Rare dromen en slaapverlammingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

sunshine

Rare dromen en slaapverlammingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-20 21:04

Hi

Ja rare titel , maar tijdens mijn slaap droomde ik dat ik sliep en uiteindelijk wakker werd , dit gebeurde een keer of 5. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg?
Ik werd dus niet in het echt wakker, maar ik droomde dat ik wakker werd maar zag mezelf dan weer liggen slapen? Heel raar en best eng ook ...

Dit tafereel eindigde met een slaapverlamming.
Dit laatste heb ik de laatste tijd heel vaak, ik zie dan geen enge dingen gelukkig, maar hoor wel van alles maar kan me niet meer bewegen.

Meer mensen met zulke vreemde dromen en of slaapverlammingen ?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door sunshine op 07-10-20 21:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:06

Ja, helaas heb ik dit best vaak. Erg vervelend. Ik vocht mezelf altijd uit de droom en had daar dan de hele dag nog last van. Op Bokt ergens in een topic gelezen dat je juist moet proberen te ontspannen als het zich weer voordoet en dit lijkt te helpen. Maar het blijft erg vervelend, zeker omdat ik ook bijna geen adem meer krijg tijdens de verlamming en ik met zwaar bonzend hart wakker word.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 07-10-20 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:08

Met die dromen ben ik niet bekend. Slaapverlamming helaas wel. Ondertussen weet ik bij mij wanneer ik het kan verwachten. Bij mij komt het in periodes van veel stress/weinig slaap, als ik op mijn rug lig en als ik s'ochtends uit bed ben geweest (naar de wc oid) en daarna weer ga slapen.
Ben jij er al achter wanneer het bij jou komt? Of is er geen touw aan te knopen?

tempura

Re: Rare dromen en slaapverlammingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:24

Ja, helaas heel veel ervaring met slaap problemen. Ik ben er voor naar de slaap kliniek geweest en slik medicijnen, maar het gaat nooit weg. Ik heb er mee leren leven.

De beste tip die ik kan geven is om niet te vroeg je bed in te gaan. Ga pas slapen wanneer je echt slaapmoe bent en ga dan ook echt slapen, niet achter je mobiel zitten. Zodra je in de ochtend wakker word, sta meteen op of doe iets wat je wakker houd. Niet uitslapen.

Na verloop van tijd train je jezelf om in een korte tijd diep te slapen in een strak routine.

Maar er is niet echt een oplossing voor, als je er last van hebt, inderdaad rustig blijven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:28

Ja dat ken ik wel. Het merkwaardige is dat ik het enkel heb als ik dutjes doe overdag. Nog nooit 's nachts gehad.
De eerste keer vond ik het doodeng. Ik was zo hard aan het vechten om mijn ogen open te krijgen maar het lukte maar niet. Zo erg als die eerste keer heb ik het gelukkig nooit meer gehad.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:38

Ja, al vanaf peuter af aan. Heeft jaren geduurd voordat ik wist wat het was. Ik hallucineer ook als ik wakker word. Gelukkig kan ik er wel een beetje om lachen, zeker omdat ik het herken.

Daarbij Lucide dromen, die ik 90% van de tijd kan sturen. Altijd hele verhalen aan het afspelen, complete speelfilms! erg leuk :D

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:51

Deels herkenbaar, ik heb het vooral als de dagen korter worden of als ik in de bergen ben en deze week voor het eerst dit jaar.
Ik heb niet dat ik letterlijk mezelf zie dromen. Wel dat mijn droom zich sterk vermengt met een actuele realiteit en dat ik weet dat ik wakker moet worden, maar het me niet lukt.

Zo droomde ik deze week dat ik ergens vast zat en niet uit weg kwam. Ik besefte me sterk dat ik ... moest laten weten dat ik vast zat en iets moest laten weten. Kwam steeds verder vast te zitten om verschillende redenen en steeds lukte het maar niet om .. te bereiken.
Uiteindelijk net iets te laat op mijn werk voor mijn eerste afspraak omdat ik me een kwartier verslapen had. Afspraak was ook te laat, dus niemand had het door, behalve collega ... die zich al afvroeg waar ik bleef.

Vind de tips van ebi_tempura verhelderend.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 07-10-20 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:52

Hier ook een ervaring mee. Een periode best vaak en soms dan weer jaren niet. Inderdaad ook als ik al even wakker ben geweest en dan nog weer in slaap val in de vroege ochtend. Nooit een oorzaak voor kunnen vinden en het kwam bij mij juist in periodes waar weinig stress was en waar ik best goed sliep. In periodes met slaapproblemen had ik het juist niet. Hele angstige gewaarwording zeker de eerste keren.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:19

Het lijkt bij mij alleen te gebeuren als ik op mijn rug lig. Dit probeer ik dan ook te vermijden maar dat kan niet altijd. Ik heb ook vaak last van "slapende handen" en het enige wat dan helpt is op mijn rug liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:21

Yep. Overigens denk ik dat jij weldegelijk fysiek wakker wordt, maar dit niet heel bewust registreert (op dat moment).
Tijdens onze slaap worden we elke nacht ongeveer 6x wakker. Dit weten we vaak niet omdat alleen de kleine hersenen actief zijn dan en de grote hersenen worden niet aangestuurd.

Soms gaat dat ook even mis in de bovenkamer waardoor een slaapverlamming plaatsvindt.

Ik heb geen verlamming maar zie wel geregeld gekke dingen (bv snot druipt uit de lamp boven het bed :') en dat probeer ik dan fysiek op te vangen en roep dat mn vriend moet helpen)
Dit doe ik allemaal echt. Heb mn ogen open, steek mn armen uit en vanuit mijn optiek zie ik echt lichtgevend groen snot uit de lamp en zeg ik tegen mn vriend dattie moet helpen opvangen :p maar ergens weet ik op dat moment dat er iets niet klopt maar ik ben dan niet wakker genoeg om eruit te snappen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 09:04

Ik heb het 1 keer gehad dat ik steeds droomde dat ik wakker wilde worden maar dat het niet lukte, ook een aantal keer. Ik kon dat wel een oog open doen maar zakte weer weg en kon me niet bewegen. Dat was na een nacht in een tent, alleen op een kampeerterreintje. Ik had heel slecht en onrustig geslapen.

En verder 'zie' ik dingen tussen slapen en wakker worden. Vooral grote spinnen die verdwijnen tussen het hoofdboord en matras van mijn boxspring. Of ze kruipen over de kast. Heel groot en levensecht. Soms hoor ik voetstappen of stemmen, vooral als mijn kinderen niet thuis zijn maar bij hun papa, ik word dan regelmatig wakker omdat ik mijn zoontje hoor roepen. Ik weet inmiddels dat het niet echt is, maar dat heeft moeite en angst gekost.

Tja...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-20 12:49

fohadie : Klopt dat heb ik ook gelezen, al vind ik dat echt heel moeilijk op zo'n moment ! Je raakt toch in een soort van paniek wat je niet in de hand hebt .....

Escamilla : Ik heb het vaak als ik op de bank in slaap val ? Maar zelden dat het gebeurt als ik in bed lig, dat is maar heeeel weinig voorgekomen.
Het wil zo zijn dat ik dus regelmatig wel eens in slaap val op de bank :o

ebi_tempura: Dankjewel voor je tip ! Ik ga altijd nog even op mijn telefoon kijken als ik in mijn bed lig, en in de ochtend als ik bv vrij ben blijf ik vaak toch nog liggen en val dan weer opnieuw in slaap.

Katyatje: Zo akelig he? Iemand die het nog nooit heeft gehad kun je het ook gewoon niet uitleggen, die kijken je aan of ze water zien branden. Maar je probeert in alle macht er tegen te vechten, maar je krijgt je lichaam niet in beweging en je krijgt ook geen geluid uit je mond...

Benfan: Lucide dromen lijken me dan wel weer heel speciaal, ik heb gelezen dat je dit kunt leren ?

Qerty: Klinkt als ook iets heel akeligs -O- -O- wellicht dat de tips voor jou ook helpen !!

Snooty16: da's apart omdat ik lees dat het juist vaak in periodes voorkomt wanneer je veel stress hebt. Het blijft een heel gek iets dat zoiets kan gebeuren toch ?

Hutcherson : Zou het? Voelde echt alsof ik sliep zeg maar, maar kan evengoed toch fysiek wakker zijn geweest. Maakt het nog vreemder voor mij -O- vind je het trouwens niet heel erg eng wat jij dan meemaakt? kun je dan wel rustiger blijven?

Storm: oh getver dat klinkt echt heel eng! Ik zou daar denk ik echt serieus last van hebben mocht ik dat zo meemaken ?

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:06

Ik heb het soms ook, maar nu al meer dan een jaar niet meer.

Dat je het meestal krijgt als je een dutje doet is typisch, ik heb er over opgezocht toen ik het voor de eerste keer had en :
- op je rug liggen
- warme omgeving
- ondiepe, lichte slaap (dus dutjes, of in mijn geval, 's morgens nog eens opnieuw in slaap vallen :+ )

zouden slaapverlamming verergeren/frequenter maken.

Ik had bijna hetzelfde als jij: ik 'droomde' dat ik wakker was/wakker moest worden, maar ik kon me niet bewegen, en soms leek het dan alsof ik me uit bed kon slepen, maar dan werd ik opnieuw 'wakker' en besefte ik dat ik dus aan het slapen was geweest, maar ook tijdens dit opnieuw wakker worden was ik eigenlijk nog in slaap ... Ik sprak mezelf dan de hele tijd toe van 'komaan, oogleden proberen opendoen, kan ik mijn hand bewegen etc....' en zo schoot ik dan uiteindelijk wel echt wakker. Maar het is inderdaad best beangstigend omdat je je niet kan bewegen.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:24

Zit hier ook iemand die vrijwel iedere nacht dezelfde nachtmerrie heeft?

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:25

Kimbers schreef:

Ik heb dit wel jaren gehad. Is gelukkig over gegaan.

Ik droom nog steeds bizar helaas. Vannacht droomde ik dat ik hoogzwanger was. Ik heb absoluut geen kinderwens. :+

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:34

Ik heb met periodes vaak een slaapverlamming en het kan gepaard gaan met heftige hallucinaties. Meestal slaap ik gewoon door, maar soms zie ik mannen in mijn slaapkamer of voor het raam (aan mijn slaapkamer zit een dakterras) en soms voel ik ze daarbij ook. In zo'n geval wordt ik wel graag wakker. Wat dan goed helpt is proberen mijn hand samen te knijpen, dan wordt ik vrij snel wakker.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:36

Heb je er ooit hulp bij gehad MarlindeRooz?

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:36

Kimbers schreef:

Niet elke dag maar ik heb jaren gehad dat ik 1x per jaar dezelfde nachtmerrie had. Ik kan die nachtmerrie nog vaag voor mij halen maar heb hem nooit kunnen uitleggen. Zelfs niet aan mijzelf.
Voor mij is het nu al een paar jaar geleden dat ik deze heb gehad. Hopelijk blijft hij nu ook echt weg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:55

Storm schreef:
Ik heb het 1 keer gehad dat ik steeds droomde dat ik wakker wilde worden maar dat het niet lukte, ook een aantal keer. Ik kon dat wel een oog open doen maar zakte weer weg en kon me niet bewegen. Dat was na een nacht in een tent, alleen op een kampeerterreintje. Ik had heel slecht en onrustig geslapen.

En verder 'zie' ik dingen tussen slapen en wakker worden. Vooral grote spinnen die verdwijnen tussen het hoofdboord en matras van mijn boxspring. Of ze kruipen over de kast. Heel groot en levensecht. Soms hoor ik voetstappen of stemmen, vooral als mijn kinderen niet thuis zijn maar bij hun papa, ik word dan regelmatig wakker omdat ik mijn zoontje hoor roepen. Ik weet inmiddels dat het niet echt is, maar dat heeft moeite en angst gekost.

Ja, dit heb ik ook. (Weer iets gevonden :D ).
Ik zie ook rare dingen vlak na het in slaap vallen. Meestal schrik ik dan en doe ik snel het lampje aan. Dan is het weg natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:46

zag je je zelf liggen slapen? Dat klinkt als een uittreding.

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 14:48

Kimbers schreef:

Ja diegene zei “niks aan te doen” :roll:

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:23

Schemerdier schreef:
Ik heb het soms ook, maar nu al meer dan een jaar niet meer.

Dat je het meestal krijgt als je een dutje doet is typisch, ik heb er over opgezocht toen ik het voor de eerste keer had en :
- op je rug liggen
- warme omgeving
- ondiepe, lichte slaap (dus dutjes, of in mijn geval, 's morgens nog eens opnieuw in slaap vallen :+ )

zouden slaapverlamming verergeren/frequenter maken.

Ik had bijna hetzelfde als jij: ik 'droomde' dat ik wakker was/wakker moest worden, maar ik kon me niet bewegen, en soms leek het dan alsof ik me uit bed kon slepen, maar dan werd ik opnieuw 'wakker' en besefte ik dat ik dus aan het slapen was geweest, maar ook tijdens dit opnieuw wakker worden was ik eigenlijk nog in slaap ... Ik sprak mezelf dan de hele tijd toe van 'komaan, oogleden proberen opendoen, kan ik mijn hand bewegen etc....' en zo schoot ik dan uiteindelijk wel echt wakker. Maar het is inderdaad best beangstigend omdat je je niet kan bewegen.

Precies dit. En ja, vaak zie ik mezelf daarna idd slapend liggen. Ik slaap altijd heel licht en wordt minstens 5x per nacht wakker. Maar als ik slaapverlamming heb, slaap ik echt.

Ook vaak dezelfde nachtmerrie gehad, dat is nu wat minder. Ook voorspellende dromen heb ik regelmatig, ik was dan ook niet verbaasd toen ik laatst een telefoontje kreeg dat mijn oma was overleden, toen ik drie nachten op rij haar begravenis droomde.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:28

MarlindeRooz schreef:
Kimbers schreef:

Ja diegene zei “niks aan te doen” :roll:

Wat een droeftoeter. Zo jammer dat er zo slecht geholpen wordt met dit soort dingen.
Gelukkig dat het bij jou iig vanzelf over is gegaan.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:46

Lucide dromen kun je inderdaad leren, per persoon verschilt het enorm hoe snel je het oppakt, en tot hoever je wat kan aanpassen in een droom. Nu ik meer controle heb, heb ik ook geen nachtmerries meer, eerder leuke avonturen! Als ik in mijn droom mijn hoofd hard schud dan stap ik uit de droom, en direct een andere in. Vaak blijf ik even hangen, kijken hoe eng de droom gaat worden. Weet dat mij niks kan gebeuren want ik lig veilig in bed!

Ik droom trouwens heel vaak dat ik een computerspel instap, die, via je dromen werkt. Je loopt, vecht, rent, vliegt, echt door het spel heen. ERG leuk! Zelfs moeten looten om aan betere spullen te krijgen! Denk aan VR World of Warcraft met hele goeie grafics!

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:17