Mortons Neuroom (beknelde zenuw in voorvoet) operatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Mortons Neuroom (beknelde zenuw in voorvoet) operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:10

Hi :)

Ik heb al ruim twee jaar last van het mortons neuroom in mijn voorvoet (beknelde zenuw). Sinds december 2019 heb ik een siliconen orthese hiervoor gekregen. Dit hielp een beetje, maar de klachten zijn niet weg. Sterker nog, het wordt weer erger en al helemaal nu de temperatuur koud is. Nu heb ik bekeken wat voor mogelijkheden er nog meer zijn. Zijn er mensen die zich hebben laten opereren hieraan? De zenuw kan bij zo'n operatie verwijderd worden.

Had je alleen plaatselijke verdoving of algehele narcose? Waarom heb je hiervoor gekozen? En hoe heb je dit ervaren?
Hoe lang heeft je herstel geduurd?
Hoe lang kon je niet lopen? (op internet staat 2 weken rust en 6 weken niet sporten. Ik ben dans docent, dat maakt het wel lastig. Ik heb ook heel veel last van het mortons neuroom met dansen, dus de operatie zou wel moeten. Maar hoe lang mag ik dan geen les geven :+ )
Heb je na herstel nog last gehad van je voorvoet?
Heb je last van het litteken? Zo ja, wat voel je eraan?

Ik hoop dat er mensen zijn die deze operatie gehad hebben zodat jullie mij kunnen vertellen hoe het was.

Cantheon

Re: Mortons Neuroom (beknelde zenuw in voorvoet) operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:21

Ik heb de operatie zelf niet gehad, maar wel als fysiotherapeut meerdere mensen begeleid met deze aandoening. Zowel met als zonder operatie. Degene die ik na de operatie heb begeleid, herstelde eigenlijk erg goed en vlot. Kon binnen 2-4 weken weer gewoon lopen en ik denk na twee maanden wel weer alles doen (let wel, zij danste niet ;) ). Litteken had zij helemaal geen last van. Degene die ik heb gezien zonder operatie (kwam met voetklachten bij mij), heb ik met vermoeden van Mortons neuroom naar een podoloog verwezen, omdat het bij hem duidelijk getriggerd werd door het dragen van schoenen (op slippers en blote voeten helemaal geen last, op schoenen binnen 10min niet meer kunnen lopen van de pijn). Bij hem lag het aan de zijwaartse druk van de schoen. Na wat aanpassing in de schoen, kon hij alles weer pijnvrij. Als de orthese onvoldoende werkt en zooltjes/schoenaanpassing bij jou niet geïndiceerd zijn of niet werken, kan ik je de operatie dus wel aanbevelen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:39

Ik lees even mee, heb dit denk ik ook. Nooit officieel vast gesteld door een arts want ben er nooit naar een dokter mee geweest.

Paar jaar geleden meegelopen met de intocht als zwarte Piet en had all stars aan en het regende de hele tijd dus zeiknatte voeten in best krappe schoenen en een paar dagen later had ik een rare pijn en kramp op de plek tussen mijn 3e en 4e teen. Heb er alleen nog last van als ik lang sta of wandel. Dan krijg ik een rare kramp en dat gaan vanzelf wel weg maar is wel erg vervelend.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 09:41

Cantheon schreef:
Ik heb de operatie zelf niet gehad, maar wel als fysiotherapeut meerdere mensen begeleid met deze aandoening. Zowel met als zonder operatie. Degene die ik na de operatie heb begeleid, herstelde eigenlijk erg goed en vlot. Kon binnen 2-4 weken weer gewoon lopen en ik denk na twee maanden wel weer alles doen (let wel, zij danste niet ;) ). Litteken had zij helemaal geen last van. Degene die ik heb gezien zonder operatie (kwam met voetklachten bij mij), heb ik met vermoeden van Mortons neuroom naar een podoloog verwezen, omdat het bij hem duidelijk getriggerd werd door het dragen van schoenen (op slippers en blote voeten helemaal geen last, op schoenen binnen 10min niet meer kunnen lopen van de pijn). Bij hem lag het aan de zijwaartse druk van de schoen. Na wat aanpassing in de schoen, kon hij alles weer pijnvrij. Als de orthese onvoldoende werkt en zooltjes/schoenaanpassing bij jou niet geïndiceerd zijn of niet werken, kan ik je de operatie dus wel aanbevelen.

Fijn om deze ervaring te lezen! Ik heb er op blote voeten wel last van, als ik 's nachts uit bed kom en ik loop op blote voeten dan heb ik er echt pijn aan. Op slippers niet (want goede demping?), en bij schoenen hangt het ervan af hoe koud het buiten is. Krappe schoenen draag ik niet meer want dan verga ik van de pijn. In het winter seizoen is het rampzalig, ook met ruime schoenen. Bijna elke dag verschietende pijn als ik een stap zet. Ben er inmiddels goed klaar mee.. De podotherapeut heeft mij toen de orthese gegeven. Maar dit helpt dus niet voldoende. Hopelijk kom ik er makkelijk tussen maar ben bang dat nu met corona het wel even gaat duren voordat ik aan de beurt ben. Morgen heb ik een afspraak met de huisarts voor doorverwijzing naar het ziekenhuis.

xxxmh schreef:
Ik lees even mee, heb dit denk ik ook. Nooit officieel vast gesteld door een arts want ben er nooit naar een dokter mee geweest.

Paar jaar geleden meegelopen met de intocht als zwarte Piet en had all stars aan en het regende de hele tijd dus zeiknatte voeten in best krappe schoenen en een paar dagen later had ik een rare pijn en kramp op de plek tussen mijn 3e en 4e teen. Heb er alleen nog last van als ik lang sta of wandel. Dan krijg ik een rare kramp en dat gaan vanzelf wel weg maar is wel erg vervelend.

Ik zou als ik jou was ook even met de huisarts overleggen, die kan je doorverwijzen naar de podotherapeut :j

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:53

Ben vanmorgen bij de huisarts geweest, volgende week een echo maken van de voet in het ziekenhuis. Als het dan goed is, daarna een afspraak maken voor operatie :j

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:26

Hier aan geopereerd 1,5 week geleden.. hoe is het bij jou verlopen na de operatie?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:29

Oh het mortons neuroom, ai! Daar zit ik niet direct mee te steggelen, maar heb iets wat vaak in het begin aangezien wordt voor MN. Bij mij is de gehele zenuw (nervus ischiadicus) snel geïrriteerd.

Het uit zich in pijn rondom het zitbeen als ik aan het fietsen ben of pijn in de 3e en 4e teen bij verkeerde schoenen.

Tot op heden ben ik nog geen arts/behandelaar tegen gekomen die iets anders zegt dan; probeer het maar met fysiotherapie op te lossen. Maar daar ben ik na enkele jaren geld aan uitgeven zonder resultaat wel klaar mee.

Het liefst zou ik een knipje in die zenuw hebben, dan had ik er geen last meer van, want er is geen functieverlies. Maar ja daar gaan de heren doctoren niet aan beginnen.

Ben benieuwd naar jullie herstel na operaties.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:31

Ischias is mij helaas ook bekend inderdaad, maar dat komt en gaat. Deze pijn zat puur en alleen in mijn voet. Al jaren last van en nu vorige week eindelijk geopereerd (ik stelde het steeds uit). En ik weet nu al dat rechts ook moe :(

Herstel gaat prima, ik wil alleen te snel.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 18:49

Ik kreeg een pb of ik een update kon geven over mijn operatie :D het is inmiddels alweer ruim twee jaar geleden.

Mijn herstel duurde ongeveer 6 weken. Daarna kon ik bijna alles weer, maar het plekje blijft wel gevoelig (als ik te strakke schoenen draag dan blijft het bijvoorbeeld gevoelig, of als ik loop op blote voeten). Maar de operatie heeft mijn leven wel echt duizend maal beter gemaakt! Ik kan nu zoveel meer dan daarvoor. Het was het dus allemaal waard!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:42

Ah mooi om te lezen dat je er met een operatie wel op vooruit bent gegaan. Dat geeft hoop!

Nu benieuwd hoe het Tessarex vergaat nu een paar weken na de operatie.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:11

Vandaag de hechtingen eruit laten halen, wondje geneest goed. Kan alweer een schoen aan en enigszins normaal lopen. Voet geeft goed aan wanneer ik te gek heb gedaan ;)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 15:38

Ik heb een aantal maanden geleden alleen een Injectie gehad.
Had eigenlijk net geen Mortons Neuroom, maar ze zeiden van we kunnen je wel een Injectie geven.
Zo dat het lichaam hopelijk zegt he het doet geen pijn meer dus er is niets meer aan de hand.

Heb er ook totaal geen last van gehad, alleen ik moet wel uitkijken welke steunzolen ik in de schoenen doe,
als ik mijn 'nieuwere' steunzolen in de schoenen doe en loop er de hele dag op..

Dan verga ik van de pijn, en ook de tintelingen en de pijnscheuten + doof gevoel...
Kan dan ook echt geen voet verzetten...

Maar kan gelukkig door oudere steunzolen loop ik zoveel beter en zonder pijn.
Zal wel binnenkort een preek krijgen van de Podoloog want die vond vorig jaar dat ik
er gewoon met mijn nieuwe steunzolen door moest lopen terwijl ik er steeds pijn bij ervaarde.

En volgens de Orthopedisch chirurg van Bergman Clinics mag ik helemaal geen pijn ervaren in de voeten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:01

Oi, da’s niet best, steunzolen waar je juist pijn van aan je voeten krijgt!

Was het een injectie met cortison, Siggislief?
Welke orthopedisch chirurg heb je gehad bij Bergman?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:14

Taucha schreef:
Oi, da’s niet best, steunzolen waar je juist pijn van aan je voeten krijgt!

Was het een injectie met cortison, Siggislief?
Welke orthopedisch chirurg heb je gehad bij Bergman?

Ik ben na een tijdje op mijn oude steunzolen gaan lopen en wat een verschil.
Loop daar nu ook vaker op dan op mijn 'nieuwe' steunzolen, en volgens de Podoloog moest moest ik het inlopen,
nou na een halfjaar dag in dag uit met pijn lopen gun ik niemand.

Had echt zo'n scherpe, stekende pijn in de voorvoet en dan ook nog een soort van dood gevoel er in.
En dan ook echt met de voet omhoog houden om het weer te laten doorbloeden.

Dacht van wel een Cortison injectie + verdoving/pijnstiller, en eigenlijk kan ik nu met iedere soort schoenen lopen,
als maar geen 'nieuwe' steunzolen in zit dan is het allemaal goed. En nergens last van.

Ik heb dr. J. de Poorter gehad aardige vrouw, die zit in Amsterdam Nijenburg & Naarden.
1e keer in Amsterdam geweest, en de 2e keer in Naarden.

Als ik weer last krijg mag ik ze altijd een mail sturen voor een eventuele andere spuit erin.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:19

Dank je voor de extra uitgebreide info!

Maar steunzolen zijn niet een mensenleven lang houdbaar. Hoe ga je dat doen als ze op gaan raken? Of is er ook een goede orthopedisch zolenmaker verbonden aan Bergman?

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:22

Taucha schreef:
Dank je voor de extra uitgebreide info!

Maar steunzolen zijn niet een mensenleven lang houdbaar. Hoe ga je dat doen als ze op gaan raken? Of is er ook een goede orthopedisch zolenmaker verbonden aan Bergman?

Ik ben via de huisarts bij Bergman terecht gekomen, maar heb al een paar jaar een bedrijf waar ik jaarlijks kom voor nieuwe steunzolen. :)

Zal je wel even een pb sturen.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:36

Hier ook aanbod voor cortison injectie en podoloog omdat het minder invasief is dan een operatie. Maar geen zin in nog meer gedoe en pijn dus meteen geopereerd. Drie week na de operatie maakte ik een heerlijke buitenrit van 2 uur. Lopen op laag tempo gaat zonder problemen. Ik kan m’n sneakers, jodphurs en birkenstocks aan zonder klachten. Al met al een stijgende lijn!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:49

Oké redelijk oud topic maar anders moest ik een nieuw topic openen..

Bij mij is dit 2 weken geleden ook vastgesteld maar heb er daarvoor al super lang mee gelopen. Deze winter steeds meer pijn waardoor ik naar de dokter ben gegaan. Doorverwezen naar podotherapeut en daarvan krijg ik volgende week zooltjes. Ik vraag me echt of hoe zo 'n zooltje deze pijn weg gaat krijgen maar we zullen zien.

Ik maak 15000-25000 stappen per dag en aangezien ik bij iedere stap met mijn linkervoet een stroomstoot voel loop ik al maandenlang op de buitenkant van mijn voet. Hierdoor voel ik geen pijn van het Morton Neuroom en heb ik het zo lang uit kunnen stellen om naar de huisarts te gaan, maar de pijn wordt wel steeds moeilijker te "ontwijken".

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 01:05

Zooltjes maakten het bij mij alleen maar erger, waardeloos. Ik heb er jaren mee rondgelopen, tot ik de overstap maakte naar barefoot schoenen. Door de ruimte die mijn voorvoet kreeg zat het neuroom niet meer bekneld en ik heb er nooit meer last van gehad.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:01

Zooltjes hebben bij mij heel goed geholpen. Ik had ook veel klachten. Kon niet meer sporten ook van de pijn. Daarnaast ben ik wel beter gaan letten op mijn schoenen. Voorvoet niet te smal, alleen nog op hakken bij een feestje/bruiloft. Ondertussen weet ik aardig welke schoenen wel/niet werken. Bij elke controle-afspraak van de zolen kijkt de podotherapeut ook even mee of de schoenen die ik het meeste gebruik passend zijn voor mijn voeten. Ik kan nu ook weer beter op blote voeten lopen. Helemaal zonder zooltjes kan ik niet, maar ik ben wel volledig pijnvrij nu.