Sinds 3 weken rijd ik heel hele leuke fries bij. Hiervoor heb ik 3 jaar niet meer intensief gereden, alleen eens het jaar een buitenritje. De fries is vrij breed, en heeft een speciaal friezenzadel.
De eerste keer rijden ging goed. Ik had alleen wat spierpijn in mijn benen, niks raars.
De tweede keer rijden ging eigenlijk nog beter, ik kon beter in het zadel zitten en ook doorzitten ging mij al makkelijker af. Die avond ben ik nog bij een ander paard wezen kijken en deze heb ik ook gereden. Dit is een leuk springpaard. Tijdens het rijden merkte ik wel iets van mijn rug, maar het was heel minimaal.
Die dag erna heb ik nog gewerkt, en in die avond ging het ook de slechte kant op. Lopen ging lastig, overeind komen ging moeizaam, zitten deed pijn. (Ik dacht hier dat ik het gewoon overbelast had na rijden en werken)
Dit heeft een aantal dagen aangehouden, het ging per dag iets beter maar veel herstel zat er nog niet in.
Een week na de laatste keer rijden ben ik opnieuw naar de fries gegaan, dit was de eerste dag dat de pijn aan het minderen was. Ik ben toen ook gaan rijden, Ik voelde mijn rug wel maar ik vond het nog wel kunnen. Totdat ik moest afstappen en er bijna niet meer af kon

Ik heb nog even geholpen met wat klusjes en ben toen naar huis gereden.
Eenmaal thuis kickte het er na 10 minuten enorm in, en het werd erger met de avond. Lopen ging bijna niet en ik heb stil gelegen in bed. Gelukkig was het de volgende dag een stuk beter, maar de rugpijn zit er nog steeds. Ik kan mijn rug niet aanspannen/gebruiken, en zitten geeft een drukkend gevoel in mijn onderrug.
Nou Sprak ik gister een instructrice, en die vertelde dat het zou kunnen liggen aan het breedte zadel of paard, waardoor je bekken verkeerd zitten. De pijn ervaar ik ook in mijn onderrug.
Hebben mensen hier ervaring mee? Is dit iets wat moet wennen? Wat kan ik hiertegen doen?