Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14971
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:13

Ik heb dan ook gezegd uitzonderingen daar gelaten, maar lezen is ook een kunst he.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:15

Poekkie schreef:
Air schreef:

Ik neem maar even aan dat je dit anders bedoelt en dat niet daadwerkelijk tegen ze zegt.
Maar waarom moeten de mensen die niet voor niets een uitzondering zijn de schuld krijgen daarvan? Het is toch al best vaak duidelijk gemaakt dan een mondkapje niet zo'n groot effect heeft?


Bijna 10% van nederland.... dat is echt geen ‘uitzondering’ meer. Dat is gewoon onmogelijk dat die allemaal zulke ernstige problematiek hebben.


En? Ookal denk je dat? Oordeel je dan gewoon nog maar even harder over iemand zonder mondkap? Want het zal wel of schijt hebben zijn, of aanstellerij!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33884
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:16

Die kans is wel groot ja. Ken eigenlijk niemand die het niet draagt om andere reden dan principe. En geloof me ik ken veel mensen met mentale problemen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-12-20 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:16

Bij mij in de salon kom je er ook niet in zonder mondkapje. Of dat nou medische oorzaak heeft of niet.

Ik heb een contact beroep en feit is dat als jij zonder mondkapje in mijn gezicht kucht ik veel meer risico loop op besmetting als dat jij in een mondkapje kucht. Dat je medische problemen hebt en daardoor geen mondkapje draagt maakt jou niet minder besmettelijk.

Mijn salon mijn regels. Mijn klanten dragen overigens wel mijn mondkapjes. Dus geen 10 keer gedragen mondkapje of zelfgemaakte dingen zonder filter.

Bij binnenkomst moeten ze hun eigen weg doen. Handen wassen en mijne opzetten.

Als iemand dus geen mondkapje wil of kan dragen dan is er voorlopig bij mij geen behandeling mogelijk.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:17

Cemlys schreef:
Ik heb dan ook gezegd uitzonderingen daar gelaten, maar lezen is ook een kunst he.


Nou nee, je zegt letterlijk dat benauwd er door zijn onzin is...

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:18

Air schreef:
Poekkie schreef:

Bijna 10% van nederland.... dat is echt geen ‘uitzondering’ meer. Dat is gewoon onmogelijk dat die allemaal zulke ernstige problematiek hebben.


En? Ookal denk je dat? Oordeel je dan gewoon nog maar even harder over iemand zonder mondkap? Want het zal wel of schijt hebben zijn, of aanstellerij!


Ik heb mijn bovenstaande post aangevuld.

Maar iemand die zo maar zonder mondmasker zonder verwittigen komt binnenwandelen bij mij? Ja.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:18

Cemlys schreef:
Ik heb dan ook gezegd uitzonderingen daar gelaten, maar lezen is ook een kunst he.


Uitzonderingen zoals liplezen en dergelijke, om vervolgens te beweren dat je echt niet benauwd kan worden van een goed mondkapje. Maar waarom vind je het sowieso nodig om het grooste deel maar als aanstellerij weg te zetten? Hoe kan jij daar over oordelen?

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:19

Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33884
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:21

Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:22

Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.


Ze houden zich aan de regels Poekkie. Daar ook maar zo mee weg moeten komen? Wauw :') anders neem jij "even" een tijdje de PTSS van iemand over, hoor ik je daarna wel weer oke?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:23

MarlindeRooz schreef:
Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.


Misschien omdat ze een medische verklaring hebben?
Ik noem maar iets he :')

Memories

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:23

Air schreef:
Cemlys schreef:
Ik heb dan ook gezegd uitzonderingen daar gelaten, maar lezen is ook een kunst he.


Uitzonderingen zoals liplezen en dergelijke, om vervolgens te beweren dat je echt niet benauwd kan worden van een goed mondkapje. Maar waarom vind je het sowieso nodig om het grooste deel maar als aanstellerij weg te zetten? Hoe kan jij daar over oordelen?


Ja dit. Echt Cemlys (en anderen), prijs jezelf gelukkig dat je dit soort opmerkingen kan maken omdat je zo onwetend bent over bepaalde aandoeningen dat je je er niet eens een voorstelling bij kan maken. Je weet niet half hoe blij je daar mee zou moeten zijn! Ik zou er heel wat voor over hebben om terug te gaan naar een tijd dat ik er zo over kon denken. Het is alleen jammer dat daarmee zoveel onbegrip gepaard gaat.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:25

MarlindeRooz schreef:
Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.


Dat weet je niet. Niet jouw zaak. Maar waarom zou je dan altijd maar van het slechte uit moeten gaan?

Als je zoveel mensen kent met mentale problemen, dan weet je vast ook dat ze die liever verborgen houden, dat ze gewoon als normaal willen worden gezien en dat de problemen openbaar maken onwijs kwetsbaar is.

Als je altijd denkt dat mensen slecht willen handelen, ik heb gehoord van mensen dat "De meeste mensen deugen" van Rutger Bregman een aanrader is.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:26

Air schreef:
Meen je dit serieus? Dus de mensen die er mee te maken hebben kunnen er wat aan doen dat het blijkbaar gemiddeld 1,5 miljoen mensen zijn die er mee te maken hebben :?
Die 1,5 miljoen is wat Iederin aangeeft he, niet het aantal mensen wat het zelf heeft aangegeven.

En sinds wanneer is de spoedafdeling een weergave van de rest van de maatschappij?

https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl
Nogmaals. Kijk dit even.

Niet willen. Hou op zeg.


Maar inderdaad. Als men spreekt over om en bij de 10% van de bevolking... Dan blijf ik dat opmerkelijk veel vinden zelfs en dan kan ik net ook nergens medisch gefundeerd terugvinden.

De spoedafdeling België is uiteraard niet de weergave van de maatschappij, maar als je vanaf maart dit jaar bekijkt denk ik dat het wel een mooie sampling is van allerlei aandoeningen (zowel fysisch als psychisch) en hier komen we nog niet maandelijks mensen tegen die owv medische redenen dat mondmasker niet kunnen dragen, opmerkelijk toch?

Ik heb ondertussen dat filmpje gezien, maar ik begrijp je punt er zelfs niet mee eerlijk gezegd. Ze spreekt zelf over willen, niet over kunnen. Verder zou zij hier zelfs de winkel niet ingemogen zijn uiteraard. En als laatste : als je geen mondmasker kunt dragen owv allerlei redenen, dan draag je toch op z'n minst een faceshield... Maar ook dat lukt of wil ze dan blijkbaar weer niet, ze brengt liever anderen in gevaar.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:27

MarlindeRooz schreef:
Poekkie schreef:
Maar hoe kan jij oordelen dat de mensen die zich aanstellen daar ook maar zo mee weg moeten komen? Er bestaat ook nog zoiets als collectief uit deze pandemie proberen te komen. 10% is echt geen verwaarloosbaar aantal.

Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.


Ik bedoelde dat tegen air en ben helemaal akkoord met je redenering.

Maar dat mag niet want ik moet altijd van het goede in mensen uit gaan. Wou dat ik van heel wat mensen niet wist wat ze allemaal hadden uitgesPookt toen ze eigelijk in quarantaine moesten.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:32

Evi84 schreef:
Air schreef:
Meen je dit serieus? Dus de mensen die er mee te maken hebben kunnen er wat aan doen dat het blijkbaar gemiddeld 1,5 miljoen mensen zijn die er mee te maken hebben :?
Die 1,5 miljoen is wat Iederin aangeeft he, niet het aantal mensen wat het zelf heeft aangegeven.

En sinds wanneer is de spoedafdeling een weergave van de rest van de maatschappij?

https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl
Nogmaals. Kijk dit even.

Niet willen. Hou op zeg.


Maar inderdaad. Als men spreekt over om en bij de 10% van de bevolking... Dan blijf ik dat opmerkelijk veel vinden zelfs en dan kan ik net ook nergens medisch gefundeerd terugvinden.

De spoedafdeling België is uiteraard niet de weergave van de maatschappij, maar als je vanaf maart dit jaar bekijkt denk ik dat het wel een mooie sampling is van allerlei aandoeningen (zowel fysisch als psychisch) en hier komen we nog niet maandelijks mensen tegen die owv medische redenen dat mondmasker niet kunnen dragen, opmerkelijk toch?

Ik heb ondertussen dat filmpje gezien, maar ik begrijp je punt er zelfs niet mee eerlijk gezegd. Ze spreekt zelf over willen, niet over kunnen. Verder zou zij hier zelfs de winkel niet ingemogen zijn uiteraard. En als laatste : als je geen mondmasker kunt dragen owv allerlei redenen, dan draag je toch op z'n minst een faceshield... Maar ook dat lukt of wil ze dan blijkbaar weer niet, ze brengt liever anderen in gevaar.


Ze praat helemaal niet over niet willen. Ze zou juist wel willen maar KAN het niet. Ze geeft aan het liefst op te gaan in de menigte, dat de aandacht niet op haar ligt, ze wil onzichtbaar zijn. En jij maakt er van dat ze geen mondkap WIL dragen? Hoe in godsnaam? :')

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:34

Poekkie schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hoe weet ik dat het niet iemand is die schijt heeft en mij en vele anderen doelbewust in gevaar brengt met zijn egoïstisch recalcitrante acties.


Ik bedoelde dat tegen air en ben helemaal akkoord met je redenering.

Maar dat mag niet want ik moet altijd van het goede in mensen uit gaan. Wou dat ik van heel wat mensen niet wist wat ze allemaal hadden uitgesPookt toen ze eigelijk in quarantaine moesten.


Als het je niet lukt om altijd van het goede van mensen uit te gaan, dan kan je op zijn minst proberen niet van het slechte uit te gaan maar er neutraal en open in te staan en niet je oordeel voor waar aan te nemen. We zijn individuen, niemand is exact hetzelfde. Wat de één doet zegt niets over de ander.

pien_2010

Berichten: 43861
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:36

Bijzonder die 10%.
In Frankrijk loopt iedereen inclusief ikzelf al vanaf maart met mondkapjes op in trein, bus, alle winkels en overal binnen. Is gewoon verplicht.
Nog nooit heb ik iemand zonder maskertje gezien of gehoord dat het dragen een probleem is. En dan in Nl 10%. Sorry, ik vind dat echt ongeloofwaardig.
En natuurlijk zijn er mensen in Nederland als ook in Frankrijk die een maskertje echt niet kunnen dragen. Ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen. Dus zeker geen 10% . Wat zegt dit van Nederland?

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:38

Air schreef:
Ze praat helemaal niet over niet willen. Ze zou juist wel willen maar KAN het niet. Ze geeft aan het liefst op te gaan in de menigte, dat de aandacht niet op haar ligt, ze wil onzichtbaar zijn. En jij maakt er van dat ze geen mondkap WIL dragen? Hoe in godsnaam? :')


Ze zegt het letterlijk zelf in dat filmpje, maar soit, ik zie nog steeds geen reden waarom het maar normazl moet zijn dat men anderen bewust in gevaar moet brengen, als ze echt niet kan of wil met mondmasker dan wel faceshield.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:42

Het is geen 10%, het gaat om gemiddeld 8,7%. Nergens staat dat al die mensen die onder die 8,7% vallen ook geen mondkap dragen, alleen dat ze een geldige reden hebben om het niet te doen, omdat het eigenlijk niet lukt. In de praktijk zal dat dus minder zijn, want kijk wat je over je heen krijgt op het moment dat je er geen draagt. Er zullen heel wat mensen zijn die dat gewicht niet kunnen dragen en dus, ondanks dat het eigenlijk niet lukt of ongezond voor ze is toch een mondkap op doen.

996981
Berichten: 9916
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:42

Evi84 schreef:
Air schreef:
Ze praat helemaal niet over niet willen. Ze zou juist wel willen maar KAN het niet. Ze geeft aan het liefst op te gaan in de menigte, dat de aandacht niet op haar ligt, ze wil onzichtbaar zijn. En jij maakt er van dat ze geen mondkap WIL dragen? Hoe in godsnaam? :')


Ze zegt het letterlijk zelf in dat filmpje, maar soit, ik zie nog steeds geen reden waarom het maar normazl moet zijn dat men anderen bewust in gevaar moet brengen, als ze echt niet kan of wil met mondmasker dan wel faceshield.

Dat doet ze ook niet :) er is geen enkel bewijs dat niet-medische mondmaskers virussen tegenhouden.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-12-20 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:43

__Nathalie__ schreef:
Bij mij in de salon kom je er ook niet in zonder mondkapje. Of dat nou medische oorzaak heeft of niet.

Ik heb een contact beroep en feit is dat als jij zonder mondkapje in mijn gezicht kucht ik veel meer risico loop op besmetting als dat jij in een mondkapje kucht. Dat je medische problemen hebt en daardoor geen mondkapje draagt maakt jou niet minder besmettelijk.

Mijn salon mijn regels. Mijn klanten dragen overigens wel mijn mondkapjes. Dus geen 10 keer gedragen mondkapje of zelfgemaakte dingen zonder filter.

Bij binnenkomst moeten ze hun eigen weg doen. Handen wassen en mijne opzetten.

Als iemand dus geen mondkapje wil of kan dragen dan is er voorlopig bij mij geen behandeling mogelijk.


Is ook jouw goed recht :j
Ik heb dit een tijd geleden met mijn kapper gehad, van tevoren via mail overlegd of het zonder mocht (was voor 1 dec) en uitgelegd waarom in mijn geval. Hij vond het een vervelend dilemma, reageerde begripvol dat hij het helaas niet kon maken tegenover zijn andere klanten. Begrijp ik volledig, vandaar ook van tevoren gemaild. Ik heb mijn afspraak geannuleerd met de hoop snel weer terug te kunnen komen wanneer het voor mij weer kon. Even goede vrienden, maar fijne communicatie.

Met wederzijds begrip kom je een heel eind. :)

En of het aanstellen is of niet in de ogen van sommige mensen, dat kan een ander niet bepalen. Ik heb best een hele ingrijpende beslissingen (waarover ik op internet niet per se verder wil uitweiden) gemaakt om ervoor te zorgen dat ik ze niet hoef te dragen, was het geen verplichting geworden dan had mijn leven er anders uitgezien. Dat heb ik er persoonlijk voor over. Nogmaals ik probeer anderen er niet mee te belasten want ik ga gewoon geen winkel in momenteel, dus niemand heeft last van mijn probleem. Maar mensen die zeggen dat het aanstellerij is is dan ook weer weinig begripvol de andere kant op.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:44

Evi84 schreef:
Air schreef:
Ze praat helemaal niet over niet willen. Ze zou juist wel willen maar KAN het niet. Ze geeft aan het liefst op te gaan in de menigte, dat de aandacht niet op haar ligt, ze wil onzichtbaar zijn. En jij maakt er van dat ze geen mondkap WIL dragen? Hoe in godsnaam? :')


Ze zegt het letterlijk zelf in dat filmpje, maar soit, ik zie nog steeds geen reden waarom het maar normazl moet zijn dat men anderen bewust in gevaar moet brengen, als ze echt niet kan of wil met mondmasker dan wel faceshield.


Ik denk dan dat je iets van wat zij zegt niet begrijpt, want echt dat is niet wat ze bedoeld. Ik snap echt niet hoe je dat er van kan maken als iemand aangeeft het liefst wel een mondkap te willen dragen zodat ze zo min mogelijk opvalt. Ze wil onzichtbaar zijn.

Bewust in gevaar brengen? Jij denkt echt dat een mondkap zoveel doet? Geloof me, als jij als bestuurder in een auto stapt ben je heel wat gevaarlijker dan dat je je boodschappen doet zonder mondkap omdat met mondkap niet lukt.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:46

Air schreef:
ondanks dat het eigenlijk niet lukt of ongezond voor ze is toch een mondkap op doen.


Geef dan eens een concrete medische aandoening waarbij zowel mondmasker als faceshield dragen ongezond is?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:48

Evi84 schreef:
Air schreef:
ondanks dat het eigenlijk niet lukt of ongezond voor ze is toch een mondkap op doen.


Geef dan eens een concrete medische aandoening waarbij zowel mondmasker als faceshield dragen ongezond is?


Tja een shield werkt nog minder als een mondkap, dus ik zie het nut van vervangen niet zo

Maar een mondkap met luchtweg aandoening is geen doen als je dat in ernstige mate hebt. En ook uit ervaring, zo'n glanzend ding met migraine of clusterhoofdpijn is ook geen doen ivm licht weerkaatsing of strakke band om je hoofd
Maar dat zal wel niet ernstig genoeg zijn voor velen gok ik