brokjes schreef:Bedankt voor de reacties!
Lijkt me wel het proberen waard.. schrik alleen wel van die kosten en zeker dat je ze ook moet blijven vervangen.
Hadden jullie problemen met je zooltjes in huidige schoenen? Mijn podotherapeut zei dat als de binnenzool eruit halen niet gaat, je schoenen vaak een maat groter moet kopen.
Ik moest alleen als jong kind (voor mijn 13e) ze om de paar jaar laten bijstellen doordat mijn stand beter werd. Maar ik loop nu al 10 jaar op dezelfde zooltjes en deze hoeven ook niet te veranderen. Eigenlijk zijn ze minimaal qua vorm nu, maar ze voorkomen wel dat mijn voeten naar binnen zwikken en ik een betere stabiliteit heb.
Dus blijven vervangen klopt niet! Het materiaal gaat ook heel erg lang mee. Na 10 jaar intensief gebruik, heeft er nog geen slijtage plaats gevonden.
Mijn laatste check was een jaar geleden, daarvoor was het 5 jaar geleden. Mijn orthopeed zegt ook dat ze het liefst toewerkt naar zonder zooltjes, door de stand, houding en spieren te verbeteren. Zij ziet het niet als een therapie waar je eeuwig aan vast zit (op de extremere gevallen na). Maar met alleen zooltjes bereik je dat niet, op een goede manier leren en blijven bewegen hoort daar ook bij.
Ik heb gewoon nog dezelfde maat schoenen overigens, en ook in schoenen waar je geen zooltje uit kan halen past het meest van de tijd wel. Soms heb je gympen die erg laag zijn bij de hak en strak zitten, dan werkt het wat minder qua ruimte en dat je hak te hoog in de schoen zit. Maar dat zijn samen met mijn slippers mijn uitzonderingen dat ik zonder zooltje loop.