Ochtendmisselijkheid en ontbijten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Ochtendmisselijkheid en ontbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:34

Hallo,

Ik vroeg mij af of er nog mensen op bokt snel misselijk zijn smorgens?
Ik hoef smorgens nog maar eten te ruiken en ik ben misselijk :+ Ik heb ook een gevoelige maag door vroegere maagzweren en stress. Ondertussen is dat opgelost maar ik blijf snel misselijk. Normaal eet ik 2 sneetjes brood met wat hagelslag of choco. Ik wil echter wat afvallen en gezonder ontbijten voor mijn lichaam. Vol goede moed probeerde ik vanochtend granola met yoghurt. De geur van de yoghurt was al niet aangenaam. Het eten ging wel geteld 4-5 happen goed en erna werd ik zo misselijk dat ik moest stoppen |o een uur later ben ik niet meer misselijk maar wel nog een beetje een mottig gevoel.
Mijn vriend zei misschien moet je maag eraan wennen en moet je gewoon een weekje smorgens proberen. Maar bij de gedachte alleen kan ik terug misselijk worden :') Dus ik ben aan het brainstormen wat ik nog kan proberen kwa gezonde voeding. Smorgens ben ik echt een lastige eter helaas. Geuren en verschillende texturen zijn moeilijk. Ik wil morgen havermout pap ofzo proberen, misschien dat dat beter lukt.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om tussendoor smorgens te eten op mijn werk. Dus ik moet of smorgens eten of pas smiddags. Ik kan wel eventueel een musli reep tussendoor eten maar echt mij even neerzetten daar heb ik geen tijd voor ( ik ben poetsvrouw). Ik was dus zelf aan het kijken naar eventuele gezonde ontbijtrepen maar vind moeilijk welke uit de winkel effectief gezond zijn.
Het is echt ook geen onwil om iets anders te proberen, ik wordt er gewoon echt misselijk van. Enige voordeel als ik elke morgen misselijk word is dat ik vanzelf wel afval omdat ik niet kan eten :') maar gezond is het zeker niet :+

Ik ben benieuwd wie hier nog last van heeft en wat zij eten tijdens het ontbijt.

Gr

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:51

Heb je er ook echt last van als je smorgens niet eet en dan pas smiddags? Dat je flauw wordt oid?
Zo niet, waarom ga je jezelf dan zitten plagen met verplicht smorgens eten? Dan eet je toch lekker tussendoor een reep en dan lunch je gewoon smiddags :)

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:54

Ik kon jaren lang 's ochtends ook alleen een boterham met hagelslag eten. Andere dingen kreeg ik niet op zo vroeg in de ochtend. Nu 1/1,5 jaar geleden ben ik gestopt met 's ochtends boterhammen eten (oorzaak is ED) en nam ik vaak een cracker of yoghurt. Sindsdien wissel ik af tussen zoet en hartig ontbijten en kan ik alles wel eten. Ik denk dat het een soort gewenning is.
Wat ik sinds kort ook vaak doe is een smoothie met (bevroren) banaan, spinazie, melk/yoghurt en cacaopoeder oid. Hier kan je eindeloos mee variëren en het is lekker fris.

kiwiwitje

Re: Ochtendmisselijkheid en ontbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:57

Ik heb dit in periodes van flinke stress. Dan zet ik direct als ik wakker word een kop thee met verse gember en zodra die naar binnen gegoten is kan ik gewoon eten :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:58

Het is achterhaald dat je perse goed moet ontbijten, voor je lichaam maakt het echt niet uit in welke volgorde of op welke tijden je wat eet (behalve dan vlak voor je gaat slapen). Ik zou daarom zeggen, wees een beetje lief voor je maag. Als poetsvrouw heb je waarschijnlijk wel sneller dat je wat flauw wordt, misschien kan je 's ochtends een banaan ofzo eten? En inderdaad ergens halverwege de ochtend je tussendoortje, 's middags wat uitgebreider lunchen.. Als dat bij je past en je er goed bij voelt is daar niks mis mee

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:01

Wennii schreef:
Heb je er ook echt last van als je smorgens niet eet en dan pas smiddags? Dat je flauw wordt oid?
Zo niet, waarom ga je jezelf dan zitten plagen met verplicht smorgens eten? Dan eet je toch lekker tussendoor een reep en dan lunch je gewoon smiddags :)

Dit. En mocht je toch graag willen ontbijten: misschien eens een smoothie proberen? Dat is meer drinken dan eten, misschien gaat dat beter.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 10:05

Wennii schreef:

Flauw niet perse maar krijg wel maagpijn als ik een lege maag heb. En als ik smorgens veel pijn heb ( ik heb fybro en hms) dan pak ik mij een pijnstiller en op lege maag is dit geen aanrader helaas. Eventueel een reep eten smorgens is mss een betere optie dan denk ik?

Prima2donna: Een cracker met bv jam erop gaat ook smorgens, cornflakes gaat ook alhoewel ik dat snel beu gegeten ben. Maar bv beleg zoals kipfilet, hesp enz gaat niet. De geur alleen al draait mijn maag van om :+ Smoothies heb ik ook al aan gedacht maar dan zonder banaan. Ik kan zo bananen eten maar zodra ik bananen smoothie ofzo moet drinken of gewoon iets met banaan in wordt ik misselijk. Echt heel raar.
Drink yoghurt wordt ik ook misselijk van maar smoothies nog niet geprobeerd. in het weekend wacht ik vaak met eten en dan kan ik al veel meer eten maar door de week kan dat niet helaas.
Laatst bijgewerkt door nieky1993 op 22-06-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:11

Sochtends tot halverwege de middag, ik heb het opgegeven en eet pas als de misselijk gezakt is.
Ik vind heel weinig lekker en anders krijg ik het niet weg, merk smiddags dat ik wat flauw word en wat ga trillen, als ik dan wat eet is het weer weg.

Ik word meer misselijk van wel eten, dan van niet. Dan is de keus snel gemaakt.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:13

Zo vervelend dit inderdaad. Voor mij was dit ook elke ochtend hetzelfde liedje, zeker toen ik nog naar school ging. Tegenwoordig probeer ik gewoon wat erin gaat, en als het niet lukt dan pak ik iets wat ik makkelijk mee kan nemen. Banaan gaat heel goed, smaakt vrij neutraal en vult wel redelijk. Wat ik ook wel doe is banaan in plakjes en dan een beetje yoghurt erbij. Dus meer banaan met een yoghurt sausje haha. Vaak krijg ik als ik eenmaal wat opgestart ben wel trek dus dan een broodje of een sultana erin. Drinkontbijt gaat er ook wel goed in mits het niet te koud is. In de winter maak ik vaak havermout, voordeel dat je dat ook wel een dagje kunt bewaren mocht het niet lukken met eten en je het zonde vind om weg te gooien.

Qua afvallen, zou dat ene sneetje brood met een dun laagje choco zo veel verschil maken? Misschien is het haalbaarder om proberen te compenseren in de overige maaltijden/tussendoortjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:17

Ik word s'ochtends altijd misselijk van koud eten.
Zoet eten word ik ook niet zo blij van, dus in praktijk eet ik s'ochtends gewoon vaak opgewarmde leftovers.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:18

Ik zou ‘s ochtends gewoon eten wat erin gaat.
Boterham met hagelslag is beter dan niets eten ‘s ochtends. Een cracker met jam is ook prima toch?
Tijdens mijn zwangerschap kon ik ‘s ochtends alleen soepstengels eten, daar at ik er dan gewoon tien van :).
Weet je toevallig of je tegen lactose kan?
Ik ben lactose intolerant en toen ik dat nog niet wist viel het mij ook op dat ik vooral ‘s ochtends kotsmisselijk werd van melk of yoghurt en het echt slecht kon verdragen. ‘S middags ging dat veel beter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:31

Vaste dingen zoals brood krijg ik 's morgens ook niet lekker weg, wat voor mij goed werkt is een smoothie. Ik maak m elke morgen vers klaar, nu in de zomermaanden heerlijk met het fruit van het seizoen. De basis van mijn smoothie is een banaan-yoghurt-beetje honing-vers geperst sap van 2 sinaasappels en dan nog ander fruit erbij vanmorgen waren dat blauwe bessen. Dit vult goed, door de andere producten valt de yoghurt niet meer op wat geur en smaak betreft. Soms doe ik er wat havermout bij of ontbijtgranen. Mango is bij mij ook favoriet.
Je kunt genoeg heerlijke recepten vinden die verantwoord zijn op het internet voor een goede smoothie.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:38

Ik dacht door de titel dat je zwanger was :+

Maar hier ook bekend probleem qua geur. Ik kan gelukkig wel halverwege de ochtend een keer eten op werk... als ik persé vroeg moet eten krijg ik nog wel vaak fruit naar binnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:45

Ik zou gewoon lekker makkelijk een banaan eten, beter iets dan niets en dat valt lekker neutraal op je maag en is fijn weg te eten :) Of iets anders van fruit.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:47

Heel herkenbaar dit! Vooral als het snel moet of vroeg. Brood kan ik wel vergeten hier, maar ik heb sinds een tijdje havermout en dat gaat wel erg goed.
Ik doe 200 ml havermelk en 3/4 kopje havermout opwarmen, ondertussen een appel in kleine blokjes snijden, de havermout is dan klaar, kaneel en de appel erdoorheen. Eventueel iets van honing of agravesiroop erdoorheen maakt het nog iets zoeter.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:56

Gewoon 1 of 2 crackers als dat wel goed gaat. Mueslireep mee voor de trek tussendoor en dan goed lunchen :)

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:01

ik probeer nu wel te ontbijten. heb een tijd gehad en nu soms nog steeds dat ik niks kan eten. een broodje met pure hagelslag lukt wel of met kipfilet. de rest niet.
heb ook een tijd gehad dat ik maar yoghurt met zelfgemaakte cruesli ging eten omdat ik het anders niet redde op een dag

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:12

Bedankt voor alle reacties :D
Ben al "blij" dat ik niet de enige moeilijke eter ben smorgens.

Melissa1996: ik zou echt wel iets moeten eten smorgens ipv mogelijke pijnstilling die ik moet inpakken. Dus helemaal niks eten tot smiddags is geen optie.

DGL: Banaan kan ik zo eten normaal. Met yoghurt gaat het mis dus. Morgen wil ik dus eventueel havermoutpap maken om te zien of dit beter bevalt. Mijn kinesiste is bv 3 kilo afgevallen door alleen brood te laten. En nog klanten voelen zich veel beter sinds ze geen/minder brood eten. Dus ik wil dit een kans geven. Ook ivm mijn fybro en hms raden zowel dokter als kine mij aan om iets te eten waar genoeg in zit voor mijn lichaam te voeden zonder al te veel suikers enz erin. Maar dan gaat mijn maag wel moeten meewerken :+ ik eet normaal smorgens dus 2 sneetjes brood met hagelslag of choco en een glas melk. Smiddags fruit of soep. Ik werk part-time als poetsvrouw. Als ik smiddags nog moet werken eet ik tussen mijn klanten in een kom soep met beschuit. Als ik smiddags niet moet werken ga ik vanuit mijn werk naar de paarden en eet ik fruit. Savonds eet ik dan gewoon een warme maaltijd en erna probeer ik niks meer te snoepen wat vrij goed lukt meestal. Dus ik eet niet super veel eigenlijk. Enige waar ik nog gezonder in kan worden is als ik hetgeen aanpas wat ik eet.

Matheno: opgewarmd eten is echt een no-go. De geur alleen al haha. Soep zou wel nog gaan, ik ben dol op soep :+ maar weet niet of dit een gezond alternatief is smorgens?

Def: ik ben niet lactose intolerant gelukkig.. Ik drink zelfs elke morgen een glas melk. Maar om een of andere reden word ik van yoghurt wel misselijk.

Meggiemeg: ik denk dat smoothies idd een goede zijn om nog te proberen. Alleen banaan niet want daar wordt ik ook weer misselijk van (klink echt als een moeilijk mens soms :+). Banaan eten zo gaat goed maar banaan ergens in verwerken maakt mij misselijk. Ik heb alleen geen machine meer voor smoothies te maken. Voor ik zo een ding aanschaf wil ik eerst testen natuurlijk of in zoiets verdraag. Enig idee of die van de colruyt ofzo in de verse afdeling gezond zijn? Als die dan lukken kan ik mij een smoothie maker aanschaffen weer.

DideH: krijg van veel mensen de vraag of ik zwanger ben haha. Maar heb dit probleem al 13 jaar :+

Mignonne 2403. Dankjewel dat kan ik ook nog eens proberen idd.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:19

Misschien een banaan.
Cracker met kaas of appelstroop.
Gekookt eitje?
Rijstwafel?
Pindakaas op brood?

Opzich als je pure hagelslag neemt is dat geneens zo slecht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:46

Heb je wel een staafmixer? Daar heb ik het in begin mee gedaan, hoge maatbeker, alles er in en dan met de staafmixer er door.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:49

Erg herkenbaar, sochtends ben ik ook heel snel misselijk. Brood of vla gaat er absoluut niet in, maar ik moet wel iets eten anders trek ik het niet op het werk. Het is bij mij zelfs zo erg dat ik sochtends geen brood kan op smeren voor smiddags, dan ga ik al over m'n nek :o

Ik eet nu sinds een tijdje cornflakes sochtends en dat gaat goed! :)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:08

Brood en andere dingen heb ik 's ochtends ook moeite mee, hoewel het tijdens mijn basisschool en middelbare schooltijd vaak wel lukte om 1 of 2 boterhammen met chocopasta oid te eten. Cornflakes met melk gaat bij mij ook het beste.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:41

Wat ik voornamelijk lees is dat de mensen die misselijk worden in de ochtend toch best wel een vettig ontbijt nemen. Crackers en zo gaat wel, probeer eens gewoon een kopje thee en een beschuit met wat magere kaas . Veel mensen verwarren maagpijn met last van lever en galblaas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:45

Je zou eens kunnen kijken naar intermittent fasting. Daarbij ontbijt je eigenlijk ook niet en drink je alleen koffie, thee (zonder suiker) of water tot je eetraam begint. In een tijdspanne van normaal gesproken 8 uur kan je dan wel gewoon eten en drinken wat je wil.

Misschien werk het niet voor je, maar als je al moeite hebt met ontbijten kan je het allicht proberen. Het is geen dieet, meer een aangepast eetpatroon waarbij je vetcellen in je lichaam aan gaat spreken voor energie en goede nieuwe cellen aanmaakt door het 16 uur vasten.

In dit topic: [MWS] Intermittent fasting kan je er meer over lezen en je bent welkom al je vragen te stellen.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:46

Misschien kwark met een licht smaakje? Ik eet altijd Campina kwark mango. Is niet zo zuur als yogurt.