Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marisje76 schreef:Een dooddoener maar echt wel het enige juiste is probeer geen dingen te vermijden dan wordt het probleem snel groter. En zo zijn er wel meer tips zoals bovenstaande
KM_Ris schreef:Janneke2, bedankt voor je reactie.
Ik ga het gelijk even opzoeken!
Wat het rijden aan gaat, ik rijd alleen kleine stukjes rondom het dorp, als ik verder weg moet dan rijd er iemand met mij mee.. zodat ik wel zelf ''moet'' rijden maar in het geval dat het nodig is er wel iemand is die het over kan nemen of mij kan afleiden.
Dus in dit geval wel inderdaad in die kleine stapjes.
Marisje76 schreef:Bedoelde dat van het autorijden ook niet zo..meer je 'moet' dingen wel blijven doen anders beloon je je lijf voor de ongewenste reactie (tenminste zo heb ik het geleerd) el grappig dat je zelf al het juiste had bedacht, dat meezingen is idd een goede. Ook bv hardop achteruit tellen kan helpen. Je hersenen kunnen niet met 2 dingen tegelijk bezig zijn. Nog maar zo heb ik het geleerd
Uiteindelijk heb ik ook nog EMDR gedaan dat heeft mij heel goed geholpen
Marisje76 schreef:. ..meer je 'moet' dingen wel blijven doen anders beloon je je lijf voor de ongewenste reactie (tenminste zo heb ik het geleerd) el grappig dat je zelf al het juiste had bedacht, dat meezingen is idd een goede. Ook bv hardop achteruit tellen kan helpen. Je hersenen kunnen niet met 2 dingen tegelijk bezig zijn. Nog maar zo heb ik het geleerd
Uiteindelijk heb ik ook nog EMDR gedaan dat heeft mij heel goed geholpen
KM_Ris schreef:Zebrastreep.. Wat heftig allemaal zeg, ik herken me in veel dingen uit jouw verhaal en het stelt me wel gerust hyperventilatie zoveel klachten met zich mee kan brengen en het niet perse iets lichamelijks hoeft te zijn.
Ik lees veel EMDR, maar is dit niet voor mensen die echt een trauma hebben meegemaakt?
Bedoel ik niet stom ofzo, maar ik heb wat slechte relaties gehad en een super slecht zelfbeeld er aan over gehouden maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan iets als misbruik of ongelukken etc.
Waar ik binnenkort terecht kan is een heel traject, er zit niet alleen een psycholoog en een psychiater maar er zit ook een fysio en een leefstijlcoach bij. Het word dus psychisch en lichamelijk aangepakt.
Alleen de intake duurt alleen al 6 gesprekken en tegen die tijd zitten we al in februari/maart.
Verder probeer ik een stuk gezonder te leven, ik ben 11 kilo afgevallen.. nog steeds wel wat te zwaar maar daar word aan gewerkt.
Ik beweeg veel meer en probeer gezonder te eten en te zorgen dat ik genoeg slaap krijg maar ik kan niet echt zeggen dat het veel verschil heeft gemaakt.
Wel merk ik dat als ik vermoeid ben ik sneller aanvallen krijg.
KM_Ris schreef:Zebrastreep.. Wat heftig allemaal zeg, ik herken me in veel dingen uit jouw verhaal en het stelt me wel gerust hyperventilatie zoveel klachten met zich mee kan brengen en het niet perse iets lichamelijks hoeft te zijn.
Ik lees veel EMDR, maar is dit niet voor mensen die echt een trauma hebben meegemaakt?
Bedoel ik niet stom ofzo, maar ik heb wat slechte relaties gehad en een super slecht zelfbeeld er aan over gehouden maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal dan iets als misbruik of ongelukken etc.
Waar ik binnenkort terecht kan is een heel traject, er zit niet alleen een psycholoog en een psychiater maar er zit ook een fysio en een leefstijlcoach bij. Het word dus psychisch en lichamelijk aangepakt.
Alleen de intake duurt alleen al 6 gesprekken en tegen die tijd zitten we al in februari/maart.
Verder probeer ik een stuk gezonder te leven, ik ben 11 kilo afgevallen.. nog steeds wel wat te zwaar maar daar word aan gewerkt.
Ik beweeg veel meer en probeer gezonder te eten en te zorgen dat ik genoeg slaap krijg maar ik kan niet echt zeggen dat het veel verschil heeft gemaakt.
Wel merk ik dat als ik vermoeid ben ik sneller aanvallen krijg.
Citaat:Ik lees veel EMDR, maar is dit niet voor mensen die echt een trauma hebben meegemaakt?
Citaat:EMDR is wel heftig , en vaak werkt het ook niet wat ik uit omgeving hoor. Vaak helpt het al om gewoon met iemand te kunnen praten. Ik vond mijn psycholoog heel fijn dat hij gewoon vroeg hoe het echt met mij ging. Natuurlijk is dat die beste man zijn werk maar ik begon het zelfs leuk te vinden om heen te gaan. Dit ging namelijk niet om iemand anders maar echt om mij en mijn problemen.
Citaat:Klinkt gek maar vooral het accepteren dat het er is geeft al zoveel meer rust dan er tegen blijven vechten. Ik vocht er ook altijd tegen , wou niet accepteren dat ik mij zo voelde. Nu zie ik het als 'het hoort bij mij'. Mijn angsten hebben mij ook deels gevormd tot wie ik nu ben en daar ben ik aan de ene kant trots op en aan de andere kant baal ik. Maar dat balen is nu dan een paar dagen of een week. Ik kan wel weer genieten van veel dingen.
Citaat:Ik denk dat je naast hyperventilatie ook wel iets van angst hebt ontwikkeld. Je eigen lichaam slecht vertrouwen is ook erg lastig.