Ik ben afgelopen woensdag van mijn paard gevallen. Achteraf naar de spoed gegaan, foto’s gemaakt en kreeg de diagnose van een luxatie van mijn AC gewricht. Nu was het daar heel druk, waardoor de dokter mij alles zeer snel snel heeft uitgelegd en ik ook niet al mijn vragen kon stellen. Daarom wou ik jullie ervaring hiermee eens horen.
Mijn gewricht zou volgens de dokter ook wat gescheurd zijn want mijn sleutelbeen is dus zichtbaar naar boven gekomen. Volgens mijn brief is het geen volledige pianosleutelbeen, want je kan hem niet terug induwen. De spoedarts vond het allemaal wel meevallen, hij had ook erbij gezegd dat zijn collega’s het op de RX foto’s erger vonden uitzien dan hij persoonlijk. Zo komt mijn eerste vraag, gaat die bobbel ooit nog verdwijnen? Als het over 3 weken nog niet beter zou zijn word ik doorverwezen naar een orthopeed. Die moet beslissen of er een operatie nodig is en/of inspuitingen. Ik had aan de dokter gevraagd wanneer ik terug mocht beginnen paardrijden en of ik kan werken (ik werk in een hele drukke horecazaak) en zijn antwoord was “alles kan wat binnen je pijngrens is”. Nu is pijngrens natuurlijk een heel relatief begrip. Ik heb mijn werk voor deze week dan ook maar afgezegd want het leek me niet zo slim om plateaus te gaan dragen met die arm, maar ben wel van plan volgende week terug te gaan werken.
Maar nu lees ik op internet toch wel heel andere dingen. Dat je echt wel minstens 3 weken die draagdoek moet aanhouden omdat je anders blijvende last kan hebben en dus ook absoluut geen inspanningen mag doen. Nu bevind ik me ook in graad 3 of graad 2 van een luxatie denk ik. Als ik het goed begrijp zit je in graad 3 vanaf je sleutelbeen ook verplaatst is, mijn sleutelbeen steekt er dus wel redelijk duidelijk uit. Sporters zouden wel sneller geopereerd worden dan gewone mensen, nu val ik wel echt onder de term sporter in mijn ogen. Ik wil absoluut geen operatie, maar ik wil ook niet met een blijvende pijn zitten of artrose ontwikkelen.
Wat ik las op internet gaat als volgt; “Graad 3: het kapsel is gescheurd, maar ook twee andere gewrichtsbanden zijn doorgescheurd. Het schouderblad is daardoor naar beneden geschoven, waardoor uw sleutelbeen nu hoger staat dan uw schouderblad”. Ik heb dus een draagdoek, ik draag hem vooral als ik ergens heen moet. Thuis laat ik hem meestal uit. Ik neem 1-2 pijnstillers per dag. Vooral ‘s avonds krijg ik last.
Ik zit nu eigenlijk dus nog met een heleboel vragen, mag ik binnen een dikke week het rijden weer oppakken? Hoe lang moet ik die draagdoek nog aan en hoe groot is de kans dat er toch geopereerd moet worden? Vandaar de vraag naar jullie ervaringen en hoe jullie revalidatie liep.
Linkerschouder, foto is van gisteren