Menstruatie cup ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Menstruatie cup ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:41

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Even een topic voor de vrouwen onder elkaar.

Ik kwam er pas achter en overweeg het om te proberen. Het lijkt me alleen zo'n mega cup..
Ook dat steeltje lijkt me heel lang tot hoe ver moet je die kort knippen bijvoorbeeld, moet je heb vanaf de buitenkant voelen zitten?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:43

Ik heb er vanmiddag een gekocht, echt fantastisch tot nu toe! Even goed opzoeken hoe je hem goed doet. Alleen smorgens en savonds hem leegkiepen en dat kan dan lekker fris thuis. Heb hem gewoon bij de etos gehaald.

Ik heb niks afgeknipt, voel ook niks zitten. Je voelt er niks van, zeker niet na een uurtje en vermoed dat het alleen maar makkelijker wordt als je het constant gebruikt.

Ik was tampons en maandverband zo zat! Scheelt een hoop gedoe, afval en zelfs wat geld op de lange termijn. Ik raad m aan!
Laatst bijgewerkt door denice op 04-01-21 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Re: Menstruatie cup ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:45

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:47

Volgens mij bestaat hier al een topic over (maar dat even terzijde)

Ik gebruik dit nu sinds kort en ben daar heel tevreden van. Ik voel hem normaal niet zitten en kan er gemakkelijk mee sporten (paardrijden, zwemmen,...) zonder lekken oid. Je hebt twee maten in die cups (of toch van het merk dat ik heb). De maat hangt oa af van hoeveel er opgevangen moet worden. Ik heb beide maten, maar gebruik meestal de grootste. Het lijkt heel groot, maar het valt best mee :).
Ik blijf ze in ieder geval gebruiken, ga niet meer terug over naar maandverband. Ik vind dit veel fijner. En op termijn is het nog goedkoper ook...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:50

denice schreef:
Ik heb er vanmiddag een gekocht, echt fantastisch tot nu toe! Even goed opzoeken hoe je hem goed doet. Alleen smorgens en savonds hem leegkiepen en dat kan dan lekker fris thuis. Heb hem gewoon bij de etos gehaald.

Je kiept hem best om de 4-6u om ipv enkel 's ochtends en 's avonds. Een beetje zoals met maandverband dat je ook om de paar uur moet vervangen om te voorkomen dat je ziek wordt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:52

Oh echt, op de verpakking las ik echt om de 12u.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:00

denice schreef:
Oh echt, op de verpakking las ik echt om de 12u.

Organicup? Die vermelden dat inderdaad, maar ik lees bij andere dat ze zo'n 8 uur adviseren. Heeft volgens mij met TSS te maken al zijn er nog niet echt gevallen bekend. Schijnt in ieder geval veiliger te zijn dan tampons.

Van de organicup zijn drie maten, ik heb de mini maar besteld om te proberen. Nog niet binnengekregen, het lijkt mij ideaal dus ben benieuwd..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:01

Ja hoor, om de 12 uur is prima op de lichtere dagen. Op de zwaardere dagen red ik dat niet. Verder ben ik er ook blij mee, blijft goed zitten, je voelt hem niet, een stuk milieuvriendelijker dan tampons.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:15

Ik zweer bij mijn cup. Wil nooit meer iets anders. Tampons voelde ik altijd zitten en maandverband vind ik een vies gevoel.
Elke 12 uur ongeveer leeg ik de cup even en dan kan hij er zo weer in. Op sommige dagen (wanneer ik menstruatieklachten heb) dan wil ik hem nog wel eens vergeten uit te doen, dat is wel onhandig maar goed

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:26

Gebruik je zo'n ding ook snachts tijdens het slapen? Blijft het dan ook zitten?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:34

Hier al jaren tevreden gebruiker van de Organicup.
Op het eerste gezicht lijkt het een enorm gevaarte, maar dat valt ontzettend mee. Het is de eerste keren even uittesten welke vouwtechniek het beste werkt. Op internet vind je er verschillende terug. Soms is het even prutsen om 'm intern te laten ontvouwen, maar dat went snel genoeg.
Op de zwaardere dagen wissel ik 'm om de 8 uur, maar op de lichtere dagen kan ie makkelijk 12 uur blijven zitten. Ik draag 'm ook 's nachts. Meestal draag ik er wel een inlegkruisje bij, voor het geval de cup toch niet helemaal vacüum zit of gaat lekken, omdat ie vol zit. Sinds ik een menstruatiecup gebruik, vergeet ik namelijk nog wel eens dat ik ongesteld ben en het ding moet legen. Voordat ik 'm daarna weer in doe, spoel ik 'm wel altijd even uit onder de kraan. En aan het eind van elke cyclus kook ik 'm 20 minuten uit in een pan met water.

Overigens heb ik ergens gelezen dat je met een spiraal moet oppassen met het verwijderen van je cup en wel echt eerst het vacüum goed moet verbreken. Geen idee wat er van waar is, maar wellicht iets om rekenig mee te houden voor de vrouwen met een spiraaltje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:01

Heb het ook gebruikt, maar met een heftige menstruatie is het geen succes. Cup was in een uur vol..Wel iets om rekening mee te houden.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:18

Hier wel een succes! Met bloedverdunners: zware menstruatie red ik een uur vaak al niet, en dan ook nog maandverband erbij :(
Maar goed, dat redde ik met een tampon net zomin. Vooral na die eerste dag is het fijner, minder vaak wisselen dan tampon en echt comfortabeler. Dat pieletje voel je inderdaad niet, en ik pak meestal het cupje zelf en niet het pieletje. Uitkoken na de laatste dag en dan weer in z’n hoesje. Scheelt ook bergen slecht te verwerken afval. Ik heb telefonisch advies gehad over de maat voor aanschaf (webwinkel), en hij past prima. Gaat ook alweer jaren mee.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:13

Heb zostraks een bij de etos gekocht van lucovitaal.
Dat steeltje is echt lang, dus wat korter geknipt, alleen nu doet het zeer als het maar buiten komt zegmaar. Is die te kort of te lang nu? Ik lek ook nog steeds wat na..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:20

Ik heb het hele steeltje afgeknipt, voelde het ook.

En als het lekt, Google even op hoe je de cup inbrengt. Dat heeft mij geholpen..

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:23

denice schreef:

En als het lekt, Google even op hoe je de cup inbrengt. Dat heeft mij geholpen..

Krijg je hem er dan nog wel uit? Of laat je een heel klein stukje over voor de zekerheid?

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:24

Ik heb er 1 van de Duitse DM drogist echt een mega fijn ding en heb hem nu bijna 2 jaar. Veel van mijn vrienden vinden het een gek ding.
Tot dat 1 iemand het ook ging proberen en die is nu ook fan.

Zwemmen is ook geen probleem trouwens ermee. Snachts gebruik ik hem nooit

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:26

Ik ben een van de weinige die het echt niets vind. :') Ik voel 'm zitten, maakt niet uit hoe diep of ondiep ik 'm inbreng, hij blijft op mijn blaas duwen. Steeds het gevoel dat ik moet plassen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:40

Allejandro schreef:
Heb het ook gebruikt, maar met een heftige menstruatie is het geen succes. Cup was in een uur vol..Wel iets om rekening mee te houden.

Ja, maar ja... een tampon is bij mij dan nog veel eerder vol. Als ik een heel heftige menstruatie heb is inderdaad op de zwaarste dag de cup weleens met een uur vol, maar een (XXL)tampon loopt na een kwartier al over.

veneri schreef:
Gebruik je zo'n ding ook snachts tijdens het slapen? Blijft het dan ook zitten?

Ja hoor.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:42

FennyPower schreef:
denice schreef:

Krijg je hem er dan nog wel uit? Of laat je een heel klein stukje over voor de zekerheid?

Ja, even makkelijk en juist fijner, ik trok toch stiekem aan het steeltje toen hij er nog aan zat en dat voelt toch minder.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:48

denice schreef:
Ja, even makkelijk en juist fijner, ik trok toch stiekem aan het steeltje toen hij er nog aan zat en dat voelt toch minder.

Ahaa, ik ben bang dat de cup straks ergens door mijn lichaam zwerft _/-\o_

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:52

Anatomisch lijkt me dat vrij ingewikkeld :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:53

Captain schreef:
Ik ben een van de weinige die het echt niets vind. :') Ik voel 'm zitten, maakt niet uit hoe diep of ondiep ik 'm inbreng, hij blijft op mijn blaas duwen. Steeds het gevoel dat ik moet plassen.

Dit dus :')

Spoiler:
Kon niet eens naar de wc om te p... had hem uitgehaald toen kon het wel. Ik beknel mezelf :')

Ik wil toch nog eens een andere proberen want of hij lekt of hij ontvouwt niet. Heb nu organi maar dat is hem dus niet bij mij.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:59

FennyPower schreef:
denice schreef:

Ahaa, ik ben bang dat de cup straks ergens door mijn lichaam zwerft _/-\o_

:')

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:12

Ik heb de organicup en ben ook echt super tevreden. Hoef echt niets anders meer.