Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 12:06

Ik heb afgelopen maandag een ongeval gehad met mijn scooter, en moet sindsdien Diclofenac nemen, ter ontstekingsremming.
Ma - di - woe - do : 2 pillen per dag, met eten.
Vrijdag heb ik er nog 1 van de 2 genomen, daarna ben ik gestopt omdat ik vrijdagochtend al buikpijn begon te krijgen. Vrijdag was sowieso de laatste dag dat ik ze moest nemen, normaal 10 in totaal maar ik ben dus na nummer 9 gestopt.
Ik weet dat Diclofenac nogal heavy kan zijn voor de maag, mijn schoonmoeder heeft er een maagbloeding aan overgehouden. Ik heb een vrij sterke maag, ik heb deze pillen eerder moeten nemen en had er toen geen last van.

Nu heb ik dus gisteren maagpijn. Of buikpijn, ik heb het verschil nooit begrepen :+
Ik ben standaard iemand die 7x per dag naar de wc kan gaan, indien ik daar zin in heb. 2x per dag is zowat normaal voor mij, ik ben mijn vaders dochter op dat vlak :+ 's Ochtends na de koffie en het eerste sigaretje, en na het avondeten ook nog eens. Soms ook tijdens het eten, als het wat vettig is (olijfolie wordt hier dus zelden gebruikt haha).
Gisterenavond kon ik niet gaan, alhoewel ik wel pijn/krampen had. Enige wat er gebeurde is dat ik zo lang op de wc zat, dat mijn voet in slaap viel :+ Vanochtend ben ik wel al kunnen gaan, maar ik heb nog steeds "last" in de maagstreek. Niet dat ik over de grond rol van de pijn, maar het trekt dus wel een beetje.

Combinatie met de koffie en de sigaretjes zal ook wel niet helpen, veronderstel ik.
Wacht ik nog een paar dagen af, in de hoop dat het weg trekt? Ik durf niet zo goed iets nemen voor de maag momenteel, omdat ik denk dat die van streek is door de zware pillen en ik het niet nog erger wil maken. Ik ga er vanuit dat ik geen maagbloeding heb, dan zou ik meer pijn moeten hebben lijkt mij. Ik voel wel dat mijn maag van streek is, ik zit een beetje voorover gebogen en heb enerzijds een honger-gevoel en anderzijds een"ikmoetnaardewc"gevoel.

Wacht ik een beetje af? Ik kan wel eten, maar heb (alhoewel het gevoel er ergens wel is) niet echt honger momenteel.
Koffie aan de kant voorlopig? Helpt thee oid?

Alvast bedankt!

ingvdh

Re: Buik/maag pijn na nemen Diclofenac - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:09

Heb je geen maagbeschermer gekregen?
Je zou omeprazol bij de drogist kunnen halen, dit wordt vaak aangeraden bij dit door medicijnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:10

Eigenlijk moet je gewoon naar de dokter bellen voor dit soort dingen. (Staat letterlijk in de bijsluiter).

Ik gok dat niet je maag, maar je darmen wat overstuur zijn aan de hand van je verhaal.

Ts is van België. Onze drogisten verkopen geen medicatie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:24

Ik zou je Diclofenac nu even niet nemen en kijken of het wegtrekt, soms wil het helpen om ze bij wat eten in te nemen of met een maagzuurremmer.
Koffie en sigaretten zijn inderdaad ook niet handig als je maagpijn hebt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 12:26

ingvdh schreef:
Heb je geen maagbeschermer gekregen?
Je zou omeprazol bij de drogist kunnen halen, dit wordt vaak aangeraden bij dit door medicijnen.

Mm nee heb alleen de diclofenac voorgeschreven gekregen en genomen. En mijn gewone pil natuurlijk ook.
Ben ondertussen nog eens naar de wc gelopen, voel iets meer opluchting nu :j Hoop dat het weg trekt, zoniet zal ik idd toch een arts moeten contacteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:40

Er zijn wel wat huismiddeltjes mogelijk.
Voel je verandering na een slok melk (of zachte, niet te zoute kaas)?
Of als je natrium bicarbonaat in huis hebt, een theelepeltje wegslikken met wat water. (Kan leiden tot wat boertjes, geeft niets en soms geeft dat juist de opluchting.)
Verder zijn honing, gember, witte kool, pepermunt, zoethout en geelwortel goed voor je maag en is voorlopig 'elke dag een ei' aan te bevelen.

Als je pijn krijgt twee of drie seconden na het doorslikken van koffie of bijvoorbeeld sinasappelsap : bel de dokter.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:48

Met diclofenac hoor je een maagbeschermer erbij te nemen.
Dus zou daar eerst eens naar kijken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:53

Omeprazol (maagbeschermer) wordt meestal i.c.m. diclofrenac voorgeschreven.
Verder is Iberogast echt een goed middel bij maag/darm problemen. Beide combineren kan ook goed.
Dit kun je gewoon bij de drogist of reformhuis kopen.

Lottehorse27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:12

Omeprazol kan je maag inderdaad beschermen maar kan ook weer een negatief effect hebben op je darmen door extra obstipatie. Vaak wordt dit ook niet meteen bijgeschreven bij diclofenac omdat een gezonde maag wel een tijdje diclofenac kan verdragen. Ik zal als ik jou was even contact opnemen met je huisarts of apotheek, die kan je vast beter adviseren dan bokt zodat je niet zomaar allerlei medicatie gaat proberen (met de daarbij behorende bijwerkingen) ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:08

Ik gebruik omeprazol dagelijks en totaal geen problemen met obstipatie of andere darm problemen.
Ik heb laatst een operatie gehad en diclofenac gekregen en er werd expliciet gezegd dat er maagbeschermers beter is om erbij te gebruiken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:15

Het is een NSAID, deze slopen je maag/ darmslijmvlies.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:16

Silly1972 schreef:

Hoort zelfs er bij gegeven te worden Door arts/apotheek

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:21

Popstra schreef:
Silly1972 schreef:

Hoort zelfs er bij gegeven te worden Door arts/apotheek

Dit lees ik vaker, maar het hoeft niet altijd. In principe krijg je een maagbeschermer erbij als er sprake is van risicofactoren zoals onderliggende maagklachten, hoge leeftijd, andere medicijnen die de maag kunnen irriteren of langdurig gebruik. Bij kortdurend gebruik zonder risicofactoren is een maagbeschermer over het algemeen niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 02-01-21 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:21

Waarom hoort dat?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:41

Om het risico op maagproblemen te verkleinen.

Ik kreeg het er wss standaard bij vanwege mijn leeftijd :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 14:41

Charaz schreef:
Waarom hoort dat?

Bij mijn schoonmoeder hebben ze destijds ook maagbeschermers voorgeschreven, heeft een gevoelige/zwakke maag. Kreeg wel alsnog een maagbloeding.

Ondertussen zeurt mijn vriend ook over buikpijn, misschien hebben we iets verkeerds gegeten dan :+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:55

Petra_O schreef:
Dit lees ik vaker, maar het hoeft niet altijd. In principe krijg je een maagbeschermer erbij als er sprake is van risicofactoren zoals onderliggende maagklachten, hoge leeftijd, andere medicijnen die de maag kunnen irriteren of langdurig gebruik. Bij kortdurend gebruik zonder risicofactoren is een maagbeschermer over het algemeen niet nodig.

Apart dan dat het mij altijd gevraagd en/of gegeven is, ik val nl niet in die risicogroep zoals jij die beschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:32

Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik :+ .
Ik kreeg hem er ook niet bij en moest hem zelfs zelf betalen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:14

Silly1972 schreef:
Petra_O schreef:

Apart dan dat het mij altijd gevraagd en/of gegeven is, ik val nl niet in die risicogroep zoals jij die beschrijft.

Artsen vragen inderdaad vaak of je hem erbij wilt hebben of je nu in de risicogroep valt of niet. Maar als je in een risicogroep valt en je krijgt geen maagbeschermer, gaat de apotheek als het goed is actie ondernemen.

Humpiedumpie schreef:
Bij diclofenac hoort een maagbeschermer. Anders branden ze een gat in je maag bij langdurig gebruik :+ .

Lees even hierboven, het hoort er niet per se bij. En je moet een maagbeschermer voor kortdurend gebruik altijd zelf betalen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:39

Bij kortdurend gebruik van deze medicijnen is een maagbeschermer niet standaard.
Ik zou het nog even aankijken tot na het weekend.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:01

Klinkt als je darmen.

Kan zijn dat je lichtjes verstopt zit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:09

Humpiedumpie schreef:

Wordt idd alleen bij chronisch gebruik vergoedt en de eerste 14 dagen moet je altijd zelf betalen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:37

Ik heb ze nu voor de 2de keer gekregen, en de enige vraag die ik daarbij krijg is "sterke maag?" :+

Ik heb nog een beetje last, maar het is wel aan het beteren :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:44

Popstra schreef:
Om het risico op maagproblemen te verkleinen.

Ik kreeg het er wss standaard bij vanwege mijn leeftijd :D

Ik heb er nog nooit standaard een maagbeschermer bij gekregen.
Ze hebben 1 keer gevraagd of ik last van mijn maag kreeg.
Slikte toen hoge dosis diclofenac en tramadol.. zelfs in het ziekenhuis kreeg ik daar geen maagbeschermer voor.
2 weken terug nog tramadol gehad en geen maagbeschermer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:59

LWDaisy schreef:
Ik heb ze nu voor de 2de keer gekregen, en de enige vraag die ik daarbij krijg is "sterke maag?" :+

Ik heb nog een beetje last, maar het is wel aan het beteren :)

De eigenlijke vraag zou moeten luiden 'of jouw maag een dikke slijmlaag heeft'.
Hoe je dit moet weten, geen idee.

(Ik kreeg ooit verkeerde medicatie en kreeg een maagbloeding, "dus" sta ik te boek als iemand met een 'zwakke maag' /dunne slijmlaag. Geen idee of dit naar de letter van de wet klopt.)

Omeprazol was destijds gloednieuw.
Voor twee weken pillen betaalde ik ruim tweehonderd gulden. (Plm. honderd euro.) Nu is dat een tientje.
(Vraag wel altijd het werkingspercentage aan de balie van de apotheek. Vanuit 'losec' geredeneerd is er Omeprazol in de handel dat tussen de 80% en 125% werkzaamheid heeft.)