Lang getwijfeld of ik hier een topic over wilde openen, maar er zullen vast meer lotgenoten zijn en het leek me wellicht fijn om tips en ervaringen uit te kunnen wisselen. Ook al is het misschien een beetje een gevoelig onderwerp, waar niet iedereen even makkelijk over spreekt... het is zeker geen taboe.

Wat is Lichen Sclerosus precies?
"Lichen sclerosus (LS) is een huidaandoening. De aangedane huid wordt langzaam minder elastisch. Daardoor voelt de huid van de vulva (bij vrouwen) strak aan en wordt ze wittig van kleur. Lichen sclerosus begint vooral bij vrouwen tussen de 45 en 60 jaar. De ziekte uit zich dan meestal aan de schaamlippen. Het is echter geen geslachtsziekte. Ook is het niet besmettelijk en niet erfelijk. Soms komt de ziekte ook voor bij volwassen mannen en een enkele keer bij kinderen (vaker bij meisjes dan bij jongens). Er zijn aanwijzingen dat lichen sclerosus een auto-immuunziekte zou zijn. Dit houdt in dat het lichaam bepaalde lichaamseigen stoffen of cellen niet ‘herkent’ en daar antistoffen tegen gaat maken. Cellen die anders bijvoorbeeld bacteriën en virussen bestrijden, gaan daardoor bepaalde gezonde delen van de huid en de slijmvliezen aantasten."
bron: https://www.antoniusziekenhuis.nl/lichen-sclerosus
Ik ben 24, ik heb al mijn hele leven last van symptomen en ben sinds mijn 17e actief op zoek geweest naar de reden. Vele jaren verkeerd gediagnosticeerd op schimmelinfecties, tot mijn huidige huisarts bij mijn eerste bezoek aan de praktijk al aangaf dat dat niet kon kloppen. We probeerden een behandeling voor LS en dat sloeg gelijk aan, wat een opluchting na jaren jeuk, pijn en frustratie. Veel sportieve activiteiten zijn voor mij niet vanzelfsprekend, fietsen en paardrijden bijvoorbeeld is absoluut geen pretje. Maar toch doe ik het wel, ik probeer de klachten zo min mogelijk te houden maar het lukt me nog niet helemaal.
Wie heeft hier nog meer last van op Bokt? Hoe houden jullie je paardenhobby in stand, met paardrijden en LS?