derde kindje gekregen en nu heb ik eigenlijk nooit meer pijn tijdens het vrijen.
Kinderen krijgen en een geduldige partner die echt voorzichtig is heeft goed geholpen.
Maar een inwendig onderzoek blijft altijd hels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:32

Het kan psychisch zijn, of een fysieke oorzaak hebben, maar het is iig een psychosomatische aandoening wat wil zeggen dat er bij de meesten een lichamelijke reactie plaatsvindt die door mentale zaken wordt gesteund of zelfs veroorzaakt.
Ik stuur je een PB TS :knuffel:

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:01

Ik ben geen lotgenoot maar wil even zeggen dat ik zoveel respect heb dat je dit topic opent. Voor vele een taboe maar er lopen zoveel met dit probleem rond. Ik hoop dat je maar ook anderen in dit topic iets hebt aan elkaar, elkaars bevindingen maar ook handvatten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:11

Hier ook geen lotgenoot, maar wil me aansluiten bij dito, wat goed dat je dit onderwerp bespreekbaar maakt. Ik kwam er pas vrij laat achter dat dit een ding is, voor verbazingwekkend veel vrouwen, hopelijk bereikt het eerder en meer vrouwen door het bespreekbaar te maken.
Ik wil je veel succes en sterkte wensen in je zoektocht.

Persoonlijk denk ik dat het een hele goede stap is om EMDR te proberen en de mentale kant van het probleem aan te pakken.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:27

Nog een ervaringsdeskundige hier. niet zo erg als jouw geval maar voor mij is seks ook nooit pijnloos. Soms lukt het gewoon niet omdat alles "dicht" zit.

Bij mij heeft het vooral te maken met onzekerheid en helemaal dicht klappen. Ik heb in het algemeen best vaak last van angsten. De verhalen van mensen die hun gedachten op 0 zetten en helemaal opgaan in dat moment,voor mij helemaal onbestaande. Ook van mijn kant complimenten, ik voel me vaak een vreemde eend in de bijt en wou dat ik er ook zo ongeremd in kon staan. Mijn relatie is over en ik vind de gedachte dat ik mij ooit terug voor iemand bloot moet stellen en dit probleem uit te doeken te doen echt vreselijk. Is dat ook iets wat bij jullie speelt?

Voor mij is de drempel om er echt iets aan te doen wel nog wat te hoog .

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:24

Deugenietje schreef:
Ik heb ook vaginisme.

Qua seks ben ik op mijn 8ste aangerand.

Dit heeft bij mij zo'n trauma overgehouden dat ik dit dus ook heb.

Bij mij is het ook bij de gynaecoloog is het ook gekomen door onderzoeken.

Tampon lukt wel, maar doet veel pijn en voel hem ook altijd zitten. Met zwemmen lukt het nog, maar hooguit een uurtje.

Ik vind het heel knap dat je toch seks kan hebben, dit lukt mij niet meer.

Oh wat een verschrikkelijke ervaring ! Heb je hulp gehad voor je vaginisme ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:27

Hoi meis,
je verhaal klinkt mij bekend in de oren en schep moed.

Blijgeestig schreef:
Op mijn 14e probeerde ik een tampon in te doen, ging fout, deed pijn.

First things first: :(:) rot van alle pijn.
Wat mij treft: meteen de eerste aanraking doet zeer. Misschien pas na een aantal seconden, maar het aanraken van de vrouwelijke slijmvliezen doet zeer.
Citaat:
Vanaf mijn 16e werd ik behandeld voor een generaliserende angststoornis. Ik kan moeilijk ontspannen en maak gemakkelijk angsten aan. De term vaginisme was wel is door mijn hoofd gegaan.

Op mijn 18e toch maar naar de huisarts gegaan voor een gesprek. Ze stuurde mij toen door naar de gynaecoloog. Het inwendig onderzoek werd gestaakt door de pijn en de diagnose was wel duidelijk: Vaginisme. We hadden afgesproken dat ik zou beginnen bij een bekken fysio.

In dit verband ben ik geneigd te zeggen dat vaginisme geen diagnose is maar een beschrijving.

Ondertussen zijn de termen angst en ontspanning gevallen. Die twee zijn logischerwijze elkaars tegenpolen.
Angst is je overlevingsinstinct, het is geen gedachte oid. Je overlevingsinstinct "zegt" over het algemeen 'dat je iets moet doen', actie dus.
En: belangrijk om te weten: bij ELKE kwestie waar pijn of angst een rol spelen, span je als mens (de heren der schepping ook) je bekkenbodemspieren aan.

Nu zijn je bekkenbodemspieren erg nuttig, ze voorkomen bijvoorbeeld rugletsel bij tillen, maar veel vrouwen worden afgescheept met "uw bekkenbodemspieren spannen aan, daarom heeft u pijn".

te zeggen dat vaginisme geen diagnose is, maar een beschrijving.
Veel vrouwen hebben last van wat ooit de 'Amsterdamse' versus de 'Nijmeegse' school werd genoemd: veel artsen leren dat het aanspannen van de bekkenbodemspieren per definitie wijst op angst, sterker nog: "aanspannen bekkenbodemspieren = angststoornis" leren vele jonge artsen in hun opleiding. :(

Een echte diagnose is: uitzoeken waar de pijn vandaan komt.
Veel vrouwen hebben kleine, ontstekingen in haar vrouwelijke slijmvliezen, - voor de meesten onder ons geldt dat je daar op 'gewone' momenten niets van merkt. Maar: als zo'n ontstoken plekje wordt aangeraakt, doet het heftig pijn - en spannen je schouders, je bekkenbodemspieren en wat al niet aan.

Citaat:
De fysio hielp ontzettend. Ik maakte stappen. Van nog geen pink naar binnen kunnen krijgen, naar 2 vingers. Ik had seks met mijn vriend. Ookal deed het altijd pijn, ik kon er toch van genieten.

Dappere meid...!
Wat heb jij veel voor je lief over...!!!
Ik heb na twee of drie keer voor de eer bedankt.

Wat mij hielp.

Met een (scheer)spiegel en een wattenstaafje in een glas water als gereedschap kun je zelf een onderzoekje doen.
Uitkleden, makkelijk zitten en dan je Venus lippen openvouwen. (Schroom is een prima emotie rondom sex, maar schaamte niet.)
Test 1: wat zie je...? En vooral: welke kleur / kleuren zie je...?
Roze, zo ongeveer als je tandvlees is normaal, her en der wat bruin mag, - zie je ook rood?
Test 2: pak het wattenstaafje, en raak verschillende plekken aan.
In termen van de klok, 6 is bij je staartbeen, raak vooral plekjes rond de 5 en 7 aan.
En in termen van kleur: raak de eventuele rode plekjes aan.
Gesteld dat je rode plekjes ziet en dat die aanraking 'bekend voelt', is het dus zaak om de ontstekinkjes kwijt te raken.

Iedere arts kan dit simpele onderzoek ook doen, plaatselijk bekend als de 'touch test', maar omdat men geleerd heeft 'dat vaginisme een angststoornis is', en men doorgaans begint met inwendig onderzoek (dat doorgaans pijn doet en dus de 'Amsterdamse' aanname lijkt te bevestigen) wordt deze test vaak overgeslagen en wordt de diagnose gemist.
(Bij mij heeft het 30 jaar geduurd, en de arts die eindelijk luisterde wist verder geen oplossing. Verzachtende creme 'en het beste er mee'.)

Emdr heeft dan ook zeer zeker zin: je had ooit gegeneraliseerde angststoornis en je hebt een naar, pijnlijk en frustrerend traject achter de rug. Dat is allemaal uitstekend om emdr sessies op te doen!

Mijn ervaring met de ontstekinkjes is dat een natuurgeneeskunde met verstand van darmflora goede diensten kan bewijzen. Op basis van ontlastingsonderzoek wordt vastgesteld of jouw slijmvliezen opgewassen zijn om hun taak te doen.
Een van de specifieke 'markers' is sIgA, met de I van immuniteit. Met darmflora die voldoende sIgA produceert, herstellen de slijmvliezen doorgaans in een week of 6.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:44

Normaal blijf ik weg uit dit soort topics. Ik ben een man, dus je snapt wel waarom. Maar nu heb ik wel iets te zeggen. Dus één opmerking en ik ontstip weer.

Mijn ex had hier ook last van. We zijn anderhalf jaar bij elkaar geweest en hebben nooit een normale vrijpartij gehad. Ze deed wel, net als jij, dingen om het beter te maken en dat werkte nou ja... redelijk. En toch hadden we een heel mooi seksleven. We deden gewoon alle niet-penetratieve dingen en daar kon je me echt wel midden in de nacht voor wakker maken. :)

Zij was ook bang dat ik haar aan de kant zou zetten voor een "echte" vrouw. Want zo voelde ze zich: geen echte vrouw. Ik vond dat altijd onzin en dat heb ik ook gewoon gezegd. Dus wees nou niet te bang dat je het niet goed doet voor je vriend, ook al is hij het anders gewend. Hij heeft voor jou gekozen, dus rekening te houden met wat je wel en niet kunt. Aan goede seks moeten alle stellen weleens werken; dat is net zo goed zijn taak als die van jou!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:59

Ik vind dit heel vervelend voor de betroffenen. Maar mijn vraag is eigenlijk,waarom zou je dan toch perse sex willen als je er helemaal niet van genieten kunt?Tegenwoordig lijkt het zo te zijn dat sex moet. Maar behalve als je zwanger wilt worden hoeft het helemaal niet.Het zou dus leuk moeten zijn maar als je dat niet vindt dan doe je het gewoon niet. Ja maar mijn partner wil het? Nou er zijn echt heel veel mannen die ook geen sex willen of het niet kunnen. En ook die denken dat ze te kort schieten bij de vrouwen. De kunst van de liefde is om een partner te kiezen die op fysiek terrein ongeveer dezelfde behoeftes, of niet-behoeftes, heeft als jij.Dan is er geen probleem.En als de druk van het moeten eraf is,dan is de kans groot dat het juist wel gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:05

musiqolog schreef:
Normaal blijf ik weg uit dit soort topics. Ik ben een man, dus je snapt wel waarom. Maar nu heb ik wel iets te zeggen. Dus één opmerking en ik ontstip weer.

Mijn ex had hier ook last van. We zijn anderhalf jaar bij elkaar geweest en hebben nooit een normale vrijpartij gehad. Ze deed wel, net als jij, dingen om het beter te maken en dat werkte nou ja... redelijk. En toch hadden we een heel mooi seksleven. We deden gewoon alle niet-penetratieve dingen en daar kon je me echt wel midden in de nacht voor wakker maken. :)

Zij was ook bang dat ik haar aan de kant zou zetten voor een "echte" vrouw. Want zo voelde ze zich: geen echte vrouw. Ik vond dat altijd onzin en dat heb ik ook gewoon gezegd. Dus wees nou niet te bang dat je het niet goed doet voor je vriend, ook al is hij het anders gewend. Hij heeft voor jou gekozen, dus rekening te houden met wat je wel en niet kunt. Aan goede seks moeten alle stellen weleens werken; dat is net zo goed zijn taak als die van jou!

Mooi gezegd !!

Verder weinig aan dit topic toe te voegen behalve dat ik het goed vind dat zo’n ingewikkeld onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:41

anjali schreef:
Ik vind dit heel vervelend voor de betroffenen. Maar mijn vraag is eigenlijk,waarom zou je dan toch perse sex willen als je er helemaal niet van genieten kunt?Tegenwoordig lijkt het zo te zijn dat sex moet. Maar behalve als je zwanger wilt worden hoeft het helemaal niet.Het zou dus leuk moeten zijn maar als je dat niet vindt dan doe je het gewoon niet. Ja maar mijn partner wil het? Nou er zijn echt heel veel mannen die ook geen sex willen of het niet kunnen. En ook die denken dat ze te kort schieten bij de vrouwen. De kunst van de liefde is om een partner te kiezen die op fysiek terrein ongeveer dezelfde behoeftes, of niet-behoeftes, heeft als jij.Dan is er geen probleem.En als de druk van het moeten eraf is,dan is de kans groot dat het juist wel gaat.

Dus iets waar we tegenaan lopen, kunnen we maar beter vermijden?
Het is niet omdat iets niet lukt, dat we het daarom niet willen doen lukken.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:47

anjali schreef:

TS zegt letterlijk dit:
Citaat:
ik wil gewoon leuk seks hebben: experimenteren, spontaniteit en nog veel meer.

De behoeftes zijn er dus wel degelijk. Het lijkt me heel frusterend als je graag wil, maar het niet lukt. Juist omdat intimiteit en experimenteren onwijs fijn kan zijn. Het gaat er dan ook niet om dat TS wil leren om seks pijnloos te kunnen ondergaan, maar van seks te kunnen genieten. Iets wat ik iedereen gun die dat zou willen. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:25

Een Indiaanse wijsheid: Je moet goed naar je lichaam luisteren,want je lichaam is je bondgenoot.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:36

anjali schreef:
Een Indiaanse wijsheid: Je moet goed naar je lichaam luisteren,want je lichaam is je bondgenoot.

Wat jij denkt en vind doet er niet toe in deze situatie.
Ts heeft een probleem waar ze mee zit en graag aan wilt werken.....wie heb jij dan om te zeggen dat ze het maar zo moet laten?

TS: goed dat je hier over durft te praten! Ik hoop dat je snel geholpen kan worden :))