Oncharmant afgestapt....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oncharmant afgestapt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:01

Afgelopen zaterdag, een dag om nooit meer te vergeten.
Of eigenlijk wel, want 90% van alles wat er gebeurd is, kan ik mij niet meer herinneren.

Ik ben van mijn jonge paard afgelanceerd. Hij is inmiddels al een tijdje braaf onder zadel en ik dacht, alleen opstappen moet inmiddels kunnen.
Zodra mn been over zn kont ging schoot hij weg, kon ik mij nog net vast grijpen en knalde we tegen iemand anders aan die daar aan het rijden was.
Haar paard schrok zich helemaal de piepers, ging aan de ren, waarna hij zijn ruiter verloor en mijn paard vrolijk met hem mee rende de andere baan in.
Wat ik nog kan herinneren, laat je vallen, als ie op volle snelheid is dan ben je verder van huis....

Daarna kwam ik weer bij toen een ambulance verpleegkundige een naald in mn arm stak. Ik weet niet meer hoe ik gevallen ben. Ben buiten westen geweest en daarna zeer verward. 2 ambulances waren opgeroepen en ook de trauma heli, maar deze kon weer terug toen ik wakker bleek te zijn.

Het was zo onwerkelijk. Ik wist niet waar ik was, had echt gevoel alsof ik lekker lag te slapen en inmiddels wakker was geworden. De eerste momenten ben je dan niet helder en dat omschrijft mijn gevoel de rest van de dag.

Ik ben naar het ziekenhuis vervoerd, ik hoop voor de verpleegkundige dat ik wel een gesprek heb gevoerd want ook van de rit kan ik mij niets herinneren.

Vanwege de serieuze pijn in mn onderrug en hoofdpijn, heb ik fentanyl gehad. Ze hebben foto's en een scan van mn hoofd gemaakt en ik mocht naar huis maar ik kon er ook voor kiezen om een nacht te blijven. Voor dat laatste hebben we gekozen, ik had een nest pups beneden liggen en geen toilet boven. Met de gruwelijke pijn in mn rug dus onmogelijk...

Inmiddels ben ik thuis, mn rug begint flink blauw te doen. En mn hoofd werkt nog steeds niet. Bedenken wat ik wil eten, hoe iets heet, een simpele som, het is allemaal te moeilijk. Liggen is zeer pijnlijk, oxycodon doet gelukkig wel iets.

Toch ben ik benieuwd, is het normaal dat ze bij rug letsel alleen een foto van bovenaf nemen? Ik lag nog volledig ingesnoerd toen ze foto's namen, maar de achterkant van mn rug is gevoelig.

En tja, het zaagsel in mn hoofd is goed door elkaar geschud. Ben toch wel benieuwd naar ervaringen van mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt. Dus minuten bewusteloos en daarna alles vaag.
Hoelang had je nodig om weer de oude te worden?

Pepperrr

Re: Oncharmant afgestapt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:06

Wat enorm heftig! :o

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je heel erg veel sterkte en beterschap wensen! :(:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:08

Meid wat een smak heb jij gemaakt dan zeg.

Ik heb gelukkig nooit zo geklutste hersenen gehad als jij, wel na een operatie gehad dat ik een periode sommige mensen niet meer herkende / naam niet meer wist, en het geheugen van een goudvis een zegen geweest zou zijn, zo slecht was dat van mij.

Mijn huisarts heeft niks met mijn klachten gedaan. Daar heb ik nu regelmatig nog steeds last van. MRI wijst niets uit, maar daar gaan mijn klachten niet van weg. Het is wel beter geworden.

Kijk eens op de site van niet aangeboren hersenletsel. Hopelijk vind je daar de weg naar hulp. Hoe eerder hoe beter denk ik, dan kunnen je hersenen nieuwe (snel) wegen gaan aanmaken in je hoofd.

Sterkte met het herstel! Neem echt echt echt genoeg rust want je lichaam heelt sneller als je hoofd.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 22-12-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:09

Ik heb een scooter ongeluk gehad waarbij mijn helm afvloog.
( stom, bandje niet vast gedaan ) en ik met mijn hoofd tegen een lantarenpaal aan vloog.
Ook buiten westen geweest.
Weet een heel stuk voor het ongeluk niet meer en pas vanaf het ziekenhuis komt het terug waar ik met de ambulance ben heengegaan.
Toen ik bij kwam en me moeder vroeg wat de dokter zojuist had verteld, kon ik die me niet meer herinneren.
Ook gaf ik stomme antwoorden en wist niet veel meer.
Scan gehad maar niets bijzonders te vinden.
Heeft vele weken geduurd voor mijn geheugen weer goed werkte.
De wazige antwoorden was na enkele dagen wel zo goed als weg.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:10

Zo dan, dat moet een flinke knal zijn geweest! Heel veel beterschap en hopen dat er geen blijvende schade is :(

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:11

heel veel beterschap. Hoop dat je voldoende hulp hebt met je pups
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 22-12-20 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:11

Ik ga met Prairy mee!

Wat betreft je rug. Ik ben toen ik vol op de hindernis gevallen was gewoon de ct scan ingeduwd. Zo konden ze alles bekijken. Weet niet meer of ik nou wel of geen foto's gemaakt zijn.

Beterschap! En pak echt je rust! Een hersenschudding die je negeert blijft je jaren en misschien wel voor altijd achtervolgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:16

Ja ik lig 24/7 op bed.
Hulpmiddelen zijn gehuurd dus ik hoef de trap niet af.
Gelukkig zijn alle pups op 1 na, naar hun nieuwe eigenaren gegaan. De overgebleven pup gaat naar het buitenland en moet dan ook langer blijven ivm de 15 weken regel. Die gaat met mijn man mee.

Ik maak me gewoon een beetje zorgen om mn rug. Daar zit geen verbetering in, en die zorgt ervoor dat ik niet mobiel ben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:18

doe echt een week of 2 lang niks.liefst nog langer.
geef je hersenen rust!
niet lezen ,geen tv,geen bokt!
echt, die inspanning even vermijden.
ik heb vroeger een ongeluk met een paard gehad waarbij ik enkele dagen op de intensive care gelegen heb en in slaap ben gehouden wegens een hersenkneuzing en een fractuur
heb daarna zeker 2 maand plat gelegen. ..heb daardoor gelukkig niet al te veel problemen gehouden.

tegenwoordig sturen ze je echt zo snel naar huis toe.
hou rust, des te minder nalast heb je.
en bij twijfel contact opnemen met je huisarts?
eventueel een fysio voor je rug?

echt,neem je rust! :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:28

Jeetje TS, heftig!
Geen gelijke situaties meegemaakt, maar wil je wel sterkte wensen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:28

Ga er van uit dat het herstel weken zij het niet maanden kan duren. Ik heb door een val zwaar gekneusde ribben gehad en daar echt maanden helse pijn aan ondervonden. Ook een keer gevallen zonder cap met gezicht in de stenen en uren in flitsen gezien, kan mij alles vaag herinneren,maar de dagen erna zijn wel vaag nog. Ik weet dat ik niet bewusteloos ben geweest, maar aanspreekbaar ook niet echt, kon niet rationeel nadenken. Bleef maar denken in mijzelf “niet vragen welke dag het is” of ik zei het, geen idee meer, maar dat heeft wel even geduurd, niet eens gevoeld dat ik ook een trap tegen mijn been heb gehad tijdens de val :+

Ik wens je heel veel sterkte toe en neem echt je rust, met oxycodon kan je heel makkelijk je eigen grenzen overgaan dus wees voorzichtig. Mocht je na een week ofzo nog geen verandering merken even de huisartsenpost bellen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:29

Dat is schrikken! Hopelijk ga je je gauw wat beter voelen en heb je geen blijvende last. Beterschap!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:29

Wat een nare smak heb je gemaakt!
Ik heb na een val van mijn paard een wervel gebroken, die foto is gemaakt terwijl ik op mijn rug lag. Wat later is er ook een scan gemaakt om te controleren of er geen interne bloedingen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:43

Een gekneusde rug kan echt lang duren hoor. Ik heb me 6 weken lang niet om kunnen draaien in bed. Verwacht niet teveel van jezelf en je lijf. Het wordt ook (helaas) de eerste dagen vaak slechter voor het beter wordt :+

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:48

Ik heb soortgelijke klachten gehad na een val van een paard.
Ik zou wel foto’s laten maken van je rug, dit is bij mij niet gedaan en later bleek ik een scheur in m’n SI gewricht te hebben waarvan ik nu 7 jaar later nog vaak last heb.
Ook had ik een flinke hersenschudding en daar heb ik ruim 1 jaar last van gehad.
Het is echt super belangrijk dat je de komende weken niks doet, ook niet teveel op je telefoon of ander scherm kijken, het beste is helemaal niet.
Heel veel beterschap!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:54

Jeetje zeg, dat klinkt wel heftig allemaal!

Heel veel sterkte voor de komende tijd, je zult het niet makkelijk krijgen denk ik zo..
Ik ga er vanuit dat je met cap hebt gereden, ik denk er maar niet aan wat er had kunnen gebeuren zonder :wow:

Ik vind het een eng idee om zo van je paard te vallen, als ik zo zou vallen weet ik niet of ik nog wel op een paard zou durven stappen.. Maar sinds ik kinderen heb ben ik helemaal een watje geworden denk ik.

Nogmaals; sterkte en heel veel beterschap! :(:) Hopelijk wordt je goed verwend door de mensen in je omgeving!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:56

Hier geen rug letsel maar wel hersenletsel en nekletsel. Ik heb anderhalf jaar geleden ook een val gemaakt met mijn jonge paard. Achter over geklapt op t asfalt.
Ik weet daar niets meer van, de dag voor de val weet ik ook niet meer. Ik kan het mij pas weer herinneren vanaf savonds in het ziekenhuis.
Ik werk nu weer 80% (kantoorwerk) dus wel weer een heel end opgeknapt. Maar het is mij heel zwaar tegengevallen, ik dacht dat het wel mee viel.
Mijn ervaring is dat je heel erg moet uit kijken met beeldschermen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:02

Ik zou je een heel verhaal kunnen schrijven van mijn ervaring en de chronische problemen die ik daar aan over heb gehouden. Maar als "ervaringsdeskundige" onderschrijf ik voor nu wat een aantal boven mij ook al hebben geschreven;

Neem alsjeblieft echt RUST voor je hoofd!
Geen schermen, dus ook GEEN BOKT, geen tv, niks. Ik weet het, doodsaai. Maar geloof je, als je wel restklachten houdt kan je daar de rest van je leven aan vast zitten als je nu te snel wil.

Voor je rug zou ik even contact opnemen met huisarts/ziekenhuis en gewoon aangeven dat je je daar zorgen over maakt.

Maar alsjeblieft, alle schermpjes uit! En echt zo min mogelijk "hoofd-inspanning" om je hersens de tijd te geven om weer te herstellen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:06

Wat een klap heb je gemaakt als je zoveel niet meer weet. Ik wil je aanraden om zoveel mogelijk rust te houden, voor je rug en je hoofd.
Sterkte!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:10

Jaren geleden heb ik een flinke smak gemaakt, ik weet niets meer van het ongeluk, en ook niets meer van de uren daarna (ik schijn om de minuut gevraagd te hebben wat er gebeurd was :D )

De dagen daarna was het of er watten in mijn hoofd zaten, zo wazig.
Uiteindelijk 2 weken helemaal thuis geweest, daarna halve dagen gaan werken en binnen een paar weken opgebouwd naar fulltime (met veel beeldscherm werk).

En daarna heb ik er nooit meer last van gehad.

Dus het kan gelukkig uiteindelijk ook erg meevallen. :(:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:12

Beterschap...

En dan nu.. schermen uit... als je twijfelt over of er nog meer onderzoeken nodig zijn... vraag het je arts... die kan je antwoord geven of geruststellen...

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:13

Jeetje wat een verhaal! Heel veel beterschap gewenst.

De ruggengraat en ribbel zijn redelijk goed te beoordelen op een röntgenfoto die van voren gemaakt is. Dus ik snap dat ze deze keuze hebben gemaakt toen je nog geïmmobiliseerd lag. Houd het in de gaten, de pijn kan heel goed verklaard worden door zware kneuzingen die je opgelopen hebt. Ja, natuurlijk missen ze wel eens wat, maar je mag er vanuit gaan dat er geen breuken in de rug zitten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:21

Rug foto's maken ze inderdaad liggend, maar is echt niet raar dat je nog zoveel pijn hebt.
Je lichaam os waarschijnlijk compleet verkrampt geweest en dar duurt echt wel een week voordat dat minder wordt.
Vertrouw je het niet, laat dan een MRI of een CT maken.

Ik heb 22 jaar geleden een enorme kopstoot van een paard gehad en daar een flinke hersenschudding aan over gehouden, ik was verward, praatte heel onsamenhangend en herhaalde steeds alles.
3 weken thuis geweest, maar ondanks dat het mij uitdrukkelijk verboden was te lezen, tv te kijken (toen nog geen smartphone) heb ik dat toch gedaan af en toe uit verveling, maar daar heb ik nog last van, regelmatig hoofdpijnen en soms zelfs migraine sinds die tijd.
Dus geef je hoofd echt rust.

Sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:26

Oei, lelijke val heb je gemaakt inderdaad. Ik heb het asfalt gekopt en werd wakker in het ziekenhuis.

Ik heb veel te weinig rust genomen en heb nog steeds last van restklachten. Het is nu ruim 5 jaar geleden. Man, ik heb er echt spijt van dat ik niet wat beter naar mijn lichaam heb geluisterd. Ik heb nu vaak hele hevige en langdurige hoofdpijnaanvallen, snel moe en soms concentratieproblemen.

Dus, iedereen zegt het en toch herhaal ik het: neem rust en veel tijd. Je hoeft niet 24/7 op bed te liggen, maar inderdaad liever geen beeldschermen, lange teksten, veel prikkels. Autorijles raad ik ook af :+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:35

En dan... post ik het gewoon nog een keer... oeps...