Extreme rugpijn na rijden breed paard/zadel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyZtje

Extreme rugpijn na rijden breed paard/zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:19

Hoi hoi

Sinds 3 weken rijd ik heel hele leuke fries bij. Hiervoor heb ik 3 jaar niet meer intensief gereden, alleen eens het jaar een buitenritje. De fries is vrij breed, en heeft een speciaal friezenzadel.

De eerste keer rijden ging goed. Ik had alleen wat spierpijn in mijn benen, niks raars.
De tweede keer rijden ging eigenlijk nog beter, ik kon beter in het zadel zitten en ook doorzitten ging mij al makkelijker af. Die avond ben ik nog bij een ander paard wezen kijken en deze heb ik ook gereden. Dit is een leuk springpaard. Tijdens het rijden merkte ik wel iets van mijn rug, maar het was heel minimaal.

Die dag erna heb ik nog gewerkt, en in die avond ging het ook de slechte kant op. Lopen ging lastig, overeind komen ging moeizaam, zitten deed pijn. (Ik dacht hier dat ik het gewoon overbelast had na rijden en werken)
Dit heeft een aantal dagen aangehouden, het ging per dag iets beter maar veel herstel zat er nog niet in.

Een week na de laatste keer rijden ben ik opnieuw naar de fries gegaan, dit was de eerste dag dat de pijn aan het minderen was. Ik ben toen ook gaan rijden, Ik voelde mijn rug wel maar ik vond het nog wel kunnen. Totdat ik moest afstappen en er bijna niet meer af kon :')
Ik heb nog even geholpen met wat klusjes en ben toen naar huis gereden.

Eenmaal thuis kickte het er na 10 minuten enorm in, en het werd erger met de avond. Lopen ging bijna niet en ik heb stil gelegen in bed. Gelukkig was het de volgende dag een stuk beter, maar de rugpijn zit er nog steeds. Ik kan mijn rug niet aanspannen/gebruiken, en zitten geeft een drukkend gevoel in mijn onderrug.

Nou Sprak ik gister een instructrice, en die vertelde dat het zou kunnen liggen aan het breedte zadel of paard, waardoor je bekken verkeerd zitten. De pijn ervaar ik ook in mijn onderrug.

Hebben mensen hier ervaring mee? Is dit iets wat moet wennen? Wat kan ik hiertegen doen?

little_birdy

Re: Extreme rugpijn na rijden breed paard/zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:24

Oei . Eigenlijk is de enige oplossing hiervoor een ander zadel waar jij wel correct in zit .Of je houding moet aangepast worden daar kan je samen met een instructie naar kijken

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:20

little_birdy schreef:
Oei . Eigenlijk is de enige oplossing hiervoor een ander zadel waar jij wel correct in zit .Of je houding moet aangepast worden daar kan je samen met een instructie naar kijken

Zadel zal helaas niet aangepast kunnen worden denk ik. Maar ik ga er zeker eens extra op letten tijdens het rijden, helaas voel ik het zelf niet of ik verkeerd zit, maar ik zal het eens aankaarten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:46

Misschien zijn je rompspieren gewoon niet ontwikkeld genoeg?
Als je de beweging met je rug opvangt ipv via je buikspieren is dat niet gezond.
Ook kan verkortte bovenbeenspieren voor enorme rugpijn zorgen.
Heb je al geprobeerd om goed te rekken voor het rijden?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:55

Hier ook een “rugpatient”. Ik heb veel baat bij de oefeningen van de app “lage rugpijn”. Deze app is mij aangeraden door een vriendin die fysiotherapeut is. De oefeningen versterken je rug en buikspieren. Ze hielpen mij zelfs toen ik zoveel rugpijn had dat ik er een uur over deed om uit mn bed te komen.

Je zegt het eigenlijk zelf al: je hebt lang niet gereden, ineens een aantal keren achter elkaar en dan ga je ook nog een keer rijden terwijl de klachten eigenlijk nog niet over zijn. Volgende keer toch even aan jezelf denken ;) je gebruikt spieren die je al lang niet gebruikt hebt. Bovendien kan een breder paard er aan bijdragen dat je verkeerd gaat drijven. Om als het ware meer kracht te zetten (doordat het paard breder is, kost het je voor je gevoel meer kracht) ga je je bekken kantelen en je rug hol maken.

Ik denk dat het een kwestie van wennen en spieren kweken is. Let er eens op of je tijdens het rijden, zeker bij drijven, je rug hol trekt.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:20

Zit je met je enkels, heupen, schouders en oren wel op 1 lijn? Zoniet kan je dat wel in dit zadel? Trek je je rug niet veel te hol? Je schrijft dat doorzitten beter ging. Goed doorzitten op een fries kost heel veel spierkracht en als je het "fout" doet moeten spieren het opvangen die daar helemaal niet genoeg kracht voor hebben. Ergo rugpijn. De breedte van het zadel kan invloed hebben maar het klinkt alsof je jezelf wat overvraagd hebt. Begin eens met strekoefeningen voor je opstapt. Kijk in de spiegel of vraag iemand of je correct met je benen en rug zit en rij de eerste aantal keren korter.

MariskadeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 21:02

Ikzelf herken je klachten, ik had een periode van een jaar niet gereden, daarvoor 2a 3x per week.

De eerste 2 weken erg veel last gehad, maar daarna werd het beter. De eerste keer te paard kon ik niet eens fatsoenlijk in galop blijven zitten :')

In mijn geval waren mijn buikspieren minimaal (na een zwangerschap) en gingen mijn rugspieren dit allemaal opvangen en daardoor overbelasting.

Flink aan de dagelijkse buikspieroefeningen en core oefeningen gegaan na overleg met de fysio en na een week of 3 reed ik weer als een zonnetje in de baan *\o/*

Wie weet kan jouw fysio ook iets voor je betekenen met oefeningen of tips.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:59

Klinkt meer als overbelast met rijden door onvoldoende rompstabilireit.
Had ik begin dit jaar veel last van
Was gestopt met rijden . En kreeg steeds vaker pijn in mijn rug ( herken jou pijn omschrijving)
Heb een kromme ruggenwervel en rijden hielp altijd om mijn rompstabilireit te behouden
Ben dan weer gaan rijden
En warempel rug werdt weer beter
Wellicht moet je nog niet willen doorzitten maar eerst kracht terug opbouwen .

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:01

Weekje verder, ik ben benieuwd of je nog klachten hebt?