Ok, misschien is ietsje meer info dan handig...
Ik heb als kind echt enthousiast gezwommen, wel 'gewoon diplomazwemmen' maar wel van diegene die ook het wedstrijdzwemmen deed volgens mij.
Daarna ben ik met fanatieker en minder fanatieker periodes wel banen blijven zwemmen. (Lees: soms een jaar niet, soms een zomer lang bijna elke dag baantjes trekken.)
Ergens is van al dat zwemmen wel wat blijven hangen want mijn schoolslag zwem ik bovengemiddeld snel.
Ik heb geen fantastisch beweeggevoel maar weet wel wat over bewegen. Ik werk zoals gezegd als fysiotherapeut en heb mij bv ook extreem verdiept in de houding en zit van de ruiter. Ik weet daardoor dat het echt heel veel makkelijker zal zijn mijzelf iets meteen goed aan te leren ipv jezelf later dingen te moeten afleren en nieuwe dingen daarvoor in de plaats te zetten.
Ik hou er niet van om dingen half te doen. Ik wil alle info, de details; mij verdiepen. Zelfs als ik geen grote ambities heb.
Maar ik heb nul kennis van de zwemwereld dus ik weet niet precies waar ik moet zijn...
Vandaar dat ik hoop dat iemand dat wel weet...
Haarbal schreef:Ik heb jarenlang wedstrijden gezwommen en gewaterpolo'd. In principe zijn er maar 2 borstcrawlslagen(bij mij bekend athans); de zwemslag en de poloslag. Poloslag is hoofd boven water en open armen waar een bal tussen moet. De zwemslag is je gezicht in het water, lijf lang en hoofd draaien bij elke derde armslag. Voorheen was dat de tweede (dus om de andere slag) en dus altijd aan dezelfde kant. Ik zwem zelf het liefst met om de andere slag ivm nekproblemen op links. Verder zullen ze je mogelijk een keerpunt aanleren, maar die zijn altijd hetzelfde.
Als je gewoon recreatief wil zwemmen heb je aan een borstcrawlcursus niet zo heel veel denk ik, omdat je geen keerpunten gaat doen in een volle baan vol beppende theekrans dames. Je kan je dus afvragen wat de meerwaarde van een cursus is. Misschien is het leuker om je als recreant bij een zwemclub aan te melden en daar mee te gaan trainen, daar heb je wellicht meer aan.
Ik wil de zwemslag kennen; ik kom nu continue in de knoei met mijn ademhaling. Ik wil ook niet zwemmen tussen beppende dames. Daar is niks mis mee, maar ik kies daar wel op uit. Ik wil op termijn gewoon in de snelle zwemmers-baan kunnen.