Omdat er hier op bokt ook best wel wat vrouwen zitten in een leeftijdscategorie die volgens de laatste wetenschappelijke artikelen in de gevarenzone zitten, wil ik ook hier maar wat aandacht vragen en een waarschuwing afgeven over het vrouwenhart.
Er is een facebook forum met allemaal lotgenoten die elkaar steunen ondersteunt door Hartenraad.
Goed waar zal ik beginnen ...
Al vele jaren had ik een hoge bloeddruk 180/100 waar eigenlijk door artsen niets aan gedaan werd, ja ik had een stressvolle baan maar verder eigenlijk geen problemen.
Ook in mijn twee zwangerschappen had ik veel moeten rusten en zoutloos eten ivm hoge bloeddruk.
In 2010 werd ik voor 100% afgekeurd, lichamelijk en geestelijk aan het einde van mijn latijn en veel artose klachten.
In 2012 zat ik op een avond rustig op de bank toen ik het gevoel had dat ik een snoepje heel ingeslikt had en deze vast zat in mijn slokdarm. Alleen .. ik had niets gegeten of gedronken. Ik ben naar bed gegaan maar mijn man wist mij ervan te overtuigen de volgende dag naar de huisarts te gaan, al had ik zonder klachten heerlijk geslapen.
Ik werd doorgestuurd naar de eerste harthulp waar ik gezien werd door een verpleegkundige , wat testjes kreeg en naar huis gestuurd werd met een bak vol medicijnen volgens protocol...
Na 6 weken kon ik bij de cardioloog terecht die mij vertelde dat ik volgens de richtlijnen de eerste tienjaar geen kans had op een hartinfarct.
Nou geweldig, pillen aan de kant en verder met mijn leven.
Overigens ben ik niet te zwaar, rook niet , eet gezond maar bewoog matig .
In 2015 en begin 2016 kwamen er in een half jaar tijd 3 geliefde personen vrij onverwacht te overlijden en had ik het gevoel dat er een zandzak op mijn borst lag.
Ook had ik wat pijn tussen mijn schouderbladen maar ach, ik heb artrose in mijn wervels en dat ik erg kortademig was als ik de trap opliep kwam door een slechte conditie.
En weer was het mijn echtgenoot die vond dat ik naar de huisarts moest omdat ik steeds minder kon zonder te hijgen en te zweten.
Dat werd weer rondje huisarts, cardioloog en nu veeeel onderzoeken tot een hartcatheterisatie aan toe.
En tja tot mijn ongelooflijke verbazing bleek mijn linkerkransslagader voor meer dan 90% dicht te zitten.
Ik geloofde mijn oren niet!! Ik fietste de heuvels nog op , had alleen een klein beetje pijn , misschien door andere oorzaken en nu een dreigend hartinfarct

Er werd gesproken over een by-pass operatie maar gelukkig liep het goed af met twee stents.
Moraal van dit verhaal: Het blijkt dat vrouwen heel andere klachten hebben dan mannen met vergelijkbare hartklachten.
Vaak is het alleen af te leiden aan vage klachten, niet eens tegelijk en daarom zo gevaarlijk, maar WEL veel afwijkende bloedwaarden zoals hogere bloeddruk, hoger cholesterol ( heeft bijna iedere vrouw na de overgang) en wat overgewicht.
Ook blijkt nu dat moeilijke zwangerschappen met hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging en vaak miskramen een voorbode te zijn van problemen later!
Ik ben lid van vrouwenhart en heb mij ten doel gesteld voorlichting te geven , zo breed mogelijk, om vrouwen te redden van een vroege dood door hartstilstand.
Ken je getallen , weet je bloedwaarden en let op jezelf, beter te vaak naar de huisarts dan te laat, en denk niet mij overkomt dat niet ik leef gezond, dat deed ik ook !
Bovenstaande tekening is gemaakt door Oud- cardiologe Harriette Verweij voor vrouwenhart.
Bedankt voor het lezen en vragen staat vrij !!