Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli
mag schreef:6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.
JudithO schreef:mag schreef:6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.
Nee, ik ben van oktober en was 7 toen ik naar groep 4 ging. Volgens mij is dat nog steeds zo, behalve als je vroeg in september geboren bent.
JudithO schreef:mag schreef:6 jaar in groep 4 is niet heel gek. Kinderen die in sept t/m december geboren zijn gaan ook met 6 jaar naar groep 4. Wanneer is ze jarig? Als ze pas aan het eind van het schooljaar jarig is dan wordt het verschil wel groter.
Nee, ik ben van oktober en was 7 toen ik naar groep 4 ging. Volgens mij is dat nog steeds zo, behalve als je vroeg in september geboren bent.
estja schreef:Nog een tip die ik nog niet las: zoek ontwikkelingsgelijken voor je dochtertje. De zogenaamde "Peers". Of je nu wel of niet een klas versnelt, het past nooit écht goed met je klasgenoten. Je bent toch altijd degene die anders is.
Ik heb jarenlang als vrijwilligster Spellenmiddagen begeleid voor slimme kinderen en mijn ervaring is dat het écht voor veel kinderen heel fijn is. Kinderen bloeiden echt op. En als ouder kun je daar ervaringen uitwisselen met andere ouders die vergelijkbare dingen tegen komen, ook heel fijn.
Nog één tip: er komen gemiddeld meer misdiagnoses voor onder hoogbegaafde kinderen. De mythe dat deze kinderen sociaal en emotioneel achter lopen is daar een heel duidelijk voorbeeld van. Let hierop bij het onderzoek. Onderzoeksbureau's kijken soms door een stoornisbril.
UK_eef schreef:Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.
De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.
JustMe8484 schreef:Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
lieflampje schreef:JustMe8484 schreef:Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
Maar dan heeft ze toch helemaal geen klas overgeslagen? Ze heeft alleen groep 1 korter gedaan.
Het kwam tot mij over dat ze b.v heel groep 3 niet gedaan had (ofzo)
Suzanne F. schreef:Ze heeft dan groep 2 overgeslagen dus een jaar korter gekleuterd. Die van mij is ook van januari en heeft inderdaad 2,5 jaar gekleuterd.
Caira schreef:UK_eef schreef:Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.
De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.
Wat een ontzettend gekke instelling, dat is toch niet los van elkaar te zien?
Sizzle schreef:Zo was het een vriendin van mijn dochter de jongste in de klas maar die was extreem welbespraakt en sociaal erg handig (bijna manipulatief) voor leeftijd. Kwa meerbare „targets“ was ze echt nog een net 4-jarige (puzzles van 30 stukjes nog erg moeilijk bijv.)
JustMe8484 schreef:Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
Normaal is het ook helemaal geen issue, juf hoeft haar niet te verschonen dit doet ze zelf. Ze heeft altijd voldoende schone kleding mee en een tasje voor de vuile broeken. Maar zoals gezegd op een normale schooldag gaat het al vele malen beter. Ze geeft het nu zelf aan ook voordat 't te laat is.
Overigens had mijn kind niet uniek hoeven zijn. Tuurlijk is mijn kind de leukste, de liefste en de knapste en natuurlijk ben ik trots als ze na de uurtjes Plusklas thuis komt met woordjes Spaans die zr geleerd heeft. Maar eerlijk? Van mij had ze gemiddeld mogen presteren op zschool. Sinds ze op school zit zijn de zorgen ook meer dan gemiddeld hoe het zal gaan op school. Zijn er zorgen of je de juiste keuzes maakt.
De organisatie waar we naar toe gaan is zelf gelukkig ook fel tegen misdiagnosed. Dat was voor ons ook wel een vereiste, mijn partner werkt in de zorg en ziet dat juist heel veel inderdaad. Wij zijn sowieso erg tegen stikkertjes, want je wordt er vaak ook gelijk anders door behandeld. De keuze om dit onderzoek te doen is puur om haar zo goed mogelijk te kunnen begeleiden op school. Het is ook veel breder dan alleen iq test.
Iemand zei het raar te vinden dat ze on getest een klas heeft over geslagen. Wat wij begrepen zijn hele jonge kinderen nog erg lastig te testen. En ik vermoed ook dat ze in die periode zich niet liet testen omdat ze toen helemaal niet praatte op school.
Ik zie dat er mensen zijn die heel fel reageren op het niet zindelijk zijn, dat dat not done is.
Ik persoonlijk kan niet zoveel met dat zwart wit denken. Het alleen maar vast houden aan de standaard. En dat is in mijn ogen ook mis met het schoolsysteem in NL. Er kan te weinig individueel aangepast worden. Want is niet elk kind anders? Is niet elk kind uniek? Mijn kind is dusdanig stil dat 't opvalt. Maar dat andere stille kind, heeft die niet problemen die niet gezien worden omdat ze juist niet op valt? Ik denk dat 30 kinderen in een klas 'tzoveel van een leerkracht vraagt dat elk kind wat niet normaal mee draaid inderdaad gewoon lastig is. Want daar is geen tijd voor. En dat is jammer.
UK_eef schreef:Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.
De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.
lieflampje schreef:Suzanne F. schreef:Ze heeft dan groep 2 overgeslagen dus een jaar korter gekleuterd. Die van mij is ook van januari en heeft inderdaad 2,5 jaar gekleuterd.
Zo lees ik het niet. Ik lees een half jaar groep 1, en 1 jaar groep 2.
Heeft die van mij ook gedaan. Is van eind december. Kwam na de kerstvakantie op school en is toen met het nieuwe schooljaar naar groep 2 gegaan.
Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, ikkuhh90, jasmijn16, Lalidan, noordje, PetalBot, sassefras en 77 bezoekers