Moe worden van sociale contacten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Moe worden van sociale contacten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 00:47

Hi bokkers!

Hier een vraagje over het hebben van sociale contacten en de energie die zij kosten. Ik merk erg dat ik bij bepaalde mensen volledig mezelf kan zijn en daar bij wijze van spreken dagen achter elkaar mee opgescheept kan zitten zonder er moe van te worden, maar dit bij (veel) anderen helemaal niet heb. Soms merk ik zelfs dat ik na een ontmoeting met iemand een lichte hoofdpijn en veel spierspanning in mijn gezicht heb. Ik betrap mezelf erop dat ik teveel mezelf forceer te lachen en teveel let op mijn houding; zelfs onbewust.
Als ik Google naar dit welbekende probleem, krijg ik veel sites die verwijzen naar 'energievreters': mensen die vooral over zichzelf praten en die je dus moet vermijden. Prima, maar ik weet dat het probleem veel meer bij mij ligt. Als ik dergelijke mensen uit de weg zou gaan zou ik geen nieuwe mensen meer leren kennen, want dat kost me nu eenmaal energie en dat geeft helemaal niet, want dat is logisch!

Maar goed: herkennen jullie het dat sommige mensen die je nog niet zo goed kent aardig wat energie opslurpen omdat je je dan erg bewust bent van jezelf, zonder dat het dus aan diegene ligt?
En zo ja, hoe gaan jullie hiermee om? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

daantjuhhh

Re: Moe worden van sociale contacten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:50

Ja en nee.

Ik herken zeker dat mensen energiezuigers kunnen zijn.
Maar ik heb meer dat ik gewoon uit check.

Ze praten wel maar het komt niet binnen.
Ik doe dan niet eens moeite om een actieve houding aan te nemen ofzo.

Aan mij heb je dus niet veel. Want uit checken is denk ik niet wat jij wil. _O-

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:23

Heel herkenbaar dit probleem. Ik kom dit ook regelmatig tegen in mn werk (sociaalwerker). Ik heb er mee leren omgaan. Dat betekent dat ik heb geleerd spanningen van anderen leren af te laten glijden of niet te laten binnenkomen. Vaak bij binnenkomst voel ik al wel wat voor spanning iemand met zich mee draagt. In mijn vrije tijd, dus in de paarden bepaal ik voor mijzelf of ik dit wel wil of niet wil op dat moment. Als ik ervoor kies om het niet te willen maak ik geen contact, geef antwoord maar houd t kort. Waardoor mensen vaak afdruipen, omdat jij dan niet mee gaat in hun negativiteit. Ik merk dat dit mij helpt. Ik vind het dan ook heerlijk dat mijn paard in een afgezonderde hoek staat.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:29

In zoverre dat ik al het sociale contact eigenlijk doodvermoeiend vind. Er is een zeer select gezelschap wat ik altijd wel om me heen kan hebben en dan is er ‘de rest’. En ik kan echt genieten van sociale contacten maar ben ook gewoon kapot na dat contact. En bij de een ben ik al kapot na een half uur en bij de ander komt dat gevoel pas na een middag.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:37

Ach wat een fijn topic! Ja, dit is enorm herkenbaar. Al 7 jaar ben ik blij vriend en vriendinnen loos en dat is de beste beslissing ooit. Op school praat ik tegen geen ziel en wat een opluchting. Heb het feit dat ik buiten normaal val inmiddels geaccepteerd. Ook met de houding en het constante geglimlach, volledig onbewust, is nagenoeg vermoeiend. Mijn gesprekken zijn dan ook klaar na 2 minuten. Een uurtje therapie, waar we eigenlijk niet eens zo veel praten maar meer bezig zijn(Soort therapie), slaap ik ruim 2-4 uur erna. Ook dat heb ik maar moeten accepteren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:52

Oh dat herken ik zeker. Merk dat mensen zich moeilijk in kunnen leven als je andere routes neemt in het leven (ipv gezin stichten, carriere willen maken) of verhuist. Dan verwateren veel contacten.

Mijn beste vriend van de middelbare en zelfs van de studietijd is ook helemaal niet meer mijn cup of tea. Nooit verwacht. Maar ook hij is verder gegroeid, net als ik.

Ik heb mezelf geleerd over de jaren dat ik mensen niet ga pleasen om mij aardig te vinden. Ik weet dat ik een likabel persoon ben, ik ben open en heb door mn werk vrij veel inzicht en ervaring. Ik kan ook prima oprechte interesse tonen in anderen en me inleven in hoe hun successen of tegenslagen moeten voelen, maar als het eenrichtingsverkeer wordt dan trek ik de stekker uit.

Afgelopen jaar 3 maal initiatieef genomen met schoonfamilie die aangaven graag nog eens wat leuks af te spreken met ons. Prima, drie keer initiatief getoond maar dan is het steeds: moeten we even kijken (ja, daar app ik voor, pak je agenda) en dan veerwaaid het. Idem met mijn nicht waar ik vroeger 4 handen op 1 buik mee was. Jammer want ik kan me prima in hun agenda en mogelijkheden buigen maar goed, blijkbaar is het niet belangrijk genoeg en dan houdt het voor mij op. Ik heb een aantal mensen waar ik graag mee klets en veel mee deel, andere sociale contacten haal ik uit mn werk. Ik ben wel tevreden zo.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:06

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:08

Ja, dit herken ik zeker wel.
Maar bij mij komt het ook omdat ik door slaapgebrek niet veel prikkels kan hebben. Sociale contacten kosten dus al extra energie en helemaal wanneer het "zuigers" zijn.
Dan check is bij voorbaat al uit :=
Ik kan mezelf ook prima alleen vermaken! Gezelschap vind ik prima, maar wel met mate omdat ik echt bij moet komen :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:14

Ik herken dit deels.

Men ziet mij altijd als open, sociaal, in voor een geintje, lachen en leuk.

Maar ik ben daarnaast graag alleen, kan prima met mijzelf overweg zonder andere mensen, hou van lezen/puzzelen en dat soort 'saaie' dingen alleen.

Mijn energie gaat alleen uit naar mensen die ik graag mag. De rest gaat bij mij rustig op pauze en dan luister ik wel maar als ik naar huis ga ben ik het kwijt en zal dat soort mensen niet blijven hangen.

Vrienden zitten in mijn hart en die koester ik, daar krijg ik ook energie van.
Kennissen en sommige familie leden is een stukje tolerantie en sociaal gedrag maar geven geen energie en zal ik dan ook niet bewust opzoeken.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:24

Herkenbaar. Ik vind het sowieso vreselijk vermoeiend om ergens op de bank te moeten zitten en luisteren/praten met iemand. Ik plan dan liever een activiteit. Zo had ik een vriendin die op de Veluwe woonde, als we afspraken gingen we een fietstocht maken. Of als ze bij mij kwam gingen we met de paarden het bos in. Op de een of andere manier geeft dat veel meer energie dan een middag bankhangen.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:27

Ik herken je verhaal wel! Feestjes waarbij ik moet praten met mensen die ik niet ken zijn echt het ergst, na een uurtje ben ik daar al wel klaar mee :')

Maar ook sommige mensen die ik al langer ken zijn echte energievreters. Vooral mensen met wie je geen echt gesprek kunt voeren, omdat ze het almaar terugvoeren op zichzelf. Ik heb er al eens een vriendschap om verbroken. Was niet makkelijk, maar zo'n enorme opluchting...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:47

Waar je zelf het meeste last van heb zie je in de ander terug,ik heb zelf ooit een pittige jaartraining gedaan van Byron Katie en dan ga je heel diep bij jezelf naar binnen.Ik gee nu ook Skype sessies en dan geef je mensen hele mooie nieuwe inzichten. Als je vragen hebt mag je een pb sturen ik wil je wel op weg helpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:56

Het is niet erg om minder sociale contacten te hebben, zolang je het zelf maar kunt accepteren. Ik heb sinds corona bijna niemand gezien en ik vind dat best oké. Er zijn ook mensen die bijna niet kunnen wachten om straks weer af te spreken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:19

pinto_1 schreef:
Herkenbaar. Ik vind het sowieso vreselijk vermoeiend om ergens op de bank te moeten zitten en luisteren/praten met iemand. Ik plan dan liever een activiteit. Zo had ik een vriendin die op de Veluwe woonde, als we afspraken gingen we een fietstocht maken. Of als ze bij mij kwam gingen we met de paarden het bos in. Op de een of andere manier geeft dat veel meer energie dan een middag bankhangen.

Dit is precies mijn ervaring. Ik heb dan ook vooral doe-vrienden. :))

Mensen van wie ik inmiddels weet dat ze energievreters zijn houd ik sowieso zo veel mogelijk buiten mijn leven. Maar ook prettig contact kan bij mij tot overprikkeling leiden. De mensen die het dichtst bij mij staan weten dat en maken er ook geen punt van, dus wat dat betreft heb ik niet te klagen.

Mijn tip: gun jezelf de tijd om op te laden. Ik vind het inmiddels niet erg meer om mij 'uitgewrongen' te voelen na een dag met veel en/of intensief sociaal contact, maar ik weet ook dat ik dat niet dagen achter elkaar moet doen. Een meerdaags festival of een groepsvakantie is dan ook niets voor mij, maar dat hoeft ook niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:20

ik hoor inderdaad ook een mate van introverse terug bij jezelf, en herken dit bij mezelf. In sommige contacten kan ik echt mezelf zijn en een fijn gesprek hebben, maar sommige contacten kosten echt bakken energie en kan ik soms echt niet opbrengen.

Ik zit nu het boek "ik moet nog even kijken of ik kan" te lezen en vind dat erg verhelderend!

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:24

Ik herken dit zeker! Ik heb op dit moment niet echt iemand waarbij ik echt mezelf kan zijn (behalve thuis natuurlijk) en dat is echt vermoeien. En bij de ene heb ik dat dan meer dan de ander. Dus ik herken dit zeker! Vaak als ik met iemand heb afgesproken moet ik ook echt even uitpuffen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:24

Ik volg. Ben zelf ook altijd heel moe na sociaal contact, maar ook na bvb een dagje weg waar veel mensen zijn (pretpark, shoppen).

En dat is ook absoluut niet persoonlijk naar mensen. Vind die dagjes weg met vriendinnen echt super gezellig, maar het vreet idd wel energie.

Durf er alleen nooit zo goed met vriendinnen over te praten, want hrt komt al gauw over dat je gezelschap niet leuk vind. Terwijl dat juist niet het geval is.

Overigens heb ik er minder last van als we gewoon met een paar mensen thuis afspreken. :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:26

Ik herken het ook heel erg. Er zijn een paar mensen bij wie ik eeuwig kan zijn zonder moe te worden, omdat ik bij hen 1000% mezelf kan zijn en kan ontspannen: mijn vriend, zus en ouders.

Maar zelfs bij vriendinnen of andere bekenden die ik al jaren ken en een-op-een zie, ben ik na een ontmoeting echt kapot. Ik heb alleen geen idee hoe het komt. Bij vreemden die ik een-op-een ontmoet of een afspraak heb, gaat het namelijk wel prima. Het is echt met bekenden dat ik er letterlijk moe van word.

Ik denk dat het komt omdat de bekenden waarmee ik afspreek mij kennen, dus ze vragen naar specifieke dingen in mijn leven. En ik weet niet waarom, maar dat vind ik volgens mij energievretend. Ik vind het ook altijd het fijnste als ze veel over zichzelf praten, in plaats van dat ik veel praat.

Ik vind het ook heerlijk om alleen te zijn. Ik kan dagen als een kluizenaar thuis zitten :') Of nouja, ik kom wel buiten voor boodschappen of een wandeling, maar zie geen bekenden.
En ook alleen op reis gaan vind ik heel fijn om op te laden. Het is dat het nu niet kan, maar anders had ik al lang de trein gepakt naar een ander land.

En het is heel gek, maar feesten vind ik dan wel weer heel leuk. Maakt me niet uit met hoeveel mensen, hoe meer hoe beter. Maar eerlijk, ik denk dat dat ook komt door de alcohol.

Soms wil ik wel met vriendinnen afspreken, maar ik heb gewoon de energie niet. Dus soms duurt het maanden voordat ik iemand weer zie.
Ik vind het fijn om jullie ervaringen ook te lezen, want soms kan ik er bij mezelf geen vinger opleggen wat het nou is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:28

Daarom, heerlijk die lockdown :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:29

Wat je misschien kan helpen is een denkbeeldige bubbel om je heen maken. Hoe je die bubbel invult kun je zelf bedenken. kan van licht zijn of juist een krachtveld. Dan creëer je ruimte om je heen en hoef je de energie niet weg te geven.
Het kan ook helpen om dit gewoon tegen jezelf te zeggen; jouw energie is van jou. Of beter; Mijn energie is van mij :)
Dan kun je wel vriendelijk met mensen blijven praten maar ze kunnen je dan niet "leeg zuigen" en dat doen anderen natuurlijk ook niet expres.

Het kost even tijd om je hierin te trainen en je ervan bewust te worden maar het helpt wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:33

Alja schreef:
Daarom, heerlijk die lockdown :)

Elk nadeel heeft zn voordeel idd.

Vind het thuiswerken meestal ook heel fijn.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:37

Ik heb dit ook, maar dan nog wel een stapje erger. Ook mensen bij wie ik mezelf kan zijn kosten me flink sociale energie (wel minder dan bij vage contacten) en ben ik op een gegeven moment klaar mee. M'n partner kan ik wel altijd tolereren maar ook omdat we een groot huis hebben en lekker apart van elkaar kunnen zitten en zo onze eigen bezigheden hebben. Ik ben gewoon enorm gesteld op tijd/ruimte/energie voor mezelf en heb dat echt in grote mate nodig. Soms een beetje te erg wel :=

Feesten en festivals vind ik dan weer geweldig, maar ook daar geldt dat als ik er met een groep heen ga ik rustig een paar uur of een hele middag ergens in m'n eentje kan staan omdat ik daar zin in heb en even klaar ben met de groep. En dan ben ik er net zo hard van aan het genieten. :j

Wat ik er aan doe? Gewoon niks meer forceren, waarom zou ik? Ik zie het nut er echt niet van in. Ik ga niet ergens heen omdat het sociaal wenselijk is, ik blijf nergens meer een paar uurtjes langer dan ik eigenlijk wil omdat dat sociaal wenselijk zou zijn. Als iemand daar niet mee kan dealen, jammer dan. Bescherm je eigen energie en geef jezelf de tijd om weer op te laden als je hem uitgegeven hebt. Het is het echt niet waard om het te verspillen aan anderen en vervolgens zelf de hele dag met koppijn en een gesloopt gevoel op de bank te hangen. Dan doe je zowel jezelf als de ander tekort.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:40

Helaas herken ik dit ook.

Ik heb maar een paar echte vrienden, daar ga ik graag mee om!

Maar er zijn ook mensen die in mijn ruimte proberen te komen. Mensen waarbij ik bij voorbaat al een argwanend gevoel krijg.

En gezien ik, dat lees je vaak ook terug, helaas voor sommigen, heel eerlijk ben, durf ik ook best een deur dicht te gooien.

Zo heb je van die mensen "die je alleen nodig hebben" letterlijk.
Maar owee als je een x hulp nodig hebt, poef! Verdwenen.

Mensen "we spreken nog wel een x af"
Nee, zeg maar gewoon dat je mij voor roddelen wilt gebruiken en dat antwoord is nee.

Mensen die nieuwsgierig zijn. "Goh ik zie dat je verhuisd bent! Snel maar een bakkie doen!" Exit. Nee, gewoon nee. Sorry. Je bent alleen nieuwsgierig naar m'n nieuwe huis, niks meer, niks minder.

En ook nog de klagers, die overal wat over te klagen hebben, nooit een leuk nieuwtje, komen ook eigenlijk nooit voor gezelligheid langs.

En je hebt ook mensen die graag sociaal contact doen op de app.
En daar ben ik zo het type niet voor. Het spijt me vreselijk, maar ik heb wel wat beters te doen, dan met dat kolere ding in m'n hand te zitten.
Bel me op! Veel makkelijker!

En het mooiste is nog.

Mijn echte vrienden zijn precies net zo!

Conclusie.
Voor je echte vrienden, en dat hoeft echt niet veel te zijn, sommigen hebben zelfs geen vrienden, mag ook!
Maar daar kun je energie in steken!

Ook houd ik van actieve vriendschap.
Wandelen, fietsen, het huis schilderen van m'n bestie.
Gewoon samen bezig zijn!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:41

Danielleeee_ schreef:
Ik denk dat het komt omdat de bekenden waarmee ik afspreek mij kennen, dus ze vragen naar specifieke dingen in mijn leven. En ik weet niet waarom, maar dat vind ik volgens mij energievretend. Ik vind het ook altijd het fijnste als ze veel over zichzelf praten, in plaats van dat ik veel praat.

Dat zijn ook prikkels en die 'moeten' ook verwerkt worden. Dat werkt niet bij iedereen op dezelfde manier, dus het is goed mogelijk dat je daar moe van wordt.

Over dat 'moeten' gesproken: het heeft mij veel geholpen om niet van alles meer te 'moeten': moeten genieten van sociale contacten (omdat anderen dat ook doen) of moeten genieten van drukke festivals (omdat anderen dat ook doen). Het heeft geen zin om mezelf daartoe te dwingen. Bij mij werkt het zoals het bij mij werkt. Ik ben ik en jij bent jij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:19

justkid schreef:
Wat je misschien kan helpen is een denkbeeldige bubbel om je heen maken. Hoe je die bubbel invult kun je zelf bedenken. kan van licht zijn of juist een krachtveld. Dan creëer je ruimte om je heen en hoef je de energie niet weg te geven.
Het kan ook helpen om dit gewoon tegen jezelf te zeggen; jouw energie is van jou. Of beter; Mijn energie is van mij :)
Dan kun je wel vriendelijk met mensen blijven praten maar ze kunnen je dan niet "leeg zuigen" en dat doen anderen natuurlijk ook niet expres.

Het kost even tijd om je hierin te trainen en je ervan bewust te worden maar het helpt wel.

?????

Wat zou je denken van sociale contacten die energie vreten gewoon uit je leven te bannen? Je kunt niet met alle mensen door één deur. Leveren uitsluitend negativiteit op, weg ermee.... Opzouten!

Bubbels hebben we inmiddels wel genoeg van gehad met Corona denk ik zo....Je mag gewoon NEE zeggen tegen vervelende mensen hoor.