Afbouwen / stoppen met antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Afbouwen / stoppen met antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:00

Hi lieve bokkers, lotgenoten, ervaringsdeskundigen, geïnteresseerden, etc. ... :wave:

Sinds een paar maanden ben ik aan het afbouwen met anti-depressiva. Ik heb een aantal jaren gekampt met een depressie / angststoornis en ben daar nu sinds een hele lange tijd (zeker meer dan een jaar) vanaf. In het begin van de depressie /angststoornis ben ik begonnen met citalopram, en dat slikte ik tot voor kort nog steeds (10 mg).

Omdat het zo lang al hartstikke goed met me gaat, heb ik besloten om de medicijnen af te bouwen. Dit heb ik overlegd met de huisarts, en ik ben van een tablet naar druppeltjes gegaan. Om te kijken of ik hier ook anders op reageerde, ben ik begonnen met 'gewoon' 5 druppels -> 10 mg. Ik merkte geen verschil, dus na een maand ben ik teruggegaan naar 4 druppels (8 mg). Toen dat een maand goed ging ben ik naar 3 druppels gegaan, toen dat een maand goed ging naar 2, en toen dat een maand goed ging naar 1 druppel. Toen begon het een beetje minder goed te gaan.

Ik merkte toen ik net aan 1 druppel zat, dat ik weer 'grumpy' buien had. Ik herinner mij die nog wel van voorheen, maar in de tijd dat ik aan de citalopram zat en het goed ging, heb ik die eigenlijk nooit meer gehad. Ik dacht zelf dat het misschien door het afbouwen kwam, maar ik hoopte dat het beter zou worden als ik weer zou wennen aan de dosis. Ik dacht dat ik misschien langer op 1 druppel zou moeten blijven, en dat zou ik geen enkel probleem vinden.

Sinds gisteren (ongeveer 2 weken nadat ik op 1 druppel zit) ben ik alleen weer echt helemaal slecht aan het gaan. Ik voel me super onrustig, ben de hele tijd paniekerig, al met al echt ellende. Als ik eraan denk dat ik misschien weer terugval in mijn oude depressie / angststoornis dan word ik zo ontzettend verdrietig. Dat zou echt het ergste zijn wat me zou kunnen overkomen. ;(

Wat ik wil met dit topic? Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Misschien ervaringsdeskundigen horen, mensen die mij vertellen dat dit echt maar onttrekkingsverschijnselen zijn en dat het niet een terugkeer van mijn depressie betekent. Ik heb zelf het gevoel dat ik echt langzaam heb afgebouwd, maar misschien is het toch te snel gegaan.

Uiteraard bel ik morgen met de huisarts. Maar op dit moment voel ik me even zo slecht dat ik toch dit topic heb geopend. Ik hoop dat jullie me een beetje een steuntje in de rug kunnen geven. :+:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:03

En als je het bekijkt dat je goed gaat op 2 druppels, en daar strots op bent?
Dat is van 10 mg naar 4 mg!
Dat is hartstikke goed! +:)+
Als arts zou ik zeggen trots zijn op dit, ga naar wat wel goed gaat, en kijk over een paar maandjes in overleg verder.
En echt, kijk naar wat goed gaat, wat je wél gewonnen hebt.

Overigens slik ik zelf een supplement wat bewezen werkt, en zonder heb ik last van dat alles snoeihard binnen komt.
Geluid en daarna ook emotie door overprikkeling, oorzaak is ziek geweest zijn, filtertje is een beetje stuk.
Ik heb er lang van gebaald maar ik kan praktisch zonder medicijnen, alleen voor heftige situaties neem ik wel eens oxazepam.
En dat zijn dan menselijke dingen, zoals mijn vader die morgen geopereerd wordt wat meermaals goed fout is gegaan.
Ja daar bestaan die pilletjes voor denk ik dan.
We waren hem 2x bijna kwijt, dan mag ik daar best onrust van hebben.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-06-20 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:03

Knap dat je af wilt bouwen!
Wat ik nog weet van het afbouwen is dat ik na een tijdje (niet direct) toen alles weer volledig binnen kwam, echt moest leren omgaan met alle emoties. Bijvoorbeeld boosheid, ik ervaarde dat heel sterk en moest echt weer leren relativeren en die emotie een plek geven. Dat had ik niet gehoeven toen ik citalopram slikte omdat het niet zo heftig binnenkwam.
Ik vond het niet heel prettig, maar moest er wel doorheen.
Herken je daar wat van?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:17

Ik slik zelf al sinds mijn twaalfde (dus al ruim 15 jaar) citalopram voor mijn angststoornissen en depressies, variërend van 10 mg tot 40 mg (afhankelijk van hoe het gaat) en ik herken de afkickverschijnselen.
Zelf heb ik niet de behoefte om te stoppen (ik ben momenteel juist aan het verhogen) maar ik vind het bewonderingswaardig dat je dit doet!
Als ik jou was zou ik net zo lang op 1 druppel blijven tot het meerdere maanden goed gaat. Als ik weer iets afbouw ga ik altijd met een halve pil (10 mg) per keer naar beneden, en dan moet ik zeker een half jaar goed in mijn vel zitten voor ik eventueel nog een halfje naar beneden ga.
Vergeet niet dat het toch een soort drugs zijn waar je lichaam gewoon aan gewend raakt, je bent eigenlijk een soort van aan het afkicken, en dat is super naar.

Mocht je nog vragen hebben aan een ervaringsdeskundige (of gewoon een virtuele knuffel willen) mijn pb staat voor je open :)
Voor nu, heel veel sterkte en succes gewenst +:)+ :*

Gruis

Re: Afbouwen / stoppen met antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:41

Ontzettend bedankt voor jullie lieve berichtjes :+: , dat doet me echt heel goed.

Ik ben heel blij dat het op de 2 druppels wel goed ging hoor :j ! Als ik voorlopig daarop zou moeten blijven en het daarop goed zou doen, zou ik dat ook geen probleem vinden. Straks even bellen en overleggen wat de huisarts ervan vindt. Misschien moet ik ook langer op deze dosis blijven, ik durf zelf momenteel niet zo goed een beslissing te nemen, ben ook heel erg geschrokken van hoe ik mij gisteren voelde.

Moonfish, welk supplement slik jij als ik vragen mag? Mag evt ook in PB hoor, ben daar wel heel benieuwd naar. Ik lees wel eens dat vitamine B complex kan helpen bij het afbouwen, dus ik denk dat ik dat vandaag ga halen onder het mom van, baat het niet dan schaadt het niet.

En echt, thanks all voor de support en steun <3 .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:37

5 htp slik ik al jaren icm l-theanine.
De eerste is onderzocht als antidepressiva.
Maar ik slik dus een hele lage dosis 5 htp en een beperkte dosis van de tweede.
Omdat een vd twee niet werkte zoals werkte.
Ene kon ik niet van slapen andere werd ik te lui van zeg maar.
Nu heb ik een beschaafde mix, perfect!

We zijn nogal berucht om niet tegen antidepressiva kunnen, vaders en ik.
Mijn vader had na ernstige ziekte het nodig maar dat lukte dus niet, vreselijke bijwerkingen.
Hij had het wel nodig, vre se lijk prikkelgevoelig was hij, dus nu slikt hij dezelfde combinatie in andere verhouding.
Dat hebben we net zo vaak aangepast tot het naar zijn zin was zonder bijwerkingen.

En in overleg met een psychiater, volledig goedgekeurd en veilig bevonden dus.
Ze heeft het uitgeplozen en kwam tot de conclusie dat als dit wel ging hij maar hier mee verder moest gaan. :)
Want het effect scheelde echt al 80% ellende voor hem qua geluid etc kunnen hebben. _/-\o_
Dus daar zijn we heel blij mee, hij kon geen geluid meer filteren en had daardoor een enorm onrustig hoofd.
Maar het enige wat dus wel hielp waren de middelen als xanax en oxazepam, en dat is qua verslaving niet zo wenselijk om veel te slikken.
Maar als hij met dit acuut stopt voelt hij zich ook niet goed hoor.
Vorig jaar was het eens op, omdat hij vergat te vragen om nieuwe, nou dat verschil was wel duidelijk en hij vroeg na een dag zonder nieuwe.
Hij dacht dus dat hij wel zonder kon maar kwam van een koude kermis thuis.