[pol] Is het Coronavirus er?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Coronavirus er?

Ja
1023 (81%)
Ja, maar het is vergelijkbaar met griep
210 (16%)
Nee, ik geloof virus waanzin/waarheid
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1248


Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:45

Ingevuld :) Ik ben van mening dat het bestaat.
Ik ken zelf niemand die van mening is dat corona niet bestaat, er bevinden zich geen viruswaanzin aanhangers in mijn familie of onder mijn vrienden.
Wel een paar vrienden die van mening zijn dat het 'een griepje' is waar men zich onnodig druk om maakt, maar die zijn wel heel erg in de minderheid.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:46

Ik denk dat de meeste mensen/ bokkers vallen over het woordje 'geloven'. Corona heeft bij velen, direct of indirect, ontzettend veel leed veroorzaakt en dan kan het best pijnlijk zijn als iemand vraagt of stelt dat het virus nep of niet bestaand zou kunnen zijn. En ik bedoel nu niet te zeggen dat jij stelt dat het virus niet bestaat, maar alleen de vraag al kan -blijkbaar- veel oproepen.
Misschien kan je proberen wat beter te verwoorden wat je dan precies met geloven in corona bedoelt?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:48

Mensen die vinden dat het griepje is geloven niet „half“. Die geloven dus dat het virus echt is maar vinden dat de gevolgen wel meevallen. Dat is echt wat anders dan half geloven.
Dat is hetzelfde met iemand die niet tegen mazelen wil inenten. Die gelooft niet half in mazelen, dat slaat nergens op.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:48

Niks mis met de vraagstelling, heel helder.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:50

Ik heb ja gestemd.

Het kan aan mij liggen.
Alleen vind ik het woord "geloof" een vreemde uitdrukking.
De vraag of iemand in een virus gelooft, op de een of andere manier klinkt dat zo raar.

Net zoals, geloof jij in muggen?

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 10:52

Sizzle schreef:
xSCWx schreef:
Verbeter hem gerust, ik sta open voor verbetering.


Dat heb ik boven al geschreven.
Als iemand vind dat de maatregelen te ver gaan heeft dat 0.0 te maken met geloven dat het virus wel/niet bestaat.

Ik heb hem veranderd. En jawel hoor, mensen geloven echt niet dat het virus bestaat en vinden dat de maatregelen te ver gaan. Dus kan zeker wel hand in hand gaan.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 11-10-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:54

Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 10:54

Ik dacht dat “geloof” tussen haakjes wel duidelijk zou zijn, maar blijkbaar niet. Er zijn dus letterlijk mensen die niet geloven in het virus. Ik heb in ieder geval de vraagstelling aangepast en hopelijk voldoet hij zo beter.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 10:57

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

Ja

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:57

Je zegt het zelf al: het kan.
Dat betekent dus dat het niet zwart-wit is.
Niet iedere aanganger van viruswaanzin gelooft niet in het bestaan van het virus.
Er zijn blijkbaar wel echt mensen die in het algemeen niet in het bestaan van virussen geloven maar dat eigenlijk haast los van die groepering.
Dan heb je nog de mensen die wel geloven dat er een virus is maar denken dat de symptomen gelogen zijn.
Dan heb je nog de groepen die wel weten dat het bestaat en ook de ernst kennen maar toch gewoon vinden dat je geen maatregelen moet nemen en moet laten woekeren.

Als je echt alleen maar wil weten hoeveel mensen denken dat het virus nep is moet je de middelste keuze weghalen en ook niets benoemen over viruswaanzin.
Gewoon: denk je dat het corona virus bestaat? ja/nee
Dan kun je daarna evtl gericht verder vragen.

Kimmiee_DJarig

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:04

xSCWx schreef:
Vervelend dat jullie het allemaal zo’n nare vraag vinden. Er hoeft ook letterlijk geen discussie van gemaakt te worden, iedereen mag alleen de pol invullen. Overigens stel ik niks in twijfel, ik wil alleen weten hoe het onder de mensen verdeeld is.



Vind het geen nare vraag maar wel optie 2 een nare conclusie. Maar dat is puur omdat ik zelf corona heb gehad en het echt totaal geen griepje is. Heb op 18 augustus een positieve test gehad met een ziekenhuis opname.. En nu op 11 oktober ben ik nog steeds niet de oude. Zowel lichamelijk als mentaal.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 11:04

Sizzle schreef:
Je zegt het zelf al: het kan.
Dat betekent dus dat het niet zwart-wit is.
Niet iedere aanganger van viruswaanzin gelooft niet in het bestaan van het virus.
Er zijn blijkbaar wel echt mensen die in het algemeen niet in het bestaan van virussen geloven maar dat eigenlijk haast los van die groepering.
Dan heb je nog de mensen die wel geloven dat er een virus is maar denken dat de symptomen gelogen zijn.
Dan heb je nog de groepen die wel weten dat het bestaat en ook de ernst kennen maar toch gewoon vinden dat je geen maatregelen moet nemen en moet laten woekeren.

Jij stelde dat het “0.0 met elkaar te maken heeft” (als in; het heeft nooit met elkaar te maken) dus daar reageerde ik weer op dat het dus wel kan. Dus je legt nu je eigen verwoording uit :D

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:05

Het heeft ook niet met elkaar te maken. Het kan beide.
Als je van rood houdt kun je ook van blauw houden maar dat heeft geen relatie met elkaar. Dat is gewoon willekeur.
Je moet geen dingen willen verbinden die niet expliciet met elkaar in verbinding staan.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 11-10-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 11:06

Kimmiee_D schreef:
xSCWx schreef:
Vervelend dat jullie het allemaal zo’n nare vraag vinden. Er hoeft ook letterlijk geen discussie van gemaakt te worden, iedereen mag alleen de pol invullen. Overigens stel ik niks in twijfel, ik wil alleen weten hoe het onder de mensen verdeeld is.



Vind het geen nare vraag maar wel optie 2 een nare conclusie. Maar dat is puur omdat ik zelf corona heb gehad en het echt totaal geen griepje is. Heb op 18 augustus een positieve test gehad met een ziekenhuis opname.. En nu op 11 oktober ben ik nog steeds niet de oude. Zowel lichamelijk als mentaal.

Ach wat naar zeg, dan is optie 2 zeker een vervelende conclusie maar helaas zijn er echt mensen die dat denken. Ik denk wel dat dat mensen zijn die er niet mee in aanraking zijn geweest, dus eigenlijk onwetendheid... Als dat een schrale troost is :(

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-20 11:08

Sizzle schreef:
Het heeft ook niet met elkaar te maken. Het kan beide.
Als je van rood houdt kun je ook van blauw houden maar dat heeft geen relatie met elkaar. Dat is gewoon willekeur.
Je moet geen dingen willen verbinden die niet expliciet met elkaar in verbinding staan.

Beetje gek dat je mij dit probeert uit te leggen terwijl jij iets stellig zegt en ik niet.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 11-10-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:10

Het virus bestaat en ben er ook zeker van overtuigd dat het toch echt wel een stuk heftiger is als een “normale” griep

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:11

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?


Ja,we worden gewoon gehersenspoelt door de overheid, aldus mijn collega in de zorg. 8)7

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:12

Wel mee in aanraking geweest. Momenteel zijn er een paar familie leden van mijn man positief getest. Ik geloof dat corona er is. Ik geloof dat het in een relatief klein deel van de bevolking ernstige gevolgen kan hebben. Maar ook dat de meerderheid van de bevolking het door maakt zonder al te veel problemen. En in dat op zicht ligt het voor mij dichter bij de categorie "griep" dan bij "killer virus" momenteel. Zeker nu ze het virus een stuk beter begrijpen en kunnen behandelen. In februari/maart was het IMO een heel andere situatie (en ook echt een noodsituatie.) dan nu. :)

Dus geloof ik in het virus? Ja. Geloof ik dat dit virus in het begin van de uitbraak erg dodelijk was? Ja. Absoluut. De cijfers liegen er tenslotte niet om.
Geloof ik dat het nú nog een killervirus is dat maakt dat we definitief naar een "nieuw normaal" moeten (man wat heb ik een hekel aan die term.) dan nee. Ik denk dat we nu door de zure appel hen zullen moeten.

Er zitten nog wel nuances ook in optie twee IMO :)

Blacky94

Berichten: 3487
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:13

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

Oh zeker. Ik had voor het weekend nog een discussie met zo iemand. Die had gedeeld dat alle cijfers rondom corona nep waren. Bij de vraag wat hij daar mee bedoelde gaf hij aan dat heel veel mensen al onderliggend lijden hebben en dus daar aan dood gaan en niet aan corona. Toen ik vervolgens aangaf dat iemand met diabetes en corona toch echt doodgaat aan respiratoire problemen en niet aan een hyperglycemie, en of hij daarnaast dan gelijk kon verklaren waar de hoge oversterfte vandaan kwam, was er toch wel corona. Ik ben er maar niet veel dieper op ingegaan want ik was maar een schaap en een muppet binnen de gezondheidszorg :')

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:15

Kimmiee_D schreef:
xSCWx schreef:
Vervelend dat jullie het allemaal zo’n nare vraag vinden. Er hoeft ook letterlijk geen discussie van gemaakt te worden, iedereen mag alleen de pol invullen. Overigens stel ik niks in twijfel, ik wil alleen weten hoe het onder de mensen verdeeld is.



Vind het geen nare vraag maar wel optie 2 een nare conclusie. Maar dat is puur omdat ik zelf corona heb gehad en het echt totaal geen griepje is. Heb op 18 augustus een positieve test gehad met een ziekenhuis opname.. En nu op 11 oktober ben ik nog steeds niet de oude. Zowel lichamelijk als mentaal.


Dat kan je vervelend vinden maar er zijn gewoon mensen van wie dat de mening is en dat is alles wat ts wilt weten

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:19

Ik vind het een beetje een moeilijke poll, aangezien ik eigenlijk voor 1 en 2 wil stemmen. Ik geloof namelijk wel zeker in corona en de daarbij horende effecten, maar ik zelf heb het ervaren alsof het griep was, en ken redelijk wat mensen die eigenlijk niet meer dan verkouden waren. Maar ik ken ook mensen die er wel heel ziek van zijn geworden, dus dan vind ik het weer niet op griep lijken. Maar uit mijn persoonlijke ervaring vond ik het wel weer op griep lijken.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [pol] Is het Coronavirus er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:33

Ik heb voor ja gestemd. Puur om de vraag. Maar de nuance is dat Corona veel besmettelijker is dan het griepvirus en bij niet ingrijpen met maatregelen binnen drie weken de zorg compleet uit elkaar knapt. Dat er een sterftekans van 0,5 % is doet niets af aan het feit dat zeer veel mensen zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis komen. Dus ja Corona bestaat en daarbij, inmiddels wereldwijd twee keer zoveel doden tov de griep in het ergste geval .

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:36

Cayenne schreef:
Dus die ontkennen ook dat er mensen aan Corona sterven?

Ja in het viruswaanzintopic vertelde iemand dat artsen ten onrechte Corona als doodsoorzaak opschrijven bij overlijdens :+

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:39

Ik vind de vraag waarom er steeds meer mensen zijn die niet geloven in het virus wel interessant.
Zou er een verband kunnen zijn met het lage vertrouwen in de overheid op veel terreinen en dat mensen dit niet meer los kunnen zien van het virus?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:40

Loretta schreef:
Ik vind de vraag waarom er steeds meer mensen zijn die niet geloven in het virus wel interessant.
Zou er een verband kunnen zijn met het lage vertrouwen in de overheid op veel terreinen en dat mensen dit niet meer los kunnen zien van het virus?

Zijn het niet voornamelijk laag opgeleiden die dit denken?