Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly
Corelli schreef:De relatie met autisme kan bijvoorbeeld zijn dat je door autisme de prikkels van het eten anders verwerkt. Dat je bijvoorbeeld bepaalde smaken niet kunt verdragen omdat ze zo hard binnenkomen bij je, of bepaalde dingen niet lust/kunt eten omdat het gevoel in je mond niet prettig is, of dat je eten met een bepaalde kleur niet kunt eten. Ook kan het zijn dat het signaal “ik heb honger/dorst” of “ik heb genoeg gegeten” op een andere manier verwerkt wordt zodat je dit signaaltje niet krijgt of eerder of later dan gemiddeld.
Dit zijn zo even wat voorbeelden van hoe de andere prikkelverwerking (die met ASS te maken heeft) invloed heeft op eten en drinken en ook een eetstoornis kan veroorzaken. Hierbij is her niet persé een eetstoornis als anorexia oid, het kan ook eetstoornis genoemd worden als je bijvoorbeeld alleen maar gele dingen wilt/kunt eten.
Lestrange01 schreef:Aan de andere kant is het juist een veilig gevoel als autist om een eetstoornis te hebben. Je kan controle en structuur geven aan iets wat eigenlijk niet te controleren is (honger), je bent geobsedeerd bezig met één ding, je emoties vlakken af en zijn makkelijker te hendelen. Vooral vrouwen met autisme voelen zich fijner bij feiten, denken vanuit logica, dan stilstaan bij hun emoties. Waardoor autistische mensen sneller een eetstoornis ontwikkelen
Dit is maar even snel hoor, maar ik heb dit al vaker met mensen besproken omdat ik ook het verband zie.
Brainless schreef:Mijn dochter heeft geen/ander honger gevoel.. dus kan tijden niets/weinig eten en dan ineens heel veel.
Zij heeft nu nog iets ondergewicht, maar is ook tijden te dun geweest.
HSP heeft (zoals omschreven) veel raakpunten met autisme.. maar ook (hele) grote verschillen.
Ik denk zelf als ik de eigenschappen lees die een HSP zou hebben meer aan adhd.. dan aan autisme.
Creatiever, snel afgeleid, dromerig, alles leuk vinden, moeilijk kunnen kiezen, zorgzaam enz.
brokjes schreef:ADHD en autisme komen bovendien vaak samen voor.
Goof schreef:Zoek naast die diëtist ook hulp of coaching of behandeling voor je autisme. Een diëtist kan een leuk plan voor je maken, maar heeft geen flauw benul wat austisme met en voor jou doet. Je hebt echt iemand nodig die vanuit jouw autisme kan kijken naar wat jou gaat helpen.
Fleury schreef:Als je aan een typisch beeld kijkt van iemand met een eetstoornis, dan zie je over het algemeen tieners en jong volwassenen tot ongeveer 30 jaar die hiervoor behandeld worden.
En ik wil dat een beetje nuanceren want er zullen vast uitzonderingen zijn, maar het gros valt wel onder die leeftijdscategorie.
Maar nu hoor ik steeds vaker de combinatie autisme en eetstoornis voorbij komen. Nooit eerder van gehoord maar nu viel het me zo erg op dus ik benieuwd ben naar wat daar achter zit.
Ik al een tijdje autisme maar ben nu zo ver afgevallen dat het gevaarlijk is. Maar simpel meer eten lukt gewoon niet. Ben vaak veel te moe.
Ik weet niet of je het echt anorexia kunt noemen, ik braak niet, laxeer niet, eet gerust een stuk chocolade, vind mezelf nu niet echt mooi. Maar toch zit er iets in mn hoofd die alleen maar wil dat het minder wordt..
Maar waarom dan? Hoe kom ie daar? En wat heeft dat dus met autisme te maken? Ben ook al ouder dan bijna alle cliënten met anorexia maar daarom ben ik ook zo benieuwd naar de relatie met autisme.
Gebruikers op dit forum: Facebook, GrapeshotBot, Hiraeth, IndianSu, KikiCelinevs, nicolailover, Soepkipje en 39 bezoekers