Multifocale bril

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Multifocale bril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 18:57

Sinds een week heb ik een nieuwe bril, met een overgang naar lezen erin. Je mag het nog niet echt multifocaal noemen, hun noemen het een customized om over twee jaar de overgang naar multifocaal makkelijker te maken.

In mijn zonnebril en gewone bril zit op de kleur na het zelfde glas.
De normale bril gaat langzaamaan wat beter, hoewel ik vanaf een uur of 17.00 erg vermoeide ogen krijg. Ik heb hierbij toch ook niet het idee dat het zicht top is. Met name verkeersborden bijv (plaatsnamen) heb ik moeite mee

Echter met mijn zonnebril wil het nog niet erg... bomen lijken een vlak te zijn ipv dat ze blaadjes hebben, en ik heb het gevoel of ik oogkleppen op heb.
Ik draag de brillen sinds 14 juni.

Meer mensen die aan multifocaal moesten wennen? Hoe lang duurde dat?

Afbeelding

Note: vanwege een te laat ontdekt lui oog heb ik maar 1 werkend ook (rechts). Met links zie ik 18%

SnuitjeLove

Re: Multifocale bril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:00

Ik draag sinds mijn 3e brillen, ook multifocaal. Maar altijd als ik een nieuwe bril heb, en meestal ook een nieuwe sterkte moet ik wel 2 of 3 weken wennen. Dit gaat dan soms gepaard met wat hoofdpijn, beetje wazig en dubbelzien. Na die wen periode is het ook zo ineens over.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:07

Heb je een foto van de bon van je gewone bril?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:08

ik heb verschillende multifocale brillen met, op papier, dezelfde sterkte. (2 gewone, 1 meekleurende en 1 zonnebril)
Maar als ik halverwege de dag mijn meekleurende bril opzet, dan moet ik toch even wennen.
Het gaat goed als ik 's morgens als ik uit bed kom die bril opzet, dan kan ik er ook mee lezen en alles.

Ik heb ook nog een computerbril, maar daar kan ik absoluut niet mee rondkijken, ik zie het eind van de kamer niet eens.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:10

Sorry voor mijn absoluut niet nuttige bijdrage maar ik las je titel en ik hoorde alleen maar René Froger “voor je MULTIFOCAAAAAAALE BRIL” zingen(?) in mijn hoofd.
Ik hoop dat ik niet de enige was.

Maar ik heb wel altijd gehoord dat je enorm moet wennen aan multifocaal en dat dat best even kan duren. Zelf heb ik een ‘normale’ bril en dat was de eerste keer ook best ellende.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:14

Ik had er ook 1, computer lees bril.
Ik kon er niet aan wennen, vreselijk.
Ze gaf ook aan dat de ene er wel aan kan en de ander niet.
Ik behoor blijkbaar bij de ander.

Ik heb hem terug gebracht ze zei dan willen je ogen er nog niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:21

SnuitjeLove schreef:
Ik draag sinds mijn 3e brillen, ook multifocaal. Maar altijd als ik een nieuwe bril heb, en meestal ook een nieuwe sterkte moet ik wel 2 of 3 weken wennen. Dit gaat dan soms gepaard met wat hoofdpijn, beetje wazig en dubbelzien. Na die wen periode is het ook zo ineens over.

Op je 3e draag je nog geen multifocale brillen :) Dat komt vaak pas vanaf een jaartje of 40. Soms iets eerder, soms later.

Ts, wennen kan het zeker zijn! Zelfs als de sterktes in de brillen gelijk zijn, dan maakt het punt waarop ze ingeslepen zijn in de bril nog veel uit. :)
Wennen kan zeker twee weken, soms wel langer duren. Ga van de week eens terug en kijk of het met de bril(len) afstellen wat beter word. Ook dat kan namelijk sterk van invloed zijn op het zicht.

Heb je een foto van de bon van de zonnebril? Kan zijn dat daar een lagere kwaliteit in gezet is. Dat geeft dan vaak meer vertekening naar de zijkanten toe en dat zou ik (zeker met maar 1 werkend oog) niet aanraden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:29

Yalou:
Afbeelding

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:35

Dit is inderdaad een lagere kwaliteit (heb bij Pearle gewerkt en weet dat ze dan vaker doen bij zonnebrillen).

Dus dan heb je inderdaad te maken met wat Yalou zegt.
In je gewone bril heb je de excellent glazen. Die heeft heel veel stapjes (16) in het verloop van ver naar dichtbij en nauwelijks vertekening aan de zijkanten.

Bij de zonnenbril glazen die gebruikt worden (anders kunnen ze ze niet gratis als tweede bril geven) zitten de basic glazen. Die gaan maar in 3 stappen van veraf naar dichtbij en deze hebben een heel groot vertekenend gebied aan de zijkanten.

Dat je hier dus meer moeite mee hebt om aan te wennen is helemaal niet gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:39

Durf het echt niet met zekerheid te zeggen, want dit is volgens mij het zusje van de optiekketen waar ik werk en zij gebruiken iets andere benamingen, maar volgens mij is het inderdaad een ietsje lagere kwaliteit. Dat denk ik te zien aan het +sje bij de normale bril onder de ‘kunststof hard’ regel.

Zou in principe voor een zonnebril niet zo heel erg veel uit moeten maken, omdat donkere glazen vaak voor minder vertekening zorgen, maar toch iets om even in het achterhoofd te houden.

Als je de brillen opzet en je duwt ze iets omhoog of juist iets omlaag, merk je dan iets in je zicht?
Of als je de bril iets ‘ronder’ om je gezicht heen buigt of juist wat holler? Merk je dan iets?