Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 16:59

Voor die manege ook.
En, zoals gezegd, moeten ze het waarschijnlijk zelf betalen.

santie schreef:
Mdrf schreef:
ik verbaas me er vooral over dat je er 3 maanden later nog mee komt. Als je ze verantwoordelijk vond voor schade had je direct wel actie ondernomen, niet omdat je nu de rekening ineens krijgt.



Wanneer jij iemand aansprakelijk wilt houden, is het zaak diegene daar zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen.
Ik vermoed ook dat de ts verder niks had ondernomen, als deze rekening niet was gekomen.
Beetje flauw dus, in mijn ogen... ;)[/quote]


Wat is dit nu weer voor onzin??? € 200,- is gewoon veel geld.

Iemand verantwoordelijk houden voor de schade kan alleen als er aantoonbare schade is en die is er nu...
Het is echt ongelofelijk wat voor onzin mensen er allemaal bij halen... Ts, gewoon kijken wat je met de manege kan regelen hoor.[/quote]



Is helemaal geen onzin.
Als ik een ongeluk krijg en ik hou jou aansprakelijk, vertel ik je dat zo snel mogelijk.
Maar eerst niks zeggen en dan, als je na 3 maanden erachter komt dat t geld kost, nog proberen dat bij hen te verhalen...
Voor iets wat zij niet hadden kunnen voorkomen en jij, als ervaren paardenmens, had kunnen verwachten, vind ik flauw, ja.
Al helemaal als die extra kosten voorkomen had kunnen worden door via de huisarts te gaan. Dat jij direct naar de SEH ging, was niet hun keus..
Maar goed, je kunt t doen. Staat misschien in je recht. Maar ík ben niet zo en zou dat dus niet doen.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:05

zimbabwe schreef:
Pareltjes schreef:
Iemand met 20 jaar rijervaring zou genoeg ervaring en inschattingsvermogen hebben om te weten dat het gaan rollen binnen natuurlijk gedrag van paarden valt. Met haar ervaring heeft ze nagelaten dat te voorkomen óf er tijdig van af te gaan.

Maneges geven paarden mee op basis van ervaring van de ruiter. 20 jaar is heel wat en een paard dat graag rolt is geen overdreven onopgevoed paard maar een die graag van de gelegenheid gebruik maakt. Past prima bij een ruiter met de aangegeven ervaring.

Of de manege aanprakelijk kan worden gehouden is uiterst dubieus. Als zij al willen betalen is dat uit goodwill dunkt me. Maar of dit juridisch standhoudt waag ik ernstig te betwijfelen. Immers de ruiter in kwestie heeft ook zo haar verantwoordelijkheid. Het correct informeren van de manege mbt tot haar rijervaring. Met 20 jaar zou ze in staat moeten zijn de duidelijk fysieke signalen van het willen gaan liggen te herkennen. Dit gaat gefaseerd, het paard laat zich niet ineens omvallen.


Een paard dat onder zadel rolt, is zeker geen natuurlijk gedrag, maar zwaar slecht opgevoed! Door meerdere ervaringen durf ik bij een steandrit al helemaal niet meer te zeggen dat ik kan rijden, want dan krijg je gewoon de grootste kl**tzak van stal en mag je de hele rit vechten. Geen zin in. Goed juist om de manege nog eens goed in te peperen dat ze wel degelijk altijd verantwoordelijk zijn.



Precies dit,
Ik voelde het aankomen, had geen zweep heb "geschopt" voordat ze ging liggen.
(Maar eigenwijs en luisterde voor geen meter.)
Probeerde eraf te komen maar mijn voet bleef in de beugel vastzitten.
De golven kwamen over ons heen.(ja het paard lag tot het zadel in het zeewater)
Ik was tot mijn bovenbenen nat toen ik er eindelijk af kon komen.


Ik ben vanaf het strand opgehaald en terug gebracht naar de manege waar ik mijn ouders heb gebeld en de dichtstbijzijnde huisarts.
De huisarts vertrouwde het niet en verplichtte mij bijna om foto's te laten maken. (Ik vond het zelf een twijfel geval.)

Op de foto's was het niet gebroken maar ze hebben het wel ingetaped en aangeraden krukken te gebruiken na 3 dagen volledige rust.
Hier heb ik nog 3 weken mee rondgelopen.
(En nog steeds last van middenvoetsbeentjes na inspanning.)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:11

Asciugamano schreef:
Al helemaal als die extra kosten voorkomen had kunnen worden door via de huisarts te gaan. Dat jij direct naar de SEH ging, was niet hun keus..
Maar goed, je kunt t doen. Staat misschien in je recht. Maar ík ben niet zo en zou dat dus niet doen.

TS is via de huisarts naar de SEH gestuurd. Óók dan kost zo’n bezoekje geld; TS is gezien door een SEH-arts en er zijn foto’s gemaakt. Welke route je ook neemt naar de SEH, die kosten betaal je (of je verzekering als je je eigen risico al hebt opgemaakt) gewoon altijd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:11

noukie12 schreef:
[

Bedankt, het is dus zeker een belletje naar de manege waard.
De manege word er niet minder van als ze gewoon verzekerd zijn.
Mocht dat moeilijk zijn of niet goed geregeld dan kan ik het er altijd nog bij laten zitten.

200 euro is voor mij op dit moment erg veel geld. Ik studeer hbo en moet van mijn bijbaantje mijn eigen paard betalen.

Ik ben student vind ik altijd een beetje een zwak argument om eerlijk te zijn. Zeker als je dan een luxe als paard hebt.
Dikke kans dat die manege meer in het rood staat dan jij nu na de corona tijd dat lessen niet door konden gaan en de paarden toch moesten eten.

Daarmee zeg ik niet dat je het die manege niet moet gaan vragen. :)
Misschien zijn ze wel zo netjes er direct aan mee te werken. Maar de reden die zullen het vast breder hebben, dat weet je niet :)

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:12

Misschien wel een open deur ts, maar je ziet al hoe verschillend iedereen hierover denkt. Het is niet gek als je de manege informeert over de kosten die je gemaakt hebt en vraagt of zij misschien een verzekering hebben die dit dekt. Alhoewel het bedrag voor jou een groot bedrag is, is dit geen bedrag waar je erg veel juridische hulp bij moet vragen want dan kost dat al snel meer dan het bedrag. Je bent dus gewoon een beetje afhankelijk van hoe de manege gaat reageren en of je het de moeite waard vindt , want het kan natuurlijk dat er helemaal niet aardig gereageerd gaat worden, maar dat moet je dan voor lief nemen en voor hetzelfde geld reageren ze wel aardig en gaan ze het proberen op te lossen. Dat weet je gewoon niet, dus hierover speculeren heeft ook geen zin.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:13

Hilary schreef:
Asciugamano schreef:
Al helemaal als die extra kosten voorkomen had kunnen worden door via de huisarts te gaan. Dat jij direct naar de SEH ging, was niet hun keus..
Maar goed, je kunt t doen. Staat misschien in je recht. Maar ík ben niet zo en zou dat dus niet doen.

TS is via de huisarts naar de SEH gestuurd. Óók dan kost zo’n bezoekje geld; TS is gezien door een SEH-arts en er zijn foto’s gemaakt. Welke route je ook neemt naar de SEH, die kosten betaal je (of je verzekering als je je eigen risico al hebt opgemaakt) gewoon altijd.

Dat heb ik ook al 2 keer aangehaald, waar die fabel toch van komt?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:14

Snooty16 schreef:
Misschien wel een open deur ts, maar je ziet al hoe verschillend iedereen hierover denkt. Het is niet gek als je de manege informeert over de kosten die je gemaakt hebt en vraagt of zij misschien een verzekering hebben die dit dekt. Alhoewel het bedrag voor jou een groot bedrag is, is dit geen bedrag waar je erg veel juridische hulp bij moet vragen want dan kost dat al snel meer dan het bedrag. Je bent dus gewoon een beetje afhankelijk van hoe de manege gaat reageren en of je het de moeite waard vindt , want het kan natuurlijk dat er helemaal niet aardig gereageerd gaat worden, maar dat moet je dan voor lief nemen en voor hetzelfde geld reageren ze wel aardig en gaan ze het proberen op te lossen. Dat weet je gewoon niet, dus hierover speculeren heeft ook geen zin.



Precies dit bedankt!
Ik ga ze even proberen te bellen met een open instelling en een nette vraag.
Ik verwacht dat ze met dezelfde houding zullen reageren en we samen tot een oplossing komen.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 17:40

Reeds gebeld en de manege gaf aan dat ze gewoon verzekerd zijn. (Net antwoord.)

Dat ik even via mijn verzekering contact moest zoeken voor de vergoeding.

Ik heb reeds mijn verzekering gebeld met het verhaal en daar hoor ik deze week van terug, of ze de zaak aannemelijk vinden om over te gaan tot aansprakelijk stellen tot de vergoeding van het eigen risico.

Ik wacht het even af :)

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:47

noukie12 schreef:
Reeds gebeld en de manege gaf aan dat ze gewoon verzekerd zijn. (Net antwoord.)

Dat ik even via mijn verzekering contact moest zoeken voor de vergoeding.

Ik heb reeds mijn verzekering gebeld met het verhaal en daar hoor ik deze week van terug, of ze de zaak aannemelijk vinden om over te gaan tot aansprakelijk stellen tot de vergoeding van het eigen risico.

Ik wacht het even af :)

Hartstikke goed.

Maneges hebben daar vaak een verzekering voor.
Echt de helft in dit topic banketstaaf lariekoek.

Als je zoals ik je WFT diploma hebt dan is dit topic echt mega tenenkrommend.
En voor de mensen die niet weten wat een WFT diploma is en dat dus moeten googelen geef dan alsjeblieft ook geen advies op verzekerings gebied.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:51

Meestal wanneer je met een ongeval op de seh terecht komt krijg je een poos later van je zorgverzekering een formulier om in te vullen. Puur omdat het soms zo is dat iemand anders aansprakelijk is, bvb als je van je fiets gereden word. Of van het paard van iemand anders valt, in dit soort gevallen verhalen ze de kosten op de ziektekostenverzekering van de ander. En in dit geval is de manege dus zelfs verzekerd, top zou ik zeggen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:53

Wat fijn Noukie, hopelijk krijg jij je centjes terug :)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:54

Ik vind dat je weet dat je een gevaarlijke sport beoefend en je daar serieuze risicos mee neemt, vooral ook nog op een vreemd paard . Ik snap niet dat het überhaupt in je opkomt om er een vergoeding voor te vragen.

Lijkt me wel een zeer pijnlijke zaak trouwens.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:11

Nabster schreef:
Ik vind dat je weet dat je een gevaarlijke sport beoefend en je daar serieuze risicos mee neemt, vooral ook nog op een vreemd paard . Ik snap niet dat het überhaupt in je opkomt om er een vergoeding voor te vragen.

Lijkt me wel een zeer pijnlijke zaak trouwens.


Ja mijn voet heeft heel erg lang. Heel veel pijn gedaan.
Ik ben zelfs op krukken nog naar mijn zus in Italië geweest omdat ik de veel te dure vliegtickets niet meer kon annuleren. (En ik haar en mijn neefje van 1 jaar oud al sinds de kerst niet meer had gezien)
(Gelukkig heeft klm zeer goede hulp voor mindervaliden.) :o

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:26

Fijn TS dat je gebeld heb!
Meestal hangt er toch een bordje met betreden op eigen risico.

Heb ik 4 jaar geleden iets soort gelijk gehad. Brak namelijk mijn rug in een zwembad, helaas betreden op eigen risico. Dus m'n eigen risico in de 2de week van januari al op. 3 maanden plat gelegen en van het bedrijf 0 respons gekregen. Niet eens een keer dagje gratis terug komen of korting.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:31

noukie12 schreef:
(Gelukkig heeft klm zeer goede hulp voor mindervaliden.) :o


Die hulp zit standaard in je vliegticket, maakt niet uit met welke mij. je vliegt.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:32

x_Jeanine_x schreef:
Fijn TS dat je gebeld heb!
Meestal hangt er toch een bordje met betreden op eigen risico.

Heb ik 4 jaar geleden iets soort gelijk gehad. Brak namelijk mijn rug in een zwembad, helaas betreden op eigen risico. Dus m'n eigen risico in de 2de week van januari al op. 3 maanden plat gelegen en van het bedrijf 0 respons gekregen. Niet eens een keer dagje gratis terug komen of korting.



Jeetje wat heftig. Hopelijk geen blijvende schade of pijn.

Het gaat in dit geval om een paard wat niet luisterde en onverwacht ging rollen.
Dat is denk ik een andere zaak. Maar ik verwacht dat dit netjes word opgelost. Ik kan het geld goed gebruiken.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:32

Maar als iedereen vind dat het dom is om de kosten terug te vragen, waarom doet de verzekering daar dan niet moeilijk over? TS heeft er recht op. Zo klaar als een klontje.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 18:33

Nielojram schreef:
noukie12 schreef:
(Gelukkig heeft klm zeer goede hulp voor mindervaliden.) :o


Die hulp zit standaard in je vliegticket, maakt niet uit met welke mij. je vliegt.


Dat doet er niet toe. Mijn ervaring was goed bij in dit geval KLM. Dus hardstikke fijn

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:34

x_Jeanine_x schreef:
Fijn TS dat je gebeld heb!
Meestal hangt er toch een bordje met betreden op eigen risico.

Heb ik 4 jaar geleden iets soort gelijk gehad. Brak namelijk mijn rug in een zwembad, helaas betreden op eigen risico. Dus m'n eigen risico in de 2de week van januari al op. 3 maanden plat gelegen en van het bedrijf 0 respons gekregen. Niet eens een keer dagje gratis terug komen of korting.


Jeetje zeg, wat heftig!
Maar heb je het wel geprobeerd en uitgezocht of ze in hun recht stonden? Ik vind dit niet niks hoor.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:40

Goed gehandeld TS! En wat een vrijgevige mensen hebben we toch in de maatschappij..... of zitten die alleen maar op bokt?
En dan een voucher voor een HALVE buitenrit. Verzacht de schrik een beetje maar staat toch niet in verhouding met een schade-uitkering. Of kosten ie buitenritten tegenwoordig 500 euro?

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:44

Storm schreef:
x_Jeanine_x schreef:
Fijn TS dat je gebeld heb!
Meestal hangt er toch een bordje met betreden op eigen risico.

Heb ik 4 jaar geleden iets soort gelijk gehad. Brak namelijk mijn rug in een zwembad, helaas betreden op eigen risico. Dus m'n eigen risico in de 2de week van januari al op. 3 maanden plat gelegen en van het bedrijf 0 respons gekregen. Niet eens een keer dagje gratis terug komen of korting.


Jeetje zeg, wat heftig!
Maar heb je het wel geprobeerd en uitgezocht of ze in hun recht stonden? Ik vind dit niet niks hoor.



Heb vanalles geprobeerd, helaas. Inmiddels nog steeds er wel last van, maar kan er mee leven en regelmatig pijn.

Rechtsbijstand gebeld, hoofdkantoor van CP gebeld, situatie is voorgelegd in een rechtenstudie situatie.

Maar is niet relevant voor dit topic.... Voor TS word het opgelost

TS ik begrijp dat het om een paard gaat en rollen, maar ook in het zwembad gold betreden op eigen risico.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:51

Ik ben gestopt om alle reacties te lezen: jemig wat een vreselijke kort door de bocht antwoorden. Als TS niet kan werken dan komt de ba langs en die vraagt of er iemand aansprakelijk is. Ik ben in een paar jaar geleden van een mogelijk koop paard gelazerd en afgevoerd per ambulance. Dit was is januari dus net eigen risico (meer dan €800) kwijt aan kosten ambulance, ct scan etc etc. Daarnaast weken niet kunnen werken. De verkopers van dat paard hebben heel veel geluk gehad dat ik gezegd heb dat er niemand aansprakelijk is, want ik was vrijwillig op dat paard gaan zitten. Achteraf moet ik wel op een steen oid in die bak gevallen zijn, want had ondanks cap een duidelijk zere plek op mijn hoofd en je gaat niet zo maar ‘out’. Dit grapje heeft mij en mijn werkgever een hoop geld gekost en later leerde ik dat je verzekeringstechnisch aansprakelijk bent als eigenaar van het paard. Dat TS zich afvraagt of ze iets kan neerleggen van haar kosten bij de manege is niet vreemd en ik denk dat zij daar gewoon voor verzekerd zijn. Succes TS! Edit lees net dat het is gegaan zoals ik al zei: verzekeringskosten
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 21-09-20 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:52

daantjuhhh schreef:
noukie12 schreef:
Reeds gebeld en de manege gaf aan dat ze gewoon verzekerd zijn. (Net antwoord.)

Dat ik even via mijn verzekering contact moest zoeken voor de vergoeding.

Ik heb reeds mijn verzekering gebeld met het verhaal en daar hoor ik deze week van terug, of ze de zaak aannemelijk vinden om over te gaan tot aansprakelijk stellen tot de vergoeding van het eigen risico.

Ik wacht het even af :)

Hartstikke goed.

Maneges hebben daar vaak een verzekering voor.
Echt de helft in dit topic banketstaaf lariekoek.

Als je zoals ik je WFT diploma hebt dan is dit topic echt mega tenenkrommend.
En voor de mensen die niet weten wat een WFT diploma is en dat dus moeten googelen geef dan alsjeblieft ook geen advies op verzekerings gebied.

Dit ja. Altijd erg dit soort topics. Er zijn erg veel mensen die denken dat wat zij van iets vinden ook wel juridisch gezien juist zal zijn.

Fijn nieuws zo, ts, ik hoop dat je het geld terug krijgt, daar is zo'n verzekering gewoon voor.

Er is zelfs uitspraak gedaan door een rechter, waarin een manege 50% van de schade moet betalen aan iemand die zonder toestemming een paard heeft gepakt en eraf is gevallen. Ik vind het bizar, maar dat is hoe het is. Dus al die amateurjuristen op bokt kunnen dingen als aansprakelijkheid beter over laten aan verzekeringsmaatschappijen, advocaten en rechters, want het is complex.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 009:BM3670
Hier is zo'n uitspraak. Het betreft 2 zaken, bij de tweede heeft iemand zonder toestemming een paard gepakt en is gaan rijden en eraf gevallen. Omdat die persoon zelf ook onrechtmatig heeft gehandeld, hoeft de manege niet de hele schade te betalen, maar toch de helft..... In de andere zaak moest de manege ook de helft betalen, hier omdat de lesklant in paniek was geraakt en was gaan gillen en daarom door haar gedrag ook deels verantwoordelijk was.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:02

Volgens mij is alles erover gezegd inmiddels. Ook ik lees nu wel weer dingen die ook weer wat kort door de bocht zijn. Zo van verzekeringskwestie dus opgelost, maar dat lees ik dus niet in het bericht van ts. Ze gaan kijken of ze het kunnen oplossen met de verzekering en dat is iets anders dan dat het opgelost is. Ik hoop ook dat ts haar centjes gewoon terugkrijgt en als de manege een eigen risico heeft op de aansprakelijkheidsverzekering (waar ik echt toch een beetje bang voor ben), dat de manege het gewoon zelf betaalt. Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing die de Manege gaat geven, dus ts. Wil je ons op de hoogte houden?

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 19:06

Snooty16 schreef:
Volgens mij is alles erover gezegd inmiddels. Ook ik lees nu wel weer dingen die ook weer wat kort door de bocht zijn. Zo van verzekeringskwestie dus opgelost, maar dat lees ik dus niet in het bericht van ts. Ze gaan kijken of ze het kunnen oplossen met de verzekering en dat is iets anders dan dat het opgelost is. Ik hoop ook dat ts haar centjes gewoon terugkrijgt en als de manege een eigen risico heeft op de aansprakelijkheidsverzekering (waar ik echt toch een beetje bang voor ben), dat de manege het gewoon zelf betaalt. Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing die de Manege gaat geven, dus ts. Wil je ons op de hoogte houden?



Zeker zal ik doen.