Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:18

Poekkie schreef:
Maar 1,5/17 miljoen is bijna 10% van de bevolking. Je moet toch een plaat voor je ogen hebben om echt te geloven dat dit realistische cijfers zijn.

Je verdraait trouwens ook mijn woorden. Eerst ging het over iedereen zonder mondmaskers en laten dat nou voor de overgrote meerderheid mensen zijn die echt niets aan de hand hebben maar gewoon geen masker willen dragen.


Wil je anders nog eens even lezen wat ik schrijf? Ik heb nergens gezegd dat iedereen zonder mondmaskers zich aan de wet houdt.
Van anderen(die opzich niet voor de lol geen mondmasker dragen maar al fysieke of mentale problemen hebben!!) meer dan de regels verwachten en zelf niks meer doen +:)+
Ik zou het waarderen als je toch nog even dat filmpje wil kijken wat ik plaatste, wellicht dat je dan meer in contact komt met je zachte/menselijke kant en snapt wat deze mensen al moeten doorstaan, hoe zij zich voelen.

En tuurlijk wij hebben een plaat voor onze ogen omdat jij de cijfers niet gelooft. _/-\o_ Daarnaast is dat helemaal niet waar het om gaat in dit topic, of de cijfers wel of niet kloppen, punt is dat er mensen een geldige reden hebben om tot de uitzondering horen, en zij geen last van het geoordeel/bemoeizucht van anderen hoeven te hebben. Maar mensen hebben liever 0 empathie/inlevingsvermogen en last van hun eigen geoordeel en dat moet opgelost worden door de buitenwereld ipv. er zelf wat aan te doen.


Wellicht is het voor de TS en mensen die in dezelfde situatie zijn ook fijn als dit een plek is waar ze niet ook beoordeeld/veroordeeld worden en het er gewoon over kunnen hebben hoe het voor hun is, waar ze mee te maken krijgen en wat wellicht helpt. Dus als je je geoordeel niet voor je kan laten, verlaat dan anders gewoon het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:27

Speciaal uurtje voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen invoeren?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:28

Sunnda schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar wel causaal verband kan er zitten tussen mondkapjes en besmettingen?

Ik kwam tijdens de eerste golf regelmatig in het ziekenhuis en toen zeiden ze al: alstjeblieft geen mondkapjes, want dat gaat tegenwerken.
Goed met een mondkapje omgaan doet niemand, want dat is nog best een kunst. Dus mensen zitten contine (ongemerkt) aan hun gezicht/herbruiken mondkapjes/gebruiken ze te lang/doen het wisselen verkeerd.

Is 'dat gaat tegenwerken' het enige causale verband dat ze konden aanhalen?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:29

Amen _/-\o_
Ik denk niet dat wij ooit op dezelfde golflengte gaan zitten noch onze visie ook maar enigszins zullen aanpassen, maar wens je verder nog veel succes, air :)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:30

Humpiedumpie schreef:
Speciaal uurtje voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen invoeren?


Dat is eigelijk nog niet zo’n gek idee! Net zoals dat er vroeger in sommige supermarkten een tijdstip was speciaal voor hulpverleners en ouderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:10

Air schreef:
Mindim schreef:
Of het werkt of niet, het ding is gewoon verplicht.
Als je niet een kunt dragen, heb er dan een vrijstelling voor op schrift of sta gewoon als zodanig geregisteerd. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt, door mensen die er schijt aan hebben. En nee ik heb geen bron, maar serieus, ik denk dat iedereen dat wel weet.

De toon in dit topic is ronduit asociaal, mensen die elkaar ellende toe wensen, elkaar voor niet gezond tussen de oren uitmaken, zelfs het woord NSBers wordt genoemd. Crisis, wordt volwassen.


Hoe volwassen is het dan om zo te oordelen op het moment dat er gewoon een uitzondering geldt? Om te vinden dat ze dan maar dit of dat moeten doen vanwege de mensen die het niet kunnen laten om zo te oordelen?

En waarom moeten we er eigenlijk vanuit gaan dat de mensen die het niet eens zijn met de maatregelen er "schijt aan hebben"? Dat is toch ook niets meer dan een aanname over mensen die ergens anders naar kijken, hoe kan daar dan ook op die manier over geoordeeld worden?

Als het nou bekend was dat mondkapjes echt grandioos zouden werken dan zou ik de angst nog snappen, maar dat is niet het geval.
Maar er wordt nu van een mus een olifant gemaakt, alsof iemand zonder mondkapje een gevaar voor je leven is, alsof het geen mondkapje te vergelijken is met iemand helemaal aflebberen.


En als je echt mee wil helpen met Covid niet verder te verspreiden, waarom doe je dan überhaupt nog boodschappen in een winkel? Dan neem je zelf toch ook geen verantwoordelijkheid, dan vind je het toch net niet belangrijk genoeg, maar wel lekker om je eigen ego te strelen en lekker met je vinger naar anderen te wijzen, terwijl je zelf het ook beter/meer kan doen. Word je ook niet geconfronteerd met je eigen geoordeel, win win situatie!


Kun jij even dimmen en niet zo op de man spelen?
Jij weet helemaal niet wat ik wel of niet doe in mijn dagelijks leven doe. Mijn eigen ego strelen, joh meid, heb je azijn bij je diner gehad? Ik ga op jou temmen, je hebt een erg nare manier van discussieren.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:22

Mindim dat was helemaal niet persoonlijk op jou, zie de meerdere witregels die ik ertussen heb gelaten. Daarnaast zeg ik al helemaal niets over wat jij wel of niet in je dagelijkse leven doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:25

Air schreef:
Mindim dat was helemaal niet persoonlijk op jou, zie de meerdere witregels die ik ertussen heb gelaten. Daarnaast zeg ik al helemaal niets over wat jij wel of niet in je dagelijkse leven doet?


Ja hoor Air

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:34

Humpiedumpie schreef:
Speciaal uurtje voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen invoeren?


En daarbij er dan maar vanuit gaan dat iedereen die geen mondkapje kan dragen voor de rest geen leven heeft? Of de rest van zijn/haar leven maar moet schikken naar dat uurtje?
Terwijl er waarschijnlijk een hoop mensen tussen zitten die juist regelmaat nodig hebben en geen extra stress/verandering?





Ik vind het echt schokkend, en frustrerend, dat er zo weinig mensen zijn die enig inlevingsvermogen tonen in de mensen die onder de uitzondering vallen. Alsof ze er zelf voor gekozen hebben, alsof ze het voor de lol doen. Alsof het niets is. Als je het niet snapt, lees je dan iig in, lees verhalen van mensen die hun ervaring opschrijven, bekijk filmpjes, voordat je zo hard oordeelt. :(

Ik kan me alleen maar inbeelden hoe dit voor de mensen zoals TS moet zijn maar man.. alsof de hele Coronasituatie nog niet genoeg ellende is, alsof het nog niet moeilijk genoeg is om een fysieke of een mentale ziekte/problemen te hebben. Komen er ook nog even zulke mensen op je dak :(:)

Ik wens iedereen die er mee te maken krijgt heel veel sterkte en kracht toe en ik hoop dat jullie vooral mensen treffen die wel de moeite nemen om zich in te leven en begrip te tonen, maar hoe hier er al grotendeels op gereageerd wordt maakt dat niet heel hoopvol. :(:)

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:41

Air schreef:
Humpiedumpie schreef:
Speciaal uurtje voor mensen die geen mondkapje kunnen dragen invoeren?


En daarbij er dan maar vanuit gaan dat iedereen die geen mondkapje kan dragen voor de rest geen leven heeft? Of de rest van zijn/haar leven maar moet schikken naar dat uurtje?
Terwijl er waarschijnlijk een hoop mensen tussen zitten die juist regelmaat nodig hebben en geen extra stress/verandering?





Ik vind het echt schokkend, en frustrerend, dat er zo weinig mensen zijn die enig inlevingsvermogen tonen in de mensen die onder de uitzondering vallen. Alsof ze er zelf voor gekozen hebben, alsof ze het voor de lol doen. Alsof het niets is. Als je het niet snapt, lees je dan iig in, lees verhalen van mensen die hun ervaring opschrijven, bekijk filmpjes, voordat je zo hard oordeelt. :(

Ik kan me alleen maar inbeelden hoe dit voor de mensen zoals TS moet zijn maar man.. alsof de hele Coronasituatie nog niet genoeg ellende is, alsof het nog niet moeilijk genoeg is om een fysieke of een mentale ziekte/problemen te hebben. Komen er ook nog even zulke mensen op je dak :(:)

Ik wens iedereen die er mee te maken krijgt heel veel sterkte en kracht toe en ik hoop dat jullie vooral mensen treffen die wel de moeite nemen om zich in te leven en begrip te tonen, maar hoe hier er al grotendeels op gereageerd wordt maakt dat niet heel hoopvol. :(:)


Elke oplossing die wordt aangeboden wordt afgewezen. Wat wil je dan voor sympathie?

Dat het ellende is geldt voor iedereen. Mijn sociale leven is ook weg en dat geldt voor de overgrote meerderheid hier.
Maar argumenteren waarom je een uitzondering op De regel wil zonder ook maar enige andere vorm van mededenken te opperen gaat me veel te ver. Ik lees hier mensen die op voorhand bellen en verwittigen. Dikke prima. Alle respect. Ook een uur waarop je zonder mondmasker kan komen... dikke prima. Oplossingen genoeg lijkt me. Iedereen zal op zijn manier zich moeten opofferen en rekening houden met de ander.

Maar nee, jij wil alleen dat iedereen het gewoon ok vindt en wie er wat op zegt is de boeman. Nou sorry, maar die mensen zijn even besmettelijk als anderen. En ik wil het niet op mijn geweten hebben daardoor mogelijks te worden besmet en dat door te geven door verplicht in de buurt van iemand zonder mondmasker te moeten zijn. ‘T gaat immers veel gemakkelijker over dan alleen door rechtstreeks fysiek contact. Ik hoop dat jij een beetje sympathie kan opbrengen voor iedereen die zich niet comfortabel voelt in dat soort situaties en iedereen die wel effectief wordt opgesloten (ouderen).

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:47

Ik kan door medische redenen geen mondkapje dragen. Met een spatscherm voor gaat het ook niet echt goed, maar dat doe ik voor anderen. Je krijgt alleen hele vervelende blikken en commentaar, daardoor durf ik nu bijna niet meer in een winkel of andere openbare plek. Hoop dat het snel niet meer verplicht is.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:48

Poekkie, nogmaals. Ze houden zich aan de regels!!
Volgens jullie is dat alleen nog niet genoeg, maar dat is heel wat anders!
Er is geen oplossing voor nodig want er is geen probleem.

Als jij je niet prettig voelt in de buitenwereld, bestel dan je boodschappen online desnoods. Doe zelfs iets extra's. Denken dat je het zelf net zo zwaar hebt als iemand in deze situatie met bijvoorbeeld ptss die daardoor geen mondkap kan dragen, sorry maar dan begrijp je het echt niet. Je gaat toch ook niet tegen iemand in een rolstoel zeggen dat jouw leven even zwaar is en dat ze niet moeten klagen over alle beperkingen die er mee gemoeid gaan?
Laatst bijgewerkt door Air op 11-12-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Om medische reden geen mondkapje, jouw ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:49

Nee maar dat zeg ik wel tegen mijn grootouders die zelfs niet meer buiten mogen nu.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:50

Ik vind het net schokkend dat er zoveel mensen vinden dat ze het niet kunnen dragen owv medische redenen. Op mij komt het eerder over als niet willen ipv niet kunnen. 10% van de Nederlandse bevolking is extreem veel. Zelfs op spoedgevallen in België zien we nog geen 0,05% dat zijn kapje niet kan dragen hoe komt het dat er in Nederland dan zoveel zieken zijn en om wat voor soort pathologie gaat het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:52

Evi84 schreef:
Ik vind het net schokkend dat er zoveel mensen vinden dat ze het niet kunnen dragen owv medische redenen. Op mij komt het eerder over als niet willen ipv niet kunnen. 10% van de Nederlandse bevolking is extreem veel. Zelfs op spoedgevallen in België zien we nog geen 0,05% dat zijn kapje niet kan dragen hoe komt het dat er in Nederland dan zoveel zieken zijn en om wat voor soort pathologie gaat het dan?


Geen idee, maar het geeft inderdaad wel te denken. Mijn zus heeft ernstig copd, maar heeft ook een mondkap op en mijn buurman met alvleesklierkanker ook. Dus geen idee welke pathologie dusdanig ernstig is, dat er zoveel mensen zijn die geen mondkap kunnen dragen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:53

Poekkie schreef:
Nee maar dat zeg ik wel tegen mijn grootouders die zelfs niet meer buiten mogen nu.


Ik neem maar even aan dat je dit anders bedoelt en dat niet daadwerkelijk tegen ze zegt.
Maar waarom moeten de mensen die niet voor niets een uitzondering zijn de schuld krijgen daarvan? Het is toch al best vaak duidelijk gemaakt dan een mondkapje niet zo'n groot effect heeft?

Cemlys

Berichten: 14968
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:56

Ik vind het voor een groot deel toch aanstellerij hoor, het niet kunnen dragen om wat voor reden dan ook. Er zullen best uitzonderingen zijn (liplezende mensen bv), maar benauwd en derg?? Als je een goed mondkapje hebt (niet die stoffen dingen), dan kun je normaal ademen, je zuurstof daalt niet, regelmatig wel een nieuwe opzetten. Jaren dragen medici die dingen zonder gezeur, praten ermee, werken ermee, doen flink denkwerk met zo n masker op, en mensen gaan nu zeuren omdat ze het een kwartier in de winkel opmoeten. Bijzonder.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:58

Heb niet alles gelezen hoor, maar lees veel van mensen dat het maar 'moet', niet aanstellen en je merkt er niks van, het is immers maar even in de winkel

Ik ben astma patiënt en ik moet hem met werken gewoon op, en dat is niet even, maar 10 uur achtereen, en ja das echt wel heavy...
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 11-12-20 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:59

Evi84 schreef:
Ik vind het net schokkend dat er zoveel mensen vinden dat ze het niet kunnen dragen owv medische redenen. Op mij komt het eerder over als niet willen ipv niet kunnen. 10% van de Nederlandse bevolking is extreem veel. Zelfs op spoedgevallen in België zien we nog geen 0,05% dat zijn kapje niet kan dragen hoe komt het dat er in Nederland dan zoveel zieken zijn en om wat voor soort pathologie gaat het dan?


Meen je dit serieus? Dus de mensen die er mee te maken hebben kunnen er wat aan doen dat het blijkbaar gemiddeld 1,5 miljoen mensen zijn die er mee te maken hebben :?
Die 1,5 miljoen is wat Iederin aangeeft he, niet het aantal mensen wat het zelf heeft aangegeven.

En sinds wanneer is de spoedafdeling een weergave van de rest van de maatschappij?

https://www.facebook.com/10004339552245 ... 9/?app=fbl
Nogmaals. Kijk dit even.

Niet willen. Hou op zeg.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:03

Cemlys schreef:
Ik vind het voor een groot deel toch aanstellerij hoor, het niet kunnen dragen om wat voor reden dan ook. Er zullen best uitzonderingen zijn (liplezende mensen bv), maar benauwd en derg?? Als je een goed mondkapje hebt (niet die stoffen dingen), dan kun je normaal ademen, je zuurstof daalt niet, regelmatig wel een nieuwe opzetten. Jaren dragen medici die dingen zonder gezeur, praten ermee, werken ermee, doen flink denkwerk met zo n masker op, en mensen gaan nu zeuren omdat ze het een kwartier in de winkel opmoeten. Bijzonder.


Misschien moet je eens in gesprek gaan met mensen die zich volgens jou aanstellen.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:06

Cemlys schreef:
Ik vind het voor een groot deel toch aanstellerij hoor, het niet kunnen dragen om wat voor reden dan ook. Er zullen best uitzonderingen zijn (liplezende mensen bv), maar benauwd en derg?? Als je een goed mondkapje hebt (niet die stoffen dingen), dan kun je normaal ademen, je zuurstof daalt niet, regelmatig wel een nieuwe opzetten. Jaren dragen medici die dingen zonder gezeur, praten ermee, werken ermee, doen flink denkwerk met zo n masker op, en mensen gaan nu zeuren omdat ze het een kwartier in de winkel opmoeten. Bijzonder.


Liplezende mensen kunnen prima mondmasker dragen, bij hun is het juist niet te doen dat alle andere ook een masker dragen. :=
Met hondenshow was masker ook verplicht, gelukkig fijn meedenkende keurmeester die masker even afdeed als ze iets tegen mij zei.


Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat in in zweden zit. Geen gedoe met maskers en hier in de omgeving houd iedereen keurig afstand. Heeeel af en toe iemand met masker, maar dat zijn de uitzonderingen.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:06

Ik denk dat het steeds helderder wordt wat de werkelijke grootste ziekte op dit moment is in de maatschappij, en dat is niet Covid-19.

Gek joh, dat er steeds meer mensen met mentale problemen bij komen. En dan verbaasd zijn over de cijfers, waar je dan eigenlijk zelf aan bijdraagt.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:08

Cemlys schreef:
Ik vind het voor een groot deel toch aanstellerij hoor, het niet kunnen dragen om wat voor reden dan ook. Er zullen best uitzonderingen zijn (liplezende mensen bv), maar benauwd en derg?? Als je een goed mondkapje hebt (niet die stoffen dingen), dan kun je normaal ademen, je zuurstof daalt niet, regelmatig wel een nieuwe opzetten. Jaren dragen medici die dingen zonder gezeur, praten ermee, werken ermee, doen flink denkwerk met zo n masker op, en mensen gaan nu zeuren omdat ze het een kwartier in de winkel opmoeten. Bijzonder.


Door dit soort opmerkingen, is het echt heel erg nu.
Hoe durf je???? :(

Je heb echt geen idee. En staat blijkbaar ook niet open, dat er mensen bestaan die het echt niet kunnen. Na 2 minuten lig ik bewusteloos op de grond. Maar mensen zoals jij vinden dat ik me aanstel.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:11

Nickolay schreef:
Door dit soort opmerkingen, is het echt heel erg nu.
Hoe durf je???? :(

Je heb echt geen idee. En staat blijkbaar ook niet open, dat er mensen bestaan die het echt niet kunnen. Na 2 minuten lig ik bewusteloos op de grond. Maar mensen zoals jij vinden dat ik me aanstel.


:(:)

Mensen hebben echt geen idee. Het is een beetje hetzelfde als mannen die beweren dat menstruatiepijn aanstelleritis is. Maar dan nog erger.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:11

Air schreef:
Poekkie schreef:
Nee maar dat zeg ik wel tegen mijn grootouders die zelfs niet meer buiten mogen nu.


Ik neem maar even aan dat je dit anders bedoelt en dat niet daadwerkelijk tegen ze zegt.
Maar waarom moeten de mensen die niet voor niets een uitzondering zijn de schuld krijgen daarvan? Het is toch al best vaak duidelijk gemaakt dan een mondkapje niet zo'n groot effect heeft?


Bijna 10% van nederland.... dat is echt geen ‘uitzondering’ meer. Dat is gewoon onmogelijk dat die allemaal zulke ernstige problematiek hebben. En moest dat wel zo zijn is dat schokkend dat ze niet bereid zijn naar enige constructieve oplossing te zoeken als ik jou posts mag geloven. (Respect voor anderen in dit topic die wel echt probeerden iets te doen of op voorhand te verwittigen).
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-12-20 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt