Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:37

Arabesk schreef:
Nederland moet niet zo zeuren. Frankrijk had in het voorjaar een lockdown waarbij je niet verder dan een kilometer van je huis mocht en nu een avondklok vanaf 18h.

En Nederland? Huilie huilie. We kunnen hier niks hebben.

Precies en daarom duurt het en duurt het....
Maar de politiek moet ook eens spijkers met koppen slaan en niet zo lang doen over een beslissing.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:43

Popstra schreef:
Precies en daarom duurt het en duurt het....


Het duurt omdat:
- het blijft duren tot de (wereld)bevolking een basisresistentie heeft
- dat gaat niet zo snel omdat:
- er een jojo is tussen economisch belang en volksgezondheid
- vaccinatie een doorlooptijd heeft

NL is lastiger watertrappen door een individualistischer bevolking en nauwelijks handhaving door de regering.

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:45

Ik zie het gebeuren dat de Olympische Spelen weer niet doorgaan. Dan zullen er sporters stoppen denk ik. Die kunnen soms niet nog een jaar door, door leeftijd etc.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:50

Zo enorm groot vind ik dat verschil eigenlijk niet.
NL staat volgens de life tracker nu op 52/mln, Spanje op 48/mjn, Frankrijk 42/mjn, Belgie 57/mjn, Zwitserland 56/mjn, allemaal 1 pot nat met afwisselende jojo momenten.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:52

SusanH schreef:
Dat vraag ik me dus af. Kan me een eerder onderzoek herinneren waaruit bleek dat kinderen vooral thuis door familieleden besmet werden.


Ja, maar dat was onderzoek in de tijd dat de scholen gesloten waren en kinderen niet zoveel contact hadden buiten het gezin.
Sowieso: het wordt niet goed onderzocht (in Nederland maar ook in een aantal andere landen.) Men wil er volgens mij niet teveel informatie over hebben.

DuoPenotti

Berichten: 30004
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:56

Ik denk dat ook jonge kinderen vaker corona hebben dan we denken.
Die lopen de halve tijd met een snottebel rond, maar ik denk dat ze er niet zo ziek van worden en het daaro minder snel gedacht word.
Maar dat ze op scholen zeker wel lekker door geven aan elkaar en dan daarna thuis de familie.

Of een avondklok zin heeft?
Die nu in groepen samen komen doen dat toch al en te weinig handhaving om er wat aan te kunnen doen.
En voor de bezoekjes thuis, dan verplaatst het meer naar het weekend. Kan men elkaar nog steeds besmetten.

En inderdaad, ik vind ook dat we nog steeds veel hebben gemogen.
En we zeker niet mogen klagen wat dat betreft.
Nee niet zoveel als anders, maar hoe erg is dat voor een jaartje?
Ik vind het vooral erg voor de oudere die misschien in hun laatste maandjes zitten en nu amper iemand zien.

Ik kwam deze pas tegen en vond hem wel goed geschreven. Ik weet niet of het al eerder is geplaatst.
Citaat:
Uit het hart gegrepen.
Kwetsbaren.
De tweede lockdown is een test van beschaving.
Een flink aantal jaren terug ging ik met een groepswandelreis mee naar IJsland. Ik had er obsessief naar uitgezien, mijn droom kwam uit! Zoals wel vaker bij wandelvakanties splitste de groep zich al snel op in drie groepen: de fanatieke koplopers, vaak lange, lenige mensen voor wie de sportieve uitdaging vooropstaat; de middenmoters – daar behoorde ik toe – met gemiddelde lichamen en gemiddelde snelheden; en de achterblijvers. Die laatste groep bestond uit wat oudere vrouwen, en ze hielden de boel op, want twee hadden hoogtevrees, de derde een blessure aan haar been en de vierde leek niet vooruit te branden. Je móést in dit onherbergzame landschap op elkaar wachten, en dat wij al een halfuur zaten te pauzeren en het koud kregen deed er niet toe: ook de traagsten hebben recht op een pauze.
Ik ergerde me kapot. Dit schoot niet op zo, met dat gemekker over hoogtevrees, en dat allemaal tijdens míjn droomreis, waarvan ik geen seconde onbenut wilde laten. Ik probeerde de irritatie uit mijn lijf te benen.
Op dag drie werd ik wakker met pijn in mijn knie. Ik kon nauwelijks een stap zetten. Een vrouw uit de trage groep bood me meteen haar wandelstok aan. Ik geneerde me, zei dat ik er zelf een zou kopen. De aardige IJslandse buschauffeur die ons een stuk reed naar een volgend verblijf, regelde met een bevriende andere chauffeur dat die twee stokken mee zou nemen van weer een bevriende collega met een sportzaak uit een klein IJsland dorp. In een besneeuwd landschap in the middle of nowhere stopten twee bussen, de ramen gingen open, de stokken werden aangereikt. Ze waren voor mij. De hele groep sloeg het tafereel gade, terwijl het schaamrood me naar de kaken steeg.
De dagen erna liep ik achteraan. De trage groep was ontstellend lief voor me. Ze wachtten op me, hadden het goed met elkaar en ik mocht erbij horen. De een vertelde dat ze kanker had overleefd; IJsland was haar cadeau. De ander had haar man net verloren; IJsland was helende grond. Schaamte, geluk, liefde, dankbaarheid – ik voelde veel tegelijkertijd.
Ik nam me voor deze levensles nooit meer te vergeten. Na de aankondiging van de tweede lockdown dacht ik eraan terug. Jort Kelder zei op televisie: ‘We zijn een kleine, zeer kwetsbare groep nu aan het beschermen, ten koste van al het andere.’ Zeker, dacht ik, en dat is precies de kern van beschaving en de test ervan: hoe je met de allerkwetsbaarsten omgaat. Soms betekent het: wachten op een ander, soms betekent het: je bekommeren om het verhaal van de ander. De kwetsbaren kunnen jong zijn, of oud. Het kan je vader of je moeder zijn. Of, op een dag, jijzelf.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:56

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Dat vraag ik me dus af. Kan me een eerder onderzoek herinneren waaruit bleek dat kinderen vooral thuis door familieleden besmet werden.


Ja, maar dat was onderzoek in de tijd dat de scholen gesloten waren en kinderen niet zoveel contact hadden buiten het gezin.
Sowieso: het wordt niet goed onderzocht (in Nederland maar ook in een aantal andere landen.) Men wil er volgens mij niet teveel informatie over hebben.


En die lerares die doodging, daarvan weten ze niet of het corona was. Heel toevallig. Ja want anders wil geen docent meer voor de klas.

Deze docent voortgezet onderwijs, is vertrokken. Ik zag de bui al hangen. Je kunt net zo goed ongevaccineerd in de Ganges gaan zwemmen. Ik ziek en m'n partner dood (risicogroep).

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:56

Dat je dus niets op kan halen bij de ikea snap ik wel ivm drukte maar reken dan geen 49 euro verzendkosten voor een bestelling van 69 euro! Zo dat is eruit

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15471
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:57

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Dat vraag ik me dus af. Kan me een eerder onderzoek herinneren waaruit bleek dat kinderen vooral thuis door familieleden besmet werden.


Ja, maar dat was onderzoek in de tijd dat de scholen gesloten waren en kinderen niet zoveel contact hadden buiten het gezin.
Sowieso: het wordt niet goed onderzocht (in Nederland maar ook in een aantal andere landen.) Men wil er volgens mij niet teveel informatie over hebben.


Laatste klopt! En zag ik ook bij besmettingen op school. Stilhouden zeg maar.
Schandalig maar is ook zeker een rol van de GGD.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:59

Wat een domme opmerking Arabesk. Het is gewoon niet bekend waaraan deze juf overleden is.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:59

purny schreef:
Dat je dus niets op kan halen bij de ikea snap ik wel ivm drukte maar reken dan geen 49 euro verzendkosten voor een bestelling van 69 euro! Zo dat is eruit


Huh :') is dit serieus? Dan gaat niemand toch bestellen?

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:06

verootjoo schreef:
purny schreef:
Dat je dus niets op kan halen bij de ikea snap ik wel ivm drukte maar reken dan geen 49 euro verzendkosten voor een bestelling van 69 euro! Zo dat is eruit


Huh :') is dit serieus? Dan gaat niemand toch bestellen?


Afbeelding

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:07

Sizzle schreef:
Zo enorm groot vind ik dat verschil eigenlijk niet.
NL staat volgens de life tracker nu op 52/mln, Spanje op 48/mjn, Frankrijk 42/mjn, Belgie 57/mjn, Zwitserland 56/mjn, allemaal 1 pot nat met afwisselende jojo momenten.


En dat wil zeggen? Aantal per miljoen inwoners?
Het is idd wat haasje over springen en kan snel veranderen. Maar het is wel opmerkelijk dat soms landen met 'minder' dringende toestand toch strengere maatregelen nemen. Of dat dan effectiever is, is een andere vraag.
Zweden komt al lang terug op z'n laten lopen beleid maar ook in de landen waar strenge lockdowns (geweest) zijn is het amper in te dammen.
En wat is streng? Geen enkel westers land krijgt een lockdown Chinese stijl aan z'n bevolking opgelegd.
En ook hier was de 2de lockdown maar half zo streng als de eerste.
Nu avondklok om 18u en binnen 2 weken zullen we wel weer aan lockdown nr zoveel beginnen.
En eigenlijk, persoonlijk heb ik me er op ingesteld dat we nog tot pakweg juni zo zullen jojojen en stuntelen. Hoef ik niet meer elke keer opnieuw te balen :+ .

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:09

purny schreef:
verootjoo schreef:

Huh :') is dit serieus? Dan gaat niemand toch bestellen?


[ [url=m/kW7337.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bizar zeg.
Maar je kan toch alles wat Ikea verkoopt ook wel ergens anders bestellen?

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:12

Ja ga ff verder kijken, maar de plafoniëres waren daar goedkoop. Na het bezorgen dus niet meer :')

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:22

Ik zat net vrienden van amstel livestream te kijken, ondanks dat ik het een super initiatief vond ook wel dubbel.. Veel mensen bij elkaar, geen mondkapjes en op het eind behoorlijk op elkaar te dansen en springen.. Is wel een beetje dubbel richting horeca..

Marcella

Berichten: 36838
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:28

verootjoo schreef:
purny schreef:
Dat je dus niets op kan halen bij de ikea snap ik wel ivm drukte maar reken dan geen 49 euro verzendkosten voor een bestelling van 69 euro! Zo dat is eruit


Huh :') is dit serieus? Dan gaat niemand toch bestellen?

Zou er helemaal niet bestellen ben al vanaf 25 augustus 2020 aan het wachten op nalevering. Zou nu begin februari krijgen via post.nl. Ben benieuwd of ik nog ooit wat gaat krijgen. :')

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:42

Ik had dat inderdaad al vaker gelezen van Ikea. Echt belachelijk inderdaad.

Arabesk schreef:
Nederland moet niet zo zeuren. Frankrijk had in het voorjaar een lockdown waarbij je niet verder dan een kilometer van je huis mocht en nu een avondklok vanaf 18h.

En Nederland? Huilie huilie. We kunnen hier niks hebben.


Wow ik vind dit echt een nare opmerking. Ook voor veel Nederlanders duurt en duurt dit maar en raakt de rek eruit. Ik voel me al lange tijd slecht, dat is helaas al begonnen net voor corona ontdekt werd. Ik merk dat ik er sinds een paar dagen echt doorheen zit. Je weet vaak niet wat er schuilgaat achter mensen, waardoor ze er veel moeite mee hebben of iets als heel zwaar ervaren. En dat deze situatie nu net even de druppel kan zijn

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:49

Relaxed schreef:
Ik zat net vrienden van amstel livestream te kijken, ondanks dat ik het een super initiatief vond ook wel dubbel.. Veel mensen bij elkaar, geen mondkapjes en op het eind behoorlijk op elkaar te dansen en springen.. Is wel een beetje dubbel richting horeca..

Ze zijn allemaal getest hoorde ik

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:12

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Precies en daarom duurt het en duurt het....


Het duurt omdat:
- het blijft duren tot de (wereld)bevolking een basisresistentie heeft
- dat gaat niet zo snel omdat:
- er een jojo is tussen economisch belang en volksgezondheid
- vaccinatie een doorlooptijd heeft

NL is lastiger watertrappen door een individualistischer bevolking en nauwelijks handhaving door de regering.

Spanje doet toch ook niet zoveel?

Citaat:
8 UUR GELEDEN
Recordaantal besmettingen in Spanje, regering vindt nationale lockdown niet nodig
Spanje meldde gisteren een recordaantal nieuwe besmettingen: 40.197. Toch denkt de regering niet aan een nationale lockdown. Een poging van de regio Castilië en León om de regionale avondklok om 20.00 uur te laten ingaan, is door Madrid geblokkeerd. Een avondklok mag van het ministerie van Gezondheid op zijn vroegst om 22.00 uur ingaan.

Bron: NOS

Vayo, sterkte! Ik heb je eerdere berichten gelezen en je hebt veel op je bordje. :(:)

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:17

Huertecilla schreef:
Het duurt omdat:
- het blijft duren tot de (wereld)bevolking een basisresistentie heeft
- dat gaat niet zo snel omdat:
- er een jojo is tussen economisch belang en volksgezondheid
- vaccinatie een doorlooptijd heeft

NL is lastiger watertrappen door een individualistischer bevolking en nauwelijks handhaving door de regering.

Nederland is wel iets dichter bevolkt dan Spanje of Frankrijk, we zijn het dichtstbevolkte land van Europa. Als je dat meeweegt, doen we het zo slecht nog niet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:35

Iedereen zit er doorheen. Ja jammer dan. Je zit er nog veel meer doorheen als één van je naasten wegvalt door corona en je geen afscheid kunt nemen. Of je van je paard valt en niet naar het ziekenhuis kunt.

We zullen moeten leren omgaan met dit soort tegenwind. De volgende crisis staat voor de deur, klimaatverandering. Als deze lockdown al zo vreselijk is, dan hebben we het gewoon veel te goed gehad tot nu toe.

Het leven is niet altijd leuk, wen er maar aan. Iedere generatie krijgt z'n portie. Meestal een oorlog, maar wij hebben mazzel, het is geen oorlog maar een tijdelijk ongemak. Zolang je gezond bent, eten hebt, een huis en een inkomen mag je sowieso niet klagen. De mensen die een faillissement boven het hoofd hangt of ziek zijn geworden etc is een ander verhaal.

En in Nederland mogen we nog steeds meer dan een kilometer van ons huis af en nog s avonds over straat. En zo'n avondklok overleven we ook wel.

Als ik er ff doorheen zit denk ik ff aan m'n opa die vijf jaar lang moest onderduiken en onder een plank in de vloer zat. En dan gaat het wel weer.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 17-01-21 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17892
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:37

Ik hou me aan de regels en ik begrijp de maatregelen.
Maar ik heb mijn baan, een fijn huis en man en (volwassen) kinderen.

Maar als je alleen bent, je werk bent kwijtgeraakt, je zaak is failliet, je schoolgaande kinderen diep ongelukkig zijn enz., dan snap ik het huilie huilie wel.

En iemand heeft altijd wel iets ergers meegemaakt, dan mag niemand meer klagen ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:40

Heel vervelend, maar raap jezelf bij elkaar en kiezen op elkaar. Er is toch geen andere keuze.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:40

purny schreef:
Relaxed schreef:
Ik zat net vrienden van amstel livestream te kijken, ondanks dat ik het een super initiatief vond ook wel dubbel.. Veel mensen bij elkaar, geen mondkapjes en op het eind behoorlijk op elkaar te dansen en springen.. Is wel een beetje dubbel richting horeca..

Ze zijn allemaal getest hoorde ik

Hmmm, ja, maar of dat een garantie is...
Ik neem aan (maar weet niet wat de regels bij deze landen/maatschappijen zijn) dat al deze tennissers en vluchtpersoneel getest is voor vertrek.
En toch meerdere besmettingen bij aankomst.
https://nos.nl/l/2364610

Zo snel kan het dus gaan.
Één besmette Amstelvriend die door de testmazen is gezwommen en het is mis.