Slijtage in rugwervels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Slijtage in rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:14

Ik heb zojuist de uitslag van een foto van mijn onderrug gekregen en hier kwam uit dat ik lichte slijtage heb aan mijn L3 en L4 gewricht. Ik ben 31 jaar, heb verder ook nog klachten vanuit mijn nek en mijn polsen/handen en mijn knieën waar nog geen foto’s van zijn gemaakt. Overweeg om toch nog een foto van mijn nek en schouders te vragen. Heb de huisarts nog niet kunnen spreken over de uitslag en vraag mij vooral af wat je hier precies aan kan doen om te voorkomen dat het erger word. Ik heb een beroep waarbij je veel moet bukken en ook moet tillen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan wat toelichten of evt eigen ervaringen delen?

CarolineCF

Re: Slijtage in rugwervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:46

Wat heel belangrijk is, is dat je de grenzen van je lichaam leert kennen en daar niet overheen gaat. Mij heeft een mindfulnesstraining geholpen waarbinnen yoga oefeningen opgenomen waren (en dan leren voelen wat net nog gaat en wat net niet meer). Ook leren om regelmatig van houding te veranderen en pauze te nemen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:50

Ja. Ik heb slijtage in 2-3 nekwervels. Dit uit zich in nekklachten en hoofdpijn. Vastgesteld net na mijn 30e

Ik heb een kantoorbaan en ben van nature geneigd spanning op te bouwen in de nek/schouders. Doe er verder weinig mee, behalve meer letten op mijn houding. En iets eerder pijnstillers gebruiken.

En inderdaad weten wat je grens is.
De pijnstiller voorkomt dat ik als tegenreactie nog gespannener die nek vast houd.. dus het is niet bedoeld om de grens te verleggen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:51

Mijn rug is helemaal stuk. Van nek tot de lendenwervels zit vast ivm scoliose operatie die ik heb gehad
Onderste ruggenwervel zijn versleten en hebben discopathie.

Naar ja, hopeloos nee
Leer te luisteren naar je lijf. Gisteren heb ik 2 paarden gereden en dan weet ik al dat ik vandaag een pas op de plaats moet doen. Ik doe dan andere dingen die kunnen zonder teveel rugbelasting.
Was vouwen en strijken doe ik bijvoorbeeld zittend. Creatief wordt je er wel van

En heel belangrijk (wat ik nog wel eens vergeet) train je core! Goede rug en buikspieren ontlasten de botten en gewrichten.

Sterkte!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 14:31

Dank jullie voor de reacties, en vervelend dat jullie hier zoveel last aan ondervinden. Wat voor pijnstilling werkt het beste bij deze klachten?

Naar mijn lichaam luisteren ben ik niet zo goed in, altijd alles alleen gedaan en te trots om hulp te vragen vaak. Ik heb al jaren bijna elke dag hoofdpijn en verweet dit aan een hersenschudding van 2011, alleen nu ik mij wat meer verdiep in de rugwervels en nekwervels zou dit heel goed ook kunnen komen door iets aan de nekwervels, in 2011 gevallen van een paard met mijn hooft in de stenen, heb meerdere uren in flitsen gezien, alsof iemand het licht aan en uit heeft gedaan. Koppig dat ik was, toen niet naar het ziekenhuis gegaan. Dus voor de zekerheid ga ik vragen of ik vandaag toch nog een verwijzing kan krijgen voor mijn boven rug en nek om een foto te maken voor de zekerheid, mocht ik daar ook aangetaste wervels hebben is dat een verklaring voor de pijn die ik heb.

In 2015 zijn er wel foto’s van mijn ribben gemaakt na een ongeluk, had een flinke klap gemaakt met scooter met als gevolg zwaar gekneusde ribben, maar weet niet of er toen ook foto’s van mijn nek gemaakt waren, was zwaar verdoofd onder de morfine :7 wou toen overigens ook niet naar het ziekenhuis maar ambulance personeel dacht er anders over O:) had een bouwkeet punt in mijn ribben gekregen, was onder uit gegaan met scooter en ik gleed zo onder de bouwkeet en zat vast.

Maar misschien moet ik toch maar even wat voorzichtiger doen, alleen met mijn werk moet ik veel bukken, klimmen en tillen, ik werk in de luchthaven beveiliging en controleer voertuigen en mensen met de hand. Ik zit nu anderhalve maand thuis ongeveer, eerst vanwege griep, toen luchtweginfectie (mocht niet op werk komen omdat ik longen uit mn lijf hoesten en iedereen in de omgeving bang werd) en daarna echt ziek door opeens aangezichtspijn. Helft van mijn gezicht deed helse pijn. Dat is na een week verminderd en toen begonnen de klachten in mijn gewrichten en rug weer op te spelen , vandaar dus de foto van de onderrug.

Straks een telefonisch gesprek met huisarts, benieuwd wat daar uit gaat komen...

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:18

Ik heb al meer dan 15 jaar discopathie/slijtage in mijn onderrug. Mijn rug is eigenlijk de laatste jaren steeds slechter geworden. In november 2019 ben ik weer voor een MRI geweest en L3-L4 en L4-L5 was nagenoeg hetzelfde gebleven. Maar L5-S1 was flink verslechterd en daar zit ook nagenoeg geen discus meer. Wervels witte vlekken van de irritatie. Ik werk al 23 jaar bij dezelfde baas parttime in een winkel (eerst meerdere contract uren maar vanwege mijn rug steeds minder uren gaan werken). Ik sta dus de hele dag en ook een hoop tillen (vracht/dozen). Nu zit ik weer voor 50% in de ziektewet. En werk dus nog maar 2 halve dagen en heb aangepast werk..dus ook afwisselend staan, zitten en lopen. Ik moet zoiezo ook voor oktober 2021 een andere baan vinden want dan lig ik eruit bij mijn huidige werk omdat ik het lichamelijk niet meer aan kan en 2 jaar in de ziektewet zit.
Zelf heb ik nu een tens apparaat en een epidurale injectie gehad. Dat helpt mij wel aardig. En word ik nog aangemeld bij Heliomare voor een revalidatie traject.
Mijn advies is; ga op zoek naar ander werk. Zoals ik lees is jou werk ook fysiek erg zwaar en omdat je nu ook slijtage klachten gaat krijgen denk ik dat je dit niet nog jaren gaat redden. Ik heb er echt spijt van dat ik ook niet eerder wat anders ben gaan zoeken toen ik er de eerste keer al bijna 2 jaar uit lag op mijn werk. Wat ook erg goed voor je rug is sporten op de sportschool. Dat helpt mij ook altijd wel om het sterk te houden en de belastbaarheid omhoog te houden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 21:45

Oef dat klinkt vrij heftig... is er kans op volledige terugkeer of zal je gedeeltelijk afgekeurd worden?

Andere baan is voor mij nu geen optie, heb vast contract en hypotheek te betalen in mijn eentje... mocht ik ooit een wederhelft krijgen met wie ik samen woon dan is het well mogelijk omdat je dan kan terugvallen op een ander inkomen mocht je toch niet door proefperiode komen of iets... dat maakt mijn situatie nu even lastig. Ik ga wel kijken naar eventuele mogelijkheid naar werken op kantoor of als supervisor, het enige wat je dan lichamelijk moet doen is lopen en dat is gelukkig (nog) geen probleem voor mij. Verder vooral overal ter plaatsen komen, administratie, briefen, communicatie met andere partijen op de werkvloer onderhouden etc, maar weet niet of dat zo makkelijk gaat vanuit ziektewet. Denk dat ze mij er eerder uit willen werken }:0

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:20

Rennie89 schreef:
Ik heb zojuist de uitslag van een foto van mijn onderrug gekregen en hier kwam uit dat ik lichte slijtage heb aan mijn L3 en L4 gewricht. Ik ben 31 jaar, heb verder ook nog klachten vanuit mijn nek en mijn polsen/handen en mijn knieën waar nog geen foto’s van zijn gemaakt. Overweeg om toch nog een foto van mijn nek en schouders te vragen. Heb de huisarts nog niet kunnen spreken over de uitslag en vraag mij vooral af wat je hier precies aan kan doen om te voorkomen dat het erger word. Ik heb een beroep waarbij je veel moet bukken en ook moet tillen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan wat toelichten of evt eigen ervaringen delen?

Ten eerste : artrose is GEEN slijtage!
Maar wel goed dat de diagnose nu wordt gesteld.
(Ik kreeg op mijn 23ste artrose, en artsen geloofden toen 'dat dat niet voorkwam bij jongvolwassenen'.)

Er is veel aan te doen, ik ben op mijn 60ste vrijwel pijnvrij en vrijwel volledig mobiel. (Al zijn sommige gewrichten wat stijver en beperkter dan ideaal.)

Allerbelangrijkste : bewegen!
.... dat doe je al, dus mee doorgaan.
Kraakbeen wordt alleen gevoed vanuit beweging, als de pH van je lichaam op orde is.
Drogist en apothekers zijn nog open, koop pH papier tussen de 4 en 8 en test je speeksel en je urine. (Als de uitslag 'te zuur' is, een te laag pH getal, is het minder goed (of niet) mogelijk om voor het kraakbeen om voedingsstoffen op te nemen - hongerig kraakbeen gaat ontsteken en wordt brokkelig.

Voedingssupplementen zoals MSM hebben bij dieren hun nut bewezen, maar werken dus alleen bij beweging plus goede pH.
Verder slik ik als 'selectieve COX-2 remmer' (tegen ontsteking maar zonder de maag te beschadigen) een mengsel van gember, zwarte peper, geelwortel en rozemarijn.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:22

Terugkeer op mijn eigen werk/functie lukt helaas niet meer. Bij mij is het ook nog eens de pech dat het hoofdkantoor van mijn werk nou niet bepaald dicht bij huis is. Dat is een reistijd met de auto van ruim 2 uur. Anders zou ik daar nog verder kunnen werken voor spoor2 traject.
Ik denk dat ik niet word afgekeurd. Omdat ze kijken naar het salaris wat je als laatst verdient hebt. Dan gaan ze kijken naar wat je nog kan en wat daar voor salaris tegenover staat. En dan vergelijken ze de salarissen met elkaar. En aangezien mijn salaris niet hoog is en mijn handen gewoon werk kunnen verrichten. Ik heb alleen wel de handicap dat ik in afwisselende houdingen moet kunnen werken en geen fysiek zwaar werk. Maar ik word zoiezo wel over een aantal maanden gekeurd.

Het word inderdaad wel lastig als je alleen bent en een hypotheek in je eentje moet ophoesten om iets anders te vinden. Als je in de ziektewet zit zijn ze zoiezo verplicht om te kijken of je ander werk kan verrichten in het bedrijf. En dat zijn ze zeker verplicht na 1 jaar ziektewet. (2e spoor traject). Bij mij zijn we toen iets eerder daar naar gaan kijken omdat we toen al wisten dat ik niet meer terug kon keren in mijn eigen werk.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:45

Mijn eerste MRI scan was ivm hernia op mijn 20ste en werd ook slijtage vast gesteld in 2 wervels in onderrug.
Nadien nog eens 2x in een scan geweest (Ik denk binnen tijdsbestek van ongeveer 7 jaar), wederom door hernia en omdat artsen wouden zien in hoeverre slijtage was uitgebreid.
Dit was inmiddels al bij 4 wervels.

Dat het nog erger gaat worden is zeker. Binnen welk termijn of in welke mate dit mij zal belemmeren is niet in te vullen.

Ik ben zelf klaar met scans, ik heb geen behoefte meer om elke keer slecht nieuws te krijgen.

Inmiddels ook klachten in nek en schouders en vermoeden is dan ook vanuit fysio's dat daar nu ook slijtage aan het woekeren is.

Wat voor mij helpt is regelmatig (wekelijks) door fysio gemasseerd te worden.
Ik doe ook 1x per week fysio pilates, dit is echt gericht op mensen met rugklachten.
En ik sport 2x in de week bij een fysio, gericht op mijn core sterk te houden.

En zoals mijn voorgangers zeggen, ècht je eigen grenzen niet voorbij gaan.

Natuurlijk doe ik ook wel eens dingen waarvan ik weet dat ik mijzelf een paar dagen ga uitschakelen door de pijn, maar dat neem ik dan voor lief omdat ik het te leuk vind om die activiteit te laten.

Wat betreft pijnstilling is afhankelijk hoe erg de pijn is.
Ik heb met de jaren ook wel een steeds hogere pijngrens ontwikkeld hoor, ik ben er ook gewend aan geraakt hoe stom dat ook klinkt.
Dus ik ga pas aan pijnstilling als ik een hele nacht wil doorslapen of als de pijn vervelend word.

Dit kan voor bijvoorbeeld een nacht zijn 2 paracetamol.
Maar heb ik wat meer nodig kan ik ook dicolfenac pakken en ik heb ook standaard tramadol in huis voor de echt pijnlijke dagen dat ik niet weet hoe ik moet liggen, lopen of zitten.

Ik denk dat acceptatie mij mentaal nog het meest heeft geholpen om hiermee om te gaan.

En ook iedereen om mij heen weet mijn probleem en ontlast mij ook als dat kan. Deze hulp aanvaarden moest ik ook leren, maar blij dat ik het nu kan en ook krijg van de mensen.

Sterkte in ieder geval!