Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Hevonen

Berichten: 5580
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:28

Het klinkt voor mij toch echt als stress. Mijn oudste zoon was ook enorm verschillend thuis en op school. Hij kon eigenlijk altijd beter (al mijn kinderen trouwens) met volwassenen opschieten dan met klasgenoten, dat gaf spanning.
Ook leefde hij graag in zijn eigen wereldje. Wat je eraan kunt doen? Geen idee. Nederlandse scholen zijn niet zo geschikt om op dit soort individuele verschillen in te spelen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


JudithO

Berichten: 7015
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:30

mag schreef:
6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.


Nee, ik ben van oktober en was 7 toen ik naar groep 4 ging. Volgens mij is dat nog steeds zo, behalve als je vroeg in september geboren bent.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:32

JudithO schreef:
mag schreef:
6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.


Nee, ik ben van oktober en was 7 toen ik naar groep 4 ging. Volgens mij is dat nog steeds zo, behalve als je vroeg in september geboren bent.

Nee, dat is al 20 jaar geleden afgeschaft.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:34

JudithO schreef:
mag schreef:
6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.


Nee, ik ben van oktober en was 7 toen ik naar groep 4 ging. Volgens mij is dat nog steeds zo, behalve als je vroeg in september geboren bent.


Nee, dat is veranderd alle kinderen (behalve als ze blijven zitten of overslaan) die in 2013 geboren zijn zitten nu in groep 4.
Januari kinderen zijn dus de oudste kinderen in de klas.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:41

estja schreef:
Nog een tip die ik nog niet las: zoek ontwikkelingsgelijken voor je dochtertje. De zogenaamde "Peers". Of je nu wel of niet een klas versnelt, het past nooit écht goed met je klasgenoten. Je bent toch altijd degene die anders is.

Ik heb jarenlang als vrijwilligster Spellenmiddagen begeleid voor slimme kinderen en mijn ervaring is dat het écht voor veel kinderen heel fijn is. Kinderen bloeiden echt op. En als ouder kun je daar ervaringen uitwisselen met andere ouders die vergelijkbare dingen tegen komen, ook heel fijn.

Nog één tip: er komen gemiddeld meer misdiagnoses voor onder hoogbegaafde kinderen. De mythe dat deze kinderen sociaal en emotioneel achter lopen is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Let hierop bij het onderzoek. Onderzoeksbureau's kijken soms door een stoornisbril.


Helemaal mee eens :j
Soms heb je ook schaakclubjes of andere clubjes die wat meer van een bepaald soort karakter aantrekken.

En inderdaad is er sowieso niet zoiets als een universeel kenmerk. De kunst is om de aansluiting te vinden en dat valt niet mee als je in een reguliere groep moet zien te passen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 19:04

Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
Normaal is het ook helemaal geen issue, juf hoeft haar niet te verschonen dit doet ze zelf. Ze heeft altijd voldoende schone kleding mee en een tasje voor de vuile broeken. Maar zoals gezegd op een normale schooldag gaat het al vele malen beter. Ze geeft het nu zelf aan ook voordat 't te laat is.

Overigens had mijn kind niet uniek hoeven zijn. Tuurlijk is mijn kind de leukste, de liefste en de knapste en natuurlijk ben ik trots als ze na de uurtjes Plusklas thuis komt met woordjes Spaans die zr geleerd heeft. Maar eerlijk? Van mij had ze gemiddeld mogen presteren op zschool. Sinds ze op school zit zijn de zorgen ook meer dan gemiddeld hoe het zal gaan op school. Zijn er zorgen of je de juiste keuzes maakt.

De organisatie waar we naar toe gaan is zelf gelukkig ook fel tegen misdiagnosed. Dat was voor ons ook wel een vereiste, mijn partner werkt in de zorg en ziet dat juist heel veel inderdaad. Wij zijn sowieso erg tegen stikkertjes, want je wordt er vaak ook gelijk anders door behandeld. De keuze om dit onderzoek te doen is puur om haar zo goed mogelijk te kunnen begeleiden op school. Het is ook veel breder dan alleen iq test.

Iemand zei het raar te vinden dat ze on getest een klas heeft over geslagen. Wat wij begrepen zijn hele jonge kinderen nog erg lastig te testen. En ik vermoed ook dat ze in die periode zich niet liet testen omdat ze toen helemaal niet praatte op school.

Ik zie dat er mensen zijn die heel fel reageren op het niet zindelijk zijn, dat dat not done is.
Ik persoonlijk kan niet zoveel met dat zwart wit denken. Het alleen maar vast houden aan de standaard. En dat is in mijn ogen ook mis met het schoolsysteem in NL. Er kan te weinig individueel aangepast worden. Want is niet elk kind anders? Is niet elk kind uniek? Mijn kind is dusdanig stil dat 't opvalt. Maar dat andere stille kind, heeft die niet problemen die niet gezien worden omdat ze juist niet op valt? Ik denk dat 30 kinderen in een klas 'tzoveel van een leerkracht vraagt dat elk kind wat niet normaal mee draaid inderdaad gewoon lastig is. Want daar is geen tijd voor. En dat is jammer.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:17

Ik werk als oefentherapeut op een school en kom het vaker tegen dat kinderen in groep 4 ongelukjes hebben. Vaak word dat verder al naar gekeken. Denk dat het voor nu belangrijk is om dingen uit te sluiten. Misschien met het kind praten of dat dingen naar voren komen of dat zij met oplossingen kan komen? Denk dat ze al redelijk wijs is een ook wel wat kan aangeven. Verder thuis lekker veel plezier hebben en goed zich zelf kan zijn. Heel veel succes! Heb altijd wel te doen met dit soort kinderen.

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:19

UK_eef schreef:
Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.

De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.



Wat een ontzettend gekke instelling, dat is toch niet los van elkaar te zien?

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:25

JustMe8484 schreef:
Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).


Maar dan heeft ze toch helemaal geen klas overgeslagen? Ze heeft alleen groep 1 korter gedaan.
Het kwam tot mij over dat ze b.v heel groep 3 niet gedaan had (ofzo)

Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:27

Is op zich wel een leuke discussie voor een ander topic. Zijn docenten er om een kind op te voeden of alleen om kennis over te brengen? Ik vind persoonlijk ook dat een docent mijn kind niet hoeft op te voeden. Ik breng het normen en waarden bij en voed het op. School moet in mijn ogen alleen de noodzakelijk geachte kennis overbrengen. En ik breng het kind zelf ook nog kennis bij, door middel van lezen, puzzelen, spelletjes etc.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:28

lieflampje schreef:
JustMe8484 schreef:
Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).


Maar dan heeft ze toch helemaal geen klas overgeslagen? Ze heeft alleen groep 1 korter gedaan.
Het kwam tot mij over dat ze b.v heel groep 3 niet gedaan had (ofzo)


Ze heeft dan groep 2 overgeslagen dus een jaar korter gekleuterd. Die van mij is ook van januari en heeft inderdaad 2,5 jaar gekleuterd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Joltsje

Berichten: 9016
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:31

Wat vervelend ts.

Ik denk dat de juf het goed heefr gedaan. Niet boos worden opje dochter fijn. Je had kleren meegegeven, niet meegenomen. Niet slim. Ik kannme ook voorstellen fat ze ff baald de auto vies. Als ik het zo lees is het een moment opname en dan zou ik het lekker loslaten.

Wat betreft op school. Lastig hoor. Wat zegt je dochter er van dat ze zo stil is? Wat vind ze lastig.

Qat betredt peuteren. Wqs ze eerder geboren, dan had ze bijv 2 jaar gekleuterd. Vind dit dus ook geen reuze sprong.

Be your best self

lieflampje

Berichten: 627
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:31

Suzanne F. schreef:
Ze heeft dan groep 2 overgeslagen dus een jaar korter gekleuterd. Die van mij is ook van januari en heeft inderdaad 2,5 jaar gekleuterd.


Zo lees ik het niet. Ik lees een half jaar groep 1, en 1 jaar groep 2.
Heeft die van mij ook gedaan. Is van eind december. Kwam na de kerstvakantie op school en is toen met het nieuwe schooljaar naar groep 2 gegaan.

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:35

Caira schreef:
UK_eef schreef:
Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.

De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.



Wat een ontzettend gekke instelling, dat is toch niet los van elkaar te zien?


Nee vind het ook een gekke reactie. Tuurlijk voed je je kind zelf thuis op, maar op school leren ze functioneren in een groep, dat kan je thuis niet doen. School is net een mini-maatschappij waar kinderen moeten leren zich te handhaven en om te gaan met allerlei typen mensen.

Qua zindelijkheid, tuurlijk maak je ze thuis zindelijk, maar zindelijkheid laat zich nu eenmaal niet afdwingen helaas.
Er zijn kinderen die er soms moeite mee hebben helaas.

[o]

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:41

Het schoolsysteem is sowieso veel te star. Het is veel te veel gericht op dat middelste lijntje waardoor er altijd kinderen buiten de boot vallen.
Zo was het een vriendin van mijn dochter de jongste in de klas maar die was extreem welbespraakt en sociaal erg handig (bijna manipulatief) voor leeftijd. Kwa meerbare „targets“ was ze echt nog een net 4-jarige (puzzles van 30 stukjes nog erg moeilijk bijv.)
Zo‘n kind is dan al snel een soort klassenopperhoofd door haar bijdehante klets en krijg bijna geen weerwoord omdat de rest nog niet zo ver is.
Met mijn dochter scheelde ze haast 2 jaar en dat matchte super behalve dan bij spelletjes want daar was dan de ontwikkeling te verschillend. Op zulke dingen wordt helaas maar weinig ingespeelt op scholen. Het zou wat mij betreft veel fijner zijn als je groepen per competentie hebt ipv op leeftijd gesorteerd. Mijn kind zit nu echt onder haar niveau. Dat is nu nog prima maar ik weet dondersgoed dat dit vroeger of later voor wrijving gaat zorgen.

Ik wens jou en je dochter goede begeleiding TS en probeer uit te vinden wat je dochter zelf ervaart op school. Dat is niet makkelijk waarschijnlijk. Mischien kun je dat via een soort rollenspel eruit krijgen?

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:26

Sizzle schreef:
Zo was het een vriendin van mijn dochter de jongste in de klas maar die was extreem welbespraakt en sociaal erg handig (bijna manipulatief) voor leeftijd. Kwa meerbare „targets“ was ze echt nog een net 4-jarige (puzzles van 30 stukjes nog erg moeilijk bijv.)


Terzijde, ik ben nu ruim 15 jaar vrijwilliger, en toch verkijk ik me nog steeds op wat iemand kan als er een verschil tussen verbaal (taal) en performaal (doen) niveau is. Beide kanten op. Iemand die makkelijk praat overschat je bijna standaard en iemand die moeite met praten heeft onderschat je. Ik doe dat, maar bijna iedereen, ook de professionals, moet hier echt steeds heel bewust op blijven letten want het is echt lastig.

Maar helemaal eens dat ons systeem veel te star is. Ook kleinere verschillen kunnen vaak moeilijk overbrugd worden.

Hevonen

Berichten: 5580
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:37

JustMe8484 schreef:
Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
Normaal is het ook helemaal geen issue, juf hoeft haar niet te verschonen dit doet ze zelf. Ze heeft altijd voldoende schone kleding mee en een tasje voor de vuile broeken. Maar zoals gezegd op een normale schooldag gaat het al vele malen beter. Ze geeft het nu zelf aan ook voordat 't te laat is.

Overigens had mijn kind niet uniek hoeven zijn. Tuurlijk is mijn kind de leukste, de liefste en de knapste en natuurlijk ben ik trots als ze na de uurtjes Plusklas thuis komt met woordjes Spaans die zr geleerd heeft. Maar eerlijk? Van mij had ze gemiddeld mogen presteren op zschool. Sinds ze op school zit zijn de zorgen ook meer dan gemiddeld hoe het zal gaan op school. Zijn er zorgen of je de juiste keuzes maakt.

De organisatie waar we naar toe gaan is zelf gelukkig ook fel tegen misdiagnosed. Dat was voor ons ook wel een vereiste, mijn partner werkt in de zorg en ziet dat juist heel veel inderdaad. Wij zijn sowieso erg tegen stikkertjes, want je wordt er vaak ook gelijk anders door behandeld. De keuze om dit onderzoek te doen is puur om haar zo goed mogelijk te kunnen begeleiden op school. Het is ook veel breder dan alleen iq test.

Iemand zei het raar te vinden dat ze on getest een klas heeft over geslagen. Wat wij begrepen zijn hele jonge kinderen nog erg lastig te testen. En ik vermoed ook dat ze in die periode zich niet liet testen omdat ze toen helemaal niet praatte op school.

Ik zie dat er mensen zijn die heel fel reageren op het niet zindelijk zijn, dat dat not done is.
Ik persoonlijk kan niet zoveel met dat zwart wit denken. Het alleen maar vast houden aan de standaard. En dat is in mijn ogen ook mis met het schoolsysteem in NL. Er kan te weinig individueel aangepast worden. Want is niet elk kind anders? Is niet elk kind uniek? Mijn kind is dusdanig stil dat 't opvalt. Maar dat andere stille kind, heeft die niet problemen die niet gezien worden omdat ze juist niet op valt? Ik denk dat 30 kinderen in een klas 'tzoveel van een leerkracht vraagt dat elk kind wat niet normaal mee draaid inderdaad gewoon lastig is. Want daar is geen tijd voor. En dat is jammer.


Ik zou me vooral niet te druk maken over dingen als zindelijkheid. Natuurlijk is het fijn als het allemaal goed en makkelijk gaat, maar er zijn echt veel belangrijkere dingen om je druk over te maken..

Mijn oudste werd al vroeg als 'hoogbegaafd' gediagnosticeerd, en om te voorkomen dat hij zich op school zou vervelen mocht ik hem vooral niks leren dat hij op school zou leren. Hij wilde graag leren lezen toen hij 3-4 was, maar dat mocht dus niet etc etc. Zijn vader heeft hem leren schaken en ik heb hem de beginselen van het programmeren geleerd. Computers en software zijn altijd zijn lust en zijn leven geweest en gebleven. Maar of het erg geholpen heeft voor school vraag ik me af.

Herinner me nog goed hoe ongelooflijk veel uren ik me op school heb zitten vervelen. Gelukkig hadden we op een gegeven moment een kast achter in de klas met informatieve boekjes (honderden, veelal over geschiedkundige onderwerpen) en als je klaar was mocht je lezen. Ik heb ze eindeloos vaak gelezen. Heerlijk!
Maar dat wil je je kinderen niet aandoen. School moet leuk zijn en niet eng of stressvol. Ze moeten er zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn en als het even kan vriendjes maken. Een hele opgaaf!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:42

Shadow, Ja, handig met taal geeft je vaak een enorme voorsprong en omgekeerd kan het je echt in de weg staan. Het is soms bizar wat mensen met mooie praat gedaan krijgen en hoe mensen die echt wat te zeggen hebben genegeerd worden.
Onze dochter loopt achter met spraak (zinsontwikkeling, niet woordenschat) en is daardoor bij logopedie, ze heeft echter daarentegen een buitengewoon goed ontwikkeld ruimtelijk (wiskundig) inzicht maar voordat ze daar ooit haar voordeel mee kan gasn doen duurt dat nog jaren. De eerste selectie is vooral op taal en simpele sommen (die ze allang kan). Gelukkig kunnen wij exacte wetenschap zelf ondersteunen/uitdagen met onze achtergrond, maar dat is ook niet iedereen gegeven :n
Zulke meisjes gaan uiteindelijk dan toch helaas vaak iets „meisjesachtigs“ doen als ze niet op tijd gestimuleerd worden.

Een kennis heeft een van haar kinderen net 2 jaar thuis onderwijs gegeven. Hij was op sommige vlakken sterk en ander zwak en paste daarmee totaal niet in zijn leeftijdsprofiel. De docenten leefden helaas hun hokjes frustratie op hem uit waardoor hij totaal ingestort is (notabene basisschool -:(- ).
Inmiddels lijkt hij aardig terug op de lijn en gaat het nu weer proberen. Treurig dat het zo moet.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 20:45

UK_eef schreef:
Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.

De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.


Dan mag je mij vertellen hoe ik het thuis op moet lossen dat ze op school niet naar de wc gaat. In dit geval gaat het veel verder dan opvoeding. Ze gaat thuis namelijk prima zelf naar de wc.

Overigens is het stelselmatige dus niet eens zozeer het probleem én op dit moment niet heel erg meer aan de orde.

Wat betreft de klas over slaan, nee ze heeft niet echt een klas overgeslagen want ze heeft officeel 2 maanden in groep 2 gezeten (dit vanaf het moment dat de beslissing er was dat ze naar groep 3 zou gaan het volgende school jaar.)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:06

Tot 1985 werd 1 oktober als leeftijdsgrens aangehouden. Kinderen geboren na 1 oktober stroomden na de zomervakantie opnieuw in in groep 1 en kleuterden dus 2,5 jaar. Tegenwoordig geldt deze regel niet meer en ligt het binnen de verantwoordelijkheid van de school en leerkracht om te beslissen waar een kleuter aan toe is.
Je ziet vaak dat scholen evengoed min of meer een grens aanhouden, bijvoorbeeld 1 oktober of 31 december, maar hierin mogen ze flexibel zijn. Merken ze dat een leerling toe is aan meer uitdaging dan begint deze direct in groep 2 na de zomervakantie.
Dat betekent dat met name veel november- en decemberkinderen 1,5 jaar kleuteren.

Dochter heeft het eerste halfjaar op een andere school gezeten en het is logisch dat ze na de zomervakantie op een nieuwe school weer in groep 1 verderging. Maar als ze op deze school vanaf het begin had gezeten dan was het niet gek geweest om haar meteen door te laten stromen naar groep 2, en dan had ze nu ook in groep 4 gezeten.
In theorie heeft ze groep 2 "overgeslagen" maar in de praktijk heeft ze, net als veel november- en decemberkinderen, 1,5 jaar gekleuterd.
Dat betekent dus ook dat het leeftijdsverschil tussen haar en klasgenoten hooguit een paar maanden is, niet een heel jaar of zo.

Ik kan me heel goed voorstellen dat hiervoor is gekozen. Je zou nu kunnen stellen dat je dochter een hele vroege leerling is. ;)

Iemand in dit topic schreef dat het belangrijk is dat ze aansluiting vindt bij leeftijdsgenoten op hetzelfde niveau. Ik reageer hier even op in jouw plaats, TS, want je schrijft namelijk dat je dochter naar de plusklas gaat en dat is precies wat de plusklas biedt. :D Dat is een lesuur of dagdeel waarin bovengemiddeld scorende leerlingen uit de omgeving samenkomen om (leuke) verdiepende leerstof te krijgen en contact te kunnen leggen. Meestal gebeurt dit wekelijks of tweewekelijks met een gespecialiseerde leerkracht.

Wat ik tot nu toe over de school heb gelezen vind ik eigenlijk alleen maar positief klinken, TS, behalve dan het gesprek met de juf. Maar ik denk dat als de manier waarop zij zich geuit heeft de normale gang van zaken is, je niet nu opeens een topic had geopend, of heb ik dat verkeerd? Wie zijn het dan wie je dochter lastig vinden en hoe uiten ze dit?

En het probleem... ik snap heel goed dat het spannend is om de aandacht van een onbekende te vragen. :(:) Er staan hier al veel goede tips (zoals het luierbroekje) maar het meeste ervan vind ik meer gericht op het bestrijden van symptomen. Het is fijn voor je dochter als ze het zelf kan oplossen als ze in haar broek heeft geplast, maar het gebeurt niet omdat ze het simpelweg vergeet, het gebeurt omdat ze niet durft aan te geven aan onbekenden dat ze moet plassen en ze hierdoor te lang wacht.
Je kunt je afvragen wat voor een boodschap het aan dochter geeft als de juf maar een vuilniszak op de autostoel legt in plaats van haar voor vertrek nog even naar de wc toe te nemen. :x
Wat ik als tip geef: maak een afspraak om met de leerkracht te gaan zitten zodat jullie een stappenplan kunnen bedenken om het probleem op te lossen. Betrek vooral je dochter hierbij, zij kan als de beste aangeven wat ze denkt wel of niet te kunnen en fijn te vinden.
Denk aan dingen zoals: ingedeeld worden bij de juf (dit kan later uitgebreid worden, bijvoorbeeld de moeder van een vriendinnetje die ze al eens heeft gezien en die goed geïnformeerd is), gekoppeld worden aan een maatje aan wie ze kan vertellen dat ze moet plassen (als ze dit makkelijker vindt) en die haar dan helpt met vertellen, afspreken dat ze samen met juf aan de onbekende vraagt of hij of zij wil helpen herinneren naar het toilet te gaan, of zoals een andere bokker al opnoemde, een kaart (of ketting of ander non-verbaal teken) waarmee ze het kan aangeven.

Misschien is faalangsttraining in de toekomst iets voor haar. Daarbij leren ze vaak hoe ze met deze spanning om kunnen gaan en hoe ze zichzelf kunnen geruststellen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 23:21

Silverdapple, dank voor je reactie. Wat leeftijden betreft gaat hier iedereen uit een schooljaar naar de volgende groep. Dus alles kindjes in haar klas worden nu 8 en zij 7.ze zijn dus echt een jaar ouder.

Ik heb met haar besproken wat zei zelf als oplossing zag, en dat was dat de moeder haar moest sturen.

Overigens waren de juf haar woorden. Je moet het gewoon zeggen, ook tegen de moeder van M. Die ken je.
Bij de vraag aan dochter waarom ze 't niet aan gaf. Ja, de moeder van M ken ik niet zo goed. Die had ik pas 2x gezien.

Kijk dat de juf baalt van de auto snap ik. Maar ik had gewoon heel erg het idee dat ze de schuld maar bij ons legde. Alsof wij er niet genoeg mee bezig zijn. Maar zij heeft in dit geval zelf niet de tas met verschoning mee genomen, en zelf niet gezorgd dat mijn dochter naar de wc gestuurd werd. Want het probleem is immers bekend. Dat is wat mij het meeste dwars zit. En gewoon de toon waarop, dat ze ook zget zo kan ik haar niet mee nemen op dagjes uit. Waar mijn kind bij is. Wat doet dat met haar dan?! Wat doet dat met een kind wat juist een gevoel van veiligheid nodig heeft. Wat ze al aardig had, anders gaf ze het in.normale situatie ook.niet aan... Ze heeft echt al stappen gemaakt. Maar verwacht niet gelijk dat 't in elke situatie nu zo gaat.

Waarom niet een belletje of mailtje met joh, dit en dit is er gebeurt, zouden we hier samen een oplossing voor kunnen zoeken.
Ze gaf me vandaag echt het gevoel mijn kind lastig te vinden en dat steekt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 05:56

En dat steekt terecht, en daar mag de juf best op gewezen worden!

Karaat_the_newforest op Instagram

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:09

Is het idee als ze net voor school begint gaat plassen en dan de juf jaar helpt herinneren om te gaan als ze pauze hebben rond 10 uur? Bij de lunch nog een keer.
Zelfde bij een uitje neem die 2 minuten om even te plassen voor vertrek en bij aankomst.
Ik kan je niet goed advies geven over de lange termijn maar dit is misschien een idee voor nu?

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:15

Dat ze dat zegt met je dochter erbij vind ik niet correct maar verder snap ik het wel. Het is ook niet handig met uitjes als er eentje bij zit die niet zindelijk is. Als ze dat allemaal zouden hebben dan is het geen doen, 30 verschoningstassen mee.
Het is hard maar het is inderdaad zo op scholen dat je niet buiten de pas kan lopen. En als dat niet kan dan moet er extra hulp of training komen. Zo heeft die van mij logopedie gehad in de kleuterklas omdat ze letters nog niet goed uitsprak. Uiteraard had dat vanzelf ook wel een keer goed gekomen maar op dat moment werd verwacht dat ze netjes sprak. Op school zijn er gewoon lijntjes waar ze aan moeten voldoen. Er is speling tussen de lijntjes maar ze moeten er redelijk binnen blijven en voor echt afwijkende dingen is geen plaats. En te weinig capaciteit op scholen helaas. In een ideale wereld is er genoeg begeleiding voor alle leerlingen, zowel tussen als onder als boven de lijntjes. Maar dat is helaas niet zo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:44

lieflampje schreef:
Suzanne F. schreef:
Ze heeft dan groep 2 overgeslagen dus een jaar korter gekleuterd. Die van mij is ook van januari en heeft inderdaad 2,5 jaar gekleuterd.


Zo lees ik het niet. Ik lees een half jaar groep 1, en 1 jaar groep 2.
Heeft die van mij ook gedaan. Is van eind december. Kwam na de kerstvakantie op school en is toen met het nieuwe schooljaar naar groep 2 gegaan.



Zo is het bij onze dochter ook. Half jaar groep 1, 1 jaar groep 2.
Bij ons op school zou ze ook een vroege leerling zijn en geen klas hebben over geslagen.
Echter hebben wij ervoor gekozen om haar nog een jaar groep 2 te laten doen omdat ze vaak geen antwoorden durfde te geven.. (terwijl ze het wel wist).
Ze is nu 1 van de oudere kleuters en ze bloeit volledig op. Helpt de kleintjes, durft antwoorden te geven etc. Ze krijgt nu extra taakjes en gaat vanaf januari wat middagen meedraaien in groep 3 zodat de uitdaging blijft.

Het in de broekplassen is wel ontzettend sneu..

Ik ben erg benieuwd hoe het zich ontwikkelt TS. Zulke zorgen zijn echt niet fijn.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, ikkuhh90, jasmijn16, Lalidan, noordje, PetalBot, sassefras en 77 bezoekers