Gezwollen speekselklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Gezwollen speekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 11:19

Sinds een paar dagen is 1 van mijn speekselklieren onder mijn tong opgezwollen en geirriteerd. Gek genoeg heb ik er niet veel last van. Er zit ook een witte plek op (eerste wat in mij op komt is een aft)
Heeft iemand dit eerder gehad en gaat dat vanzelf weer weg of is dit toch iets waarvoor je naar de huisarts moet?
Ik probeer iig elke dag te koelen! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:21

Ik zou even overleggen met je huisarts, desnoods telefonisch. Maak een foto en mail die erheen. Mogelijk kunnen zij dan beoordelen of je langs moet komen of niet

Celiien

Re: Gezwollen speekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:29

ik heb sinds zaterdag hetzelfde, maar dan mijn achterste speekselklieren die de sjaak zijn. ben er maandag voor naar de huisarts geweest: spoelen, zuurtjes eten die het speeksel opwekken, geen koorts krijgen. Zodra ik koorts krijg moet ik terug, net als dat als het voor vrijdag niet over is, ook terug. Geen antibiotica ofzo, gewoon aspirine nemen tegen pijn.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 11:41

Heb idd ook al zuurtjes in huis maar voelt niet alsof ze heel erg iets doen.
Ga vandaag wel even bellen voor de zekerheid!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:57

Ik zou eerder je tandarts bellen, die is daar meer in thuis dan je huisarts.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:07

Meestal is het inderdaad onschuldig en gaat het wel weer over. Bij mijn partner bleek dat een paar jaar geleden helaas niet te zijn en bleek het toch een tumortje te zijn waar we gelukkig heel snel bij waren en is met alleen een operatie toen gelukkig verholpen, nog wel jaarlijks onder controle. Ik heb absoluut niet de bedoeling om je bang te maken want in verreweg de meeste gevallen is er absoluut niets aan de hand dan idd een verstopping/irritatie. Alleen mocht het terug blijven komen wees er dan wel alert op dat het ook iets anders kan zijn. Maar even bellen met huisarts/tandarts kan nooit kwaad en ik ga er vanuit dat er niet veel aan de hand is en je er snel weer vanaf bent!

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:09

Even mee naar de tandarts niet de huisarts, kan ook een speekselsteentje zijn die de boel blokkeert

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 21:11

Woensdagmiddag was de huisarts dicht, maar de zwelling is al een stuk minder! Dus heb besloten om niet te bellen. Ga het uiteraard in de gaten blijven houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:46

Alwiene schreef:
Meestal is het inderdaad onschuldig en gaat het wel weer over. Bij mijn partner bleek dat een paar jaar geleden helaas niet te zijn en bleek het toch een tumortje te zijn waar we gelukkig heel snel bij waren en is met alleen een operatie toen gelukkig verholpen, nog wel jaarlijks onder controle. Ik heb absoluut niet de bedoeling om je bang te maken want in verreweg de meeste gevallen is er absoluut niets aan de hand dan idd een verstopping/irritatie. Alleen mocht het terug blijven komen wees er dan wel alert op dat het ook iets anders kan zijn. Maar even bellen met huisarts/tandarts kan nooit kwaad en ik ga er vanuit dat er niet veel aan de hand is en je er snel weer vanaf bent!

Ten eerste gelukkig TS dat het al minder is en onschuldig is!!

Maar ik ga met Alwiene mee, wees voorzichtig en laat het eventueel altijd controleren!
Mijn zus had net als Alwiene haar broer een tumor op haar speekselklier, alleen is het bij haar niet goed afgelopen.
Bij dingen die je niet vertrouwd, altijd even naar de huisarts!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:12

Van het weekend even van die zure napeleon zuurtjes blijven eten . Als het maandag nog niet helemaal weg is overleggen met huisarts

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:31

Ik heb echt precies hetzelfde sinds vorige week. Ik ga de zuurtjes eens proberen!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:36

Even een random tip van een meelezer: voor maximum effect adviseerde de KNO arts waar ik met mee liep altijd om Warheads te eten. Amerikaans zuurtje. De napoleons zijn eigenlijk niet zuur genoeg. Beetje lastig om deze nu te kopen nu de winkels dicht zijn, maar mocht iemand er in de toekomst nog last van hebben... :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:43

Mindim schreef:
Alwiene schreef:

Ten eerste gelukkig TS dat het al minder is en onschuldig is!!

Maar ik ga met Alwiene mee, wees voorzichtig en laat het eventueel altijd controleren!
Mijn zus had net als Alwiene haar broer een tumor op haar speekselklier, alleen is het bij haar niet goed afgelopen.
Bij dingen die je niet vertrouwd, altijd even naar de huisarts!

Mijn partner ;) Maar jeetje wat heftig joh van jouw zus. :knuffel: Ik was met mijn reactie even bang dat ik terechtgewezen zou worden zo van je moet niet overal meteen de ergste verhalen bij halen, maar uit jouw verhaal blijkt maar weer dat het tegendeel (denken dat het niks is en wel over zal gaan, maar ik zeg natuurlijk niet dat jouw zus dat deed! ) ook niet altijd verstandig is. Geen paniek maar wel alert blijven is denk ik de boodschap dus.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 22:56

Wat heftig om te horen Mindim!
Ik ga het iig goed in de gaten houden want het is nogsteeds dik maar niet meer zo dik en rood als eerst. Die witte plek die erop zit gaat nu ook al weg.
Ga morgen goede zuurtjes halen en ik blijf spoelen en koelen :)
Blijft het lang gezwollen dan ga ik uiteraard bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:11

Alwiene schreef:
Mijn partner ;) Maar jeetje wat heftig joh van jouw zus. :knuffel: Ik was met mijn reactie even bang dat ik terechtgewezen zou worden zo van je moet niet overal meteen de ergste verhalen bij halen, maar uit jouw verhaal blijkt maar weer dat het tegendeel (denken dat het niks is en wel over zal gaan, maar ik zeg natuurlijk niet dat jouw zus dat deed! ) ook niet altijd verstandig is. Geen paniek maar wel alert blijven is denk ik de boodschap dus.

Alert blijven op dit soort dingen idd. Ze dacht idd dat het niets was, het is uiteindelijk weg gehaald (oorspeekselklier) met schone snijvlakken, maar helaas, het was al uitgezaaid.

Het is idd niet als bangmakerij bedoeld. Dit zijn vaak dingen die worden weggewuifd, het is niet erg bekend, maar waar je wel goed op moet letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:13

TheNovelist schreef:
Wat heftig om te horen Mindim!
Ik ga het iig goed in de gaten houden want het is nogsteeds dik maar niet meer zo dik en rood als eerst. Die witte plek die erop zit gaat nu ook al weg.
Ga morgen goede zuurtjes halen en ik blijf spoelen en koelen :)
Blijft het lang gezwollen dan ga ik uiteraard bellen

Goed zo! :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 00:12

lovelynutia schreef:
Even mee naar de tandarts niet de huisarts, kan ook een speekselsteentje zijn die de boel blokkeert

Kan je ook prima voor naar de huisarts, mocht er toch een verdenking op een tumortje zijn denk ik ook dat de huisarts dit moet doorverwijzen

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:55

Mijn broer had vorig jaar een gezwollen speekselklier in zijn keel.
Dit bleek een tumor te zijn, die in alle waarschijnlijkheid in kanker zou resulteren. Hij is nu ruim 12 maanden geleden geopereerd; de speekselklier in kwestie is verwijderd. Ging allemaal vlot hoor, hij heeft alleen ruim een half jaar een gevoelloos oor gehad, maar dat trekt ondertussen ook weer bij. Wel een groot litteken, hij is van oor tot keel open gelegd geweest. Maar dat maakt allemaal niet uit, want hij is weer gezond :) Kon wel een tijdlang geen zure dingen eten/drinken zonder die grote speekselklier :)