Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:18

Onali schreef:
Summerfly schreef:
Echt weer typisch dat er weer iemand komt zeuren dat we ons niet zo aan moeten stellen.. verdorie zeg, ik zit al sinds maart binnen, heb sindsdien geen enkele les gehad op de universiteit, en gezien ik thuis woon en geen werk heb kom ik amper het huis uit. Ik heb mijn vrienden slechts enkele keren gezien, ik zit alleen maar achter mijn laptop, ik kan niet even bij mijn docenten langs voor een vraag na college of op kantoor want alles gaat via de mail, en ik baal gewoon ontzettend van die onzekerheid, wanneer kan ik weer een keertje fysiek college volgen?
Tuurlijk is het rot voor mensen die werken, en ik zeg ook echt niet dat we het zwaarder hebben, maar als er (terecht) gezegd wordt dat er opvallend veel depressies en burnouts voorkomen onder studenten, zijn er altijd wel weer werkenden die ons de mond proberen te snoeren.. terwijl de meeste ervan gewoon nog naar buiten gaan voor boodschapjes, collega's, klanten of patiënten zien en spreken op werk.
En dat wij als generatie meer in contact zouden staan met de wereld is natuurlijk bullshit. Denk je echt dat social media gebruiken(oid) te vergelijken is met iemand fysiek zien en spreken? En stuurt jullie generatie niet ook gewoon een appje als je met iemand wil praten? Vind je dat dat hetzelfde is?



Nee, in mijn tijd hadden we geen mobiele telefoons :+ Afspreken deed je op het voetbalveldje oid.
En ik snoer je niet de mond ik zeg alleen dat jullie niet de enige zijn die zielig zijn.

En jij kan net zo goed je boodschapjes halen hoor. :(:) Dat mag gewoon.

Ja, maar jouw tijd ligt inmiddels al lang achter je, toch? We hebben het nu over de corona tijd, dacht ik. Jij hebt toch ook gewoon een mobiele telefoon en/of laptop waarmee je in contact staat met de mensen om je heen? Ik vind het tot het arrogante toe dat je een topic zoals deze binnenkomt en komt verklaren dat we niet de enige zijn die het zwaar hebben. Dat weten we heus wel. Mogen we er niet ontzettend van balen? Met name omdat er zoveel bittere oude mensen zijn die continu komen verklaren dat er meer mensen zijn die het zwaar hebben en dat het wel meevalt met de generational trauma die wij gezamenlijk oplopen?

En nee, ik kan mijn eigen boodschapjes niet doen, helaas. Maar bedankt voor de aanname en je prettige toon.
Laatst bijgewerkt door Summerfly op 14-11-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:18

Voor mij persoonlijk verpest je het topic zo met deze nare sfeer Ilona.
Ik zie nergens dat er hier benoemd wordt dat studenten/jongeren zieliger zijn dan anderen. Maar ik weet wel dat je als student nu heel erg tussen wal en schip valt. Aan het begin liep ik nog stage en was er veel contact tussen mij en mijn collega’s en was er heel veel aandacht voor elkaars mentale gezondheid rondom Corona. Nu heb ik dat praktisch niet meer. Ik heb geen collega waarbij ik even aan kan kloppen, vrienden van me die werken en willen naar me luisteren en begrijpen me. Maar dat neemt de vermoeidheid en onrust niet weg.

Ik zei het afgelopen week tegen mijn beste vriendin: ik vind mezelf niet zielig, en er zijn genoeg mensen die het zwaar hebben. Maar verdomme ik heb het ook zwaar en daar mag ik gerust af en toe voor uitkomen.

Dus ik vind het jammer dat je de discussie aan gaat, vooral de manier waarop. Ik snap dan ook niet zo goed dat je nog mee wil lezen, want jij hebt duidelijk een andere visie op deze situatie en dat mag gerust. Maar waar ik voor sommigen mijn mening niet naar voren duw, zou ik het fijn vinden als het andersom ook zo zou zijn.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:30

"Carmen Dorlo
De grootste zorgen gaan over de jeugd. Bij die groep kwamen de afgelopen periode meer stress- en depressieklachten voor. Volgens de ggz zijn er steeds meer aanwijzingen dat kinderen en jongeren lijden onder het stilvallen van sociale interacties. Door een lockdown hebben zij niet de veiligheid, vrijheid en experimenteerruimte die nodig is voor hun ontwikkeling.

Dat leidt tot meer problematiek. In sommige instellingen komen meer zelfverminking en suïcidaliteit voor."

Een stukje gekopieerd uit een bericht van de GGZ, de jeugd heeft meer problematiek door/met corona, wat ik mij nog voor kan stellen ook, je had mij als 18jarige ook niet moeten opsluiten hoor, nu wat ouder en meer rust in mijn lijf, maar dat had ik toen echt niet.
Dus lekker een topic voor de jongere en als je jezelf zielig vindt Onali, kun je ook een topic openen voor de oudere medemens.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 14-11-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 6992
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:33

Ik ben laatste jaars (mbo) student, ik heb vanaf het moment dat de scholen dicht gingen hier in NL tot midden oktober vooral thuis gezeten en loop op dit moment stage.
Ik vind het vooral zuur dat ik het gevoel heb alsof de docenten een stuk minder moeite doen om echt les te geven via teams. En dat we dus echt een stuk minder kennis vanuit de docent krijgen. Vooral de periode tussen de meivakantie en de zomer gaven de docenten niet echt les, veel van de online lessen gingen niet door. tussen het moment van dat de scholen dicht gingen en de meivakantie hebben we überhaupt geen les gehad omdat ik op dat moment stage liep (wat ook niet meer mocht). We kregen geen vervangende opdracht voor de stage maar school heeft ons gewoon allemaal voldoendes gegeven.
De sociale contacten en uitgaan mis ik niet heel erg, ik drink nu gewoon regelmatig een wijntje met een vriendin van mij en dat vind ik prima.

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:54

Ik snap het dat er nog wel eens onbegrip geuit wordt voor de jongere generaties nu. Dat er veel geklaagd wordt. Dat er eigenlijk niks aan de hand is. Dat de situatie voor iedereen hetzelfde is.

Ik snap het. Ik snap het zelfs zo goed dat ik niet begrijp dat er zo veel mentale klachten onder de jongeren ineens verschijnen. In de eerste lockdown had ik nooit aan kunnen zien komen dat ik mentaal zo hard achteruit zou gaan. Ik snap nog steeds niet waarom ik zo hard achteruit ben gegaan. Ik kan geen duidelijke oorzaak gevolg vinden. Als ik denk wat er nu precies veranderd is tussen corona tijd en normaal een studie volgen dan denk ik nog steeds: valt wel mee, moet in theorie prima kunnen. Mijn uni doet er ook alles aan om studenten betrokken te houden en een ritme te creeren. In theorie zijn de veranderingen niet zo groot lijkt het wel.

Maar man oh man wat hoor ik veel om me heen dat het slecht gaat met mensen. Mijn vrienden vallen een voor een uit, depressies en weet ik veel wat. Ik ben zelf mentaal zo slecht op het moment dat ik ze niet eens kan steunen met alle moeilijkheden. Ik ben zelf irrationeel angstig geworden voor mijn huisgenoten. Of om gewoon op straat te lopen af en toe.
Op dit moment heb ik een jaar extra studievertraging opgelopen omdat ik vaak genoeg niet meer kan bedenken waarom ik uit mijn bed wil komen. Vol le dig gedissocieerd van waar ik in de wereld sta en hoe zij werkt.
Ik weet niet meer wie ik ben, wat ik leuk vind, wat ik moet doen om te ontspannen.. En ik weet niet hoe ik er achter moet komen en dat maakt me angstig.
Ik voel me een onwaardig mens omdat ik niet kan toevoegen aan de maatschappij wat er van me verwacht wordt. Alsof ik mijn plek hier niet verdien. Ontzettend teleurgesteld in mijzelf. Mijn eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn op een dieptepunt.

Sorry het klinkt allemaal wat dramatisch... Ik ben gewoon erg gefrustreerd. En bang dat het niet meer over gaat en ik nooit normaal mee kan draaien in deze wereld.

Wat ik me nu ineens besef: misschien missen vele mensen nu ook gewoon hun vriendengroepen waarin ze dit soort gedachten los kunnen laten en daardoor kunnen relativeren. Want dan heb je een referentie voor wat normaal is. Als je al wat langer in dit leven bestaat dan kun je dat zelf door de levenservaring wat beter. Ik heb nu alleen mijn eigen gedachten en die worden maar groter en groter en groter. Ik denk dat dat bij heel veel mensen ook gebeurd.

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:02

Skinfaxi schreef:
Ik snap het dat er nog wel eens onbegrip geuit wordt voor de jongere generaties nu. Dat er veel geklaagd wordt. Dat er eigenlijk niks aan de hand is. Dat de situatie voor iedereen hetzelfde is.

Ik snap het. Ik snap het zelfs zo goed dat ik niet begrijp dat er zo veel mentale klachten onder de jongeren ineens verschijnen. In de eerste lockdown had ik nooit aan kunnen zien komen dat ik mentaal zo hard achteruit zou gaan. Ik snap nog steeds niet waarom ik zo hard achteruit ben gegaan. Ik kan geen duidelijke oorzaak gevolg vinden. Als ik denk wat er nu precies veranderd is tussen corona tijd en normaal een studie volgen dan denk ik nog steeds: valt wel mee, moet in theorie prima kunnen. Mijn uni doet er ook alles aan om studenten betrokken te houden en een ritme te creeren. In theorie zijn de veranderingen niet zo groot lijkt het wel.

Maar man oh man wat hoor ik veel om me heen dat het slecht gaat met mensen. Mijn vrienden vallen een voor een uit, depressies en weet ik veel wat. Ik ben zelf mentaal zo slecht op het moment dat ik ze niet eens kan steunen met alle moeilijkheden. Ik ben zelf irrationeel angstig geworden voor mijn huisgenoten. Of om gewoon op straat te lopen af en toe.
Op dit moment heb ik een jaar extra studievertraging opgelopen omdat ik vaak genoeg niet meer kan bedenken waarom ik uit mijn bed wil komen. Vol le dig gedissocieerd van waar ik in de wereld sta en hoe zij werkt.
Ik weet niet meer wie ik ben, wat ik leuk vind, wat ik moet doen om te ontspannen.. En ik weet niet hoe ik er achter moet komen en dat maakt me angstig.
Ik voel me een onwaardig mens omdat ik niet kan toevoegen aan de maatschappij wat er van me verwacht wordt. Alsof ik mijn plek hier niet verdien. Ontzettend teleurgesteld in mijzelf. Mijn eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn op een dieptepunt.

Sorry het klinkt allemaal wat dramatisch... Ik ben gewoon erg gefrustreerd. En bang dat het niet meer over gaat en ik nooit normaal mee kan draaien in deze wereld.

Wat ik me nu ineens besef: misschien missen vele mensen nu ook gewoon hun vriendengroepen waarin ze dit soort gedachten los kunnen laten en daardoor kunnen relativeren. Want dan heb je een referentie voor wat normaal is. Als je al wat langer in dit leven bestaat dan kun je dat zelf door de levenservaring wat beter. Ik heb nu alleen mijn eigen gedachten en die worden maar groter en groter en groter. Ik denk dat dat bij heel veel mensen ook gebeurd.


:(:)
Ik vind het dapper dat je dit hier deelt en weet vooral dat je niet dramatisch bent of dat het allemaal wel meevalt. Het is gewoon ontzettend klote, en ik herken me best wel in sommige dingen die je benoemd. Ik hoop wel dat het snel wat beter met je gaat (en als je er behoefte aan hebt, staat m'n pb box open)

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:08

@Calipsolover, als ik je woonplaats goed heb onthouden is dat vanaf mijn dorp inderdaad een rechte weg :)

Na mijn eigen burn-out/depressie heb ik wel geleerd dat een vast ritme houden heel belangrijk is. Dus ik ga nog steeds op tijd naar bed, begin aan m'n eerste stukje studeren om 8.30 uur (wanneer normaal de lessen zouden beginnen). Dan neem ik pauze en maak om 13.00 uur nog een sessie. Zo studeer ik minimaal 3 uur per dag. Ik neem twee dagen voor weekend, de dag dat ik rijles heb, en nog een andere dag als dat zo uitkomt.

Gelukkig heb ik zeer betrokken professoren en assistenten, die je ook stimuleren om vooral vragen te stellen, te mailen en ze antwoorden snel terug. Zelfs degene die berucht waren om traag reageren :D
Hier dus ook al lessen online sinds op 11 maart een besmet persoon op de universiteit werd aangetroffen.
En ja, contact met medestudenten is lastig, vooral ook omdat ik dus deelprogramma's doe. Maar nu is het helemaal weinig geworden. Gelukkig hebben we een Messenger-groep voor iedere nieuwe jaargroep, en daar wordt onderling dus ook van alles besproken.

Wel ben ik blij dat ik nog steeds naar mijn rijlessen kan, want zo'n strikte lockdown hoeft van mij niet weer.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:53

Geen student maar wel iemand die jullie een hart onder de riem wil steken. Ik vind het razend knap hoe vele er mee omgaan. Ik durf te betwijfelen dat ik het volgehouden zou hebben toen.
Ik was een schuchter naief muurbloempje toen ik van school kwam en mijn studie is mijn belangrijkste levensles geweest in het fatsoenlijk intereageren met mensen, jongleren tussen sociaal, studie en werk (time management) en het ontwikkelen van zelfverzekerdheid en onafhankelijkheid.
De daarwerkelijke boekenwijsheid was eigenlijk bijna ondergeschikt wat dat betreft. Sterker nog, als ik weer noodgedwongen thuis zou zijn gaan wonen destijds had ik een depressie zeker niet uitgesloten.
Ik wens jullie veel doorzettingsvermogen en hoop dat het tij snel keert +:)+

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 00:52

Waar ik in het bijzonder van baal is dat ik tijdens mijn stage in het eerste semester van vorig jaar op sociaal communicatief vlak onwijs was gegroeid. In een klap een groot deel van die ontwikkeling weg nu %)

Dus inderdaad, het stukje vooral sociale ontwikkeling die de jeugd nu misloopt, is echt een probleem. En ik vind het ook sneu voor diegene die geen volwaardig stage kunnen lopen nu.

Als ik tips zou kunnen geven dan is een ervan wel zorgen dat je met je vrienden in contact komt. App eens gewoon "hoe gaat het?" en klets eens wat over van alles. Het hoeft niet per se via zoom oid.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 01:00

Petje af voor (iedereen, maar ook zeker) de studenten in deze tijd... Ik ben dit voorjaar afgestudeerd maar ik heb mijn studie (voor Corona) als het moeilijk werd echt gered door het contact met medestudenten en het kunnen samenwerken met elkaar. Ik kan mij dus ook heel goed voorstellen hoe pittig het is als je zo op jezelf bent aangewezen...

Misschien kan zoals al eerder voorbij kwam structuur aanbrengen in je dagen je helpen? Vaste tijden voor de ‘to do’s’ die je hebt? En misschien een terugkerend (online/telefonisch) momentje prikken met medestudenten zodat je elkaar geregeld even spreekt en elkaar op weg kan helpen/motiveren?

Jullie kunnen dit!

Kairos
Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 07:15

Ik ben 1e jaars HRM student en hoe voel ik me? Tsja.. Ik ben altijd al niet de beste geweest in sociale contacten leggen en ik heb er nu zeker ook wel moeite mee, maar een gedeelte komt denk ik ook dat ik een van de jongste in de klas ben. De rest van de mensen zijn aardig, maar ik vind het ontzettend lastig om tegen iemand van 20+ te zeggen van 'goh lijkt het je leuk om wat te doen.'(en dan ook, niemand woont in de buurt). Ik had wel de intentie bij de studievereneging te gaan, maar die organiseren voornamelijk dingen op dagen dat ik niet kan en zijn nu gelimiteerd aan een aantal deelnemers, waardoor het al vol is voor ik vrij heb..
Ik mis ook de structuur in de roosters. Vorig blok was het tenminste max 1 x per maand naat school, nu zijn het allemaal willekeurige lessen, die vorig blok nog online gegeven werden (en dat in mijn opzicht prima kunnen). Ik leef nu ook echt een beetje van moment tot moment dat ik wat anders heb. Autorijles, paardrijles of werken, ik kijk er ontzettend naar uit, omdat dat plekken zijn waar het me wel lukt om een praatje te maken en op school gaat het eigenlijk alleen over schoolgerelateerde onderwerpen..

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 13:47

Welkom iedereen!

Om nog even op Onali te reageren, dat zijn dus de stereotype Karen uitspraken die ik niet wil in dit topic, want die hoor je genoeg :+ Er gaan altijd mensen zijn die het slechter hebben dan ons, jij of ik. Maar er zijn ook altijd mensen die het beter hebben. Sinds wanneer is andermans psychisch lijden minder erg geworden omdat een ander ook lijdt? Het is toch niet omdat jij het mentaal moeilijk hebt, dat bijvoorbeeld iemand die z'n arm gebroken heeft geen pijn mag hebben? Er klinken noodkreten langst alle kanten, niet van een paar individuen, maar langst alle kanten, en dat moet serieus genomen worden. Lees het nieuws maar eens.
Waarom is de jeugd zo speciaal? Ik denk dat de jeugd enorm zijn best doet voor onze studies. De helft van de 50 plussers heeft nooit een hogere of universitaire studie gedaan dus weet ook totaal niet waarover ze spreken. Online lessen kosten veel meer inspanning dan voordien, je zit vaak van 8 uur s' ochtends tot 22u 's avonds bezig, wat in RL 5 uur zou duren. Elke dag ziet er hetzelfde uit, en dat zal wel dat dat voor veel mensen zo is. Maar dit is ook de leeftijd waarop je nog een heleboel vrienden hoort te maken, en die kansen krijgen ook vooral eerstejaars studenten niet. Ik heb nergens gezegd dat de jeugd het moeilijker heeft dan de rest. Maar dit is wel een ode aan hen, omdat het broodnodig is. Oh ja, in iedereen beroemd, een Belgisch programma interviewen ze wekelijks mensen in het rusthuis, daarbij was een vrouw die verklaarde ook dit veel erger te vinden dan de tweede wereldoorlog omdat je gewoon niemand nog mag zien. Dat vond ik een hele straffe uitspraak, maar als iemand dat zegt die beide heeft meegemaakt, dan geloof ik dat ook best. Maar als je je totaal niet kan inleven met het topic dan wil ik ook vriendelijk verzoeken om niet meer mee lezen of te reageren.

Pluisje: Lastig dat er ook door de pandemie roet in het eten werd gegooid. Ik wens je heel veel succes, heb je geen klaschat of zo?

Friemel: Hé wat sneu voor je zusje. :knuffel: Als er iets is waar ik mee kan helpen, shoot!

Lianne: Daar kan ik je volledig in volgen. Ik ben vorig jaar gebuisd voor een taalvak waarvan de docent geen enkele online les had georganiseerd. Gelukkig is dat nu wel beter bij ons. Maar het is idd zo dat er veel docenten ook geen moeite doen om iets te organiseren en jij als student daardoor ook geflurkt bent. Het voldoet gewoon vaak niet aan wat het normaal had moeten zijn.

Skinfaxl: :knuffel: Een hele dikke knuffel voor jou. Ik herken heel erg veel in wat je schrijft, ook bij mijn vrienden zie ik dit. Je bent echt niet alleen. En ook helemaal niet dramatisch, ik vind het juist heel dapper dat je dit met ons wil delen. Brand maar los als je ergens mee zit of het nog eens wilt opschrijven, daar dient het topic voor!

Siamsmeesje: Zeeuws Vlaanderen is idd niet ver van mij :D Wat fijn dat jouw docenten toch wel echt moeite doen om in contact te blijven. Zo heb ik er ook wel een paar, maar merk dat ook de frustraties bij hen ophopen.

Dankjewel Sizzle en Pistache! <3

Hebben ze geen praatgroep voor en door studenten Kairos? Ik weet dat dit nu in veel hogescholen en universiteiten in België wordt georganiseerd. Wat lastig dat het moeilijk is om vrienden te maken. Gelukkig kan je wel nog elders sociale contacten vinden. Ook een dikke knuffel voor jou :knuffel:

Wat ik vooral de afgelopen weken lastig vond is dat ik het in mijn privé door wat dingen die gebeurd zijn heel lastig had en echt paniekaanvallen kreeg, alles voor school heb laten vallen en niks anders kon dan huilen. Normaal zoek ik dan afleiding en steun bij vrienden en doe ik wat leuke dingen. Maar nu ging dat niet, en door de isolatie en het niks doen kreeg ik toch ook even donkere gedachten. Gelukkig heb ik mezelf nu wel even een schop onder m'n kont gegeven, en hoewel ik mijn schoolwerk nog niet op dreef heb zit ik niet meer met donkere gedachten en dat is voor mij nu even het voornaamst. Het is allen zo k*t dat ik normaal gezien daar waarschijnlijk veel minder last van gehad had als ik gewoon even naar buiten kon.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:57

In mijn ogen is dit topic ook niet gericht op het zeuren hoe slecht wij het wel niet hebben als jeugdigen, maar wel om met andere jeugdigen het erover te kunnen hebben en steun aan elkaar te hebben want het is gewoon niet makkelijk. Dat geldt net zo goed voor andere groepen en andere groepen mogen toch ook prima zo'n topic aanmaken als ze daar behoefte aan hebben?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:09

Ik stip even en kom later even binnen, ben 22 en HBO wel al afgerond vorig jaar maar ik snap jullie gevoel compleet

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:23

Melisssx schreef:
In mijn ogen is dit topic ook niet gericht op het zeuren hoe slecht wij het wel niet hebben als jeugdigen, maar wel om met andere jeugdigen het erover te kunnen hebben en steun aan elkaar te hebben want het is gewoon niet makkelijk. Dat geldt net zo goed voor andere groepen en andere groepen mogen toch ook prima zo'n topic aanmaken als ze daar behoefte aan hebben?

Nee helemaal niet. Ik heb dit echt gemaakt zodat mensen - die ietwat in hetzelfde schuitje zitten - elkaar een hart onder de riem kunnen steken en elkaar ook kunnen helpen en om even je ei kwijt te kunnen. Niet om te zagen over hoe zielig en hoeveel erger we het hebben dan andere. %)

denisesilver

Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:42

CalipsoLover, denk dat Melisssx reageerde op mijn reactie op Onali (volg je het nog? :') )

Overigens, over die vrouw die de oorlog nog heeft meegemaakt. Ik denk dat als je die vraag aan iemand van Joodse afkomst zou vragen, diegene wellicht een ander antwoord daarop heeft. In vergelijking met de oorlog, is nu iedereen doelwit en niet een beperkte groep (Joden, homoseksuelen, mensen met een handicap, Roma, etc.)

Melisssx, ik had mijn reactie overhaast getypt. Ik moest weg en de reactie van Onali schoot me zo in het verkeerde keelgat dat ik daar wel even op wilde reageren. Ik hoop erop dat we in dit topic elkaar handvaten kunnen geven om hier doorheen te komen

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:44

Niet specifiek op iemand. Meer op de sfeer die er nu hangt wat ik jammer vind :P dus stel voor dat we nu weer verder gaan over waar het topic voor bedoeld is :)

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:48

Onali schreef:
denisesilver schreef:
Vrees dat we een 'generational trauma' oplopen door dit met zijn allen



Mooi dat je dit zegt.
Mijn schooljaren ligt ver achter mij en ik zal verder ook gewoon in de leesstand blijven.

Maar denken jullie dat jullie de enige zijn die het zwaar hebben?
Wij, mensen die werken, hebben ook zo hun dingen met corona. Van baanzekerheid tot wonen en inkomen van familie tot ontspanning na het werk.

Ik vind het een beetje bizar dat er gedaan wordt alsof alleen de jeugd het zo zwaar heeft.
Ik zie mijn familie ook niet, ik kan ook niet naar de bios/ concert/ conventie/ op vakantie/ sporten.

Ik heb het geluk dat ik in de zorg werk en er dus meer dan genoeg werk is, maar er zijn mensen met (geen) minder geluk en hun baan kwijt zijn.
Maar de rekeningen komen wel elke maand terug.

En nee ik zeg niet dat depressie en burn out niet erg zijn, maar verplaats je ook eens in de 'oudere' generatie. Wat voor jullie geldt, geld ook voor ons ;)


Dat de problemen van anderen ook zwaar zijn, maakt dat van de studenten niet minder.
Het is onwijs zwaar om zo een studie te doorgaan. Ik moet onwijs veel inhalen straks en loop waarschijnlijk een achterstand op en dat is onwijs vervelend. Ik heb het heel erg druk met school en zelfs bij het slapen gaan denk ik nog over school na. Zijn er meer die dat hebben?

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:51

Lijkt me een goed idee Melissa!

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:53

Movement schreef:
Dat de problemen van anderen ook zwaar zijn, maakt dat van de studenten niet minder.
Het is onwijs zwaar om zo een studie te doorgaan. Ik moet onwijs veel inhalen straks en loop waarschijnlijk een achterstand op en dat is onwijs vervelend. Ik heb het heel erg druk met school en zelfs bij het slapen gaan denk ik nog over school na. Zijn er meer die dat hebben?


Ja, ik ben nu echt m'n schoolwerk een beetje aan het verwaarlozen en maak me er ook best druk over. Droom er soms zelfs over. Ik ga zo meteen een planner terug maken die ik in het middelbaar ook gebruikte (van de hema) om echt alles puntje bij paaltje op te schrijven. Misschien is dat ook iets voor jou?

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:59

Ik heb nu ook al drie dagen niks aan school gedaan. Ik slaap voldoende maar voel me for some reason ontzettend moe, en heb ook gewoon geen motivatie.. gelukkig heb ik geen pittige deadlines oid at the moment, slechts kleine opdrachten, dus dat scheelt wel. Zit eraan te denken een simpele bullet journal op te zetten voor mezelf voor aankomend jaar..
Zijn er trouwens meer mensen die het heel lastig vinden om iets creatiefs te doen, of iets te doen waar je echt even voor moet gaan zitten? Ik wil eigenlijk erg graag schilderen, maar op de een of andere manier kan ik niet even de knop omzetten om dat te gaan doen. Heb steeds het gevoel dat er dingen zijn die ik beter kan doen dan dat, maar tegelijkertijd eindig ik dan weer uren op de bank met m'n telefoon :') (en het heerlijke schuldgevoel dat ik niet productief ben geweest).

Ik ben trouwens derdejaars Japanstudies met een minor in Games and Cultural Analysis :)

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 14:59

Ik heb ook veel last van het niet kunnen loslaten. Er moet inderdaad ook altijd zoveel nog gebeuren. Probeer wel zo veel mogelijk na 8 uur savonds gewoon echt te stoppen. En ben sinds week bezig met elke ochtend voor studie hardlopen of even wandelen vind dat toch wel fijn begin van de dag. (Wel maar klein rondje).


Ik ben ook student 6e jaars al weer. Ik ben afgelopen februari met master begonnen. Master in heel andere richting dan bachelor dus kende nog geen mensen. Vind dus kwam studie heel zwaar dat ik echt vrijwel niemand ken. En ook echt gevoel had als ik nooit meer ergens kom opdagen heeft gewoon niemand dat door (Maja behalve mijn vriend die na tijdje vraagt of ik nog wel studeer :p).
Ik heb wel moeite met het anonieme dus, wat bij universiteit vaak zo is maar online nog wel echt enorm uitvergroot is.

Ik werk nu als hulp voor een bachelor vak en vind dat wel heel fijn toch een aantal verplichtingen. Waar ik ook zeker gezeik krijg als ik er opeens niet ben haha. En het laat me wat nuttiger voelen.(Is wel digitaal allemaal!)

CalipsoLover

Berichten: 5561
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 15:20

Interessante studie Summerfly! Ik ben niet echt super creatief bezig buiten mijn schrijven dan. Maar dat is ook voor school. Schilderen/tekenen kan wel echt wat ontspanning geven in je dag kan ik me voorstellen. Over dat bankhangen voel ik me ook snel schuldig. Ik studeer trouwens International Journalism met een specialisatie in video. Was even vergeten dat ik mijn studie ook helemaal nog niet vernoemd heb :+ Maar zoals je dus al hoort, journalistiek is zo'n deadline gerichte studie en daar heb ik nu dus helemaal geen motivatie voor. Video is dan weer een heel deel praktijk dat niet vervangen kan worden, normaal moest ik hiervoor vaak in de studio staan maar dat gaat dus niet meer...

Pable: Dat lijkt me inderdaad wel een hele goede start van je dag. Misschien ook beter leren plannen? Echt plannen wanneer je voor school werkt en wanneer je tijd neemt voor jezelf? Ja, de afstand in de universiteit is best groot nu. Fijn dat je ergens toch energie kan krijgen uit dat bachelorvak!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:46

Wat fijn dit topic! Geen student (had ik wel moeten zijn, maar de 1 september start kon niet door gaan wegens corona) Maar door corona wel in een mega lastige situatie gekomen.
1 januari ontslag genomen van mijn werk, plan was een half jaar gaan reizen tot ik een opleiding zou starten rond 1 september, maar na een paar weken in Thailand moest ik wegens corona naar huis. Toen zat ik thuis, geen werk meer, geen inkomen, reizen mocht niet meer, al mijn belangrijk sollicitaties voor de opleiding werden afgezegd zodra de lockdown in ging, het enige leuke dat ik nog had staan waren een paar festivals. Ja toen kikte te realiteit wel in, zonder festivals, werk, of school of iets in die trant ben ik ontzettend eenzaam, echte vrienden heb ik nooit gehad, en daar stond ik nooit zo bij stil omdat ik wel leuke kennissen had om mee naar de festivals of concerten te gaan etc, en verder werkte ik veel, maar nu dat niet meer door gaat hoor ik daar buiten om van niemand meer wat, heb geprobeerd contact te zoeken, maar iedereen heeft al zijn/haar vrienden dicht bij en ik hoor daar niet bij (woon er ook niet in de buurt). Als kers op de taart ben ik ook nog verhuisd naar de andere kant van nederland midden in de eerste lockdown. Ja daar zit ik nu dan..
Probeer wel positief te blijven, doe veel creatieve dingen en heb inmiddels uit nood een bijbaantje 2 dagen in de week, al bied ook dat veel onzekerheid, want 0 uren en hoef alleen te komen als ze mij nodig hebben, de vraag is hoe lang dat gaat duren, tot nu toe trek ik het nog net rond en daar ben ik al heel blij mee.

Merk vooral dat ik het mis om dingen te delen, en samen met leeftijdgenoten te lachen of genieten van mooie muziek, een gevoel van samenhorigheid en mensen die om je geven, maar vooral ook een stukje positiviteit, een lach naar iemand op straat, of iemand die je even helpt (kan helpen) als je wat laat vallen bijvoorbeeld, nee dat kan nu niet meer, mensen reageren alleen nog maar boos en geïrriteerd als je alleen al per ongeluk te dichtbij langs loopt bijvoorbeeld, zelfs boodschappen doen voelt hierdoor als een hele opgave.
Ja ik kijk er wel heel erg naar uit dat deze periode voorbij is en het normale leven weer opgepakt kan worden. :j

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:07

Hier geen student en geen jongere maar wel docent in het HBO. Ik zie ook zeker hoe lastig het allemaal is voor de studenten. Om je te motiveren, om wat het onderwijs nog wel inhoudt en om je te ontwikkelen. Echt alles is anders en dat is een grote schok. Daarbij komt de onzekerheid over de toekomst natuurlijk. Ik heb al wel eens gezegd dat het eigenlijk niet logisch is om gewoon door te blijven gaan met school, opleiding en onderwijs! Nu zijn heel andere dingen belangrijk en moet je misschien gewoon een jaar overslaan daarin. Ik snap wel dat dat niet kan om heel veel redenen en ook dat iets van vastigheid ook nog wegvalt. Maar toch, gewoon door moeten gaan geeft ook druk. Misschien zijn andere activiteiten in de maatschappij nu veel belangrijker. Zoals iemand al zei ondersteunen in de zorg. Maar er is natuurlijk veel meer te doen wat waardevol is. Maar goed, dat zijn maar mijn hersenspinsels. Wat vinden jullie zelf?