Ik heb al jarenlang lichamelijke klachten. Ik heb reuma, allergieën die niet herleidbaar zijn, ik heb mijn rug gebroken in 2018, ik ben in februari aan een aangeboren hartafwijking geopereerd en sinds juni 2019 heb ik met steeds grotere regelmaat urineretentie. Ik heb sinds die tijd denk ik 13x een verblijfskatheter gehad en sinds een tijdje kan ik zelf katheteriseren. Dat ging "soepel".
Tot gistermiddag. Het plassen lukte niet. Dus ik probeerde het te katheteriseren, katheter inbrengen ging goed, maar er kwam geen urine.... Katheter eruit gehaald, liter thee gedronken, na 2 uur nog eens geprobeerd (en toen moest ik echt wel heel nodig) maar weer geen urine.. Dus ik heb de HAP gebeld. Mocht langskomen, de huisarts had weinig kaas gegeten van katheteriseren had ik het idee en kwam verbaasd tot de conclusie dat er geen urine uit kwam. Joh. Hij zei: ik denk dat er niks in je blaas zit. Ik zei: ik heb een liter thee gedronken ná dat ik al aandrang voelde, ik wil dat je een bladderscan maakt. Nou dat apparaat had hij nog nooit gebruikt, maar met mijn instructies (

Daar kwam een verpleegkundige die wel wat meer ervaring had met katheteriseren, godzijdank. Zij heeft ook een bladderscan gemaakt en kwam op 1300 cc uit. Maar ook bij haar: geen urine. Ze heeft het 4x geprobeerd en op een gegeven moment kwam de katheter er met de punt weer uit? Dus maakte een bocht in mn urinebuis... en toen heeft ze me plat gelegd, nogmaals geprobeerd en toen ein-de-lijk liep hij af. Pfff. Ik was echt bang dat ik ter plekke een suprapubische katheter ging krijgen.
Vanochtend heb ik de poli urologie gebeld en ik moet nu minimaal 2 weken deze katheter houden, en dan verder kijken met de uroloog. Ik had eerst een katheter met flipflo gekregen maar ik krijg enorme kramp in mijn blaas als de katheter leeg is gelopen, echt alsof mn blaas vacuüm trekt, weet iemand waardoor? Dus ik heb er maar een zak aangehangen, ik had er nog genoeg thuis.
Maar het is me echt een raadsel waarom er in eerste instantie (ik 3x, de huisarts een keer of 5 en de urologieverpleegkundige een keer of 6) géén urine afliep. Ik heb dat nog nooit gehad of überhaupt van gehoord. Ik heb zelf de katheters zo ver mogelijk ingebracht, de huisarts zat tegen de bovenkant van mn blaas, dus hij zat echt wel hoog genoeg en ook zéker weten niet vaginaal, dat voel ik meteen, en dan bij de urologieverpleegkundige krulde hij terug

Overigens is niet helemaal duidelijk waardoor mijn retentieklachten komen. Mogelijk door de medicatie die ik slik, maar zonder die medicatie kan ik niet. Mogelijk Fowler syndroom. Mogelijk psychisch.
Ik ben zó 'puzzled' en voel me ellendig om weer aan die stomme verblijfskatheter vast te zitten, dat ik het even van me af wilde schrijven