Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:04

Kaygee schreef:
Ik gebruik cafeïne vrije pre workout en begin steeds met een halve ipv hele schep als ik het een tijd niet heb gebruikt. Die tintelingen en jeuk overal zijn echt heel vervelend...

Creatine was ik ook mee begonnen maar hier ga ik ook veel vocht vasthouden.

Over crossfit kan ik echt niet mee praten.


Wat voor stof zit daar dan in, als vervanger van cafeine? :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:08

Negerzoen schreef:
Ik krijg het altijd voor elkaar dat de pre-workout pas inslaat ná mijn training. Best knap :j dus dan sta ik thuis te stuiteren. Ik gebruik het zelden, maar ik heb de Crazy Pre-workout van Body & Fit. Die is prima weg te krijgen en ik krijg er geen tintelingen van :)


Dit is ook wel een voorkomende ja :')

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:33

@Josien: Ik gok dat er bij ons binnenkort ook wel een paar voorbij gaan komen. Al hadden we die 1km row een maand geleden al gedaan, maar zou ik best weer willen. Had mijzelf echt giga opgeblazen toen namelijk.

Ik ben ook niet van plan pre workout te gebruiken, vooral omdat ik niet overtuigd ben door de voordelen. Qua creatine is een beetje vocht vasthouden niet erg, maar ga het gewoon proberen en kijken. Hou niet echt van koffie dus caffeine krijg ik verder niet. Wil het wel eens gaan proberen voor de training. Maar dat moet dan vlak van te voren, want heb geen koffiezetding XD Dus dan moet ik het bij de training maken.

Ik dacht zelf dat ik op mijn onderhoud wel ongeveer zat, omdat ik niet echt afviel en zelfs wat aan was gekomen. Nu heb ik een week niet gewogen (laatste dagen ervoor had ik echt heeeel erg schommelend gewicht, dag erna stond der battery low). Nu ben ik bij mijn ouders en heb ik daar gewogen. 1,3 kilo minder. Kan natuurlijk aan de weegschaal liggen, maar kans is groot dat die van mij niet helemaal correct meer was. Ga dus maar mijn calorieën met 50 ophogen per dag. Dan wordt het 2300

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:46

Jullie gaan hard, lees het wel constant bij maar niet echt tijd om er een quote post van te maken. :))
Ik heb pre workout even gebruikt maar gaf hier geen verschil, maar mijn lichaam reageert ook niet op cafeïne verder.
Ik sport altijd rond 7.00 dus eet niet voor het sporten.
Creatine mee begonnen dus ben benieuwd of idd ook vocht van vast ga houden..
Leuk leerzaam topic zo!

Qua leggings heb ik 2 van de hardloop gedeelte van de decathlon, heb namelijk wel heupen en bovenbenen maar geen kuiten dus zakt snel omlaag, en met touwtje kan ik ze boven mn heup vast strikken :))
Vind alleen lastig om fijne langere mouwloze shirts te vinden voor het sporten die iets aangesloten zitten maar niet opkruipen.

Ik ben ook altijd wel gek op lekkere eiwit repen; zeker omdat ik vaak onderweg ben kan dat makkelijk zijn.
Jullie nog aanraders? De barebells zijn hier een vd favorieten.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:52

Barbarian blueberry cheesecake vind ik echt heerlijK!

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:06

Ik heb altijd de Smart Bars van Body & Fit in huis. Ze zijn wat chemisch maar ik vind ze wel heel lekker!

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 12:09

Het is normaal dat je in het begin veel vocht vasthoud van creatine. Hoeveel namen jullie? Ik neem 5 gram per dag en heb in het begin een laadfase gedaan (maar volgens mij is dat een beetje onzin) waarbij ik 20 gram per dag nam de eerste week, daarna gewoon 5 gram. Ik dronk daar heel veel water bij, zo'n 3,5 liter per dag. Na een paar weken is het vocht vasthouden verminderd bij mij. Het is een super goed supplement wat ik iedereen zou aanraden.

Over de pre-workout als je geen koffie drinkt: Ik zou dan zelf eerder kiezen voor een caffeïne supplement of kauwgom (First Energy Gum).

Qua eiwitrepen zweer ik bij ProBar, wel iets duurder, maar niet zo chemisch en super vullend!

Zouden jullie wat willen delen over jullie eetpatroon? Ik ben op zoek naar inspiratie :)

Gister een beetje te veel gegeten op mijn rustdag, vandaag een trainingsdag maar ik compenseer een beetje vandaag. Vandaag ziet mijn dag er zo uit:
L: 4 vezelrijk knäckebröd met een halve avocado en twee gekookte eieren
T: 240 gram magere kwark, 1 grapefruit, 1 banaan
A: 200 gram kipkluifjes, 150 gram ovenfriet met 1 eetlepel Yofresh, 1 gele paprika en 300 gram bospeen
T: 300 gram magere kwark, 100 gram volle kwark, 20 gram fruit en noten muesli, halve H&C koek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:39

Travel_me schreef:
Ik dacht zelf dat ik op mijn onderhoud wel ongeveer zat, omdat ik niet echt afviel en zelfs wat aan was gekomen. Nu heb ik een week niet gewogen (laatste dagen ervoor had ik echt heeeel erg schommelend gewicht, dag erna stond der battery low). Nu ben ik bij mijn ouders en heb ik daar gewogen. 1,3 kilo minder. Kan natuurlijk aan de weegschaal liggen, maar kans is groot dat die van mij niet helemaal correct meer was. Ga dus maar mijn calorieën met 50 ophogen per dag. Dan wordt het 2300

Je gewicht zal sowieso schelen per weegschaal en natuurlijk ook per tijdstip en dag.

Wat ik doe is me elke ochtend wegen op hetzelfde tijdstip (net na het wakker worden) en ik neem een 7-daags gemiddelde om te kijken welke kant mijn gewicht op gaat. Op dagbasis vergelijken is niet betrouwbaar (avondje zout eten en je komt zo een kilo aan).

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:09

Ja klopt. Ik weeg altijd in de ochtend nadat ik naar de wc ben geweest en in ondergoed. Dus dat doe ik inderdaad al

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:15

Pre-workout gebruik ik zelf niet. Koffie eigenlijk ook zelden. Creatine nu sinds twee weken mee begonnen (zonder oplaadfase) +/- 5 gram per dag. Nog te vroeg om er echt iets over te zeggen voor mij. Qua proteïnerepen eet ik graag de Eat Naturel repen met 10gr proteïne, misschien niet een échte proteïnereep, maar er zit meer proteïne in dan een normale mueslireep. :)

Goede tip van de Ali leggings Joanne1987! Ik heb er daar een van besteld.

Mijn eetlijstje van vandaag:
O: 2 volkoren bth, 1x halvajam, 1x vega bthworst
T: eiwitshake (met water), banaan
L1: 3 volkoren bth, 1x halvajam, 1x vega bthworst, 1x pure hagelslag
T: Eat Naturel reep met 10gr proteïne
L2: +/- 225 gram naturel skyr, handje gemengde noten, wat diepvriesfruit
A: curry madras (AH verspakket)
T: waarschijnlijk nog iets van een bakje chips en wat chocola o.i.d.

B: ochtend krachttraining benen, avond kickboksen

Ik tel verder geen calorieën want dan word ik denk ik gillend gek. Ik heb er vooral moeite mee om genoeg te eten, dus ik vind het ook interessant om andere lijstjes voorbij te zien komen. :) Jouw lijstje ziet er lekker uit Maanlicht!

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:40

Negerzoen schreef:
Kaygee schreef:
Ik gebruik cafeïne vrije pre workout en begin steeds met een halve ipv hele schep als ik het een tijd niet heb gebruikt. Die tintelingen en jeuk overal zijn echt heel vervelend...

Creatine was ik ook mee begonnen maar hier ga ik ook veel vocht vasthouden.

Over crossfit kan ik echt niet mee praten.


Wat voor stof zit daar dan in, als vervanger van cafeine? :)


Ik gebruik af en toe de V2 van clean nutrition. Daar staat bij: Dit is de versie ZONDER cafeine maar met meer Beta-Alanine en Citrulline.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:08

Is Clean Nutrition niet van Joel Beukers of zie ik nu spoken? :+

Negerzoen schreef:
Ik heb altijd de Smart Bars van Body & Fit in huis. Ze zijn wat chemisch maar ik vind ze wel heel lekker!


Ik ben zelf niet zo'n fan van dat soort bars, zit vaak veel zooi in waar ik slecht op reageer. Welke smaak heb je dat ze zo chemisch smaken?



Het niet tracken van kcal vind ik wel een uitkomst hoor, niet elke keer nadenken over wat je wanneer eet. Vandaag was ik de hele dag aan het werk (thuis) en dan eet ik toch een zak popcorn (87kcal) en een ijsje van Oppo (123kcal) weg, maar nog zit ik ver onder m'n intake :+

O: Protein breaker (Vanille, 168kcal)
T: Protein fluff (bevroren aardbeien, creatine, beetje magere melk) (160 - 200kcal)
M: 4 eieren (scrambled, met 0% ketchup) (330 kcal)
T: Oppo 'magnum' (123 kcal) + lightly salted popcorn (87 kcal) + wrap kip/pesto (320 kcal)
A: Vegatarische ragout + friet (airfryer) - Geen idee, te lui MyFitnessPall te pakken.

Valt allemaal best mee en geen hele spannende dingen, niet perse extreem gezond maar voor m'n protein intake zit het dan wel prima. Misschien dat ik zo nog wat zoute crackers pak, s'avonds tijdens een serie wil ik nog wel eens wat erbij pakken. Zeker omdat ik nu weer volledige uren thuis maak schiet ik op sommige dagen iets te ver uit als ik trek krijg, maar dan eet ik ook gewoon wanneer ik trek heb. Eerder had ik hiernaar gekeken en gedacht 'Eet niet zoveel' maar nu zie ik dat ik gewoon netjes op onderhoud blijf en dat is voor nu meer dan prima.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:07

Ver onder je intake eten lijkt me lastig, want wat je eet is je intake :') Maar je trackt dus niet, maar houdt wel calorieen bij (omdat ze in je lijstje staan)? Of bedoel je dat je het niet specifiek bijhoudt maar sommige dingen gewoon al weet?

Ik track ook niet echt meer, als ik weer een wedstrijd op de planning heb moet ik +/- 2kg kwijt en ik weeg me af en toe om te kijken of ik niet aanzienlijk aankom, maar verder vind ik het fijner om het los proberen te laten.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:29

Dit is top of mind of omdat ik het ooit heb opgezocht. Houd het verder niet bij.

Onder m’n onderhoud, of althans, geschatte onderhoud. M’n hersenen zijn een beetje fried volgens mij na deze werkdag :+

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:09

Courses schreef:
Is Clean Nutrition niet van Joel Beukers of zie ik nu spoken? :+


Ja dat klopt

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:47

Ik vind de barebells repen ook erg lekker! De smartbar in coconut van Body&Fit vind ik ook lekker.
Laatst had ik de repen van my Protein geprobeerd, weet even niet meer hoe ze heten. Bruine verpakking :p . Maar die vond ik niet super lekker.

Ik plan niet altijd mijn hele dag vooruit, maar vandaag weet ik grotendeels wat ik ga eten.
O: "Snicker"kwark met 160gr kwark, 20 gr vanille whey, 20 gram pure hagelslag, een lepel pindakaas en een beetje zoetstof
T: kippenbouillon
L: grote kop courgettesoup met 50 gr gerookte kip en 50 gr zachte geitenkaas
T: Worteltjes en een paar nootjes
D: erwtenpasta (100gr gekookt) met 200gr Paprika/champignon/ui, vega gehakt (100gr) en geraspte kaas

Ik heb dit globaal ook in Myfitnesspal ingevoerd en dan kom ik op ongeveer 1100 Kcal zonder tussendoortjes, maar lijkt me al meer te zijn :Y) . Ben geen mega strenge tracker maar probeer het wel een beetje in de gaten te houden omdat ik gewoon nogal snel te veel eet. Mijn grootste probleem zijn dan ook de tussendoortjes met thuiswerken. 's middags heb ik een soort onverzadigbare trek in vanalles haha.

Vanavond weer een weightlifting workout bij de box. Ben benieuwd wat we krijgen :D !
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 22-09-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:04

1100 lijkt me wel echt veel te weinig?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:06

Maaltijd van een gemiddelde dag, voorbeeld van vandaag :

O: twee scheppen volle kwark met anderhalf maatje proteinepoeder purasana met aardbeismaak en handje diepvriesframbozen
T: halve peer, twee mandarijntjes en één speculoosje met chocolade (guilty pleasure :) )
L: vier kleine vega gehaktballetjes met tomatensaus en handje gebakken knolselderblokjes
T: klein handje noten natuur
A: keto kip en pastinaak ovenschotel
twee liter water per dag + 3 kopjes koffie

B: 's morgens 10 min abs workout
avond : 15 min abs + 20 min mobility stretch (is vandaag een semi-rustdag. Ik heb twee stretchdagen per maand, en vandaag is er één van)
onder de middag een uurtje wandelen

Ik tel geen caloriën, maar ik probeer tussen de 1500 en 2000 per dag te zitten.

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:24

Sinds gisteren zit ik weer strak op mijn macro's. De weegschaal zei zondag 'was leuk he, vakantie' :o De nodige snaai en alcoholische versnaperingen maakten mijn weegresultaat dieptriest. Nou zegt dat getal niet alles, maar de centimeters liegen niet := Dus, weer vol aan de bak! Ook wat extra cardio erbij deze week. Volgende week stap ik over naar een andere sportschool met meer faciliteiten. De volle motivatie weer gevonden :)

Ik richt me op de 1500kcal in MFP en probeer 40% eiwit, 30% koolhydraten en 30% vet aan te houden.
Het vooraf ingevulde lijstje is voor nu als volgt:
O: 200ml 0% vet Griekse Yoghurt, 20 gram Zonnatura Noten en Zaden, Elstar appel, eetlepel honing
L: drie maiswafels, 2x 20 gram filet americain, 1 gekookt ei, 30 gram kipfilet
T: Blikje tonijn, aangemaakt met ui en augurk. 250 gram Cherry tomaten en 200 gram komkommer
T: (voor het trainen, om 18:00) Body & Fit Smart Bar
A: (na het trainen, om 21:00) Muscle Meals maaltijd met een groente mix en Duitse biefstuk.

Komt nu uit op zo'n 1300 calorieen. Ik vind het altijd fijn om nog wat ruimte over te hebben voor bij extra trek. 44% eiwit, 26% vet en 30% koolhydraten.

Vandaag staat rug-biceps weer op het programma. Ik merk dat met zo'n splitschema voor 6 weken op een gegeven moment wel verveelt := Het betekent dat je 12x dezelfde training uitvoert, uitgaande van 2x per week per training. Ik zit nu in week 4 en ben er echt wel klaar mee :o

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:30

Eulogy schreef:
1100 lijkt me wel echt veel te weinig?


Ja absoluut hoor! Komt sowieso nog wat bij, alleen al aan tussendoortjes en precieze hoeveelheden.
Dit was even een snelle invoer met schattingen en alleen de drie hoofdmaaltijden. Ik streef naar ongeveer 1800, maar meestal is het meer door tussendoortjes :') .

Leuk om de lijstjes van anderen te zien!

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Fitness: cutting, onderhoud en bulking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:48

Ah haha oké, gelukkig :D

Lekkere lijstjes allemaal! Vind het altijd best fijn om inspiratie uit te halen, sinds ik 90% vega eet, vind ik het soms lastig om aan m'n eiwitten te komen en ik hou niet echt van whey.

Ik ga vrijdag eindelijk overstappen naar de andere sportschool - mijn huidige is de sportschool van de universiteit en nu de studenten langzaam terugkomen is het er ook nog eens heel druk, dus dat is echt de druppel haha. Misschien stap ik gewoon vanavond alvast over trouwens :+

Jester_

Berichten: 12274
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:14

Negerzoen schreef:
Ik heb altijd de Smart Bars van Body & Fit in huis. Ze zijn wat chemisch maar ik vind ze wel heel lekker!


Die zijn lekker ja, ik heb nu de perfection bar maar die zijn niet te pruimen

1906

Berichten: 891
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:55

Na een tijdje meelezen ga ik me ook aansluiten!
Zal me even voorstellen, ik ben Eva 22 jaar.
Fitness nu zo’n 4 a 5 jaar.
Heb net de fitnesstrainer A opleiding afgerond, dus hoop ook snel werkzaam te zijn in de fitness!
Ik heb afwisselende periodes bulken en cutten gedaan.
Ben op dit moment bezig om weer wat massa op te bouwen.
Wat ik erg lastig vind is genoeg eten.
Merk ook dat ik op bepaalde voedingsproducten niet altijd goed reageer en daar dan weer een opgeblazen buik van krijg.
als ik terugkijk op afgelopen jaren denk ik dat ik meer spiermassa had kunnen winnen als ik nog net wat meer zou hebben gegeten.
Maarja dat is gelijk het hele ding met fitness, je leert elke elke keer weer bij.
Je ontdekt met de tijd wat werkt voor jou en hoort dingen om je heen die je misschien uitprobeert.
Ik zit nu op zo’n 2300 kcal per dag en ga even kijken hoe ik daarop reageer!


Om even mee te praten over het pre workout gesprek, ik gebruik zelf cafeïne tabletten.
In een tablet zit 200 mg (4 koppen koffie).
Ik neem een half tablet voor mijn training als ik denk dat nodig te hebben.
Max 2x per week.
Ideaal want er zitten verder geen chemische stoffen in waarvan je huid gaat tintelen en weet ik wat allemaal!
Heb zelf aardig wat pre workouts geprobeerd, maar mijn ervaring is dat je heel snel tolerantie opbouwt voor dat soort producten!
Daardoor ga je snel neigen naar nog zwaardere pre workouts.
Ik zweer echt bij cafeïne tabletten.
Ook kost een potje met 100 pilletjes maar 5 euro terwijl je voor pre workout vaak minstens 4x zoveel betaald.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:20

Welkom Eva! :)

Heeft iemand hier Lu.lu.lemon shorts? Ik heb met shorts heel snel het probleem dat ze omhoog kruipen en dat je dan ineens min of meer geen broekje meer aanhebt :+ Volgens mij is dat bij die van Lu.lu.lemon beter en je kunt ze natuurlijk ook in veel lengtes bestellen, maar welke lengte is fijn? Niet te lang, maar ook niet te kort? Ik ben 1.64m :+

ontherun
Berichten: 4965
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:52

Eulogy de 6 inch is bij mij ietsje korter als halverwege bovenbeen en de 10 inch komt tot net boven mijn knie. Ik ben 170. Ik heb de speed up tights en de langere heeft geen naad om je bovenbeen die blijft echt perfect zitten, de 6 inch heeft wel een naad maar blijft ook verbazingwekkend goed zitten. Ik vind de 6 heel fijn! Geen kont eruit zoals bij de 2,5 maar wel gewoon 'normaal' kort.
Ik zou de lengte van die twee wel eens op kunnen meten als je er wat aan hebt? Ik heb maat 6, maar lengte zou toch wel gelijk moeten zijn.