Voor degene die mij nog niet hebben zien voorbij komen zal ik even een samenvatting geven:
- sinds een aantal jaren de diagnose fibromyalgie en later Bechterew erbij
- daarnaast problemen met mijn vitamine D die wel op pijl geraakt met een bepaalde behandeling maar ook regelmatig weer daalt
- daarnaast nog diverse problemen (oa prikkelbare darm, scheenbeenvliesontstekingen, syndroom van tietze, ..) maar deze hangen vooral samen met eerder genoemde dingen, en stress uiteraard.
Qua werk ben ik vanwege mijn lichamelijke klachten van voltijds naar deeltijds werken gegaan. Ondanks deze stap vorig jaar december toch ingestort, geraakte gewoon niet meer naar mijn werk. Psychische decompensatie was de diagnose, soort burn-out maar dan door lichamelijke problemen. Ruim 6 maanden thuis geweest, een psychologisch traject in, nog andere gesprekken, arbeidsgeneeskunde, heel het riedeltje. In juli dit jaar weer gestart, halftijds gedurende 3 maanden, daarna weer mijn eerder deeltijdse uren.
En dan zitten we hier. Ik werk, en daar is ook alles mee gezegd. Het gaat niet goed de laatste tijd. Weer terug veel meer lichamelijke klachten, ik weet niet hoe ik dingen moet aanpakken, nergens energie voor. Dat dit zo is is 1 ding, hoor van verschillende kanten dat ik het moet aanvaarden en een balans zoeken tussen werk & privé. Ik heb die balans nog steeds niet gevonden. Mijn leven bestaat voor mijn gevoel uit werken en bekomen van mijn werk. Ik heb geen energie voor huishouden, geen energie voor mijn paarden, nergens energie voor.
Als ik met mensen praat probeer ik het onder woorden te brengen hoe het voor mij aanvoelt, maar dan krijg ik steevast dezelfde soort reacties: kom op, zet dat knopje gewoon om, werken moeten we allemaal. Mijn moeder (de enige die ik in deze tijden nog zie, buiten mijn collega's en wat losse contacten op stal) is daarin vaak nog het ergste. Zij heeft ook een reumatische aandoening dus je zou denken dat van daaruit begrip is, maar neen, juist niet, want zij heeft ook heel haar leven met pijn gewerkt en ze ging ook maar gewoon door en ze had dan ook nog eens een kind naast haar huishouden.
Heb vandaag dan op een bepaald moment maar geantwoord dan ik dan wel zwakker zal zijn dan haar. En als ik in het algemeen de mensen bezig hoor is dat misschien ook wel gewoon. Ik ben zwak, want iedereen heeft moeilijke dagen, of pijn, of is moe, en iedereen gaat maar gewoon door. En ik niet ...
Hoe zet ik dat knopje om?
Ik zit echt vast .. volgende week weer een gesprek met de psycholoog en arbeidsgeneeskunde, dan gooi ik dat normaal gezien ook wel op tafel. Maar voor nu weet ik het allemaal niet zo goed. Als ik aangeef dat ik niet meer terug wil belanden in hetgeen ik vorig jaar aan de hand heb dan is het ook van "maar zo moet je niet denken, gewoon knopje om en doorgaan". Was het maar zo makkelijk

Weet niet wat ik met dit topic wil bereiken, nog maar eens mijn hart uitstorten zeker, misschien dat het ergens voor iemand herkenbaar is en die mij dan op weg kan helpen. Tegelijk heb ik het idee dat ik ook maar steeds hetzelfde aan het vertellen ben, maarja, zo is het nu éénmaal, ik zou het ook liever anders willen ...
En ik weet dat ik op zich nog geluk heb, er zijn mensen die het erger hebben .. een ergere ziekte, geen werk, andere onzekerheden in het leven, ... Ik heb het op zich allemaal goed voor elkaar: vast werk, een eigen appartement, 2 eigen paarden, ik kan nog doen wat ik wil (als ik de energie vind), etc. Ik besef dat wel, maar toch zit mijn hoofd vol negativiteit door altijd maar weer die stomme pijn.