Ik weet niet zeker of dit topic er al is, als dat zo is dan kan deze verwijdert worden en post ik mijn berichtje onder dat topic!
Ik deel graag mijn verhaal en misschien dat er iemand raad weet, maar ik lees ook graag die van jullie!
Op het levens pad van mijn vriendin staat depressie om het hoekje...
Maar natuurlijk is het zo dat wat wij ook doen zij niet wil luisteren. Ik zal mijn verhaal een beetje kort en anoniem proberen uit te leggen.
Een vriendin van mijn besten vriendin is voor mij ook een belangrijk persoon in mijn leven. Nou worstelt ze vaak met zichzelf en als je alleen bent is dat soms moeilijk uit te vechten. Ze heeft in haar leven heel wat moeilijkheden gehad en tot dus ver is dat nog redelijk gegaan. Maar nu vergrijst haar blik toch echt. Het maakt niet uit wat het probleem is, zodra ze er een bedacht heeft (en dat hoeft maar iets heel kleins te zijn) is alles om haar heen verschrikkelijk en is ze de enigen die zich zo voelt. Niks is meer leuk en wij als vriendinnen begrijpen dat dan natuurlijk niet volgens haar. Als ze los barst (want ze vertelt er wel graag over) herhaalt ze zichzelf te vaak. En als we tips geven bedenkt ze een weerlegging zelfs als deze onredelijk is. Als ze niks meer weet komt het neer op
“Jullie begrijpen me niet”
Er komt nog een laagje boven op, ze heeft zichzelf al een aantal keer gesneden dus dit is niet meer onbekend. Op een moment dat het moeilijk word weet ze dus geen uitweg en dit is haar oplossing, piekeren en snijden. Al doet ze dat niet heel vaak het is nu wel een tijdje terug.
Ik begrijp de kern van het probleem wel, ze moet leren dat wanneer het moeilijk word ze moet kijken naar een oplossing inplaats van het herhalen van het probleem. Ze kan hard vechten, maar als ze vecht tegen het verleden inplaats van de toekomst is het moeilijk om te winnen. Uiteraard heb ik oplossingen aan haar voor gelecht. Bijvoorbeeld dat wanneer ze even niet meer weet waar ze heen moet dat ze dan mijn lijstje van handelingen goed uitvoert en als ze daar mee klaar is dat ze dan begint met het eersten wat in haar op komt. De rest maakt dan even niet meer uit. Makkelijker gezegd dan gedaan, en uiteraard doet ze alsof ze mij niet hoort. “Want ik begrijp haar niet” volgens haar is ze namelijk de enigen die het zwaar heeft.
Het is zo dat ze zelf moet leren hoe ze dingen op lost, want anders komt ze er nooit door heen. Maar het blijft moeilijk, en ik denk dat er wel mensen zijn die hier ook moeiten mee hebben, om toe te kijken naar iemand die wél om hulp vraagt en ons overal in mee sleept maar zich niét laat helpen. Ik wil heel graag iets doen dat helpt, iets wat haar meer bewust maakt...
Ik denk dat dit iets is dat veel voor komt, ik vroeg me daarom af of er hier meer mensen ervaring hebben met dit soort gevallen? Hoe hebben jullie het aangepakt? Hoe is het bij jullie gegaan? Of deel gewoon alleen jou verhaal dat kan ook

Ik ben benieuwd!