Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
Berdien schreef:Ik was ook begin/halverwege de twintig toen ik de diagnose kreeg. Heb altijd gewoon fulltime gewerkt, werk nu ook 40 uur per week als hypotheekadviseur en heb twee paarden.
Toverwoord is inderdaad balans, goed je grenzen bewaken en voor mij persoonlijk: magnesium. Zonder magnesium is het leven een stuk zwaarderSneller moe, slechte concentratie, meer pijn.. En in de winter slik ik vitamine D bij. Oh en kou is ook funest. Niet zozeer kou als in het weer, maar kou op je lijf. Houd je lijf warm, zorg ervoor dat je spieren niet af kunnen koelen.
AnoukWelsh schreef:@peelie wat ik graag zou weten is of je iets qua leefgewoonten hebt aangepast.
Ik heb het idee dat ik met mijn huidige baan meer last ervaar als dat ik iets anders zou doen. Heb jij bijvoorbeeld ander werk gezocht om deze reden?
@boemel ik merk dat ik enorm snel moe ben na inspanning, na 2 uur werken is mijn lichaam al op. Ik voel me af en toe een oude vrouw van 80. Toch blijf ik alle dagen werken en het proberen want ik ben nog jong. Maar het valt me soms zwaarder als gedacht..
Minoes schreef:Ik kwam er achter toen ik een jaar of 14 was, heel jong dus.
Balans is inderdaad het toverwoord! Ook nee zeggen, goed plannen..
Daarnaast: sinds ik volledig plantaardig ben gaan eten voel ik me 300% beter, mocht je het interessant vinden kan ik je de documentaires forks over knives en game changers aanrader!
Ik ben vegan gaan eten tegen dierenleed, dat ik me zoveel beter ben gaan voelen had ik nooit gedacht.
Emori schreef:Ik was 18 toen ik de diagnose kreeg.
Ben nu 31 en kan sinds een jaar zeggen dat ik het best oké gaat
Balans. Niet alles willen. Ik werk 15 uur per week, soms wat meer, maar niet elke week!
Ook ik heb baat bij magnesium, en moet alle vitaminen en mineralen goed in de gaten houden. (B12, vitamine d en ijzer zijn vaak (te) laag)
En ik sport nu regelmatig, ik doe E-gym in de sportschool. Dat heeft alles zo veel sterker gemaakt
AnoukWelsh schreef:@peelie wat ik graag zou weten is of je iets qua leefgewoonten hebt aangepast.
Ik heb het idee dat ik met mijn huidige baan meer last ervaar als dat ik iets anders zou doen. Heb jij bijvoorbeeld ander werk gezocht om deze reden?
@boemel ik merk dat ik enorm snel moe ben na inspanning, na 2 uur werken is mijn lichaam al op. Ik voel me af en toe een oude vrouw van 80. Toch blijf ik alle dagen werken en het proberen want ik ben nog jong. Maar het valt me soms zwaarder als gedacht..
boemel schreef:AnoukWelsh schreef:@peelie wat ik graag zou weten is of je iets qua leefgewoonten hebt aangepast.
Het is goed om te kijken wat voor jou energiegevers zijn en wat energienemers.
En het laatste kunnen zowel dingen, zaken of bepaalde mensen zijn en probeer je tot een minimum te beperken.
Werk kan ook een energiegever zijn. Ondanks dat het me heel veel moeite, energie en pijn koste toch een paar studies in de avonduren gedaan. Daardoor beter werk gekregen, wat minder fysiek was en beter betaalde.
Daardoor ben ik van 40 uur naar 32 uur gegaan en kan ik me ook een huishoudelijke hulp permitteren.
Daarnaast staan de paarden in volpension.
Vrije tijd is daardoor zoveel mogelijk quality time en dat geeft ook wel weer energie.
Verder heb ik een goede masseur. Dat helpt mij weer meer dan fysiotherapie. En ik begin mijn dag regelmatig met een stukje wandelen of wat yoga oefeningen.
Pijnstillers moet je zoveel mogelijk voorkomen. Ze kunnen op den duur averechts werken. Maar als het dan toch echt moet, dan maar beter even een goede dosis.
Om jouw oververmoeidheid te voorkomen is het goed om met detail te kijken jouw leven. Kan je bijvoorbeeld minder werken? Of ander werk doen?
Zorg je goed voor jezelf? (Voeding slaap, niet roken, weinig alcohol, voldoende beweging).
Zijn er dingen die je kan doen om het je zelf makkelijker te maken?
Doe je regelmatig dingen waar je blij van wordt?
Het is niet altijd makkelijk en je zult altijd pieken en dalen houden, maar je kunt door balans wel zorgen voor minder pijn en minder vermoeidheid.
Rennie89 schreef:Dat afvallen is ook iets wat ik nog wil proberen. ik heb nog overgewicht, wel voor de corona 8 kilo al kwijtgeraakt, moet nu nog 9 kilo en dat zit ik voor mij op een gezond gewicht waar ik mij lekker bij voel (ben 1.61, weeg momenteel 78 kilo. Dus voor gezondheid is het altijd beter. Maar mijn knie problemen had ik al toen ik rond de 65 kilo woog dus dat is daar niet aan te linken. Maar wie weet... Ik zal voorlopig nog niet minder kunnen werken helaas, ik woon alleen, koophuis, dus dat is vrij lastig. Mocht ik een partner krijgen met wie ik ga samenwonen wil ik wellicht een andere regelmatigere baan nemen. maar ja moet eerst die prins op het zwarte paard voorbij komen![]()
Claudia wel fijn dat voor jou het afvallen goed heeft gewerkt! En dat je de mogelijkheid hebt om wat minder te werken! Alle beetjes helpen.