Bezigheden voor motorisch/geestelijk beperkte vanwege kanker

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Suliko

Bezigheden voor motorisch/geestelijk beperkte vanwege kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 10:26

Lieve bokkers, hopelijk hebben jullie tips! Met googlen kom ik nog niet echt verder.

Mijn vader is vorige week in het ziekenhuis opgenomen met ernstig uitgezaaide longkanker, hij heeft 5 melastasen (tumoren) in zijn hersenen. Af en toe heeft hij heldere ingevingen, maar als je ergens op doorvraagt loopt hij snel vast. Wel is hij zich er bewust van dat nadenken niet goed lukt en dat hij in de war is, wat natuurlijk enorm frustrerend en vermoeiend is. Hij heeft weinig kracht en zijn motoriek is niet erg goed meer (maar pakt nog wel makkelijk een kopje bij het oortje vast, toen ik dat benoemde zei hij dat hij het nog kon maskeren).
Hij spreekt ook uit dat hij zich enorm verveeld, toen ik hem opzocht was hij 'bezig' met opruimen. Er lagen een paar dingen op zijn tafel die volgens hem opgeruimd moesten worden, maar hij kan niet meer zelfstandig staan. Wel probeert hij telkens op te staan, wil hij dingen doen, dan luistert hij gelukkig wel als je zegt dat hij niet zelfstandig kan staan, maar 10 minuten later probeert hij het weer met het idee dat hij echt iets moet doen.
Oftewel, hij zit of ligt echt heel de dag. Doordat hij bewust is van zijn beperkingen en telkens proberen na te denken maar dat het dan niet lukt, is natuurlijk erg heftig voor hem. Het is een verdrietige toestand en mijn broers en ik willen er graag voor zorgen dat hij zijn laatste fase nog een beetje fijn doorkomt.
Hij hield altijd van muziek maken en lezen. Al voelt hij nu geen behoefte om muziek te maken, hij wilt zijn gitaar niet, maar zegt wel dat het zijn grootste verdriet is dat hij geen muziek meer maakt. Ik weet ook niet of zijn hersenen nog genoeg functioneren om een boek te lezen. Hij is graag bezig met zijn handen, kluste altijd veel en was creatief.

Nu ben ik op zoek naar dingen en bezigheden die ik hem kan geven zodat hij toch iets om handen heeft en hem wat af te leiden van de hele situatie. Ik dacht er al aan om een mp3 met zijn favoriete muziek te geven, maar ik weet niet zeker of hij zo'n apparaatje nog gaat snappen (hij is begin 60 en heeft wel lang een smartphone en mp3spelers gehad, het is dus niet iets nieuws voor hem). En donald duckjes langs brengen in plaats van een boek. Foto's van vroeger zodat hij die ook aan zijn bezoek kan laten zien, zijn geheugen lijkt intact, al wisselt het wel een beetje met wat je vraagt. Dat hij ooit psychologie in Amsterdam heeft gestudeerd maar niet afgemaakt, dat vertelde hij zo. Hij wist ook nog dat hij met mijn moeder naar Enkhuizen is verhuist (voordat ik en mijn broers kwamen), maar waarom ze daarheen gingen wist hij niet meer. De laatste maanden is ook een grote blur, hij heeft het idee dat hij al 3 maanden in het ziekenhuis ligt en dat hij thuis nog dacht corona te hebben vanwege de hoge koorts en dat hij is gevallen, maar meer wist hij niet.

Nu weet ik dat er van die spelletjes bestaan, waar je vormpjes mee kan maken, misschien van die stress attributen, of waar je verschillende dingen mee kan maken maar waar je niet echt over na hoeft te denken. Ik zou niet weten hoe het heet, maar ik heb het wel eens gezien. Of bezigheden die ontworpen zijn voor meervoudig beperkte maar die niet te kinderachtig overkomen. Hopelijk weet iemand van jullie iets!

Mijn excuses voor het misschien wat warrige verhaal, de situatie raakt me erg maar ik merk dat als ik iets te doen heb of kan regelen, ik me wat beter voel.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bezigheden voor motorisch/geestelijk beperkte vanwege kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:28

Ten eerste heel veel sterkte :(:) Voor jou lijkt me dit ook een hele moeilijke situatie!
Ik weet niet hoe het heet waar je naar op zoek bent, maar is puzzelen (legpuzzel) niet iets voor hem?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:31

Luisterboeken op cd?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:34

Kan hij nog een potlood vasthouden, misschien een kleurboek voor volwassenen?

Heel veel sterkte trouwens :knuffel:

Alex en Jorie <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 10:42

Cayenne schreef:
Ten eerste heel veel sterkte :(:) Voor jou lijkt me dit ook een hele moeilijke situatie!
Ik weet niet hoe het heet waar je naar op zoek bent, maar is puzzelen (legpuzzel) niet iets voor hem?

Dankjewel, het is zeker een heftige situatie, daarom vind ik het ook fijn om iets te doen hebben of te regelen.
Een legpuzzel is zeker een goed idee!

SusanH schreef:
Luisterboeken op cd?

Luisterboeken zat ik inderdaad ook al aan te denken. Misschien is een discman ook wel handiger voor hem dan een mp3 speler, dan kan hij daar ook muziek op luisteren en de bediening is simpeler dan van die menutjes op mp3spelers met mini letters.

Jorex schreef:
Kan hij nog een potlood vasthouden, misschien een kleurboek voor volwassenen?

Heel veel sterkte trouwens :knuffel:

Dankjewel! Tekenen zie ik hem niet zo snel doen eigenlijk, ik denk dat hij dat te saai vind :')

lizard schreef:
Heel veel sterkte.
Heb je al over dit soort puzzels gedacht?
https://www.puzzels123.com/nl/magic-puz ... games.html

Ja, zoiets zat ik inderdaad aan te denken! Dan kan hij gewoon frunniken (nu frunnikt hij telkens aan zijn katheter, niet echt handig.)
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-08-20 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

•••

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:43

Of Sudoku? Ik vind daar echt niets aan maar het is onder veel mensen wel echt een hit!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-20 10:45

Cayenne schreef:
Of Sudoku? Ik vind daar echt niets aan maar het is onder veel mensen wel echt een hit!

Ik weet niet in hoeverre zijn hersenen zijn aangetast maar ben bang dat sudoku's te ingewikkeld zijn. Hij heeft ook erg veel hoofdpijn dus bezigheden die wel wat nadenken vergen probeer ik te vermijden.

•••

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:48

Anders eens contact opnemen met een revalidatiecentrum? Wellicht hebben die nog goede tips?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:25

SusanH schreef:
Anders eens contact opnemen met een revalidatiecentrum? Wellicht hebben die nog goede tips?

Of een verzorgingstehuis waar ze een afdeling hebben voor dementie?

Ik kan me indenken dat er mooie prentenboeken zijn voor volwassenen...

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:57

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:33

Even een vraagje. Kan hij wel zittend in een rolstoel zijn benen gebruiken (loop beweging maken)? Als hij dat kan zou hij een trippelstoel kunnen gebruiken. Dan kan hij zelf van de ene naar de andere plek gaan.

Ook zou kijken naar luisterboeken en deze dan bijvoorbeeld op een cd branden (als hij nog weet hoe een cd speler werkt).

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:46

Is spotify iets? Dan zou jij een afspeellijst (of verschillende) voor hem kunnen maken. Enige wat er dan gedaan hoeft te worden is aanzetten. Lijkt me fijner dan een MP3 speler. Je zou zelfs op afstand een andere lijst aan kunnen zetten.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

winterbuitenrit

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:56

Misschien van die houten bouwsetjes? Ik kan me voorstellen dat een echte modelbouw kit wat ingewikkeld is voor hem, maar je hebt ook een soort van puzzels waarmee je dan een houten 3d-treintje in elkaar zet, of een motor of een vliegtuig. Dan kan hij iets 'bouwen'

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:59

Oef, wat een lastige situatie. Verdrietig ook. Ik denk aan het muziek maken. Een set hand trommels? Dat is minder ingewikkeld dan gitaar spelen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:59

Is een keyboard met koptelefoon erbij misschien iets?

Broken crayons still color

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie