Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:11

Welkom Eva! :) Waar heb je je studie gedaan? Als online studie of? :) Lijkt me heel fijn op je opgedane kennis ook voor je eigen verbeteren te kunnen gebruiken.

Lu.lu.lemon heb ik nog nooit wat van gehad, maar dat probleem qua shorts heb ik ook geregeld :+ Wat vrouwen allemaal niet over hebben voor hun gym-fits, hahaha.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:01

Ik ben van boven nogal flink, en heb een sport setje (topje en short) overgenomen van iemand. Je raadt het al, beetje teveel van het goede haha
Broekjes lukken best goed meestal, maar vind de korte losse ook fijn, heb er tijd terug 1 bij de Primark vandaan, veel aangehad!
Voor zo heb ik toch maar weer mn lange aangedaan, voorbij met de zomer... heb er 2 van h&m en heb ook 1 van xxl, bevallen alle 3 goed

Vandaag staan de beentjes op het programma. Deze week veel dingen te doen, dus helaas minder sporten. Gisteren avond afspraak en echt moe dus over geslagen, morgen avond versiering voor mijn vader in orde maken, die wordt vrijdag 60. Morgen en vrijdag ook gewoon werken dus gaat hem niet worden denk ik. Dan maar een rustig weekje, is niet anders...

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:40

(Even tussendoor; Die First Energy gum is leuk bedacht, maar echt niet te eten :+ Mocht iemand er fan van zijn, ik had een pack besteld maar ben er al achter dat dit ‘m niet gaat worden.)

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:25

Bedankt, ik ga vrijdag als ik m'n salaris heb bestellen denk ik :D

Gister voor het eerst in de nieuwe sportschool getraind en het was zo fijn <3 Echt precies wat ik zocht, dus helemaal enthousiast. Had heel veel zin om er vandaag weer te gaan trainen, maar m'n vriend heeft sinds gisteravond koorts en hoest, dus helaas moeten we allebei thuisblijven. Er is nu ook bijna geen testcapaciteit (ondanks dat hij in de zorg werkt en dus ook niet kan werken), dus hij moest een thuistest bestellen waardoor we sowieso tot vrijdag nog thuis zitten. Nou ja kan gebeuren, maar net nu ik zo'n zin had om te trainen :')

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:17

Fijn dat je nieuwe sportschool zo goed bevalt Eulogy! Balen dat je vriend ziek is. Die van mij ook, gelukkig wonen we niet samen.

@Courses: Ik heb First nog nooit geprobeerd zelf, waarom is het niet te eten dan?

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:14

Fijn als je gelijk zo'n goed gevoel hebt bij je nieuwe sportschool!

Heeft hier iemand wel eens een lichaamsmeting laten doen? Ik heb dat vandaag laten doen maar vraag me toch af hoe accuraat het is.. over 5 weken weer meten. Ben benieuwd wat dan de uitkomst is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:37

Ik doe dat maandelijks, op zo'n bodyscan. Maar ik vraag mij dus ook af hoe accuraat dat is...

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:05

Ik hou het bij op de weegschaal van basic fit, maar die wijkt ontzettend af van de meting op de weegschaal van de personal trainer, die heeft een tanita

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:17

Het is eigenlijk onmogelijk om dat accuraat te doen (vetpercentage alleen al), zonder hele dure apparatuur die eigenlijk niemand heeft. Zou je er dus niet teveel pp focussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:33

Hoe accuraat de meting is maakt eigenlijk niet uit, consistentie is veel belangrijker.

Het kan niemand wat schelen wat je vetpercentage precies is. Het gaat erom hoe je eruit ziet en ik heb liever een 6-pack met 80% vet (volgens de weegschaal) dan een bierbuik en 3% vet.

Consistentie is belangrijker omdat je daar je plan op aanpast: als je vetpercentage iets omlaag gaat maar je metingen geven een hoger percentage aan dan vorige keer ga je waarschijnlijk omlaag in kcal terwijl dat niet nodig was. Of andersom waar je je kcal verhoogt terwijl je eigenlijk al vetter aan het worden was. Het absolute getal maakt dus niet uit, je wilt de trend te zien krijgen en daarvoor is consistentie van de metingen belangrijker.

Nu is geen enkele meetmethode heel accuraat of consistent. In veel gevallen kan je 2 metingen direct achter elkaar doen en een verschillende uitslag krijgen. Vandaar dat ik ook niet te zwaar zou tillen aan die metingen: de meesten willen of meer kracht opbouwen (makkelijk meetbaar zonder apparaat) of meer spiermassa en minder vet, wat vooral zichtbaar zou moeten zijn in de spiegel.

Maak wekelijks of maandelijks voortgangsfoto's onder hetzelfde licht, in dezelfde kleding, op dezelfde tijd, in dezelfde positie, etc, en vergelijk dat over tijd. Daar heb je meer aan dan een bonnetje uit een apparaat. Wil je toch graag een meting doen, doe het dan regelmatig (wekelijks of maandelijks) en doe het slechts om een trend vast te stellen. Als je vet% iets omhoog gaat bij een volgende meting niet gelijk in paniek raken, pas na een meting of 3 kan je mogelijk een trend zien.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:47

Maanlicht, er zit een vloeibare kern in wat 'green cafein' bevat. Sorry, maar als je op een gebruikt koffiefilter gaat kauwen heb je dezelfde smaak volgens mij. Echt extreem ranzig. Hele work-out last van gehad. Dus voor nu weer op Dextro over en we zien wel. Heel matig.

Ik zag al wat voorbij komen op Insta Eugoly, zag er goed uit! :) Fijn als de sfeer meteen bevalt, dat kan ook wel eens anders uitpakken.

Bodyscan heb ik nog nooit gedaan, denk dat ik rond 25% BF zit.

Travel_me

Berichten: 1269
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:20

Oei dat klinkt echt vies! Ik ga vandaag voor het eerst koffie proberen voor de training. We beginnen om 9.30 maar met een paar meiden hebben we om 9 uur afgesproken voor de gezelligheid en koffie. Ben benieuwd of het binnenblijft, want de wc is best ver rennen XD

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:12

Dat klinkt niet best inderdaad, die energy gum.
@Leoni: drink je nooit koffie? Haha

Hier gaat het heel lekker met de trainingen. Ik merk echt dat ik sterker word en kan elke week wel een klein beetje meer gewicht toevoegen, een herhaling meer doen of de oefening gecontroleerder en langzamer uitvoeren.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:48

Ik kan echt niet zonder koffie, al drink ik minder als 'vroeger'

Ik heb het echte koolhydraat arm eten wat losgelaten, leverde me niet genoeg op tov de moeite die ik deed.
Wel blijf ik groentes eten op dat niveau houden (was voor mij altijd heel moeilijk), maar wil de koolhydraten iets ophogen

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:04

Wil je gaan trainen, is de gym volledig vol op de slots dat je nog voor werk kan trainen :') Dan maar morgen.

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:16

Ik had even een slappe week qua trainingen. Vandaag mezelf weer een schop onder mijn kont geven en zo naar de sportschool :) hopelijk morgen aanpassingen in mijn schema, dan vind ik hopelijk wat nieuwe lol!

RoosvanBlue

Berichten: 1899
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:59

Zo ik heb ook weer even goed wat gedaan vandaag. Vriendlief heeft een barbell rack en wat spulletjes voor me geregeld in de schuur dus ik ben echt ZO blij <3 Nu kan ik tussendoor gewoon even de schuur induiken om wat te bewegen en oefenen :D Merkte ook gelijk dat ik gewoon moet trainen want mijn arm trok meteen een heel stuk bij. Kon eerst de stang echt niet in front rack pakken maar na wat warmdraaien kon ik gewoon hang muscle cleans doen!

Heb wel over paar weken een afspraak bij een orthopedisch sportarts in het ziekenhuis want ik wil toch echt weten wat er stuk is in die schouder. Huisarts was het wel met me eens na een aantal testjes waarbij ik door de grond ging.

Ik zag dat iemand om eetlijsjes vroeg. Aan mij heb je dan niet heel veel want dat gaat alle kanten op, maar ik heb wat principes waar ik me (op goede dagen) aan probeer te houden, ook i.v.m. PDS.

- Bij elke maaltijd iets van fruit/groente/noten
- Veel verschillende soorten fruit/groente
- Zo min mogelijk tarweproducten/suiker
- Geen lactose
- Geen/weinig varkensvlees of bewerkt vlees
- In het weekend paar gezonde maaltijden preppen

Verder eet ik super veel soep, tomatensoep, courgettesoep, thom kha kai. En daar pleur ik dan veel groenten in, citroensap, kokosmelk of room en verse kruiden uit de tuin.

En mijn grootste guilty pleasure is KAAS. Ik hou TEVEEL van kaas :D

Travel_me

Berichten: 1269
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:24

Hahah nee drink echt never koffie. Vandaag 1 bakje voor de training gehad en die bleef erin XD Dus dat gaan we vaker doen. En na afloop echt 1,5 uur blijven hangen en nog 4 cappuccino gedronken, dus ik stuiter de rest van de dag denk ik XD (en moet hele tijd naar de wc XD).

Wij deden vandaag rope climbs. Nog nooit gedaan en ik zei ook dat ik ze niet zou doen, maar moest het toch van mijzelf proberen en t lukte best goed :) alle 5 rondes uiteindelijk gedaan (4 herhalingen). Iedere 1e en 2e keer gingen goed, 3e en 4e qua uitvoering iets minder, maar dat was vermoeidheid.
Had alleen geen sokken, dus heb mijn enkel lekker geschaafd nu XD

@Jip: Fijn!!! Echt leuk dat je nu sneller vooruit gaat :)

@Joanne: Hmm ja koolhydraatarm lijkt mij echt heel lastig met krachttraining. Ik zou het iig niet kunnen, want dan heb ik 0 energie.

@Courses: Oh lekker dan...

@Negerzoen: Succes vandaag!

@Roos: Oh das echt fijn dat je dat gewoon thuis kunt doen!
Wel echt oliebol van je schouder. Hopelijk komt er bij de sportarts wat uit of gaat het snel beter. Weet je iig waar je aan toe bent.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:15

Op gegeven moment schakelt je lichaam wel om naar andere energie leveranciers aanwenden, dus dat deel ging wel prima. Maar de grote aantal kilo's afvallen ging bij mij echt niet hoor... en als de rest dan veel vooruitgang liet zien, maar dat was ook niet

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:37

Mwah, koolhydraat arm werkt imo alleen voor gewichtsverlies als je gewoon minder calorieën eet dan je verbrandt (wat vaak wel het gevolg is van khd arm eten). Maar goed, dan kun je dus ook gewoon je macro's tracken oid. Het lijkt mij ook te lastig vooral, je moet er altijd rekening mee houden. Maar goed, voor sommige mensen werkt het wel heel fijn, het is vooral erg persoonlijk!

Jip; wat fijn zeg dat je zoveel vooruitgang merkt! Is dit met het schema van je vriend?

Roos; ohhh dat klinkt heel fijn, wat lief van hem! Je blessure klinkt niet fijn, hoop dat je er snel achter kan komen wat er mis is.

M'n vriend had gisterochtend gelukkig een negatieve testuitslag dus ik kon eindelijk weer het huis uit :+ We wilden gister specifiek samen trainen omdat ik 10RMs had en dat kan bij mijn sportschool niet (ze doen geen dagpassen momenteel ivm corona), dus zijn naar een andere sportschool geweest waar ze ook onwijs veel powerlifting/IPF approved materiaal hebben, zo fijn <3 Voor m'n warmups had m'n vriend per ongeluk een 25kg bar gebruikt hahaha, dus die voelden wat zwaarder dan verwacht, gelukkig kwamen we er op tijd achter. M'n deadlift 10RM was uiteindelijk 107.5kg, ik had daarvoor 105 geprobeerd dus zonder die set was 110kg denk ik wel gelukt, maar ja. Heel blij mee momenteel :D Morgen squat 10rms!

RoosvanBlue

Berichten: 1899
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:26

Wow wat netjes zeg! Mijn 1RM is 100kg :')

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:17

Macro's tracken is dan heel belangrijk idd en zomaar laag in kcal werkt vaak ook niet dan, je moet in verhouding best veel vetten eten

Ik heb zo mijn enerlaatste sessie met PT, volgende week definitieve weeg moment. Ben benieuwd naar de cijfers, mijn lijf is zo veranderd.

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:33

Wat fijn dat de nieuwe sportschool zo goed bevalt Eulogy!
En super bezig met die 10RMs +:)+
RoosvanBlue schreef:
Wow wat netjes zeg! Mijn 1RM is 100kg :')

Van mij ook ja :Y)

Ik laat eigenlijk nooit mijn vetpercentage meten. Heb dit twee jaar terug een keer laten doen met een soort fitscan. Wel heb ik een tijdje geleden foto's gemaakt, misschien weer eens nieuwe foto's maken. Ik zie zelf niet echt verschil (ook niet op de weegschaal), maar mijn vriend heeft het idee dat ik wel wat gespierder wordt op mijn rug en schouders.

Leoni; wat grappig dat jullie echt speciaal koffie gaan drinken enzo. Dat is bij ons niet echt mogelijk, maar wel gezellig zeg :D !

@Negerzoen; herkenbaar! Hier door tijdgebrek nu even wat minder trainen, maar komt wel goed! Succes met de nieuwe aanpassingen!

@Roosvanblue: Lekker hoor zo thuis kunnen trainen!
Ooh, kaas is zo lekker he :D !! Dat is ook echt een zwak van mij..

Over koolhydraatarm kan ik niet echt meepraten. Ik probeer koolhydraten wel iets te beperken en als ik het eet vooral volkoren etc.
Gisteren tijdens de training kreeg ik ineens een stijve nek bij een ring support hold ofzoiets. Vet raar.
Andere oefeningen ging nog best goed, maar inmiddels straalt het een beetje door naar mijn schouder. Heb al wat gesmeerd en oefeningen gedaan, nu maar even zien of het vanavond verstandig is om naar de WOD te gaan vanavond.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 09:43

@Leoni: als je geen koffie gewend bent, zou ik er zeker niet aan beginnen. Je hebt er namelijk helemaal niks aan. Het zorgt er alleen voor dat je nooit meer top in je energie zit zonder cafeïne, slechtere slaap en daardoor slechter herstel. Ik wil het liefste helemaal overstappen op decaf, maar het is moeilijk, haha. Dus ik zou er niet aan beginnen als ik jou was.

@Courses: oh dat is echt irritant.. nouja, extra rustdagje dan maar. Hier train ik gelukkig vaak in mijn eentje.

@Roosvanblue: wat een luxe! Heerlijk!

@Eulogy: ja klopt, schema van mijn vriend. Fijn dat ze in die andere gym lekker veel powerlifting equipment hebben. Super nette 10RM!

@Joanne: spannend! Succes volgende week!

Ik ben dit weekend bij mijn vriend geweest. Hebben een soort cheatweekend gehad :'). Zaterdag Argentijns gegeten (combi ossenhaas en entrecote), daarna een gigantische wafel van Oreo met witte chocolade, banaan en Raffaello. Zondag als lunch sushi gegeten, ‘s avonds een pizza gedeeld en bananenbrood gemaakt en Haagen-Dazs Macadamia Nut Brittle ijs. Wel bijna 30 km gewandeld dit weekend. Dus dat compenseert iets :+

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:24

Haha Maanlicht ik zeg vaak 'soms eet je voor je lichaam en soms eet je voor je ziel'. Dit was wel een weekendje soulfood voor je :D Klinkt wel echt suuuper lekker! Je moet het ook wel een beetje leuk houden voor jezelf toch :)

Wow Eulogy, dat is een indrukwekkende hoeveelheid kilo's die je wegzet :wow: Wat top!

RoosvanBlue, wouw wat een luxe! Lekker dat je thuis ook wat kunt doen op deze manier!

Ik heb zelf mijn vetpercentage al een tijdje niet laten meten. Niet omdat ik dat zelf niet wil, maar omdat ik een stiekeme crush heb op de fitnesstrainer die mijn schema's maakt en om hem dat resultaat te tonen vind ik toch net effe te enthousiast :o Puberaal gedrag vertonen kan ook gewoon nog op je 28e hoor :j

Het is weer maandag. Nieuwe week, nieuwe kansen! :)