Ganglion leeg laten zuigen, ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Ganglion leeg laten zuigen, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 20:51

Ik heb een ganglion op mijn hand en krijg er steeds meer last van. Hij zit er al een tijd maar hij begint te hinderen in het gebruik van mijn hand.

Heeft iemand ervaring met het leeg laten zuigen?
Zou graag weten of het een snelle oplossing is of een hoop gedoe voor weinig resultaat.

(Om een bezoek aan Google te besparen als je niet weet wat een ganglion is:)

Afbeelding

lotte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:54

Hey,

Ik ben zelf operatie assistent in opleiding, en heb er dan ook al een aantal gezien. Zelf geen ervaring met het laten doen, maar dus wel met de ingreep opzich. Als je vragen daarover hebt dan vraag gerust!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:54

Volgens mij heb ik zoiets gehad. Meer dan 30 gelden. Ook op mijn pols ook zo tegen het gewricht aan. Ze noemden het gewoon een cyste :D Ben eraan geopereerd en het is nooit meer terug gekomen.

Jessica_K

Re: Ganglion leeg laten zuigen, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:59

Dit is pas geleden bij mij gedaan voor een ganglion op mijn voet. Is echt een kleine, snelle ingreep. Niet heel pijnlijk ook. Maar de ganglion kan wel terugkomen, dus mogelijk alleen maar een tijdelijke oplossing.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:01

Ik heb het ook laten doen, maar hij kwam na een aantal maanden weer terug. Maar die maanden in ieder geval geen last gehad.
Ingreep stelde zelf niets voor.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:07

Ik heb eentje op de binnenkant van mijn pols zitten. Meestal merk ik m niet eens op, maar na grote inspanning met die hand/arm word ie 4x zo groot en drukt ie op een bloedvat waardoor ik erge last krijg.
Ik heb hem nu zo'n 10 jaar geleden leeg laten zuigen. De ingreep was inderdaad een fluitje van een cent, niks van gevoeld. Ik kreeg daarna wel een paar weken last, het voelde beurs en gekneusd aan. Hij is toen een jaartje weggebleven, maar uiteindelijk kwam hij gewoon doodleuk weer terug.
Operatie hebben ze me toen afgeraden omdat dat een best lange herstelperiode heeft, en uiteindelijk heb ik er niet zo extreem veel last van.
Opnieuw laten uitzuigen zie ik niet zitten. De kans dat ie terug komt is toch wel behoorlijk aanwezig schijnt.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:19

Bij een ganglion op mijn voet is het 2 keer leeggezogen en weer net zo hard teruggekomen.
Heb hem operatief laten weghalen, toen ik toch aan mijn enkel moest worden geopereerd.
Niet meer teruggekomen daarna.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:21

Jaren geleden had ik er eentje op mijn pols. Dan hebben we het over eind vorige eeuw. Ik zag er enorm tegenop om 'm te laten leegzuigen, maar het was uiteindelijk zo gebeurd.

Een paar jaar later kreeg ik er weer eentje. Net toen ik had besloten om maar weer naar de HA te gaan ging ik verhuizen. Even een weekendje muren schilderen, repeterende bewegingen maken met de verfroller en hop... weg was het ding. Het is ook nooit meer teruggekomen.

Als je er echt last van hebt, dan kan ik je aanraden om er ook echt wat aan te laten doen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:22

Wat veel reacties al! Ik ken verder niemand die er eentje heeft maar zo gek is het dus niet.
Ik had idd gelezen dat de kans groot is dat ie terug komt. Dat is ook deel van mijn twijfel.

Vraag nog; is dit iets wat de huisarts doet of moet je naar het ziekenhuis?
(Niet onbelangrijk of ik mn eigen risico er doorheen jaag ermee)

Mn moeder vertelde overigens dat haar oma ze ook had maar dan met een dik boek stuk sloeg... arghhh vies!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:23

Ik!
Vorig jaar februari is de mijne niet leeggezogen maar weggehaald. Ik had er echt veel pijn aan, hoewel het een heel kleintje was. Operatie was een kleine ingreep, 2 weken onderarm in spalk gehad en in totaal 6 weken niet bewegen. Manman toen die spalk af was en ik per ongeluk ging bewegen deed het echt zeer, maar was meer de hechtingen. Na 6 weken niet bewegen had ik wel spierverlies en ik heb wel langzaam en voorzichtig opgebouwd, zo zou ie minder snel terugkomen. Ben van alle pijn af en het litteken wordt steeds minder.

Edit:
leegzuigen komt bijna altijd terug zei mijn arts, het hele zakje moet verwijderd worden om de kans aanzienlijk te verkleinen. Slaan met een boek is ook achterhaald (ook dan zit het zakje er nog wat zich weer met vocht kan vullen). Door mijn fysio aangeraden om dit door een plastisch chirurg te laten doen. Mijn proces was huisarts, fysio, terug naar huisarts, foto, doorverwijzing naar chirurg, mri, operatie.
Laatst bijgewerkt door November108 op 07-12-20 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:24

Ik moest ermee naar het ziekenhuis. Mijn HA vond dat een verstandiger plan. Het was overigens echt zo gebeurd.

Zelf zou ik het niet laten afhangen van mijn eigen risico. Mijn gezondheid en functioneren vind ik belangrijker, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:28

Ik heb er 25 jaar geleden een aantal keer eentje gehad. Een of twee keer laten leegzuigen (bij de huisarts), een of twee keer laten wegdrukken (ook bij de huisarts) en daarna besloten dat behandelen kennelijk geen zin had omdat 'ie telkens terugkwam. Het gaf uiteindelijk ook geen echte beperkingen dus heb ik het maar zo gelaten en inmiddels is 'ie al jaren weg.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:30

Aantal jaren geleden had ik er ook eentje op mijn linkerhand. Deze is toen verwijderd en sindsdien niet meer terug gekomen. Ingreep was zo gepiept en erna ook weinig last van gehad. Litteken is ook bijna niet meer te zien.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:30

6 weken niet bewegen vind ik best lang!
Ik werk met paarden en ben een jonkie aan het opleiden dus voor mij geen optie tenzij absolute noodzaak.

In het dagelijks leven zeurt ie soms wat maar dat is voor mij geen probleem alleen met yoga kan ik eigenlijk helemaal geen oefeningen waarbij ik op die hand moet steunen en dat vind ik wel jammer.
Of ik daar mn eigen risico voor over heb vind ik dus wel even een twijfel. Net geheel nieuw tuig gekocht voor mn nieuwe paard. Prioriteiten :D

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:31

Ik kan me niet herinneren dat ik na de operatie 6 weken niet mocht bewegen. Hand was wel flink ingepakt, maar verder heb ik weinig beperkingen gehad nadien.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:33

zodiacje schreef:
6 weken niet bewegen vind ik best lang!
Ik werk met paarden en ben een jonkie aan het opleiden dus voor mij geen optie tenzij absolute noodzaak.

In het dagelijks leven zeurt ie soms wat maar dat is voor mij geen probleem alleen met yoga kan ik eigenlijk helemaal geen oefeningen waarbij ik op die hand moet steunen en dat vind ik wel jammer.
Of ik daar mn eigen risico voor over heb vind ik dus wel even een twijfel. Net geheel nieuw tuig gekocht voor mn nieuwe paard. Prioriteiten :D

Ik had hetzelfde probleem, maar ik kon wel janken elke keer als ik mijn pols bewoog. Dus nood breekt wet, paard overleeft het wel 6 weken met de zorg van andere mensen als het echt noodzakelijk was. Als je eerder beweegt is de kans gewoon enorm dat ie terug komt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:34

Oeh als je zo'n last had snap ik je keuze zeker wel!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:37

Ik heb gewoon gewacht tot hij zelf sprong omdat de kans bij een operatie groot is dat het gewoon terug komt. Toen deed ie * plof * :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:39

Ik kan mij niet herinneren dat ik zes weken niets heb mogen doen, maar het is ook al best lang geleden.

Laten we zeggen dat ik mij niet kan voorstellen dat ik zes weken niets heb gedaan. Toen het ding terugkwam waren we zeker 6-7 jaar verder.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:43

Ik heb er dit jaar 1 laten weg halen in het ziekenhuis. Ik had er een tussen mijn handpalm en middelvinger. Er is een klein sneetje gemaakt en zo weg gehaald. 24 uur met een verband en daarna een pleister op de hechtingen zodat dat netjes bleef zitten en 14 dagen moesten de hechtingen blijven zitten.

Afbeelding

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:45

Ik heb er ook een gehad, zelfde plek als op het plaatje alleen de mijne lag vrij diep en tussen een aantal pezen in. Zat er al ruim een jaar maar is in dat jaar groter geworden en toen kreeg ik er echt last van.

Heb hem in de handclinic in Amsterdam operatief laten verwijderen (gewoon plaatselijke verdoving), daarna 48 uur drukverband en daarna rustig aan weer gaan bewegen en wat oefeningen van de handtherapeut daar meegekregen om te doen. In het begin wat stijf en moeizaam, maar daarna zonder problemen genezen en ook het litteken mooi en klein :j

Tot op heden nooit spijt van gehad, ook geen last meer van alleen op momenten dat ik mijn hand/pols echt veel en intensief heb gebruikt (met name na opdruk oefeningen tijdens het sporten en er veel op leunen) dan reageert het wat, wordt het soms wat dik en pijnlijk maar neemt ook altijd met een paar dagen weer af.

Ik kan je het dus zeker aanraden mocht je het overwegen! :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:46

Xxxmh Oh dat is ook wel een rot plek om er eentje te hebben!

Dat ding laten ploffen... dat klinkt bijna net zo vies als plat slaan

Xxlsaa dat klinkt idd wel positief

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:47

Ik mocht mijn voet 48 uur niet belasten. Zat toen met 2 voeten in het verband, want de enkeloperatie was aan de andere voet. Op precies 48 uur ben ik in de auto gesprongen en naar mijn paard gegaan, die natuurlijk net zwaar ziek was geworden toen ik niet kon lopen.
Toch is het nooit teruggekomen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:48

Ik heb jaren met een ganglion gelopen boven op de pols, zoals plaatje van TS. Zat op zich niet in de weg. Huisarts wilde er niets aan doen, want ik had verder geen klachten. Tot ik bij een verhuizing een paar keer met mijn arm in een smalle ruimte moest en dat kreng steeds in de weg zat. Wat doe je dan als je al medisch aangelegd bent en toch al voor andere dingen wel ergens een steriele naald hebt rondzwerven....? _-:( Ach ja even leeg laten lopen, pleister erop en weer door.

Na een maand of wat begon er weer wat op te bollen. Ook die heb ik toen ie me te groot begon te worden zelf maar weer aangeprikt en wat leeg laten lopen. :Y) Is zo een keer of 4 geweest over een periode van ruim een jaar. Daarna niet meer terug gekomen.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 07-12-20 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 21:49

Van mijn 10de tot mijn 19de had ik een ganglion op dezelfde plek als jij TS. Ik heb er heel veel pijn aan gehad, kon vaak nachten niet slapen van de pijn en mijn linkerhand amper gebruiken. De huisarts zei steeds dat ik er niets aan moest laten doen, want dat het vanzelf zou verdwijnen en dat de kans groot was dat het zou terugkomen als ik er wel iets aan liet doen.

Ik heb er echt heel veel pijn aan gehad, maar na negen jaar is hij vanzelf verdwenen. Dat is nu 40 jaar geleden en hij is nooit teruggekomen.