Testen of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:17

f4bjheu schreef:
Redelijk bijzonder dat dit een vraag is. Regels idd mega duidelijk en denk dat idd best veel mensen nogal lichtvaardig inschatten wat de kansen zijn. Zijn mensen ook zonder klachten die positief testen. Het duurt echt nog geen minuut. Tuurlijk kan echt prima zo zijn dat je negatief bent maar in t ergste geval weet je dan dat je idd echt niet met corona besmet bent. Regels zijn ontzettend duidelijk. Ook; werkgevers staan niet boven corona regels, ook als ze zelf beweren van wel. Maatschappelijkgezondheid is belangrijker


Het actuele testen misschien niet.

Maar het in de wacht hangen voor een afspraak, heen en terug rijden van / naar de testlocatie neemt wel degelijk tijd in beslag.

Het mentale aspect nog niet meegenomen! Ik ervaar het als behoorlijk stressvol en dan ook nog 8 dagen wachten voordat je daadwerkelijk de uitslag hebt.....


Wat moet, moet. Maar zeggen "het is nog geen minuut" is echt niet waar

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:22

Nee idd. Als je er eenmaal bent bij die test kost het idd een minuut. Maar momenteel is het zo dat je 2 dagen moet wachten op een test 100km bij je van je vandaan. Met het voorrangsnummer voor de zorgmedewerkers :+

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:24

mvdende schreef:
f4bjheu schreef:
Redelijk bijzonder dat dit een vraag is. Regels idd mega duidelijk en denk dat idd best veel mensen nogal lichtvaardig inschatten wat de kansen zijn. Zijn mensen ook zonder klachten die positief testen. Het duurt echt nog geen minuut. Tuurlijk kan echt prima zo zijn dat je negatief bent maar in t ergste geval weet je dan dat je idd echt niet met corona besmet bent. Regels zijn ontzettend duidelijk. Ook; werkgevers staan niet boven corona regels, ook als ze zelf beweren van wel. Maatschappelijkgezondheid is belangrijker


Het actuele testen misschien niet.

Maar het in de wacht hangen voor een afspraak, heen en terug rijden van / naar de testlocatie neemt wel degelijk tijd in beslag.

Het mentale aspect nog niet meegenomen! Ik ervaar het als behoorlijk stressvol en dan ook nog 8 dagen wachten voordat je daadwerkelijk de uitslag hebt.....


Wat moet, moet. Maar zeggen "het is nog geen minuut" is echt niet waar


Maar totaal niet weten of je het hebt voor de dagen erna is toch ook stressvol, of denk ik nu verkeerd? Ik snap dat het wachten lastig is, maar de onzekerheid is nog groter zonder test.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:24

mvdende schreef:
f4bjheu schreef:
Redelijk bijzonder dat dit een vraag is. Regels idd mega duidelijk en denk dat idd best veel mensen nogal lichtvaardig inschatten wat de kansen zijn. Zijn mensen ook zonder klachten die positief testen. Het duurt echt nog geen minuut. Tuurlijk kan echt prima zo zijn dat je negatief bent maar in t ergste geval weet je dan dat je idd echt niet met corona besmet bent. Regels zijn ontzettend duidelijk. Ook; werkgevers staan niet boven corona regels, ook als ze zelf beweren van wel. Maatschappelijkgezondheid is belangrijker


Het actuele testen misschien niet.

Maar het in de wacht hangen voor een afspraak, heen en terug rijden van / naar de testlocatie neemt wel degelijk tijd in beslag.

Het mentale aspect nog niet meegenomen! Ik ervaar het als behoorlijk stressvol en dan ook nog 8 dagen wachten voordat je daadwerkelijk de uitslag hebt.....


Wat moet, moet. Maar zeggen "het is nog geen minuut" is echt niet waar


Hoe kom je aan 8 dagen wachten. In de meeste gevallen is het binnen 48h bekend. Uitzonderingen daargelaten is 8 dagen wel heel extreem.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:06

SinneJ schreef:
mvdende schreef:


Het actuele testen misschien niet.

Maar het in de wacht hangen voor een afspraak, heen en terug rijden van / naar de testlocatie neemt wel degelijk tijd in beslag.

Het mentale aspect nog niet meegenomen! Ik ervaar het als behoorlijk stressvol en dan ook nog 8 dagen wachten voordat je daadwerkelijk de uitslag hebt.....


Wat moet, moet. Maar zeggen "het is nog geen minuut" is echt niet waar


Maar totaal niet weten of je het hebt voor de dagen erna is toch ook stressvol, of denk ik nu verkeerd? Ik snap dat het wachten lastig is, maar de onzekerheid is nog groter zonder test.



Dat is ook de exacte reden waarom ik juist wil laten testen. Zelfs met alleen keelpijn en een snotneus.


lucifertje schreef:
mvdende schreef:


Het actuele testen misschien niet.

Maar het in de wacht hangen voor een afspraak, heen en terug rijden van / naar de testlocatie neemt wel degelijk tijd in beslag.

Het mentale aspect nog niet meegenomen! Ik ervaar het als behoorlijk stressvol en dan ook nog 8 dagen wachten voordat je daadwerkelijk de uitslag hebt.....


Wat moet, moet. Maar zeggen "het is nog geen minuut" is echt niet waar


Hoe kom je aan 8 dagen wachten. In de meeste gevallen is het binnen 48h bekend. Uitzonderingen daargelaten is 8 dagen wel heel extreem.


Vanaf het moment van klachten krijgen tot de uitslag, gaat in mijn geval 8 dagen duren.

Zondag avond eerste klachten, vrijdag (morgen) testen en dan 48 uur (zaterdag, zondag) wachten op de uitslag.

Edit: dus 8 dagen in onzekerheid vanaf de eerste klachten. Want op het moment dat ik keelpijn begon te krijgen, zag ik de bui al hangen

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:00

Waarom heb je dan niet eerder gebeld voor een test? Je zag de 'bui' immers al hangen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:13

Je kan ook overal problemen zoeken. Testen zelf stelt weinig voor. Ja de wachttijden zijn nu lang en soms moet je daardoor verder weg dan ideaal zou zijn. Is bits maar geen reden om niet te gaan testen oid. Test staat er meestal binnen 24u op via DigiD, soms iets langer maar 48u redden ze eigenlijk altijd wel. Als je geen klachten hebt kan je wel ook positief getest worden alleen willen ze liever niet dat je dan langs komt ivm overbelasting. Mbt onzekerheid en stress; tja dat is gewoon even zo, maar niet testen haalt dat niet weg ofzo (afgezien dat het ronduit asociaal en egocentrisch is om niet te doen, zeker als je klachten hebt). Soms kan het een hele onderneming zijn, zeker als je je al niet goed voelt, maar dan weet je iig daarna we waar je staat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:17

Jester_ schreef:
Astorga schreef:
Ik ben echt zo benieuwd naar het werkveld van de mensen die met klachten moeten werken. Bijzonder dat ze aan de ene kant blijkbaar onmisbaar zijn, maar dat de werkgever wel riskeert dat al die onmisbare mensen elkaar besmetten. Welke actie ondernemen ze dan?


Ik werk in de ggz. Personeelstekort, wij blijven enkel thuis met klachten en koorts en dan testen. Niet enkel met verkoudheidsklachten


Bijzonder dat dit per zorginstelling verschilt. Ik werk in de VG zorg. Wij moeten standaard laten testen bij klachten. Ook bij milde klachten. En ook wij hebben te maken met krapte. Gelukkig kunnen wij op de plek waar ik werk alles nog opvangen vanuit het eigen team. Maar dat kan zomaar veranderen als het griepseizoen echt begint. Nu al geregeld uitvallers die zich eerst moeten laten testen. Belachelijk dat dit zo lang duurt. Collega die van de week het nummer belde waarop je voorrang krijgt kwam er niet door. Uiteindelijke afspraak was in Purmerend. Dat is ruim een uur rijden vanaf hier.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:09

verootjoo schreef:
Nee idd. Als je er eenmaal bent bij die test kost het idd een minuut. Maar momenteel is het zo dat je 2 dagen moet wachten op een test 100km bij je van je vandaan. Met het voorrangsnummer voor de zorgmedewerkers :+

Dat is toch absurd dat je zelfs met voorrang zo lang moet wachten en zo ver moet!
En stom dat het per regio zo verschillend is. Ik heb maandag eind van de ochtend online een afspraak gemaakt en kon woensdag begin van de middag terecht op een klein half uur rijden. Vandaag eind van de middag de uitslag. En dat in een (bijna) zorgelijke regio dus ik zou verwachten dat er wel enige drukte is.

Jester_

Berichten: 12271
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:11

Onze instelling heeft nu een eigen teststraat voor medewerkers geopend dus nu bij klachten testen en dan vrij snel de uitslag. Bij huisgenoten is het dan werken met mondkapje

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:39

Ik had afgelopen week ook last van keelpijn en een snotneus. Ik heb mij niet laten testen. Teveel gedoe en kost te veel tijd en te ver rijden. Ik voel me nu weer prima en vind het wel prima zo.

Denk dat die drempel voor testen voor veel mensen te hoog aan het worden is. Vind het wel best inmiddels. De consequenties van positief testen zijn ook niet mals. Ik ben maar gewoon binnen gebleven tot ik 24 uur klachten vrij was.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:55

Als je gaat testen blijf je thuis tot de test en je een negatieve uitslag hebt. Je mag ook geen bezoek ontvangen.

Dit soort werkgevers maken dat de Corona gevallen lastiger in te dammen zijn. Je bent al besmettelijk vanaf twee dagen voor je klachten krijgt. Dus elke dag die je extra los rond loopt en contact hebt met andere mensen, zorgt er voor dat die andere mensen mogelijk besmet raken en in elk geval voor hun baas weer 10 dagen uit de running zijn omdat ze in quarantaine moeten.

Wat helpt tegen verspreiding is echt goed afstand houden van andere mensen.

Delaja schreef:
Gewoon testen, al is het maar om aan je omgeving te laten zien dat je geen corona hebt (of wel, maar daar gaan we nu even niet van uit).
Ik ben toevallig vanmorgen door de test straat geweest. 99% zeker dat het een gewone verkoudheid is, omdat mijn vriend exact hetzelfde had en ook negatief is bevonden, maar omdat ik voor de bijlessen die ik geef op veel verschillende plekken en bij leerlingen thuis kom, wilde ik toch die test laten doen.

Overigens gaat het schoonmaakwerk twee avonden in de week gewoon door. Volgens het schoonmaakbedrijf waar ik voor werk moet ik doorwerken, tot de test daadwerkelijk positief is. Enorm krom, omdat overal gezegd wordt dat je thuis moet blijven, maar na overleg met de manege waar ik schoonmaak, ga ik op een rustiger tijdstip en met mondkapje (handschoenen draag ik daar sowieso).

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 06:32

Via internet is de uitslag er veel sneller. Mijne in minder dan 24u.
Ik heb er weinig stress van ervaren, tis maar hoe druk je je maakt.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:52

f4bjheu schreef:
Redelijk bijzonder dat dit een vraag is. Regels idd mega duidelijk en denk dat idd best veel mensen nogal lichtvaardig inschatten wat de kansen zijn. Zijn mensen ook zonder klachten die positief testen. Het duurt echt nog geen minuut. Tuurlijk kan echt prima zo zijn dat je negatief bent maar in t ergste geval weet je dan dat je idd echt niet met corona besmet bent. Regels zijn ontzettend duidelijk. Ook; werkgevers staan niet boven corona regels, ook als ze zelf beweren van wel. Maatschappelijkgezondheid is belangrijker



Hier sluit ik me bij aan..ik vind het ook heel bijzonder dat mensen zeggen dat ze niet laten testen bij verkoudheid. Zo krijgen we corona niet onder controle :(
En ja ik werk in de kinderopvang en wij hebben helaas ook iedere dag te maken met personeelskrapte door corona en dat is hard werken maar je wil toch niks op je geweten hebben.
Even een tip : online is het veel makkelijker om een afspraak te maken dan hoef je niet zo lang in de wacht te staan. Ok is de uitslag en online vaak eerder dan dat je gemaild zou worden. Je hoeft alleen in te loggen met je DigiD

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:53

Jester_ schreef:
Onze instelling heeft nu een eigen teststraat voor medewerkers geopend dus nu bij klachten testen en dan vrij snel de uitslag. Bij huisgenoten is het dan werken met mondkapje


Dat zou ik ook willen, teststraat op de hoofdlocatie, maar waar ik werk zeggen ze dat ze dat niet in kunnen richten.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:59

Laten we wel wezen, ik denk dat veel mensen deze vragen aan zichzelf stellen op het moment dat ze verkoudsheidsklachten hebben. Als je werkgever een strikt beleid voert mbt (verkoudsheids)klachten, dan volg je die op. Als je werkgever zegt dat je met verkoudheisklachten kan komen werken, dan is het aan jou of je gaat of niet. Voel je je er niet fijn bij, maak het kenbaar bij je werkgever en meld je ziek.

Het is een lastig verhaal. Ga je nou wel of niet werken? Laat je je nou wel of niet testen? Ik heb een chronische loopneus, vooral als ik van binnen naar buiten ga en andersom. Mijn neus reageert enorm op temperatuursverschillen. Maar omwille van mijn loopneus, laat ik mij niet testen. Door de hooikoorts heb ik soms een kriebelhoest. De overgang van het weer heeft er ook enorm invloed op. Ik kamp met een laag Hb wat soms leidt tot vermoeidheidsklachten en een niet altijd fit gevoel. Dus als ik nu deze klachten heb, laat ik mij ook niet direct testen.

Mijn kinderen zijn allebei al lichtverkouden geweest maar verder niet ziek. Ze zijn niet door school naar huis gestuurd. Als school dat wel had gedaan, had ik het prima begrepen.

Je kan mensen niet dwingen zich te laten testen, dat is toch iets heel persoonlijks. Als je ervoor kiest om je niet te laten testen, blijf dan op zijn minst een aantal dagen thuis en blijf uit de buurt van anderen. Houd afstand. Was je handen, et cetera. Gebruik gewoon je gezond verstand. Besluit je je wel te laten testen, dan blijf je thuis tot de uitslag er is.

Ben je in de nabijheid van iemand geweest die wel positief is getest en je komt uit het contactonderzoek naar voren, laat je testen.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:13

Test achter de rug.

Ondanks nieuwe methode waarbij ze minder ver je neus in gaan, deed dat alsnog behoorlijk zeer!

Wil niet weten hoe ver ze anders zouden gaan -O- dit was al way beyond aangenaam.

Hopelijk morgen al de uitslag.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:58

mvdende schreef:
Test achter de rug.

Ondanks nieuwe methode waarbij ze minder ver je neus in gaan, deed dat alsnog behoorlijk zeer!

Wil niet weten hoe ver ze anders zouden gaan -O- dit was al way beyond aangenaam.

Hopelijk morgen al de uitslag.

Oh, daar wisten ze bij mij nog niet van denk ik, ze deed het ook heel lang. AUW -O- .

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:18

Ik heb alleen last van neusverkoudheid, maar loop stage in het ziekenhuis, sinds de klachten woensdag avond begonnen meteen donderdag gebeld, vanochtend getest en nu uiterlijk 22 uur vanavond de uitslag. Ik heb verder geen klachten, maar het risico op doorlopen en toch corona hebben met dus weinig klachten is me te groot.

Ik vond de test heeeel erg mee vallen, keel was gewoon mond zo ver mogelijk open, hoofd iets naar achteren en aaa zeggen. Ze ging tot de amandelen zei ze van te voren. De keel heb ik alleen het draaien van het staafje gevoeld. De neus was wel vervelender, maar ik vond het niet wat sommige mensen zeggen "vreselijk" oke, het is niet fijn, en dan vooral het laatste stukje en draaien met het staafje, de tranen schoten meteen in mijn ogen,maar ik vond het meevallen. Het schijnt ook wel afhankelijk te zijn van hoe je neusholtes precies lopen of het echt pijn doet of vervelend is. Wel kreeg ik een flinke bloedneus meteen. De vrouw die testte haalde het staafje terug en zei meteen dat er wat bloed aan zat, dus ik had al snel een doekje haha.

Ik vond het in iedergeval echt mee vallen na horror verhalen die ik gehoord heb. Nu dus nog afwachten tot ik vanavond de uitslag heb.

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:13

Het is wel ontzettend dubbel om in deze verkoudheidstijd toch beter te gaan testen. Bij ons op de afdeling zijn er 4 positieven geweest waarvan 2 goed ziek. De andere 2 zijn ze enkel achter gekomen door het contactonderzoek. Die hadden dus heel gemakkelijk nog veel meer mensen aan kunnen steken. Dat had grote gevolgen voor het bedrijf kunnen hebben (450 man) Dan toch maar even beter kortdurend afwezig en een stukje zekerheid voor de collegas.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Testen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:55

Na al zn 10x ingelogd te hebben op coronatest.nl

Zojuist de uitslag NEGATIEF *\%/*

Gewoon een verkoudheid dus. Heerlijk om mijn vrijheid weer terug te hebben!