Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:17

Ik heb ook alle 4 mijn verstand kiezen laten trekken.
Ik had al een onwijs grote ontsteking waardoor de verdoving niet goed werkte. Het trekken deed bij mij dus ook goed pijn.
Maar er na. Wat een opluchting.
Ik heb bijna geen na pijn gehad. En ik was van mijn plaaggeesten af.

Ik heb woensdag een wortel kanaal behandeling gehad. Ik had voor de behandeling en tijdens de behandeling geen enkele pijn. Verdoving werkte ook goed.

Maar daar heb ik echt na pijn van.
Ik heb de hele donderdag in het donker in mijn bed gelegen. Ben er alleen uit gegaan om bij de apotheek ibuprofen 600 te halen. En mijn bed weer terug in gegaan.
Ik keek gewoon scheel van de pijn.
Nu een dag later is dat al heel erg gezakt.

Maar als ik moet kiezen opnieuw verstand kiezen trekken of wortel kanaal behandeling. Dan kies ik voor trekken.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 13:06

Klinkt ook weer positief!

Net ook nog even gevraagd aan een andere vriendin die het bij dezelfde arts heeft laten doen, en zij heeft zelfs geen enkele pijnstiller moeten nemen. Kon ook alles eten als ze wilde wat de pijn betreft maar ze heeft uiteraard in het begin wel even opgepast met de wondjes.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:17

Ik heb ook alle 4 de verstandskiezen eruit, in twee keer laten doen onder plaatselijke verdoving.

Geen last gehad van complicaties of andere gekke dingen. Ik heb wel gewoon pijnstillers genomen, dat was toen ibuprofen in granulaat vorm. Normale medicatie kon je natuurlijk bijna niet weg krijgen vanwege de verdoving :')

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 13:33

Kan ik begrijpen :') . Bij mij is het volledige narcose dus van slapende kaken ga ik geen last hebben in ieder geval!

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:38

Hier ook onder volledige narcose alle 4 laten verwijderen. Geen negatieve ervaring, kon vrij snel ook weer normaal eten. Ik heb wel pijnstillers genomen, maar ben er zeker niet voor opgestaan 's nachts. Vrijdag geopereerd en vanaf zondagavond was ik terug gewoon op kot en heb ik heel de week alle lessen op de uni gevolgd. 's avonds wel altijd gekoeld met ice packs, dat deed echt wel deugd.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 15:32

History_ schreef:
Hier ook onder volledige narcose alle 4 laten verwijderen. Geen negatieve ervaring, kon vrij snel ook weer normaal eten. Ik heb wel pijnstillers genomen, maar ben er zeker niet voor opgestaan 's nachts. Vrijdag geopereerd en vanaf zondagavond was ik terug gewoon op kot en heb ik heel de week alle lessen op de uni gevolgd. 's avonds wel altijd gekoeld met ice packs, dat deed echt wel deugd.


Bedankt om ook jouw ervaring te delen!

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:58

Hier ook (recente) ervaring. Eerste ervaring was niet goed, was slechts 1 kies maar verkeerd (plaatselijk) verdoofd en alles meegekregen. Kies moest gebroken worden om eruit te komen ook. Erg veel pijn van gehad! Pijn na de behandeling viel erg mee, maar helaas daarna abces vorming en deels gebroken kaak. Dat is weggesneden onder algehele narcose en na een paar dagen ziekenhuis vrij vlot hersteld.

Resterende 3 kiezen zijn er tegelijk uitgehaald enkele weken terug. Geen centje pijn gehad bij trekken en ook daarna geen pijnstillers gebruikt, direct ook weer aan het eten, ook hardere dingen, zolang je niet achterin kauwt prima. In vergelijking met de eerste ervaring echt een verschil van dag en nacht!

Mijn tips zijn idd niet te snel spugen of spoelen, na 1 a 2 dagen heel voorzichtig met zout water spoelen na elke maaltijd. En thee met honing lijkt ook geholpen te helpen! (honing pas toevoegen nadat de thee afgekoeld is tot drinkbaar, anders gaan de wondgenezende eigenschappen verloren). Succes iig!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:06

XladyX schreef:
Hier ook (recente) ervaring. Eerste ervaring was niet goed, was slechts 1 kies maar verkeerd (plaatselijk) verdoofd en alles meegekregen. Kies moest gebroken worden om eruit te komen ook. Erg veel pijn van gehad! Pijn na de behandeling viel erg mee, maar helaas daarna abces vorming en deels gebroken kaak. Dat is weggesneden onder algehele narcose en na een paar dagen ziekenhuis vrij vlot hersteld.

Resterende 3 kiezen zijn er tegelijk uitgehaald enkele weken terug. Geen centje pijn gehad bij trekken en ook daarna geen pijnstillers gebruikt, direct ook weer aan het eten, ook hardere dingen, zolang je niet achterin kauwt prima. In vergelijking met de eerste ervaring echt een verschil van dag en nacht!

Mijn tips zijn idd niet te snel spugen of spoelen, na 1 a 2 dagen heel voorzichtig met zout water spoelen na elke maaltijd. En thee met honing lijkt ook geholpen te helpen! (honing pas toevoegen nadat de thee afgekoeld is tot drinkbaar, anders gaan de wondgenezende eigenschappen verloren). Succes iig!


Bedankt voor de tips!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 22:48

Nog even een vraagje, zou het uithalen om al meteen na de operatie mijn kaken af en toe wat te bewegen om te vermijden dat ze de volgende dag super stijf zijn? Of zou dat niet helpen/een averechts effect hebben?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:56

MoppieFilou schreef:
Nog even een vraagje, zou het uithalen om al meteen na de operatie mijn kaken af en toe wat te bewegen om te vermijden dat ze de volgende dag super stijf zijn? Of zou dat niet helpen/een averechts effect hebben?

Ik zou dat niet doen. Gewoon rustig aan doen, je gaat de eerste dagen sowieso vloeibaar eten dus je mond moet niet gek ver open lijkt me.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:05

Bewegen zou ik idd gewoon doen

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 23:14

xAnthea schreef:
MoppieFilou schreef:
Nog even een vraagje, zou het uithalen om al meteen na de operatie mijn kaken af en toe wat te bewegen om te vermijden dat ze de volgende dag super stijf zijn? Of zou dat niet helpen/een averechts effect hebben?

Ik zou dat niet doen. Gewoon rustig aan doen, je gaat de eerste dagen sowieso vloeibaar eten dus je mond moet niet gek ver open lijkt me.


Nee klopt maar een vriendin had idd niet bewogen met haar kaken en heeft er zeker anderhalve week goed last van gehad, vandaar dat ik dacht, misschien beter van begins af aan bewegen.


sandorra schreef:
Bewegen zou ik idd gewoon doen


Denk dat ik idd niet ga overdrijven maar gewoon normale bewegingen moeten wel kunnen lijkt mij. Als je gaat hardlopen en nadien rechtstreeks in je bed gaat liggen zonder wat "uit te bollen" ben je ook hartstikke stijf de dag nadien dus ik vergelijk het daar maar mee :') .

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:15

Ik heb ook mijn verstandskiezen laten verwijderen onder algehele narcose. Voor mij was het echt geen pretje, wat er gebeurt is in die operatie kamer geen idee... wat ik wel weet dat ik met 2 blauwe kaken wakker werd, en een zwelling zo groot dat ik mijn mond niet meer kon sluiten 1 week lang.. -O-

Ik leefde 1 week lang op soep/yoghurt! Hoe verder ik de week in kwam hoe meer ik kon. Ik raad je aan net als hierboven al genoemd om je pijnstilling op tijd te nemen. Goed spoelen, en je kan gewoon je tandjes poetsen voor zover dat lukt!

Heel veel succes iedergeval! :o

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:17

Ik heb laatsten mijn laatste 2 bovenste laten trekken. Viel mij alles mee qua piin met pijnstillers. Meestal krijg je 600mg ibuprofen bruistabletten mee. Deze werken 12u, dus hoef je snachts echt niet je wekker te zetten. Sowieso nog nooit gedaan wanneer ik pijnstillers moest slikken. De kaakchirurg zei dat hechting niet perse nodig zijn, maar wel kan helpen dat het sneller dicht groeit. Als je je mond spoelt en ze raken los, dan zijn de draadjes zover opgelost dat ze loslaten. Niets met te hard spoelen te maken.

Die draadjes gaan trouwens vreselijk stinken, ik heb er toen één zelf uitgeknipt, vond de stank te erg.

Iig heeel veel succes en sterkte toegewenst!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 23:19

Bedankt allebei!

Weer twee verschillende ervaringen zo te lezen.

Ik moet zeggen dat ik er helemaal klaar voor ben, goed voorbereid ook, dus nu heb ik zoiets van, het moet toch gebeuren dus laat maar komen!

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:26

Ik moest er vorige week aan geloven, maar liep er al een jaar of 2 mee.
Met mijn blonde hoofd dacht ik "mwah, die pijn gaat vanzelf wel weer over". Nope. Niet dus. :')
Bovenste moest er al een aardig lange tijd uit, helaas hebben ze bij de beneden kies een zenuw geraakt.
Loop nu dus af en toe met tintelende lippen, en slik nog steeds non-stop pijnstillers, anders ga ik door de grond van de pijn.
Die afspraak voor die volgende 2 laat ik even voor wat het is, dit is hel.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:29

StellaMay schreef:
Ik moest er vorige week aan geloven, maar liep er al een jaar of 2 mee.
Met mijn blonde hoofd dacht ik "mwah, die pijn gaat vanzelf wel weer over". Nope. Niet dus. :')
Bovenste moest er al een aardig lange tijd uit, helaas hebben ze bij de beneden kies een zenuw geraakt.
Loop nu dus af en toe met tintelende lippen, en slik nog steeds non-stop pijnstillers, anders ga ik door de grond van de pijn.
Die afspraak voor die volgende 2 laat ik even voor wat het is, dit is hel.

Ik heb ook uitgesteld. Maar toen waren ze ineens ontstoken.
Nou geloof mij. Dan heb je nog meer pijn. Zelfs tijdens het trekken.
Ik snap dat je nog even wacht. Maar ik zou er zeker niet te lang mee wachten.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 03:54

Tip van mijn ortho was een halfuur van te voren ibuprofen in nemen, minder pijn, minder zwelling en je bent de pijn voor.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 06:04

Succes ts! Idd van te voren pijnstillers nemen en neen een icepack nee naar het ziekenhuis kan je meteen koelen na het trekken

Anoniem

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 06:27

Succes vandaag, komt goed!

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:07

Maartje1990 schreef:
Tip van mijn ortho was een halfuur van te voren ibuprofen in nemen, minder pijn, minder zwelling en je bent de pijn voor.


Dat is ook een goeie inderdaad. Was ik al weer vergeten maar dat hebben ze mij ook in laten nemen tijdens de voorbereiding (controle gesprek, vast infuusnaald prikken en wat vriendlief moest doen terwijl ik onder zeil was)

Dallista

Berichten: 4419
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:26

Iris82 schreef:
Whahaha. Ik ben helemaal niet positief. Ik heb twee x dry socket gehad, abces, ziekenhuisopname. Maar ik wilde je niet bang maken. :+

En zo’n dry socket is al erg genoeg! Ook zo’n gevalletje van, eens maar nooit meer!

Vooral als je dan in de ijskoud door een sneeuwbui met heel veel wind naar een verre bushalte moet lopen om bij het ziekenhuis te komen, want je durft niet te fietsen op de gladde paden, en omdat het kerst is en alles verder dicht zit waar ze je kunnen helpen...

(Nee, dat was niet handig getimed, laat nooit een kies trekken net voor de kerst). Wat deed dat pijn met die koude wind! Ging dwars door de dikke shawl heen. }>

Achteraf gezien was een taxi waarschijnlijk handiger geweest. Maar ja, arm studentje.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:29

Boven nergens last van gehad.. maar onder.. dry socket en zoveel zenuwpijn gehad.

Je kunt er weinig over zeggen, het verschilt erg hoe de verstandskiezen staan, hoe het gedaan wordt en of je daarna geen infectie oid ontwikkelt.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:13

Ik heb recent ook drie in één x laten trekken.

Één zat enorm scheef, andere twee knielden de kiezen ervoor een beetje af.

Verdoving was perfect!

Tot het eruit trok, zelfs met dubbele pijnstillers van én ibuprofen én paracetamol, was het behoorlijk pittig.

Tot twee dagen erna.
Met spoed de kaakchirurg gebeld.

Bleek ik kaaksterfte te hebben.

Dus ik aan de oxycodon.
Pijn was weg, fantastisch! Maar ik kreeg letterlijk alle bijwerkingen.

Toen ik bijna van m'n stokje ging, van alle gekte om mij heen door de oxycodon, mocht ik over op de Tramadol.
Die maakte het niet veel beter!

Weer met spoed in de nacht naar het ziekenhuis gebeld, want had al 24 uur geen voedsel of vocht binnen gekregen.

Uit eindelijk moest ik die zware troep laten staan.
Moest over op ibuprofen.

Na een dikke week met de pijn lopen, trok het weg.

Ondanks het nu drie weken geleden is, heb ik soms nog wat fantoom pijn.
Uiteraard gekoeld.

Zwelling viel enorm mee!!!
Maar de botsterfte niet.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Wijsheidstanden laten trekken - do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 08:22

Wat betreft het pijnstillers vooraf innemen, dat kan ik echt niet zonder water en ik moet nuchter blijven dus :') .

En ice pack kopen we daar dus ik veronderstel dat ze er al wel koud hebben liggen.

Dankjewel voor de succes wensen!!