Mineralen/Edelstenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 20:50

Hey mensen!
ik ging zoeken op bokt en ik zag dat er nog geen topic was over mineralen! Dus hierbij een Mineralen topic!

Wat zijn mineralen?
Mineralen zijn door de natuur gevormde stenen met een speciale werking voor iets(denk hierbij aan een klacht als hoofdpijn, niet goed aarden etc)

Ruw en geslepen: Ruwe mineralen zijn stenen waar bij je nog stekeltjes hebt
Afbeelding
en geslepen steen is een gladde steen
Afbeelding


Welke mineralen zijn er?
Er zijn er suuuuper veel maar hier de meest bekende :) :

Amethist: Meestal paars achtig,

Werkt goed tegen hoofdpijn/migraine, tegen hyperventilatie, voor kalmte/innerlijk rust, helpt tegen heimwee woede angst en een goede meditatie steen.*


Afbeelding

Bergkristal: meestal wittig of doorzichtig.

Balans hersteller en helpt bij ruimtes waar vermoeidheid heerst.*


Afbeelding

Rozenkwarts: meestal Roze met afentoe een vleugje oranje/bruin.

Werkt goed bij nachtmerries en rustgevende steen voor in elke kamer.*

Afbeelding

Rode jaspis:meestal rood met zwarte lijntjes erin(je hebt de jaspis ook in het geel en het bruin maar rood is de meest voorkomende, deze kun je overigens ook zo op een grindpad kunt vinden of tijdens een zandverstuiving of op het strand)

Tegen stress en overspannenheid, eerlijk tegen jezelf zijn en vergroot de liefde voor de medemens.*


Afbeelding



*Ik kan natuurlijk niet alle werkingen van elke steen opschrijven dus het is maar een deel van wat de steen doet!*

Gouden driehoek:Is een trio van 3 bepaalde stenen die een bepaalde werkinf=g hebben.
Welke stenen zijn dat? Amethist, Bergkristal en Rozekwarts.
Welke werking heeft de goudendriehoek? De stenen bij elkaar versterken de werking van elkaar.


Hier kun je dus alles kwijt over mineralen/edelstenen!

Groetjes mij!




**als ik iets fout heb corrigeer me gerust, zo leren we van elkaar :) **

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16162
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:04

Ik verplaats dit naar Menswelzijn en sport, omdat dit onderwerp daar beter past.

HK->MWS

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:24

Ik heb tegenwoordig een groothandel dichtbij die ook particulier verkoopt dus ik ben een verzameling begonnen. Wil er echt mee gaan werken maar voorlopig is het voor mezelf.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:29

Ik ben dol op gekleurde stenen. <3 Ik heb ze in oorbellen, ringen, hangers...
Mijn Opa noemde mij vroeger al kraai.

Alleen ik geloof niet een een helende of geneeskrachtige werking ervan.
Sorry. :o

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:44

Ik heb ook een verzameling stenen, zowel ongeslepen als geslepen :) Meestal koop ik ze op vakantie dus de stenen komen ook uit verschillende landen. Ik vind ze gewoon heel mooi en bijzonder, maar net als NatasjavE geloof ik ook niet in de helende of geneeskrachtige werking ervan

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:50

Ik vind het ook altijd leuk om edelstenen te kopen, vooral als donut-kettingen! Ik koop ze inderdaad ook vaak op vakantie. Tijgeroog is mijn favoriet, dat is zó'n mooie steen.
Edit: Oh ook ik geloof niet in speciale werkingen van edelstenen, voor mij zijn het gewoon mooie stenen!
Laatst bijgewerkt door EmmaVZ op 27-06-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:52

Ik heb zelf weinig met edelstenen en geloof ook niet zo zeer in de werking ervan, maar toen ik afgelopen weekend door het historisch museum in Brussel liep viel mijn oog op een stuk Pyriet en hebben ook in het souvenierwinkeltje even gekeken of ik een stukje mee kon nemen. Was helaas niet te vinden.

Maar ik heb dus net, doordat ik dit topic zag, wel even voor de gein de mogelijke werking opgezocht en het had wel een mooie match geweest. Momenteel ben ik geestelijk een beetje (heel erg) onstabiel en opzoek naar wie ik ben :+ en de kenmerken van de steen zijn (volgens een site):
Citaat:
Mentaal
* Pyriet geeft zelfkennis en helpt jezelf eerlijk te beoordelen en te accepteren, met al je goede en minder goede kanten.
* Mensen die erg in hun hoofd zitten, worden door de pyriet weer met beide benen op de grond gezet.
* Pyriet geeft zelfvertrouwen. Het neemt stress en spanning van zijn eigenaar over, waardoor de eigenaar rustig en kalm is. De steen moet daarom regelmatig ontladen, gereinigd en opgeladen worden.
* Mensen die vaak ziek zijn, krijgen door het dragen van pyriet inzicht in zichzelf en in de patronen die bijdragen tot hun ziekte. Ze kunnen de situatie beter doorgronden en daardoor ook oplossen. Pyriet geeft de mentale kracht die nodig is om die patronen te doorbreken.

Emotioneel
* Pyriet maakt open en eerlijk.
* Pyriet maakt evenwichtig.
* Pyriet geeft tevredenheid aan wie hem draagt.
* Pyriet helpt de geestelijke spijsvertering. Het is dan ook een prima steen voor mensen die 'veel op hun lever hebben' en binnenvetters.


Had wel fijn geweest als ik dat nou eens even had kunnen testen :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:55

Wat een wonderlijke ( :+ ) definitie van mineralen hanteer je, TS. Die 'geneeskrachtige' werking (als je daarvan al kan spreken bij vage klachten als 'niet goed kunnen aarden' - daartegen helpt het beste om met vochtige handen een metalen waterleiding vast te pakken) is in het beste geval hoogst discutabel te noemen. Als een (aantoonbare!) geneeskrachtige werking werkelijk onderdeel zou zijn van de definitie, dan zouden er volgens jouw definitie dus geen mineralen bestaan.

Verder lijkt mij een dergelijk topic niet echt op zijn plaats op MWS. Misschien hoort een topic over hobbygeologie en stenen verzamelen eerder op LZP thuis, al kan het deel over edelstenen en wat je daarvan voor sieraden kunt maken, misschien ook wel op UK.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:06

oomens schreef:
Wat een wonderlijke ( :+ ) definitie van mineralen hanteer je, TS. Die 'geneeskrachtige' werking (als je daarvan al kan spreken bij vage klachten als 'niet goed kunnen aarden' - daartegen helpt het beste om met vochtige handen een metalen waterleiding vast te pakken) is in het beste geval hoogst discutabel te noemen. Als een (aantoonbare!) geneeskrachtige werking werkelijk onderdeel zou zijn van de definitie, dan zouden er volgens jouw definitie dus geen mineralen bestaan.

Verder lijkt mij een dergelijk topic niet echt op zijn plaats op MWS. Misschien hoort een topic over hobbygeologie en stenen verzamelen eerder op LZP thuis, al kan het deel over edelstenen en wat je daarvan voor sieraden kunt maken, misschien ook wel op UK.


TS is 12 volgens haar profiel. Dan snap ik wel dat ze een wat apartere definitie hanteert.

Verder kan ik me uit de wat zwevigere topics herinneren dat jij met beide voeten stevig op de grond staat. Daar is niets mis mee, maar laat een ander dan ook in zijn/haar waarde.

Ontopic.
Ik heb ook een aardige verzameling stenen en ook boeken waarin het een en ander over de stenen etc. beschreven staat.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:58

leestmee schreef:
oomens schreef:
Wat een wonderlijke ( :+ ) definitie van mineralen hanteer je, TS. Die 'geneeskrachtige' werking (als je daarvan al kan spreken bij vage klachten als 'niet goed kunnen aarden' - daartegen helpt het beste om met vochtige handen een metalen waterleiding vast te pakken) is in het beste geval hoogst discutabel te noemen. Als een (aantoonbare!) geneeskrachtige werking werkelijk onderdeel zou zijn van de definitie, dan zouden er volgens jouw definitie dus geen mineralen bestaan.

Verder lijkt mij een dergelijk topic niet echt op zijn plaats op MWS. Misschien hoort een topic over hobbygeologie en stenen verzamelen eerder op LZP thuis, al kan het deel over edelstenen en wat je daarvan voor sieraden kunt maken, misschien ook wel op UK.


TS is 12 volgens haar profiel. Dan snap ik wel dat ze een wat apartere definitie hanteert.

Verder kan ik me uit de wat zwevigere topics herinneren dat jij met beide voeten stevig op de grond staat. Daar is niets mis mee, maar laat een ander dan ook in zijn/haar waarde.

Ontopic.
Ik heb ook een aardige verzameling stenen en ook boeken waarin het een en ander over de stenen etc. beschreven staat.

Als het voor het topic relevant is dat ze 12 is, dan moet ze op YRT posten. Als ze zoals nu op het gewone gedeelte schrijft, dan kan ze op de inhoud van wat ze schrijft aangesproken worden.

Op zich prima dat iemand een topic over vermeende toverkunstjes door stenen wil openen, maar vermeld dan duidelijk in titel en OP:
1) dat het niet over de stenen zelf en hun eigenschappen gaat, maar over de toverkunstjes die je ze graag ziet doen.
En 2) dat het niet vaststaat dat die stenen daadwerkelijk kunnen toveren.

Lucia88

Berichten: 530
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:09

Oeh ik hou enorm van edelstenen! Op dit moment al maanden een unakiet om aan een kettinkje,die moest mij helpen tegen de lage rugpijn omdat het de nieren helpt... En dat Doet het ook!

We hadden ook een katje die heel gestrest was toen die bij ons kwam wonen en die hadden we een sodaliet aan haar halsbandje gehangen en binnen een dag werd ze relaxed en keek zo fijn tevreden uit haar ogen.

Ik geloof er wel in dus, maar ik snap ook dat niet iedereen dat doet, je moet er maar net ervaring mee hebben :)

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 09:58

Lucia88 schreef:
Oeh ik hou enorm van edelstenen! Op dit moment al maanden een unakiet om aan een kettinkje,die moest mij helpen tegen de lage rugpijn omdat het de nieren helpt... En dat Doet het ook!

We hadden ook een katje die heel gestrest was toen die bij ons kwam wonen en die hadden we een sodaliet aan haar halsbandje gehangen en binnen een dag werd ze relaxed en keek zo fijn tevreden uit haar ogen.

Ik geloof er wel in dus, maar ik snap ook dat niet iedereen dat doet, je moet er maar net ervaring mee hebben :)

ja dat klopt. Ik geloof er zelf ook in dat de stenen bij bepaalde klachten helpen:)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:44

Maar.... hoé zou zoiets dan in zijn werk moeten gaan? Op wat voor een manier zorgt een steentje ervoor dat je geen hoofdpijn hebt?

Als ik al mijn wetenschappelijke nuchterheid volledig zou loslaten en mij totaal niets zou aantrekken van onderzoeken en studies en alles daaromtrend, dan zou ik mij nog argumenten kunnen voorstellen bij bepaalde magische middeltjes. Dat iemand bv beweert dat als je zout tussen je tenen strooit je hoofdpijn weggaat, omdat het zout via je poriën in je lichaam komt en allerlei stoffen transporteert die je pijnzenuw wegnemen. Dit is puur fictief, en in realiteit compleet absurd, ik roep maar wat als voorbeeld. Dat het inhaleren van een bepaalde wierrookgeur iets in je lichaam activeert waardoor je darmen beter gaan werken (ook zoiets compleet verzonnen van mij, denk ik toch :D ) .

Maar hoe zou zo'n steen moeten werken? Leg je dat tegen je huid aan, geeft dat dan een bepaalde stof af dat je beter moet doen voelen? Of spreken we hier dan over hogere krachten, dat er demonen oid in de lucht hangen die door een of ander onzichtbaar schild gecreëerd door die steen nu op afstand worden gehouden?

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:49

Kwanyin schreef:
Maar.... hoé zou zoiets dan in zijn werk moeten gaan? Op wat voor een manier zorgt een steentje ervoor dat je geen hoofdpijn hebt?

Als ik al mijn wetenschappelijke nuchterheid volledig zou loslaten en mij totaal niets zou aantrekken van onderzoeken en studies en alles daaromtrend, dan zou ik mij nog argumenten kunnen voorstellen bij bepaalde magische middeltjes. Dat iemand bv beweert dat als je zout tussen je tenen strooit je hoofdpijn weggaat, omdat het zout via je poriën in je lichaam komt en allerlei stoffen transporteert die je pijnzenuw wegnemen. Dit is puur fictief, en in realiteit compleet absurd, ik roep maar wat als voorbeeld. Dat het inhaleren van een bepaalde wierrookgeur iets in je lichaam activeert waardoor je darmen beter gaan werken (ook zoiets compleet verzonnen van mij, denk ik toch :D ) .

Maar hoe zou zo'n steen moeten werken? Leg je dat tegen je huid aan, geeft dat dan een bepaalde stof af dat je beter moet doen voelen? Of spreken we hier dan over hogere krachten, dat er demonen oid in de lucht hangen die door een of ander onzichtbaar schild gecreëerd door die steen nu op afstand worden gehouden?


Dit is een vrij neutraal artikel.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/al ... chaam.html

Ik denk persoonlijk dat er meer is dan dat wij kunnen zien, we ontdekken steeds meer over onze omgeving dus wellicht is er inderdaad wel een "vibratie" van die stenen die positief (of negatief) effect kan hebben op ons.
En anders ben ik ook dik tevreden met een placebo die voor mij werkt door een mooie steen :Y)

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:53

Ik heb een hele verzameling aan ruwe mineralen, hou me niet zozeer bezig met de bijzondere krachten die ze zouden moeten hebben, ik heb ze meer voor de mooi.

Vroeger lagen ze op mijn kamer, ik merkte wel dat als ik een nieuw mineraal toegevoegd had ik een aantal nachten minder goed sliep. Alsof het mineraal een plek moest vinden in de groep.. er hing altijd een bepaalde energie.

Bij sommige mineralen zoals Rozekwarts merk je wel dat er een bepaalde energie vanaf komt. Een stuk kwarts dat volledig is opgeladen kun je niet te lang vasthouden... Er komt een bepaalde druk/gevoel in je arm terecht, en dit is niet altijd even prettig.

Of ze ook echt genezende werkingen hebben weet ik niet. Er zal vast een werking zijn, maar denk dat het ook versterkt wordt dat mensen in de werking gaan geloven.

Net als fop medicatie tegen hoofdpijn of buikpijn. Heb er ooit eens iets over gelezen dat mensen fop medicatie hadden gekregen zonder ervanaf te weten, die dachten dat het echt was.. en de klachten die ze hadden verdwenen.

Maar ik denk dat iedereen mag geloven wat hij zelf wil.. als iemand ervan overtuigd is dat een bepaald mineraal hem/haar helpt is dat toch super, dan voelt die persoon zich alleen maar beter hierdoor.

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:03

oomens schreef:
Wat een wonderlijke ( :+ ) definitie van mineralen hanteer je, TS. Die 'geneeskrachtige' werking (als je daarvan al kan spreken bij vage klachten als 'niet goed kunnen aarden' - daartegen helpt het beste om met vochtige handen een metalen waterleiding vast te pakken) is in het beste geval hoogst discutabel te noemen. Als een (aantoonbare!) geneeskrachtige werking werkelijk onderdeel zou zijn van de definitie, dan zouden er volgens jouw definitie dus geen mineralen bestaan.

Verder lijkt mij een dergelijk topic niet echt op zijn plaats op MWS. Misschien hoort een topic over hobbygeologie en stenen verzamelen eerder op LZP thuis, al kan het deel over edelstenen en wat je daarvan voor sieraden kunt maken, misschien ook wel op UK.

Ik vind je nu toch echt te kort door de bocht Oomens :j .
Zo is van haliet algemeen bekend dat het in opgeloste vorm een hoge bloeddruk kan veroorzaken.
Spoiler:
haliet = NaCl = keukenzout :Y)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:39

Roodvos schreef:
Ik vind je nu toch echt te kort door de bocht Oomens :j .
Zo is van haliet algemeen bekend dat het in opgeloste vorm een hoge bloeddruk kan veroorzaken.
Spoiler:
haliet = NaCl = keukenzout :Y)


Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Wist je trouwens ook dat gips uitwendig toegepast goed kan helpen bij botbreuken?

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:53

Flauwe reacties :roll:
Ik vind edelstenen ook erg interessant, maar geloof ook niet zo zeer in de geneeskrachtige werking. Wel kan ik begrijpen dat het als een psychische steun kan helpen, dus als een soort placebo. Als mensen zich dan werkelijk beter voelen lijkt het me een prima hulpmiddel.

Lucia88

Berichten: 530
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:39

Eens met hierboven, misschien is er geen wetenschappelijk bewijs dat het helpt, maar als het toch helpt, is t goed toch? Het maakt mij niet zoveel uit of het nou tussen de oren zit of toch echt iets doet, ik ben vooral blij dat ik geen last van mijn rug meer heb...

germie

Berichten: 25958
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:03

Ik vind edelstenen ook interessant. Zelf vind ik af en toe mooi bergkristsal. En dat kan in allerlei vormen gevonden worden. Kleine bolletjes, grotere bollen, soms is het wat smerig van het leem, dan gaat het in de azijn. En soms kom ik onder water zulke grote blokken tegen dat het een foto maken is en thuis genieten, want meenemen gaat niet.

maar dit ligt bij mij op de vensterbank:
Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat ik gedaan heb is het schoonmaken met azijn. Geheel wit wordt het niet, maar wel witter dan op de foto's

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 18:08

germie schreef:
Ik vind edelstenen ook interessant. Zelf vind ik af en toe mooi bergkristsal. En dat kan in allerlei vormen gevonden worden. Kleine bolletjes, grotere bollen, soms is het wat smerig van het leem, dan gaat het in de azijn. En soms kom ik onder water zulke grote blokken tegen dat het een foto maken is en thuis genieten, want meenemen gaat niet.

maar dit ligt bij mij op de vensterbank:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Het enige wat ik gedaan heb is het schoonmaken met azijn. Geheel wit wordt het niet, maar wel witter dan op de foto's


oooe mooi <3

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:49

Ik schop hem weer even omhoog naar aanleiding van een ander topic.
Ik heb vroeger een tijd een zwarte obsidiaan gedragen. Ik zat toen in een zware periode. Ik ben er gelukkig veel sterker uitgekomen. Of het zelfinzicht gekomen is door de steen weet ik niet. Ik ben sowieso wel tot veel inzichten gekomen in die periode. Maar je kan nooit meer controleren of dit ook zo had geweest zonder de steen.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Mineralen/Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:54

Ik check ook in.
Ik heb al aardig wat stenen. Amethist. Rozenkwarts, Robijn, Labrodoriet, Apofyliet, malachiet, rode jaspis, tijgeroog, aquamarijn, Aventurijn, moet ik nog doorgaan. Hahah

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:55

Suzanne F. schreef:
Ik schop hem weer even omhoog naar aanleiding van een ander topic.
Ik heb vroeger een tijd een zwarte obsidiaan gedragen. Ik zat toen in een zware periode. Ik ben er gelukkig veel sterker uitgekomen. Of het zelfinzicht gekomen is door de steen weet ik niet. Ik ben sowieso wel tot veel inzichten gekomen in die periode. Maar je kan nooit meer controleren of dit ook zo had geweest zonder de steen.

Obsidiaan is wel een hele sterke steen.Werd door de Azteken veel gebruikt.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 14:58

anjali schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik schop hem weer even omhoog naar aanleiding van een ander topic.
Ik heb vroeger een tijd een zwarte obsidiaan gedragen. Ik zat toen in een zware periode. Ik ben er gelukkig veel sterker uitgekomen. Of het zelfinzicht gekomen is door de steen weet ik niet. Ik ben sowieso wel tot veel inzichten gekomen in die periode. Maar je kan nooit meer controleren of dit ook zo had geweest zonder de steen.

Obsidiaan is wel een hele sterke steen.Werd door de Azteken veel gebruikt.


Oh interessant. Weet je daar meer van? Waar gebruikte de Azteken hem voor?
Ik heb hem iets meer dan een jaar gedragen.