Stoppen met anticonceptie ( steriliseren)

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Muze

Stoppen met anticonceptie ( steriliseren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 09:54

Na bijna 25 jaar de pil, en geen kinderwens, ben ik er wel klaar mee merk ik.
Ooit begonnen als puber vanwege erge krampen en pijn tijdens de periode.
Daarna als anti conceptie.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die gestopt zijn.
Had je daarna bijvoorbeeld wel weer zwaardere menstruaties? Daar ben ik wel wat huiverig voor..

Maar ook rondom sterilisatie ( van de man in dit geval).
Zelf wil ik ook wel maar ik lees dat het bij mannen minder ingrijpend is..

secricible

Re: Stoppen met anticonceptie ( steriliseren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:58

mijn menstruatie werd na hele lange tijd ontpillen juist rustiger, beheersbaarder en voorspelbaarder. Eerste periode (ontpillen duurde bij mij bijna 2 jaar) was wel echt gerommel.

Wat ik vooral hoor is dat sterilisatie vaak niet wordt gedaan bij jonge stellen, al helemaal als zij geen kinderen hebben. Hebben jullie al groen licht uit het ziekenhuis?

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 09:59

Wij zijn geen jong stel.. ik ben bijna 40.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:02

Ik ben nu paar jaar geleden gestopt met de pil.

Waarom? Nou voelde me elke keer al niet lekker en vriendin van mij stopte er mee en die zei dat ze zich stuk beter voelde. Dus in overleg met mijn man toch ook gestopt.

Had ik veel eerder moeten doen. Voel me nu echt een stuk beter ben ook minder chagrijnig.
Ik heb niet veel meer last van mijn menstruatie gekregen. Soms wel iets meer buikpijn maar dat is goed te houden. Wel heb ik nu iets langer. Doe nu echt een week over van begin tot eind, waarbij ik 3 dagen goed bloed de rest nauwelijks.

In het begin was het wel weer even zoeken naar de balans voor mijn lichaam. Tijd lang echt onregelmatig geweest. Tot zelfs een paar keer niet. Maar nu loopt het weer goed. Voel het nu wel eerder aan komen en weet gewoon week van te voren van oh ik moet weer ongesteld worden.

Ik zou het dus zeker doen.

Kwa sterilisatie kan ik niet zo veel overzeggen. Wij zijn nog te jong voor die stap vind ik zelf.
Maar het is inderdaad voor de man minder ingrijpend dan voor de vrouw.

Zalina Zalocia dressuur: L2+1, springen B+25, sgw B+6
Zoek je een leuke betaalbare fotoshoot! Neem dan contact met mij op
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:06

Ik heb het 4-5 maanden geprobeerd zonder pil, maar ben weer gestart. Menstruatie was weer zoals daarvoor (= ruim 2 weken, waarvan 3 dagen gewoon leeglopen en enorm veel buikpijn) en niet te doen dus. Nu weer een paar maanden aan de pil en weer klachtenvrij, dus voor mij is het een no-go. Volgende poging over 10 jaar of zo....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:12

Ik ben jaren terug al gestopt met de pil.
Mijn menstruatie sloeg steeds een maand over en bleef op een gegeven moment bijna 7 of 8 maanden weg (was toen al gestopt om te resetten)

Toen was ik 20/21, mn krampen zijn in al die jaren na het stoppen van de pil minder geworden. In plaats van 2 soms 2 1/2 dag creperen is het nu enkel 1 dag en soms zelfs een halve dag.
Wel heb ik sinds een jaar of 10 een week vantevoren rugpijn erbij voor 1 dag.

De eerste dag loop ik leeg en helpt eigenlijk niet veel om het op te vangen. Dag 2 is al bijna niks meer en dag 3 is het zo goed als over.

Toen ik jonger was en de pil slikte was het 2 a 3 dagen leeglopen en soms wel 5 of 6 dagen ongesteld.

Ik weet dus niet hoeveel te maken heeft met de pil of gewoon ouder worden.

Ik ben 37.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:21

Ik ben 26 en momenteel nog geen kinderwens en heb pas geleden mijn tweede implanon laten zetten. Het is een buisje in je arm die hetzelfde werkt als anticonceptie, maar je hoeft er niet over na te denken. Als hij goed werkt (zoals bij mij) word je nagenoeg niet meer ongesteld en hij kan drie jaar blijven zitten, dan moet ie vervangen worden.

Er zijn wel wat wisselende ervaringen met het ding, ik heb geluk dat hij bij mij uitstekend zijn werk doet. Maar heb ook gehoord dat vrouwen er juist continue ongesteld van werden. Maar voor mijnis het echt een top ding! Mocht ik een kinderwens krijgen, gaat ie eruit.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 10:24

Ik heb geen interesse in andere anticonceptie, wil gewoon niks meer onnodig in m’n lijf.
Heb jaren terug ook twee keer een spiraaltje gehad.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:26

Je kunt het altijd proberen he. Wil het niet kun je altijd weer beginnen met de pil

Zalina Zalocia dressuur: L2+1, springen B+25, sgw B+6
Zoek je een leuke betaalbare fotoshoot! Neem dan contact met mij op
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:31

Ik ben eind 2012 gesteriliseerd op 38 jaar, een klein jaar na de geboorte van mijn jongste dochter, nog geen dag spijt van gehad.

Rond de middag was de ingreep en rond 15:30 stond ik verf te kiezen in de winkel.

Heb minder last van mijn menstruatie, maar toch waren ze precies het eerste jaar heviger. Nu is alles normaal regelmatig, ook geen zwaar gevoel in de onderrug en benen meer sindsdien tijdens de eerste dagen van de menstruatie.

Ben een stuk geruster, wilde absoluut niet voor een derde keer moeder worden, ben blij zoals het nu is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:37

Muze schreef:
Maar ook rondom sterilisatie ( van de man in dit geval).
Zelf wil ik ook wel maar ik lees dat het bij mannen minder ingrijpend is..

ik ben op 42 jaar gesteriliseerd en heb totaal geen last gehad van die ingreep.

maar stoppen met de pil bleek wel ingrijpend te zijn :=
ik kreeg net als voor ik de pil begon te slikken weer heel zware bloedingen gecombineerd met pijn en krampen.
daarom is er een jaar later toch een spiraaltje gekomen.

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:45

Muze schreef:
Wij zijn geen jong stel.. ik ben bijna 40.

sorry, ik las verkeerd :D Ik begreep dat je 25 was, niet dat je 25 jaar ac gebruikte, excuus!

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:50

Mijn man is gesteriliseerd. Bij hem zat 1 van de zaadleiders erg strak dus hij heeft er echt wel even last van gehad.
Nu merkt hij er niets meer van. Alles werkt ook normaal.

Ik wilde ook eigenlijk geen hormonen meer in mijn lijf maar omdat ik na de geboorte van mijn 2e dochter zoveel last had van mijn menstruatie heb ik nu de merena. Maar zou zonder kunnen als ik niet veel last van mijn menstruatie zou hebben.

Ik heb ook zitten twijfelen om me te laten steriliseren maar dan blijf ik last houden. Heb ook aan de nova sure zitten denken maar ook hetzelfde probleem, de maandelijkse hormonen.

Voor mij zou de beste oplossing zijn om mijn baarmoeder te verwijderen maar dat doen ze niet zomaar.

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:58

Ik ben sinds maart gestopt met de pil. Was er zo klaar mee. Ik kreeg er meer last van mn pds door en voelde me ook heel vlak qua emoties. Ik ben eigenlijk verrast hoe makkelijk t is. Mn menstruatie is zeer nauwkeurig en korter, hebnu maar 2 dagen echt last. Ben wel 4 dagen ongesteld maar eerste en laatste dag stelt niet zoveel voor. Alleen ja, je moet wel aan de comdooms. Mijn vriend wil zich niet laten serriliseren, hij heeft t niet op zh en spuiten enzo. Ik zou wel willen maar zie t ook niet zo zitten aangezien t voor vrouwen een operatie is. Wij hebben ook echt geen kinderwens dus ja dan maar condooms

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:59

Ik slik al sinds mijn 14e de pil. Dit als anticonceptie maar ook omdat ik veel mensturatieklachten had.
Paar jaar geleden gestopt maar dat was voor mij geen succes. Ik kreeg weer veel klachten rondom de menstruatie en ik kreek overal dikke puisten enzo. Dus ik ben toen weer gestart. Wel met de HA overlegd voor andere mogelijkheden. Maar dit was gewoon de beste oplossing.
Ik slik de pil ook altijd door dus wordt niet meer ongesteld. Heerlijk.
En als je niet zwanger wilt worden dan hoef je ook helemaal niet ongesteld te worden. Dus doorslikken is prima.

Nature horse paradise in Zeewolde heeft plekjes vrij! Meer info via pb of kijk op http://www.naturehorseparadise.com

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 11:01

Ik slik m ook regelmatig door maar heb dan echt doorbraak bloedingen. Inclusief krampen ( minimaal trouwens).
Ook niet fijn...
En ik heb wel een beetje genoeg van die hormonen, denk ik...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:08

Stoppen met de pil was een bevrijding! Dan kom je er pas achter wat een troep het is.

Daarna twee spiraaltjes geprobeerd, met de ene raakte ik zwanger en de ander bleef ik last van houden.

En toen heb ik me op 36 jarige leeftijd laten steriliseren. De beste stap ooit, menstruaties zijn regelmatig, en vooral geen zorgen meer.

Het is denk ik inmiddels wel achterhaald dat de ingreep voor de vrouw zoveel zwaarder is, het is tegenwoordig een laparoscopische ingreep, dus met twee of drie minigaatjes valt het echt mee.

Ik stond na twee dagen weer op de werkvloer

Retiens la nuit... ;)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:20

Palmera schreef:
Het is denk ik inmiddels wel achterhaald dat de ingreep voor de vrouw zoveel zwaarder is, het is tegenwoordig een laparoscopische ingreep, dus met twee of drie minigaatjes valt het echt mee.

Ik stond na twee dagen weer op de werkvloer

Inderdaad, je moet wel onder volledige narcose, maar de ingreep is snel gebeurd. Ik heb een dag bijgekregen moest ik last hebben van de narcose, maar ik heb er geen last van gedaan, minimale pijntjes misschien, maar dat was het dan. Net als jij ben ik zo blij dat ik deze beslissing genomen heb, het is bevrijdend.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:25

Stoppen met de pil was echt een topidee voor mij. Ik heb een mirena spiraaltje, voor anticonceptie, maar ik behoor ook tot de 1/3e van de vrouwen wiens menstruatie verdwijnt *\o/* super tevreden over! Ik zou wel een sterilisatie willen maar ik heb er tot dusver nog geen geld voor gehad, wanneer ik 30 ben (volgend jaar) wil ik het eens ter sprake brengen bij de huisarts.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:29

Al een tijd geleden voor mij:
Ik was ook helemaal klaar met de pil en aangezien er écht geen kinderwens was (al meer dan 20 jaar een relatie) wilde ik iets permanents. De pil gaf bij mij veel bijwerkingen (diverse geprobeerd), spiraal was ook geen optie, Nuvaring vond ik naar etc. Condooms vonden we allebei gedoe.
Sterilisatie van hem hebben we eigenlijk nooit overwegen, vooral omdat ik nog een andere klein probleem in mijn baarmoeder bleek te hebben en dat icm met sterilisatie meteen gefixt kon worden.
Mijn menstruaties waren erg heftig soms. Dat lag er ook deels aan dat ik schildklierproblemen had (en nog steeds heb). Mijn huisarts van destijds vond sterilisatie te definitief "je bent nog jong etc. weet je het wel zeker...". Jaaaaaaaaa, ik riep op mijn 12e al dat ik never nooit geen kinderen zou willen.
Uiteindelijk toch een verwijzing naar de gyn. gekregen. Geweldige arts!

Dus 5 jaar geleden gesteriliseerd, (Gelukkig niet met Essure! de gyn was daar geen fan van en er moest nog een andere behandeling (NovaSure) plaatsvinden die niet icm met Essure kon, anders moest ik 2x onder het mes.), poliklinisch via kijkoperatie, dus 's avonds weer thuis. 3 dagen thuis gebleven van werk. Daarna weer aan de slag. Is me echt 100% meegevallen. Beetje spierpijn in mijn armen van de (gas)narcose, beetje irritant gevoel bij de wondjes (3 in totaal, 1 via navel, 1 links in lies, 1 rechts in lies, onder bikinilijn). Littekens zijn bijna onzichtbaar.
Menstruaties zijn nu veel milder, en soms nagenoeg niet aanwezig, heerlijk!
Dus de sterilisatie en de NovaSure hebben mijn maandelijks gedoe echt piece of cake gemaakt. Mentaal ook veel beter in mijn vel dan tijdens het pilgebruik.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:32

Voor het verminderen van de menstruatie kun je ook het baarmoederslijmvlies laten wegbranden. Duurt paar minuutjes en dan verminderd de bloeding enorm of blijft helemaal uit. Ik ben nu 30 en wil geen kinderen. Ben al 12 jaar op paar keer korte probeer pauze (maar dat beviel slecht) na niet meer ongesteld door de prikpil maar wil nu iets definitiefs. Dus binnenkort kijken of ik een sterilisatie en novasure behandeling kan krijgen zodat ik ook geen menstruatie meer heb. Waarom moet ik de rest van mijn leven nog elke maand dat drama door als het toch geen doel dient.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:35

Ik ben 3 maand geleden gestopt met de pil.
Ook bijna 40 en jaren geslikt ivm krampen toen ik jong was. Was ook klaar met de hormonen.

Met partner overlegd dat ik zou stoppen om te kijken hoe het gaat. Gaat goed zonder pil dan volgt waarschijnlijk sterilisatie van hem.

Eerst maar eens een half jaar stoppen en zolang prutsen met condooms, wat een ramp weer haha.
Maar goed, ook wij hebben geen kinderwens.

Tot nu toe bevalt het prima, heb meer libido, minder stemmingswisselingen en qua ongesteldheid niet meer of minder last tot nu toe dan met pil.
Ben gelijk regelmatig tot nu toe, dat verbaasde me echt wel.

Partner staat niet negatief tegenover sterilisatie, aangezien het bij hem een veel kleinere ingreep is vermoed ik dat we daar voor gaan.

Mocht het ondertussen bij mij toch een probleem worden ga ik eerst voor een koper spiraal denk ik, om te kijken of dit beter gaat. Geen hormonen meer als het kan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 11:43

Fijn hoor al deze reacties.
Handig om eerst eens te stoppen en dan te kijken wat dit doet.
Ik ga dat ook maar doen.
Denk dat ik er gelijk per vandaag mee stop ( en dan voor nood mijn nieuwe strips nog even bewaar).
Stoppen kan toch gewoon op elk moment denk ik?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:45

Ik ben gestopt einde strip, maar stopte elke 3 weken dus voor mij was dat logisch. Als je toch doorslikt en geen fasenpil hebt dan kan je gewoon stoppen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:59

Hier ook geen pil meer. Ik werd er enorm hormonaal van, had heel veel stemmingswisselen en zat mezelf enorm in de weg.
Nadat ik ben gestopt heb ik daar nooit meer last van gehad. Wat een verademing! <3