Voedingsupplementen/immuniteitboosters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Voedingsupplementen/immuniteitboosters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 23:07

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die al eens wat extra doen qua voeding omde gezondheid te bevorderen :)
Dit kan vanalles zijn: vitamine C-pil tot kombucha, ...
Soms maken wij hier wel eens een "flue shot" Er zit gember in, limoensap, honing en cayenne peper.
Of ik heb een heel boek gelezen over vasten en gefermenteerd voedsel, om zo je darmflora gezond te houden.

Wat doen jullie naast gewoon gezonde voeding? Zijn er bepaalde dingen die je eet/drinkt om je gezondheid te bevorderen?
En zo ja, waarom en wat is het effect? Goed voor huid, darmen, ...

Palmera

Re: Voedingsupplementen/immuniteitboosters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 00:05

Iedere dag pers ik een sinaasappel en een rode grapefruit uit en dat gooi ik in de blender met 30 gram rauwe gember.
Pure energie.

Ander dagelijks dingetje is een scheut appelazijn in een glaasje water en dat wegklokken. Appelazijn is bewezen bijzonder goed voor het lichaam.

En verder weeg ik alles wat ik eet. Ik geloof in balans. Balans is gezondheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 07:33

Hier neem ik elke dag een tablet 1500 vitamine c. Meer doe ik er niet aan.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:44

Ik neem ook vitamine C, voor immuniteit, maar ook om opname van ijzer wat te ondersteunen omdat ik daar soms tekort in heb :)
Verder drink ik soms kombucha of eet ik gefermenteerde groenten om mijn darmflora wat te verbeteren (en daarmee ook mentale gezondheid).

En wat Palmera zegt, gezondheid is balans :) Ik moet toegeven dat dat bij mijn in periodes beter gaat dan in andere, maar ik probeer toch vooral mijn gezondheid te ondersteunen vanuit goede voeding :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:58

Ik eet 3 kiwi's per dag. Lekker en boordevol vit C :D
En af en toe een glas citroensap of granaatappelsap.

Verder kook ik alles vers. Dus nooit pakjes of zakjes.
Gebruik ook geen zout of suiker. Enkel honing van de imker om iets wat zoeter te maken.
En ik drink geen frisdrank of koffie :Y)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:18

Nog wat vergeten.
Ik drink/eet enkel kefir of zelfgemaakte yoghurt van de boerderij. Niks anders van melkproducten.

Gefermenteerd dus en goed voor de darmflora :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:40

Ik neem ook supplementen. Ik doe aan bodybuilding en het strakke dieet en trainen kan wel wat ondersteuning gebruiken. Wat wisselt waar er behoefte aan is en welke lichaamsfuncties ik extra wil ondersteunen.

Ik ben net begonnen met cutten (vetverlies) en ben net geopereerd waardoor ik niet hard kan trainen maar wel probeer om niet achteruit te gaan, want allebei gaan t'en koste van de bespiering. Daarnaast hou ik veel vocht vast door de operatie en dat moet er ook af.

Mijn huidige supplementen zijn diverse soorten aminozuren en cranberrypillen. Ik begin de dag met een glas water met appelazijn. Omdat ik makkelijk laag in mijn B12 zit en wat fysieke symptomen van tekort had, slik ik dat ook bij.
Dat is aanvullend op de aanpassingen in mijn dieet.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 12:43

Een tijdje geleden was ik nogal erg hiermee bezig. Dan dronk ik elke dag een flesje kombucha, veel gefermenteerd voedsel, multivitamine, ..

Appelazijn heb ik ook nog gedaan, maar daar waren mijn darmen niet blij mee (met de kombucha ook niet :+ )

Suiker gebruik ik ook niet, enkel stevia/candarel af en toe.

Ik heb nog spiriluna-tabletten genomen. Maar zoals met alles merk ik niet zoveel verschil en dan verwaterd het na een tijdje..

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:17

Sinds ik regelmatig last kreeg van mijn kuitspieren ben ik magnesium bij gaan slikken, specifiek voor spieren en botten. Oftewel, een combinatie met calcium, vitamine B3 en D3. Af en toe spelen mijn kuiten nog op, maar niet meer zo heftig als hiervoor. Ook slik ik sinds kort vitamine B12 bij, omdat ik ben overgestapt op een hoofdzakelijk veganistisch eetpatroon.

Vroeger slikten we thuis vitamine C en echinaforce als de 'r' in de maand zat, maar dat doe ik nu niet meer. Zeker met mijn plant-based dieet heb ik het idee dat ik zo wel voldoende vitamine C binnenkrijg.

Verder eet of ik drink ik niet echt iets specifieks. Vooral gevarieerd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:48

Ik slik teveel om op te noemen, maar ik zweer bij (apo)Lactoferrine. Eindelijk wat rust in mijn darmen, maar is voor zover ik weet ook een immuunbooster.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 16:36

Die lactoferrine heb ik vandaag mee genomen :) Ik heb prikkelbare darm syndroom, let al enorm op met eten maar soms is dat niet voldoende. Dus ik ben benieuwd!
Ik heb ook nog wat kombucha en kefir gekocht, was ook al een tijdje geleden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:36

Prikkelbare darmsyndroom is ook moeilijk, zeker als er geen oorzaak bekend is (en meestal is dat zo).

Je tast dus in het duister naar het waarom van de prikkelbaarheid.
Bij veel slijmvlies problemen heeft L -Glutamine zin: het helpt slijmvlies te herstellen. (Al zijn er meer goedjes die hier zin kunnen hebben, MSM, vitamine B complex, beta caroteen en de lijst is langer.)
Vaak heeft het sluiten van de darmbarrière ook zin: weinig gluten, pinda's en tarwe - en na een week of drie L-Glutamine je mond- en darmbacteriën een boost geven.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 13:41

Ik neem nu zo'n 10 dagen Kyo dophilus/probiotica. (Lactobacillus gasseri, bifidobacterium bifidum en bifidobacterium longum) En ik moet zeggen, ik heb amper nog buikpijn *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:49

Kyo watte ? :D

Maar fijn dat het lijkt te helpen in elk geval !

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 13:50

Dat is de naam op het doosje :D Kyo Dophilus van mannavital
Maar ik denk dat het vergelijkbaar is met die lactoferrine dat hier aangeraden werd :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:51

In maart ben ik gestart met een voedingssupplement met het idee om de weerstand te verhogen, mocht corona toeslaan.
Waarschijnlijk heb ik toch wel tekorten gehad, want na een paar weken viel mij op dat ik wel erg fluitend door het hooikoortsseizoen ging. Wel hooikoortsklachten zoals niesen en kriebels, maar niet zo moe. In eerste instantie totaal de link niet gelegd met het voedingssupplement, maar inmiddels kan ik niet meer ontkennen dat sinds ik het slik, ik veel meer energie heb!
Een blijvertje dus 8-)
https://www.webvitaal.nl/product/8600?g ... 3wQAvD_BwE
Gezien dit supplement ontwikkeld is door de werkgever van m'n zus, mag ik het voor de inkoopprijs kopen :)

En verder gebruik ik magnesium omdat anders de spieren van m'n rug snel verzuren :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:32

Farjen schreef:
Dat is de naam op het doosje :D Kyo Dophilus van mannavital
Maar ik denk dat het vergelijkbaar is met die lactoferrine dat hier aangeraden werd :)

Nee wat jij neemt is echt probiotica dat is iets heel anders en qua werking en werkingsmechanisme niet vergelijkbaar met lactoferrine. Neemt niet weg dat het super is dat je er zo'n goed resultaat mee hebt! *\o/*