Rennie89 schreef:Ik heb zojuist de uitslag van een foto van mijn onderrug gekregen en hier kwam uit dat ik lichte slijtage heb aan mijn L3 en L4 gewricht. Ik ben 31 jaar, heb verder ook nog klachten vanuit mijn nek en mijn polsen/handen en mijn knieën waar nog geen foto’s van zijn gemaakt. Overweeg om toch nog een foto van mijn nek en schouders te vragen. Heb de huisarts nog niet kunnen spreken over de uitslag en vraag mij vooral af wat je hier precies aan kan doen om te voorkomen dat het erger word. Ik heb een beroep waarbij je veel moet bukken en ook moet tillen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan wat toelichten of evt eigen ervaringen delen?
Ten eerste : artrose is GEEN slijtage!
Maar wel goed dat de diagnose nu wordt gesteld.
(Ik kreeg op mijn 23ste artrose, en artsen geloofden toen 'dat dat niet voorkwam bij jongvolwassenen'.)
Er is veel aan te doen, ik ben op mijn 60ste vrijwel pijnvrij en vrijwel volledig mobiel. (Al zijn sommige gewrichten wat stijver en beperkter dan ideaal.)
Allerbelangrijkste : bewegen!
.... dat doe je al, dus mee doorgaan.
Kraakbeen wordt alleen gevoed vanuit beweging, als de pH van je lichaam op orde is.
Drogist en apothekers zijn nog open, koop pH papier tussen de 4 en 8 en test je speeksel en je urine. (Als de uitslag 'te zuur' is, een te laag pH getal, is het minder goed (of niet) mogelijk om voor het kraakbeen om voedingsstoffen op te nemen - hongerig kraakbeen gaat ontsteken en wordt brokkelig.
Voedingssupplementen zoals MSM hebben bij dieren hun nut bewezen, maar werken dus alleen bij beweging plus goede pH.
Verder slik ik als 'selectieve COX-2 remmer' (tegen ontsteking maar zonder de maag te beschadigen) een mengsel van gember, zwarte peper, geelwortel en rozemarijn.