Kleuter - overgang naar basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Kleuter - overgang naar basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:41

Ons dochtertje wordt in september 4 jaar en gaat dan dus naar school. Ook hebben wij voor nu de BSO ingepland staan voor 3 dagen per week.

Graag hoor ik van jullie hoe jullie kinderen de eerste periode (weken, maanden?) ervaarden op de basisschool. ik begrijp dat het best pittig is. Ons dochtertje zal naar een school gaan waar ze een continurooster hebben, dus van 08:25 tot 14:00 uur.

Moesten jullie kinderen heel erg wennen? Hielden jullie je kinderen de eerste weken of maanden 1 dag of dagdeel per week thuis omdat het teveel voor ze was?

Ons dochtertje is redelijk introvert. Ze gaat sinds ze 7 maanden is, 3x per week naar een gastouder waar maximaal 3 andere kindjes per dag zijn. De overgang naar een grote klas lijkt me dan best pittig. Ik zit erover te denken om haar, indien mogelijk, de eerste maand helemaal niet naar de voor- en naschoolse opvang te doen, omdat me dit wat te pittig lijkt. Of is het beter als ze meteen vanaf de start went?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Kleuter - overgang naar basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:43

ik heb onze zoon het eerste half jaar (hij werd in januari 4, dus tot de zomervakantie) de middagen thuis gehouden. Toen was er nog geen continuerooster. Ik zie nu ook regelmatig ouders kindjes rond de middag halen uit de laagste klassen.
Hij is nooit bekaf geweest van school, maar hij had die middagen wel nodig. Mijn nichtje ging bv meteen hele dagen maar die heeft tot voor kort elke middag na school liggen slapen op de bank.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:43

Ik lees graag even mee, mijn zoon wordt in september ook 4 jaar. Hij gaat nu wel al 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal, maar dat is op een andere locatie dan school.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:44

op onze basisschool mochten de kinderen eerst een paar ochtenden komen wennen. In jouw geval zal dat misschien dan nog voor de zomervakantie zijn.
Gaat je dochter al naar een peuterspeelzaal? Dat scheelt wel, dan zijn ze al wat meer gewend en misschien heeft ze al vriendjes/vriendinnetjes die naar dezelfde school gaan, dat is wel fijn.

Voor mijn kinderen was de overgang vrij gemakkelijk. ze vonden het meteen leuk op school. In het hele begin was het bij het afscheid nemen soms nog wel wat moeilijk, maar ze hadden een lieve juf die dat goed opving.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:44

Mijn kind is in september begonnen en gaat nu maar 4 dagen per week. Hij trekt 5 dagen-2dagen rust niet. 4 dagen school-3dagen rust is beter voor hem, dan heeft ie tenminste ook nog wat energie over om te spelen.

Voor- én naschoolse opvang vind ik persoonlijk echt teveel voor kinderen. Bij ons gaat ie 2x naar de naschoolse en dat is enorm pittig. Maar hij vind het wel leuk.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:45

Ik denk dat je het beter rustig aan kan opbouwen. Zijn echt hele lange dagen voor die kleintjes. Weet nog dat ik mijn jongste dochter, die dus niet naar bso oid ging, soms in de middag thuis hield omdat ze zo moe was. Ook mijn kleindochter bleef in het begin vaak een middagje thuis.
Het zal per kind ook wel verschillen, maar neem maar van mij aan dat het echt heel vermoeiend is voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:46

Die van mij waren er echt aan toe
Vonden het super op school
Maar die van mij zijn dan ook niet moe te krijgen en ik ben geen moeder die zoiets kapot analyseert

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:47

Het eerste jaar zijn we op woensdag niet gegaan, dan sliep ze ook rustig tot 10 uur door, dus blijkbaar echt moe.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:49

Onze dochter ging van 2 ochtenden peuterspeelzaal en 2 volle dagen KDV naar 5 dagen school van 8.30 - 14.00 en 2 dagen BSO en dat ging prima. In overleg kon je ook wel voor of na het brood eten je kindje ophalen, maar dat is bij ons nooit nodig geweest.

Denk wel dat het verschil maakt of ze in een groep 1 komt of een groep 1/2.

Ik zou de eerste week sowieso regelen dat ze niet naar de BSO hoeft, maar daarna gewoon proberen en kijken hoe het gaat.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 15-12-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:49

Spannend hè. Zo’n andere periode.

Onze zoon ging al 2 ochtenden naar de psz. En 1 ochtend naar de Verkenners. Dat was dan eigenlijk al school, mag vanaf 3,5 jaar. Dan doen ze activiteiten samen met groep 1 en leerde hij de juffen kennen. Ideaal!!

De overgang verliep heel goed. Eerste dag hard huilen, maar dat kwam ook omdat ze de ontvangst niet handig hadden aangepakt. Ik heb hem tot de herfstvakantie wel 1 dag in de week thuis gehouden omdat hij best moe was. Ze hebben bij mijn zoon op school ook een flink continu rooster: 08.30-14.45 behalve op woensdag tot 12.00 uur.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:50

[***] schreef:
Die van mij waren er echt aan toe
Vonden het super op school
Maar die van mij zijn dan ook niet moe te krijgen en ik ben geen moeder die zoiets kapot analyseert

Je hoeft het ook niet kapot te analyseren, je merkt als moeder snel genoeg of je kind ( te ) moe is. Van 8.30 tot 18.00 zijn echt heel lange dagen, daar heb ik geen analyse bij nodig

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:56

Mijn dochter is in oktober 4 geworden en gaat ook sinds die maand naar de kleuterschool. Ik vond het doodeng, maar ze heeft echt fantastische juffen die heel erg meedenken. In het begin kwam ze nog wel eens heel stil thuis omdat - in haar beleving- niemand wilde spelen met haar, en dat hebben ze echt onwijs goed opgepakt. Nu is ze bevriend met heel de klas.
Ze volgt het Montesorri onderwijs, ik vind dat heel mooi onderwijs.

Ik heb haar tempo aangehouden qua tijden, en we hebben nu een mooie balans. Op maandag gaat ze de hele dag, op dinsdag een halve. Op woensdag hou ik haar thuis, op donderdag gaat ze weer de hele dag en op vrijdag een halve (is sowieso maar een halve schooldag).
Vandaag is ze wel heel de dag, maar ze heeft minimaal 5 weken om uit te rusten en ze gingen allemaal leuke dingen doen.

Wat ik ook wel fijn vind is dat school niet zo extreem gefixeerd is op gezond eten en drinken, ik hoor verhalen van anderen waar ik echt de kriebels van krijg. Je mag je kind gerust een boterham met chocolade meegeven en een pakje fristi bijvoorbeeld.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:58

Onze kleuter gaat sinds dit jaar naar groep 1/2. Klein klasje, want buurtschooltje, 3 continue dagen van half 9 tot 3 en op woensdag tot half 1. Hij vindt het fantastisch vanaf dag 1, nooit geen traan gelaten. Maar hij is wel kapot op donderdagmiddag. We hebben erg getwijfeld over deze school omdat ze pas vanaf groep 3 5 dagen per week naar school gaan, maar achteraf gezien ben ik blij dat we hiervoor gekozen hebben. Hij had 5 dagen echt niet getrokken.

Hiervoor ging hij 2 lange dagen per week naar de opvang, daar was hij lang niet zo moe van.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:01

Misschien gaat het wel vanzelf. Op een gegeven moment zijn ze er aan toe. Zelf niet een te groot ding ervan maken. Hier wel gewend aan kinderopvang maar vanaf dag 1 met plezier naar school. Ik was ook altijd wel zo van hup, lekker spelen, en aju. Als je zelf te lang blijft hangen blijven die kinderen ook aan je plakken. Wat dat betreft is de corona wel handig. Je geeft het kind aan de juf, succes ermee en klaar is kees. Opvang hetzelfde. Ik heb ze vanaf dag 1 ook naar de opvang gedaan, kon ook niet anders want ik moest werken. Ze gaat met plezier en elke dag vrolijk naar beide toe. Het scheelt misschien wel dat op deze school ook kindjes van de opvang zitten en uit de buurt, dus helemaal nieuw was het allemaal niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:02

Onze zoon ging van 2 dagen peuterspeelzaal van 08.30 tot 14.00 naar 5 dagen school van 08.30 tot 14.00. Met daartussen nog de zomervakantie

En eigenlijk ging dat heel erg goed. Uiteraard zijn ze vermoeider dan normaal dus de eerste tijd weinig activiteiten plannen doordeweeks maar ook in het weekend rustig houden.

Wij hebben hem in loop naar de vakantie toe een paar keer op vrijdag thuis gehouden zodat hij lekker naar opa en oma kon om te chillen :)
Nu haal ik hem wel op woendag altijd om 12.30 op ivm logopedie dus de woensdag is wat korter voor hem

Onze dochter wordt bijna 3 en gaat 2 dagen van 08.30 tot 12.30 naar de peuterspeelzaal en 2 dagen van 08.30. Ik denk dat die dus verder weinig hoeft te wennen als ze 4 wordt en naar school kan

Zowel bij de peuterspeelzaal als bij school hebben wij het altijd kort en krachtig gehouden: Veel plezier *kus* geef de juf een hand en ga je jas en tas ophangen. Ik kom je weer ophalen als school klaar is *zwaai zwaai* en weg wezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:16

Het wegbrengen hier bij ons nooit een ‚ding‘ geweest, daar heb ik niet eens bij stilgestaan dat dit eng zou zijn. Ze ging immers al naar een kdv en daar heeft ook nooit een traan gevloeid.
Bij ons lopen ze al vanaf de basisschool in groepjes en worden niet allemaal door individuele ouders gebracht, dat scheelt ook.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:17

Sizzle schreef:
Het wegbrengen hier bij ons nooit een ‚ding‘ geweest, daar heb ik niet eens bij stilgestaan dat dit eng zou zijn. Ze ging immers al naar een kdv en daar heeft ook nooit een traan gevloeid.
Bij ons lopen ze al vanaf de basisschool in groepjes en worden niet allemaal door individuele ouders gebracht, dat scheelt ook.

Hier was het wegbrengen bij de oudste een heel groot ding, juist door het kinderdagverblijf. Is gelukkig bij de peuterspeelzaal helemaal verdwenen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 14:21

Ons dochtertje gaat helaas niet naar de PSZ ion onmogelijke tijden en dagdelen; dagdelen mag je niet zelf kiezen.

Fijn om jullie ervaringen te horen. Ik denk dat ik ga proberen om haar het liefst helemaal niet naar de voorschoolse opvang te doen en de naschoolse opvang ook maar wat later mee beginnen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:22

Bij ons op school was het 4x continu tot half 3 en op vrijdag tot 12.15u.
Heb m de eerste paar maanden op woensdagmiddag en vrijdagochtend thuis gehouden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:24

Hier lekker naar zo'n peuterklasje, dan is de overgang straks niet zo groot.

Zou er niet teveel een ding van maken, dat is niet helpend. Als het niet gaat of dingen moeten anders, dan hoor je dat wel.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:35

Hier gaan ze vanaf 3 jaar naar school. Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9 tot half 5. Ja het is veel en vermoeiend voor ze en onze meiden ( 3 en 4 jaar) zijn na 6 weken school wel echt toe aan hun 2 weken vakantie maar ze vinden het ook geweldig. Ze staan iedere ochtend weer te springen als de schoolbus aan komt rijden en rennen ernaar toe. Maar onze school bied de ruimte voor een rustmomentje of dutje gedurende de dag en er word heel erg goed ingespeeld op ze. Ondanks dat het maar een kleine school is met totaal 40 leerlingen en dus 2 gecombineerde klassen is er voor ieder kind voldoende individuele aandacht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:39

dorientjuh schreef:
Ons dochtertje gaat helaas niet naar de PSZ ion onmogelijke tijden en dagdelen; dagdelen mag je niet zelf kiezen.

Fijn om jullie ervaringen te horen. Ik denk dat ik ga proberen om haar het liefst helemaal niet naar de voorschoolse opvang te doen en de naschoolse opvang ook maar wat later mee beginnen.

Dat is jammer dat dat niet lukt :) hier is het elke dag van 08.30 tot 12.30 (of met lunch tot 14.00) maar je mag wel je voorkeur qua dagdeel opgeven :) is wel een wachtlijst dus lukt meestal niet direct wat je graag wilt.

Goed plan. Eerst even laten wennen en dan over een tijdje de dagen verlengen

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:51

Hier gewoon 5 dagen naar school gegaan in september. Ze ging wel 2 ochtend naar de psz maar door Corona vanaf maart toen niet geweest.
Ook een introvert kind wat erg kat uit de boom kijkt en verlegen is.
Maar nooit problemen.
Met wegbrengen ook heel simpel: klas in en mama is weg. Dat is ook duidelijk voor ze.

Hier is ze soms wel moe. Dan blijft ze een vrijdag thuis. Maar niet structureel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:53

Het zal helemaal aan je kindje liggen, de 1 kan veel meer hebben dan de ander natuurlijk en je eigen gevoel erbij speelt ook mee :)

Die van ons was er nog niet aan toe toen hij mocht komen wennen, dus die is wat later begonnen. Twee maanden na zijn 4e verjaardag zijn we begonnen met wennen, even een paar keer een woensdag.

Hij mocht altijd al op de maandagen naar zijn oma toe, waar zijn nichtje(s) dan ook was. Dat wilde ik hem niet afnemen dus hij is nog een poos lang op maandag daar naartoe gegaan. Dan dus op dinsdag de hele dag (8:30-14:45 uur) en woensdag (8:30-12:30) naar school.

Donderdag hebben de kleuters vrij op onze school. Dus dan kon hij weer lekker een dag thuis bijkomen :) En vrijdag dan weer een schooldag van 8:30-14:45. Dat was intensief zat voor meneer die eerste maanden.

Na de zomervakantie hebben we de maandag er ook bij gedaan (8:30-14:45) en ging hij dus volledig naar school. De oma-dag hebben we toen naar donderdag verplaatst. Want die wilde hij niet door zijn neusje geboord krijgen :=

Als je het idee hebt dat het te veel is, dan zou ik lekker rustig beginnen. Zo min mogelijk voorschools en naschools in het begin. En dan eventueel wat schrappen in de middagen of een tussendoor dagje :)

Een kind van 4 hoeft nog niks, ze zijn pas leerplichtig met 5 jaar :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:08

Mijn dochter ging vol heen want dat ging prima, ze ging graag heen.
Het buurmeisje bleef regelmatig thuis want voor haar was het te veel.
Dus gewoon even kijken hoe het gaat.
Dan zou ik de eerste tijd geen voor/naschools doen totdat je wat meer weet.