Wanneer ga je naar de dokter? Benauwdheidsklachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

Wanneer ga je naar de dokter? Benauwdheidsklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 01:47

Hoi lieve bokkers,

Helaas gaat mijn wekker morgen weer op tijd en ben ik nu nog wakker.
Dit komt door de volgende situatie:
Ik ging rond half 11 naar bed. Kijk zoals vrijwel altijd dan nog even op mijn telefoon, vaak wat YouTube filmpjes die makkelijk wegkijken ter ontspanning. Ik merk dat dit voor mij goed werkt met betrekking tot het leeg maken van mijn hoofd. Rond half 12 merkte ik dat ik moe werd en mijn ogen dicht begonnen te vallen dus ik leg mijn telefoon weg en probeer te slapen. Na ongeveer 20 minuten merk ik dat ik last krijg van een verhoogde hartslag/hartkloppingen. Goed dat ken ik inmiddels wel dus niks aan de hand, gewoon nog een keer omdraaien. Na een tijdje merk ik dat is steeds kortademiger word en daarbij benauwd. Ik ben bekend met hyperventilatie dus nog steeds maak ik me niet druk. Ik ga even op mijn rug liggen want dit help vaak om een normale ademhaling terug te vinden. Na een tijdje alleen gefocussed te hebben op mijn ademhaling en ontspannen merkte ik dat ik een drukkend gevoel begon te krijgen op mijn borstkas en dat ik beetje bij beetje steeds iets misselijker begon te worden. Ik merkte dat ik me nu ook wel steeds minder prettig begon te voelen. Omdat ik niet angstig wilde worden ben ik zo rationeel mogelijk gaan handelen. Dus even recht op zitten, naar beneden lopen voor een glas water en iets met een beetje suiker, kijken of dat helpt.

Uiteindelijk heb ik mijn raam wagenwijd opengezet en ben ik daar een tijd voor gaan zitten, enkel gericht op mijn ademhaling. De frisse lucht zorgde er voor dat ik me iets beter voel nu en inmiddels lig ik weer in bed, ik eet in kleine stapjes een reep op hopend dat de suiker en energie mijn lichaam geeft wat ik even nodig heb. De hartkloppingen zijn weer afgezakt, de misselijkheid ook. Mijn ademhaling is iets beter maar nog steeds het gevoel alsof het te oppervlakkig is, alsof ik net tien keer de trap op en af heb gerend en even mijn longen weer moet vullen met zuurstof. Ik adem niet sneller of op een andere manier dan normaal. Ik ervaar nog steeds een soort drukkend onprettig gevoel.

Ondertussen hoor ik mijn vader lekker snurken op de achtergrond en ligt de rest hier ook lekker te slapen.

Nu vraag ik mij af, wat doe ik hier mee? Bel ik de huis arts? Is dit gewoon een vorm van hyperventilatie zonder dat ik het door had en dus niet erg?

Even wat handige informatie die wellicht helpt bij het beantwoorden van mijn vraag:
- ik ben al heel erg lang bekend met hyperventilatie, dit komt voort uit een angststoornis waar ik nu al zo’n 3 jaar bekend mee ben. Ik heb bij een psycholoog en een cesar therapeut gelopen en ervaar momenteel vrijwel geen angstklachten meer, en als ik ze al ervaar zijn deze altijd verbonden aan een drukke ruimte waar ik het gevoel heb niet weg te kunnen. Mijn klachten wbt angst en hyperventilatie hebben zich tot op heden nog nooit geuit op de momenten dat ik wilde slapen.
- ik heb al een aantal keer deze zelfde klachten ervaren, hiervoor heb ik ook een tijdje een pufje gehad van de dokter en een soort tabletje die er beiden voor moesten zorgen dat mijn luchtwegen beter open gingen staan zodat ik beter adem kon halen. Met en zonder deze medicijnen zijn de klachten op komen spelen en vaak na een tijdje vanzelf weer weg gegaan.
- ik heb hooikoorts, de afgelopen weken had ik hier flink last van maar omdat het vandaag flink heeft geregend merkte ik dat ik veel minder klachten had hiervan. Ik slik antihiestamine maar dit maakt tot nu toe weinig verschil in de klachten, ondanks dat ik al meerdere soorten heb uitgeprobeerd.
- ik bevind mij momenteel op zolder, waar mijn slaapkamer is. Het is hier nog relatief warm, omdat de hitte lastig weg kan. Ik heb een dak raam maar met de regen zoals vandaag kan ik die maar een klein stukje open zetten. Momenteel staat deze wagenwijd open.

Sorry voor het lange verhaal, het van me af typen en op een rijtje zetten van het een en ander helpt mij ook om meer inzicht te krijgen in wat er speelt.
Ik hoop jullie me misschien gerust kunnen stellen of advies uit kunnen spreken over wat ik het beste kan doen.
Ik vind het zelf namelijk lastig omdat ik liever niet mensen wil lastig vallen, zeker niet nu met het hele Corona gebeuren terwijl het vast weer word afgedaan met ‘het is hyperventilatie jammer dan’.

Anoniem

Re: Wanneer ga je naar de dokter? Benauwdheidsklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 02:16

Morgen zeker bellen! Anders blijf je in de stress zitten. Sterkte ermee

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:38

Ik zou even bellen ter overleg, maar het kan zeker ook goed bij hyperventilatie passen. Ik heb dat zelf ook en herken het, inclusief die druk op de borst en gevoel van benauwdheid.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:53

Ik heb dit laatst ook gehad, dacht dat het een paniekaanval was maar kende het zelf niet.. Heb de halve nacht op het balkon gezeten. Ik hoop dat het gevoel snel weggaat ts, het is echt naar :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:54

Hopelijk is het gevoel nog een beetje afgezakt vannacht? Vervelend is het, ik herken alles wel eerlijk gezegd, past bij mij bij hyperventilatie / verkeerd ademhalen maar ik heb het ook vooral door iets te eten met smaakversterkers er in!

Als je dat een aantal keren hebt gehad dan leer je wel goed uitkijken voor die rommel...maar een enkele keer trap ik er toch nog wel eens in en dan heb je 's nachts het gevoel dat je dood gaat..... hart gaat tekeer, benauwd, beroerd / misselijk / duizelig gevoel, het zweet breekt je langs alle kanten uit....

Echt waardeloos. Vroeger had ik dat niet maar het is sinds een jaar of 10 ofzo, mijn moeder heeft er ook last van. Dus wat het ook is / was bij jou: dat is wel een tip om op te letten. Ik zou zelf overigens dan juist geen suiker eten want daar fok je je lijf nog wat meer mee op. Als het zweet me zo ineens uitbreekt dan vraag ik me af wat ik gegeten heb, vind de smaakversterker op het label van het 1 of ander, neem 2 magnesium tabletten en smeer even flink met magnesium-olie en dan wordt het meestal (relatief...) snel minder. Wie weet heb je er iets aan :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:57

Gewoon bellen, als ze je kunnen helpen met wat tips om beter te slapen of een middeltje van de drogist gaan ze dat in deze tijd zeker doen.
Er bestaan overigens heel veel soorten pufjes, ik heb er 3 gehad voor ik er een had die goed werkte en geen bijwerkingen gaf :=

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:58

Van wat voor smaakversterkers heb je dan last pmarena, of echt allemaal? Zout?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:07

Sintara: Zout is zout, dat is geen smaakversterker :)

Ik heb het over de welbekende E621, of Ve-tsin of allerlei andere namen die ze er aan geven... Geeft een wat "pittige" smaak aan zaken als Chinees eten, vleeswaren zoals gehaktballetjes / worstjes / slaatjes / soepen / sauzen / snackjes / chips / nootjes / van die pakjes waar je iets te eten mee kan maken zoals van Knorr ofzo. Noem het maar op.

Dan denk je dat je het wel in de gaten houdt maar neem je wat slaatje op een stuk stokbrood op een feestje en blijkt die zooi daar ook in te zitten...kom je midden in de nacht achter als je jezelf met hartkloppingen af loopt te vragen of je op 1 of andere manier die zooi binnen hebt gekregen -O-

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:29

Zout is ook een smaakversterker. Niet zo'n gezonde.. doe maar eens een heel klein beetje zout op een stukje ananas. Of in brood zit ook een klein beetje zout. Niet te eten als je dat vergeet.

e621, eigenlijk e622-e625 zijn smaakversterkers die de zogeheten umamismaak geven.
Ik heb daar zelf geen last van. Ik ben wel nieuwsgierig of je dan ook slecht tegen oude kaas of tomaten kunt?

ps, het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een off-topicdiscussie over e621 te beginnen.

Edit: gewoon de dokter bellen. Daar zijn ze toch voor. En als het niets is, kun je gerust gesteld worden. Is ook wat waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:52

Ja klopt, het is een heel rijtje die smaakversterkers :j Ik zie op pakjes waar vroeger E621 of mononatriumglutamaat stond, de laatste paar jaar ineens "rookaroma" staan en die verdenk ik er ook van....

Oude kaas en tomaten daar gruwel ik allebei van, dus dat scheelt :P

Maar tomatensoep / saus daar doe ik ook voorzichtig mee. Sowieso omdat daar vaak ook smaakversterkers nog aan toegevoegd worden. Is dat niet het geval dan kan ik best een normale portie pastasaus hebben. Een paar chipjes of nootjes is meestal ook niet meteen een ramp.

Het zal de ene of andere keer ook sneller verkeerd vallen vermoed ik. Bijvoorbeeld als het al benauwd is, veel gehaast hebben / wat meer stress, niet zo fit zijn door een slechte nacht....dat soort dingen.

Frisse lucht helpt enorm :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:54

Dit kan ook een reactie van je lichaam op stress zijn. Dat hoeft niet eens bewuste stress te zijn, maar kan ook zeker onbewust zijn. Normaal gesproken zou ik daar de dokter niet voor bellen, maar aangezien je al bekend bent met o.a. hyperventilatie zou ik het wel doen. Wellicht heeft hij/nog advies, een geruststelling of zelfs een oplossing.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:08

Ik lees heel veel symptomen van een paniekaanval in je verhaal. Als het in een korte periode nog eens gebeurd kan je daar absoluut mee naar de dokter.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 12:10

Ik heb morgen een telefonisch consult met de huisarts om het er even over te hebben!

Ik heb uiteindelijk 4 uurtjes kunnen slapen voordat de wekker weer ging. Merk dat ik nu naast de vermoeidheid nog steeds wel wat oppervlakkig ademhaal. Op het moment dat ik diep probeer adem te halen voelt het alsof ik lucht tekort kom. Dus even in de gaten houden en meenemen in het gesprek morgen.

Het lijkt inderdaad veel op een paniek aanval en of hyperventilatie. Normaal gesproken uit dit zich anders bij mij, maargoed het kan natuurlijk dat de klachten veranderen of zich anders ontwikkelen naar verloop van tijd.

Ik neem jullie tips mee in het gesprek morgen! Bedankt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:11

Mijn zwager is twee keer op de spoed beland met verdenking op zware hartaanval, bleek gewoon hyperventilatie. Misschien een zakje naast je bed leggen zodat je dat kunt verminderen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 12:15

bigone schreef:
Mijn zwager is twee keer op de spoed beland met verdenking op zware hartaanval, bleek gewoon hyperventilatie. Misschien een zakje naast je bed leggen zodat je dat kunt verminderen.

Bedankt voor de tip! Dit heb ik al, vrijwel overal waar ik ben of heen ga neem ik een zakje mee en ik heb er ook standaard een in mijn nachtkastje liggen. Echter heeft het tot nu toe nooit geholpen helaas..

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:19

Een zakje is juist geen goed idee. Dan krijg jij het idee dat je daar vanaf afhankelijk bent, en dat kan problemen geven als je hem een keer niet bij je hebt. Juist op je ademhaling letten zonder zakjes etc zou beter zijn. Zijn genoeg ademhalingsoefeningen te vinden online ook, of Bodyscans via apps.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:23

Ik vind een zakje juist erg fijn: je wordt er spontaan rustig van als je weet dat je er iig eentje bij je hebt. Maar bij mij kwam de hyperventialtie ook vaak voort uit paniekaanvallen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:35

Sheran schreef:
Ik vind een zakje juist erg fijn: je wordt er spontaan rustig van als je weet dat je er iig eentje bij je hebt. Maar bij mij kwam de hyperventialtie ook vaak voort uit paniekaanvallen.

En als je er geen bij je hebt, word je er dan onrustig van?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:59

Tanya schreef:
Sheran schreef:

En als je er geen bij je hebt, word je er dan onrustig van?

Eerst wel, nu niet meer. Maar zakjes zijn overal te krijgen en te vinden. Je hoeft er niet eens per se een bij je te hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:21

Ik heb destijds toen ik last had van dit soort aanvallen, een Hyperfree cassette bij de apotheek gehaald. Dat ziet er niet zo sukkelig uit als een plastic zakje en werkt ook beter. En ik vond het al een rustgevend idee dat ik zoiets bij me had, waardoor je onrustige gevoelens niet zo snel escaleren :)

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 18:42

Ik was eerst ook echt afhankelijk van een zakje. Zonder durfte in ook niet meer weg. Dit heb ik gelukkig af weten te bouwen. Nu neem ik m alleen nog maar mee voor de zekerheid als ik lange afstanden met het ov moet, als ik uit ga of als ik wat spanning heb door bijv. School stress of slecht slapen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:15

ikheetesmee schreef:
Merk dat ik nu naast de vermoeidheid nog steeds wel wat oppervlakkig ademhaal. Op het moment dat ik diep probeer adem te halen voelt het alsof ik lucht tekort kom. Dus even in de gaten houden en meenemen in het gesprek morgen.

Op die momenten hoor ik in mijn hoofd de vriendelijke stem van een coach bodywork:
"....just breathe out".

Waar een verhaal bij hoorde over 'een mens krijgt adem' (je hoeft het niet te halen en al helemaal niet aan te slepen) - en als je het niet 'krijgt' dus uitademen en relaxen.

Of efkes niet relaxen, soms werkt dat beter.
(Een lichaam dat in alarmtoesand is, wil dat jij HANDELT. Niet dat je braaf relaxt terwijl er een roofdier ofzo is, want 'dan ben je dadelijk lunch'.)

"When in worry,
when in doubt,
run in circles,
screem and shout
EEK, EEK, EEK...!!!"

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 08:39

Net contact gehad met de dokter. Hij zei dat ik het even in de gaten moet houden, wanneer het vaker voor komt moest ik even langskomen.

Voor nu wilde hij me wel andere medicijnen geven voor de hooikoorts, hij gaf aan dat het feit dat ik daar de laatste tijd steeds meer last van heb en daardoor wat minder goed slaap ook een aanleiding kon zijn geweest. Ondanks dat ik die bewuste avond geen last had omdat het de hele dag en nacht flink aan het regenen was.

Deze medicijnen moet ik twee weken gaan proberen. Ondertussen goed kijken hoe mijn lichaam reageert en of de benauwdheidsklachten die ik in mijn OP omschreven heb niet terug komen/erger worden.