Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:51

Dag mensen, ik had die laatste alinea inderdaad niet moeten schrijven. Het is een soort "hoe zorg ik dat dit over mij gaat". Het is alleen dat er dezer dagen niets anders door mij heen gaat, en op dat moment kon ik het gewoon niet voor me houden. Maar laten we het verder niet over mij hebben (niet in dit topic tenminste).

Persoonlijk neem ik andermans negativiteit meestal niet over. Als ik zoiets van een ander lees, klinkt het absurd en dan kan ik mijn eigen ellende ook relativeren. Ik hoopte ook dat ik zoiets bij jou kon bereiken, snap je.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 16:24

Bedankt lieve mensen weer! Jullie zorgen ervoor dat ik het gebeuren steeds ietsje meer kan relativeren.

Ik heb het er vrijdag ook met mijn psycholoog over gehad. Zij zei grappig genoeg eigenlijk hetzelfde als Janneke. Dat ik door bepaalde gebeurtenissen (het pesten en druk van mijn ouders) de kernovertuiging 'Ik ben niet goed' in mij heb gekregen. Wanneer er iets gebeurt wat daar op lijkt, zorgt die kernovertuiging er meteen voor dat ik weer buiten mijn raampje schiet (wat inhoudt dat mijn stresslevel te groot is om te kunnen verwerken). In mijn geval zorgt dat voor paniekaanvallen, huilen, somberheid en een stressgevoel. Ik vond dat wel heel verhelderend en ik heb ook verder met haar gesproken over hoe ik de situatie het beste aan kan pakken en zij heeft me doen inzien dat niet alleen ík er een aandeel in heb, juist niet. Ik heb met het meisje afgesproken om zondagavond in gesprek te gaan. Op aanraden van de psycholoog heb ik opgeschreven wat ik graag wil zeggen (vooral hoe ik de situatie ervaar en ervaarde en wat ik erbij voel). Dat wil ik haar eerst laten lezen voordat we in gesprek gaan, zodat ik in ieder geval niet van mijn plan af kan wijken. Ik ben echt zo blij dat ik jullie heb en dat ik de psycholoog heb, zodat ik dit niet in mijn eentje hoef te regelen. Dat scheelt al zo veel voor hoe ik me voel. Het is nog steeds ellendig, maar ik heb het nu het idee dat ik een plan heb en dat ik het langzaam kan accepteren.

Musiqolog, ik snap je zeker. Het is niet erg. Zoals ik al eerder vroeg, heb je hulp op dit moment? En misschien zelf een topic op Bokt? Ik spreek toevallig uit ervaring dat dat best wel goed helpt :D

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:11

Ik heb met haar gesproken en het is idd uit. Ik voel me zo vreselijk ellendig. Ik ben zo bang voor een terugval. Op weg naar huis in de auto zag ik zoveel plekken voor een mogelijke kans tot mezelf doden. Ik wil mezelf zoveel pijn doen. Het liefst zeg ik nu de nagels in mezelf en maak ik mezelf helemaal kapot. Of ik ga pillen slikken. Het maakt toch allemaal niet meer uit. Waarom reageer ik zo groot op zoiets kleins? Waarom zo cliché? Het was maar heel erg kort. Iedereen kan gewoon door met hun leven, maar ik heb weer bevestigd gekregen dat ik hier niet voor gemaakt ben. Ik snap niet waarom ik op deze aardbol ben want ik ben voor niemand nuttig, inclusief mijzelf.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:17

Kimmie25501 schreef:
Ik heb met haar gesproken en het is idd uit. Ik voel me zo vreselijk ellendig. Ik ben zo bang voor een terugval. Op weg naar huis in de auto zag ik zoveel plekken voor een mogelijke kans tot mezelf doden. Ik wil mezelf zoveel pijn doen. Het liefst zeg ik nu de nagels in mezelf en maak ik mezelf helemaal kapot. Of ik ga pillen slikken. Het maakt toch allemaal niet meer uit. Waarom reageer ik zo groot op zoiets kleins? Waarom zo cliché? Het was maar heel erg kort. Iedereen kan gewoon door met hun leven, maar ik heb weer bevestigd gekregen dat ik hier niet voor gemaakt ben. Ik snap niet waarom ik op deze aardbol ben want ik ben voor niemand nuttig, inclusief mijzelf.



Als het voor jou groot aanvoelde, dan mag je er ook groot op reageren.
En waarom jij op deze aardbol bent, omdat jij het verdient.
Je weet het alleen zelf nog niet :knuffel: jou tijd komt nog

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:39

Lief van je. Ooit zal ik het gaan begrijpen hoop ik

Janneke2

Berichten: 22855
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:58

Ach meis, wat verdrietig dat het uit is...! :(:)
Al zouden we kunnen zeggen dat de duidelijkheid wellicht ook voordelen heeft. ("Rot voelde je je toch al", maar de stress van onduidelijkheid is nu weg.)

...en wellicht ben je niet alleen verdrietig, maar ook boos.
Wat een ingewikkelde combinatie kan zijn.
(Verdrietig zijn heeft te maken met stil in een hoekje zitten - boosheid met ten strijde trekken. 'Dat kan niet tegelijkertijd'.)
Maar het kan wel charme hebben om je boosheid goed te 'kanaliseren'.
(Om de gedachte te bepalen: je maakt een tekening van de ellende - en dan leef je je uit, van rode strepen tot verfrommelen, op stampen of in stukken scheuren.)

And please
Kimmie25501 schreef:
Waarom reageer ik zo groot op zoiets kleins?

Je reageert groot, dat klopt.
Op iets dat groot en pijnlijk is...!!!! :(:)

(Ja, het was kort. Dat klopt, maar net niet hetzelfde als klein.)

xChanelx
Berichten: 1926
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:21

:knuffel:
Een kennis zei ooit tegen me: een gesprek is iets tussen twee mensen, dus als het niet gaat/werkt zoals jij dat voor ogen had, kan dat nooit alleen maar jouw "schuld" zijn.
Hier zou ik 'gesprek' wel willen ruilen voor 'relatie'.

En veel voelen betekent vaak hoge pieken, diepe dalen. Dat is een prachtige eigenschap, alleen voelt dat nu ongetwijfeld totaal niet zo :(:)

Je bent oké Kimmie :j

Jolliegirl

Berichten: 32996
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:48

Ach meis, wat vervelend om te lezen dit!

Het geeft niets dat je groot reageert. Iets wat voor jou zo voelt mag groots op gereageerd worden.

Denk aan jezelf <3

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 14:03

Ik bedenk me net dat ik helemaal vergeten ben om te reageren! Bedankt voor de lieve berichtjes. Het gaat nog steeds een beetje Met pieken en dalen. Ik had niet gedacht dat ik er zolang over zou doen om er overheen te komen, maar ik geef mezelf maar gewoon de tijd. Dat werkt het beste

xChanelx
Berichten: 1926
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:50

Hoe gaat het nu met je? :)

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 13:43

Het gaat met nog steeds met pieken en dalen helaas. Momenteel ook meer dalen dan pieken overigens. Ik heb de diagnose autisme gehad en ondanks dat we er al maanden mee bezig waren, werd ik er heel somber van. Het voelt zo mislukt ofzo. Ik wil gewoon zijn als iedereen. Het helpt nie5 mee ook overigens dat m’n ouders en vooral m’n moeder heel erg kritisch zijn. Zijn gelooft de diagnose niet en vindt het vervelend dat ik niks aanneem van hen (ik probeer dat wel, maar kan me niet echt specifieke adviezen herinneren) maar me wel alles laat aanpraten door de psycholoog. Mijn zusje en moeder zeggen daarnaast dat ik nooit rekening hou met anderen en te snel kwaad word en dat mensen me daardoor niet leuk vinden. Ik heb zelfs juist het idee dat ik best wel lief ben en heel veel zorg voor anderen, alleen dat vind ik in mijn gezin weer lastig. Ik zou zo graag willen dat er echt voor mij gezorgd wordt en dat mensen lief voor me zijn. Daarom kom ik denk ik ook de hele tijd in prutrelaties terecht omdat ik daar zo’n sterke behoefte aan heb dat mensen er misbruik van maken. Ik leer dus wel nog steeds heel veel over mezelf. Dat is heel fijn en ik hoop die negatieve miep in ,jij hoofd wat meer kwijt te raken, zodat ik ook de positieve kanten kan zien van de diagnose.

Bij de psycholoog heb ik geleerd dat ik een blokjesbrein heb in plaats van een bolletjesbrein en dat ik daardoor moeite heb met veranderingen en snel het overzicht verlies. Daardoor word ik dan weer somber. Best wel interessant.

Als jullie verder nog dingen willen weten of tips hebben mag dat altijd! Ik weet even niet namelijk wat ik verder nog kan vertellen :)

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:44

Heb je wel eens overwogen om op jezelf te gaan wonen?

xChanelx
Berichten: 1926
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:06

Ik hoop vooral dat je leert/ontdekt wat voor jou werkt. Of dat nu autisme heet of welke naam dan ook, jij en ik verschillen van elkaar. Dat maakt jou niet meer of minder dan mij of andersom. "Gewoon zijn zoals iedereen" is vaak dat we het idee hebben dat anderen "beter" zijn (leuker, slimmer, grappiger, mooier, enz.) en ons positieve kenmerken van een ander opvallen.

Fijn dat je hulp hebt bij het ontdekken van jezelf/ je hoofd, stapje voor stapje.

Ik duim mee voor pieken :(:)

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:12

Ha TS, wat balen dat je zo op en neer gaat.. Bij mij schoot de gedachte die karijn opschrijft ook al vaker door mijn hoofd. Je gezin houdt je heel erg 'klein', waardoor je misschien ook niet zo goed durft te bewegen in die zin.

Wat voor jou misschien ook helpend kan zijn is contact met andere mensen die een autisme spectrum stoornis hebben. Deze is er in zo ontzettend veel verschillende facetten, dat het voor jou misschien best prettig kan zijn om te zien en ervaren dat dit hele leuke, gezellige, normale mensen kunnen zijn. Dat het minder ver van jouw ideaalbeeld af ligt dan je nu denkt. Snap je wat ik bedoel?

Voor nu; :(:)

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:32

Ik had in het begin van het topic al het gevoel dat autisme hier meespeelde. Een aanrader is om het boek anders gaat ook te lezen/luisteren. Sowieso is educatie heel belangrijk en zorgen dat je in contact komt met lotgenoten. Meer begrip krijgen voor jezelf en waarom dingen bij jou anders gaan.

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 18:02

Karijn en Renee, daar heb ik zeker veel over nagedacht. Het punt is alleen dat het me momenteel praktisch niet haalbaar lijkt. Ik denk dan dat we eindigen met een huis in puin :+ ik vergeet rekeningen te betalen, ik heb te weinig energie om het huishouden te doen en ik raak in paniek als dingen anders lopen dan gepland. Toen het serieus een mogelijkheid werd om uit huis te gaan, raakte ik ook ontzettend in paniek. Mijn psycholoog vond het op dit moment ook niet zo’n goed idee. Mentaal wel, maar praktisch niet. Ik hoop er over een jaar ongeveer wel klaar voor te zijn. Mijn psycholoog raadde sowieso begeleiding aan bij het uit huis gaan. Ik zou het nooit in een groep willen, maar misschien is iemand die een keer per week langskomt wel goed.

Renee, ik snap wat je bedoelt. Het gekke is, in mijn vriendengroep zitten drie personen met autisme en daar kijk ik echt niet raar naar. Het is misschien meer het idee ofzo, geen idee. als ik er klaar voor ben zijn die contacten wel een goed idee ja.

Zonnebloem, hoe heet het boek? Ik hoop dat ik ook psycho educatie ga krijgen, ik ga er in ieder geval om vragen! Het grappige is ook dat mijn vrienden meteen superveel herkenden van autisme in mij, vrienden van allerlei verschillende plekken. Mijn ouders en zusje gek genoeg helemaal niet. Zou je kunnen beschrijven waar dat gevoel van jou op gebaseerd was? Nu ben ik wel benieuwd!

Verder heel erg bedankt allemaal. Weer wat ander licht erop en lieve woorden doen me goed :)

Jolliegirl

Berichten: 32996
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:37

Afbeelding


Fijne dag vandaag :*

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 21:30

Helemaal vergeten te reageren! Dankjewel <3

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:53

Hé Kim, we hebben al een hele tijd niets van je gehoord. Hoe is het? Kun je de grauwe novemberluchten en de kortende dagen een beetje aan?

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 16:40

Hoi allemaal,

Ik heb hier heel lang niet meer gereageerd, omdat ik wat tijd nodig had om alles op een rijtje te zetten en omdat ik er eerlijk gezegd even niet zo veel behoefte aan had.

Maar ik denk inderdaad dat het nu wel weer tijd is voor een update.
Omdat ik dat zelf ook fijn vind, een korte terugblik.

Terugkijkend naar een jaar geleden ging het op dat moment heel slecht met mij. Ik was ontzettend snel overspoeld en kon moeilijk omgaan met mijn emoties.

Ik had ontzettend last van terugkerende spannings- en somberheidsklachten en had soms dwangmatige handelingen, waarvan ik dacht dat het OCD was, maar wat uiteindelijk de autisme bleek te zijn.

Tijdens de gesprekken bij de psycholoog bleek dat de somberheid en spanning samenhing met overprikkeling en overvraging van mezelf.

Gedurende de behandeling kwamen er steeds meer autismekenmerken naar voren, waardoor ik uiteindelijk inderdaad die diagnose heb gekregen. Ik heb geleerd om beter te snappen waarom ik meer rust- en schakelmomenten nodig heb en ik heb geleerd om bewuster om te gaan met mijn energie. Hierdoor voel ik me veel minder somber. Er is een minder wanhopig gevoel en ik kan mijn spanningen beter plaatsen: er is meer regie.

Door middel van een signaleringsplan heb ik handvatten gekregen om om te gaan met oplopende spanning. Min ouders zijn meegenomen in de uitleg over autisme en ik merk daardoor dat het contact tussen mij en mijn ouders veel positiever is geworden. Omdat ik meer erkenning heb gekregen over mijn problematiek (voor mezelf en door mijn ouders) is mijn zelfbeeld verstevigd.

Daarom is mijn traject bij de psycholoog afgesloten op 7 december. Ik voel me zo ontzettend trots en ik voel me zoveel beter. Ik kan weer voelen en het is oke als ik voel wat ik voel. Ik heb zoveel over mezelf geleerd dit jaar en ondanks dat het vreselijk was, was het misschien ook wel goed dat dit is gebeurd.

Ik wil iedereen in dit topic ontzettend bedanken voor de mooie contacten en het altijd luisterende oor. Ik sluit dit topic niet, want misschien vind ik het soms weer prettig om even te spuien, maar dan weten jullie in ieder geval waar ik mezelf nu bevind in het proces.

Ik zit er nog over te denken om eventueel iets met paardencoaching te doen om nog meer tot mijn gevoel te komen en er is mij aangeraden om met de WMO contact op te nemen als blijkt dat het op mezelf wonen lastig is.

Oh ja, het laatste toffe nieuwtje: ik heb een appartement voor mezelf gevonden en ik krijg op 1 maart de sleutel *\o/* De start van een nieuw hoofdstuk!

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:09

Wat een fijne update! En wat tof dat je een appartement hebt gevonden. Het klinkt alsof je hard hebt gewerkt dit jaar, daar mag je trots op zijn! +:)+

xChanelx
Berichten: 1926
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:17

Wauw wauw wauw! *\o/*
Wat een heel fijne update en gefeliciteerd met je eigen plekje!

karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:52

Goed nieuws, Kim.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:53

Dankjewel. Ik kan alleen maar heel blij voor je zijn. :knuffel: En wat is je stukje compleet en helder opgebouwd! Je kunt wel zien dat je de dingen nu goed rijtje hebt.

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Mijn weg naar de juiste balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:50

Wat een ontzettend fijne update, op naar een mooie toekomst +:)+ !