Sinds een paar maanden ben ik aan het afbouwen met anti-depressiva. Ik heb een aantal jaren gekampt met een depressie / angststoornis en ben daar nu sinds een hele lange tijd (zeker meer dan een jaar) vanaf. In het begin van de depressie /angststoornis ben ik begonnen met citalopram, en dat slikte ik tot voor kort nog steeds (10 mg).
Omdat het zo lang al hartstikke goed met me gaat, heb ik besloten om de medicijnen af te bouwen. Dit heb ik overlegd met de huisarts, en ik ben van een tablet naar druppeltjes gegaan. Om te kijken of ik hier ook anders op reageerde, ben ik begonnen met 'gewoon' 5 druppels -> 10 mg. Ik merkte geen verschil, dus na een maand ben ik teruggegaan naar 4 druppels (8 mg). Toen dat een maand goed ging ben ik naar 3 druppels gegaan, toen dat een maand goed ging naar 2, en toen dat een maand goed ging naar 1 druppel. Toen begon het een beetje minder goed te gaan.
Ik merkte toen ik net aan 1 druppel zat, dat ik weer 'grumpy' buien had. Ik herinner mij die nog wel van voorheen, maar in de tijd dat ik aan de citalopram zat en het goed ging, heb ik die eigenlijk nooit meer gehad. Ik dacht zelf dat het misschien door het afbouwen kwam, maar ik hoopte dat het beter zou worden als ik weer zou wennen aan de dosis. Ik dacht dat ik misschien langer op 1 druppel zou moeten blijven, en dat zou ik geen enkel probleem vinden.
Sinds gisteren (ongeveer 2 weken nadat ik op 1 druppel zit) ben ik alleen weer echt helemaal slecht aan het gaan. Ik voel me super onrustig, ben de hele tijd paniekerig, al met al echt ellende. Als ik eraan denk dat ik misschien weer terugval in mijn oude depressie / angststoornis dan word ik zo ontzettend verdrietig. Dat zou echt het ergste zijn wat me zou kunnen overkomen.

Wat ik wil met dit topic? Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Misschien ervaringsdeskundigen horen, mensen die mij vertellen dat dit echt maar onttrekkingsverschijnselen zijn en dat het niet een terugkeer van mijn depressie betekent. Ik heb zelf het gevoel dat ik echt langzaam heb afgebouwd, maar misschien is het toch te snel gegaan.
Uiteraard bel ik morgen met de huisarts. Maar op dit moment voel ik me even zo slecht dat ik toch dit topic heb geopend. Ik hoop dat jullie me een beetje een steuntje in de rug kunnen geven.